Dynamo kabel
Dynamo kabel
Hallo allemaal,
Sinds vandaag ben ik lid geworden van dit forum.
Heb de laatste tijd veel gelezen op dit forum over het ontwerpen en aanleggen van een elektriciteit in een camper.
Ben van huis uit elektro technisch opgeleid maar was niet bekend met een specifieke camper installaties en wat er allemaal bijkomt.
Wij zijn in het bezit van een Renault Master dci 120 uit 2007, deze camper is door de vorige eigenaar zelf ingebouwd.
De manier hoe de elektrische installatie was aangelegd verdiende geen schoonheidsprijs en vertoonde steeds meer problemen door losse amp connectors en overgangsweerstand in diverse aansluitingen naar het chassis, kabelogen met bankschroef of zijkniptang dicht geknepen, overal verspreid in de camper zekeringen waarvan niet duidelijk was waar ze bij hoorde.
Kortom ben ik een aantal weken geleden begonnen met het compleet vervangen van de elektrische bedrading.
Heb een derde accu geplaatst voor de stand kachel en deze samen met de huishoud accu en start accu gekoppeld aan een laadstroomverdeler van Victron
van het type agro fet 100 A.
Mijn vraag is: kan iemand mij vertellen waar ik het makkelijkst de dynamo kabel (B+) kan vinden om deze door te verbinden en aan te sluiten op de input van de laadstroom verdeler, het liefst wil ik zo weinig mogelijk aanpassen aan de originele bedrading van de bus.
De nieuwe bekabeling is helemaal klaar en moet dus alleen nog de dynamo kabel aansluiten, op de positieve klem van de accu zitten vier kabels aangesloten die gezekerd zijn met 2 x 40 A en eenmaal 500 A op de 500 A zekering zitten twee kabels aangesloten.
Onder de motorkap kan je nauwelijks bij de dynamo komen en je kan ook niet zien waar de B+ kabel heengaat, ik vrees naar de startmotor en die is helemaal niet te zien.
Sinds vandaag ben ik lid geworden van dit forum.
Heb de laatste tijd veel gelezen op dit forum over het ontwerpen en aanleggen van een elektriciteit in een camper.
Ben van huis uit elektro technisch opgeleid maar was niet bekend met een specifieke camper installaties en wat er allemaal bijkomt.
Wij zijn in het bezit van een Renault Master dci 120 uit 2007, deze camper is door de vorige eigenaar zelf ingebouwd.
De manier hoe de elektrische installatie was aangelegd verdiende geen schoonheidsprijs en vertoonde steeds meer problemen door losse amp connectors en overgangsweerstand in diverse aansluitingen naar het chassis, kabelogen met bankschroef of zijkniptang dicht geknepen, overal verspreid in de camper zekeringen waarvan niet duidelijk was waar ze bij hoorde.
Kortom ben ik een aantal weken geleden begonnen met het compleet vervangen van de elektrische bedrading.
Heb een derde accu geplaatst voor de stand kachel en deze samen met de huishoud accu en start accu gekoppeld aan een laadstroomverdeler van Victron
van het type agro fet 100 A.
Mijn vraag is: kan iemand mij vertellen waar ik het makkelijkst de dynamo kabel (B+) kan vinden om deze door te verbinden en aan te sluiten op de input van de laadstroom verdeler, het liefst wil ik zo weinig mogelijk aanpassen aan de originele bedrading van de bus.
De nieuwe bekabeling is helemaal klaar en moet dus alleen nog de dynamo kabel aansluiten, op de positieve klem van de accu zitten vier kabels aangesloten die gezekerd zijn met 2 x 40 A en eenmaal 500 A op de 500 A zekering zitten twee kabels aangesloten.
Onder de motorkap kan je nauwelijks bij de dynamo komen en je kan ook niet zien waar de B+ kabel heengaat, ik vrees naar de startmotor en die is helemaal niet te zien.
Re: Dynamo kabel
+ van de accu ?, zit normaal gesproken ook aan de b+ vd dynamo
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Dynamo kabel
Ja dat klopt, kom er alleen niet uit welke kabel op de pluspool van de accu de dynamo kabel is, voor mijn gevoel dacht ik dat het een 10 mm2 zou zijn.
kan ik meten welke kabel de B+ dynamo kabel is ?
kan ik meten welke kabel de B+ dynamo kabel is ?
Re: Dynamo kabel
kan je de kabels los van elkaar van de accu losnemen ?, en de dikste is meestal voor de startmotor die trekt de meeste amp, of heb je een tangamperemeter?, dan is het simpel, als de motor loopt dan kijken door welke draad de meeste stroom loopt, desnoods de accu beetje leger starten zodat je ziet welke van de draden de B+ is
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Dynamo kabel
ik had verwacht dat ik de dynamo kabel op de accu (die in de cabine tussen de voorstoelen zit) makkelijk zou kunnen terug vinden.
Heb daarom mijn kabel voor de input van mijn laadstroomverdeler naar het accu compartiment gelegd.
Heb daarom mijn kabel voor de input van mijn laadstroomverdeler naar het accu compartiment gelegd.
Re: Dynamo kabel
met een tangampere meter (desnoods effe ergens lenen) kan je kijken door welke draad nog stroom loopt als de motor draaid dan geeft de dynamo nog stroom, maar dan wel zo min mogelijk gebruikers aan, de draad die dan nog stroom voert is de B+
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Dynamo kabel
Heb gisteren geprobeerd om kabels los te nemen om uit te zoeken welke de B+ kabel is.
als ik de kabels van de 40 A zekering los neem kan ik niet starten, op 500 A zekering zitten 2 kabels waarvan een 35 mm2 en op de andere zitten volgens mij 2 kabels van ik denk 10 mm2 , de 35 mm2 lijkt mij de kabel voor de startmotor, heb deze twee nog niet onafhankelijk van elkaar los genomen.
weet ook niet of het losnemen van de plus kabels van invloed zijn op de motormanagement computer, daar ben ik altijd een beetje huiverig voor.
heb helaas geen amperetang maar kan die wel lenen.
als ik de kabels van de 40 A zekering los neem kan ik niet starten, op 500 A zekering zitten 2 kabels waarvan een 35 mm2 en op de andere zitten volgens mij 2 kabels van ik denk 10 mm2 , de 35 mm2 lijkt mij de kabel voor de startmotor, heb deze twee nog niet onafhankelijk van elkaar los genomen.
weet ook niet of het losnemen van de plus kabels van invloed zijn op de motormanagement computer, daar ben ik altijd een beetje huiverig voor.
heb helaas geen amperetang maar kan die wel lenen.
Re: Dynamo kabel
Dank je, hier had ik nog niet aan gedacht, denk dat dit de eenvoudigste manier is om erachter te komen aangezien ik dan geