Nog een keer vragen over de Dolly

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Edensan
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 25 jul 2022, 22:34

Nog een keer vragen over de Dolly



Bericht door Edensan »

Hoi allemaal,

Ik ben van plan een dolly te kopen.
Nu ben ik aan het kijken naar de regelgeving in europa omtrend de dolly.
In het infopolitie forum komen ze er ook niet helemaal uit
https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=27182

Als ik alles goed heb begrepen mag het als de dolly geremd is,en als er een lichtbalk op het te slepen voertuig zit.

Ik weet dat er heel veel over gezecht is maar niemand kan een goed eenduidig antwoord geven
Als iemand me een (mail) adres kan geven waar ik met deze vraag terecht kan .

Groet Edwin
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31955
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Nog een keer vragen over de Dolly



Bericht door Bob Diesel »

Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Edensan
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 25 jul 2022, 22:34

Re: Nog een keer vragen over de Dolly



Bericht door Edensan »

Bob Diesel schreef:
zo 19 mar 2023, 19:50
Deze al gelezen :!:
.
https://camperpunt.nl/triangel/
Kheb me helemaal plat gelezen alleen is er geen duidelijkheid:
Als je dit leest :

Wetstekst
Artikel 1 Regeling voertuigen
dolly: aanhangwagen met carrosserietype DA, DB of DC, bestemd voor:
a. het koppelen van een oplegger aan een trekkend voertuig waarbij de dolly de voorzijde van een oplegger draagt;
b. het dragen van de achterzijde van in de lengte ondeelbare lading, indien deze lading het chassis van het voertuig vervangt;
c. het koppelen van een ontheffingsplichtige oplegger aan een trekkend voertuig, waarbij de dolly de massa van de lading verdeelt over de achteras(sen) van het trekkend voertuig en de as(sen) van de dolly; of
d. het dragen van één van de assen van een motorvoertuig; de afsleepdolly;
in ieder geval wordt als dolly aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs een dolly is;
Wetstekst
Artikel 5.18.2 Regeling voertuigen
lid 4. Een dolly en een zich daarop bevindend motorvoertuig worden als één motorvoertuig beschouwd. De dolly dient in dat geval te zijn voorzien van een reminrichting.

:crazy:

Als ik dit hierboven lees.. mag het dus ALS de dolly geremd is dan is er vlgns wetstext hierboven een "oplegger" met alle regels van dien.

Vandaar de onduidelijkheid
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80381
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Nog een keer vragen over de Dolly



Bericht door Dafluc »

Beste Edensan, een vriendelijk verzoek: als je rechtstreeks reageert, zoals hierboven, dan niet quoten. Het bericht staat er dan onnodig dubbel. Gebruik de knop Plaats reactie, links beneden. Quoten doen we alleen als er berichten tussen staan. Onze dank is groot :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27441
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Nog een keer vragen over de Dolly



Bericht door Marco Polo »

Bob Diesel schreef:
zo 19 mar 2023, 19:50
Deze al gelezen :!:
.
https://camperpunt.nl/triangel/
Een triangel is geen dolly.
carrosserietype DA (oplegger), DB (autonome aanhangwagen) of DC (middenasaanhangwagen)
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Nog een keer vragen over de Dolly



Bericht door DiffRental »

lid 4. Een dolly en een zich daarop bevindend motorvoertuig worden als één motorvoertuig beschouwd. De dolly dient in dat geval te zijn voorzien van een reminrichting.
Als ik dit lees dan mag je een dolly in Nederland mits geremd gebruiken.
In het buitenland zal het dan lastig zijn als ze de dolly + auto ook als motorvoertuig zien, in veel landen mag je geen motorvoertuig slepen op een snelweg. In dat geval zou je dezelfde regels hebben als met een triangel.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31955
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Nog een keer vragen over de Dolly



Bericht door Bob Diesel »

Wil je problemen op zoeken
Vooral doen :thumbup:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Nog een keer vragen over de Dolly



Bericht door Cee Pee »

Kom dan ergens mee waar staat dat het niet mag, nu is het een loze kreet.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31955
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Nog een keer vragen over de Dolly



Bericht door Bob Diesel »

Ik niet ,ik heb een auto aan de voorkant :wink:

Vraag je af waarom er niet meer NL ers mee rijden :idea:
Het levert ih buitenland gewoon problemen op



Formeel is er echter sprake van sleep wanneer u uw oldtimer daarop plaats. In Nederland toegestaan; in het Verenigd Koninkrijk ook, in andere buitenlanden niet. Daar waar slepen in het buitenland wel is toegestaan, mag dit alleen over kortere afstanden. Dit is bijvoorbeeld in Duitsland expliciet het geval. In België is verder bepaald dat slepen alleen mag als het getrokken voertuig niet in staat is zelfstandig te rijden. In Frankrijk mag op autosnelwegen slechts gesleept worden door firma’s met een vergunning. Het is daarom onmogelijk om bv Spanje legaal te bereiken.

https://www.anwb.nl/experts/auto/104/gebruik-dolly
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27441
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Nog een keer vragen over de Dolly



Bericht door Marco Polo »

De ANWB denkt dus blijkbaar dat er alleen snelwegen in F zijn? :mrgreen:
Of dat doorgaand verkeer alleen over de snelweg mag :lol3:

Probleem blijft dat er niet altijd duidelijk te definiëren is of het een sleep of aanhanger is.
Dus elke handhaver zal er zijn eigen draai aan kunnen geven.
En dat kan dus problemen opleveren behalve in landen waar slepen over langere afstand geen probleem is zoals NL en UK.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31955
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Nog een keer vragen over de Dolly



Bericht door Bob Diesel »

Heb er persoonlijk al ontmoet
Waar mn in de regio Salamanca fikse bekeuring aan werd uit gedeeld
En waar na afkoppeling , moeders achter vaders aan mocht rijden

Maar nogmaals ,gaat vooral uwe gang
Deze discussie is hier net als zo veel meer al eerder gevoerd

Hier een topic uit 2003, :wink:

viewtopic.php?p=14073&hilit=Triangel#p14073

En het is maar een enkeling die mazzel heeft :mrgreen:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Nog een keer vragen over de Dolly



Bericht door tonic »

Ik snap wel waar dit verhaal misgaat. De spraakverwarring begint bij de benaming van dat ding. En dan met die benaming gaan shoppen in de regelgeving.

Dit stuk klopt.https://camperpunt.nl/triangel/ Hier heet dat ding dus gewoon een triangel of A-frame.

Maar dan gaat iemand dat ding dolly noemen en dan gaan we shoppen in een begrippenlijstje en dan krijgen we dit verhaal:
dolly: aanhangwagen van de voertuigcategorie O met carrosserietype DA, DB, DC of subcategorie SJ of aanhangwagen van de voertuigcategorie R, bestemd voor:
1. het koppelen van een oplegger aan een trekkend voertuig waarbij de dolly de voorzijde van een oplegger draagt;
2. het dragen van de achterzijde van in de lengte ondeelbare lading, indien deze lading het chassis van het voertuig vervangt, of
3. het dragen van één van de assen van een motorvoertuig: de afsleepdolly (dit komt het dichtste in de buurt maar we dragen geen as. Dit verhaal geldt voor bijvoorbeeld de sleepwagens van parkeerbeheer. die heffen/dragen de vooras)
4. het koppelen van een ontheffingsplichtige oplegger aan een trekkend voertuig, waarbij de dolly de massa van de lading verdeelt over de achteras dan wel -assen van het trekkend voertuig en de as of assen van de dolly;

Dit bovenstaande gaat niet over het ding dat we voor het gemak maar "dolly" zijn gaan noemen. Dus dit stuk kan je rechtstreeks in de vuilnisbak zetten bij dit verhaal.
Dan krijgen we het begrip aanhanger : Een aanhanger is een voertuig dat is bestemd om aan een motorvoertuig te worden gekoppeld,met inbegrip van
een oplegger; in ieder geval wordt als aanhangwagen aangemerkt een voertuig van de voertuigcategorie O, of R.
Uw personenauto met triangel, trekstang of A-frame heeft een voertuigcategorie M1 en is ook niet bestemd om aan een voertuig te worden gekoppeld.
Dus conclusie het kan nooit een aanhanger zijn. Het is altijd een sleep

En voor het slepen van voertuigen zijn in de verschillende landen regels opgesteld. Zoals snelheid/alleen in geval van pech/bestuurder in het voertuig enz. enz.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Nog een keer vragen over de Dolly



Bericht door Cee Pee »

Een dolly is toch geen triangel
20-1120-2__51550.1423599742.1000.1200__73288.14903_2__67102.jpg
20-1120-2__51550.1423599742.1000.1200__73288.14903_2__67102.jpg (28 KiB) 1004 keer bekeken
triangel.jpg
triangel.jpg (55.82 KiB) 1004 keer bekeken
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1590
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Nog een keer vragen over de Dolly



Bericht door tranny »

Die triangel c.q. A-frame is gewoon een sleephulpmiddel, en die dolly zelf is gewoon een aanhanger.
Gebruik je die dolly echter om er een motorvoertuig mee te verplaatsen dan is het niet zo dat het motorvoertuig daarmee opeens ook een aanhanger of lading is geworden.
Een voertuig is pas een aanhanger als het kenteken het vermeldt, en is pas lading als deze in z'n geheel op een aanhanger/transporter staat.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Plaats reactie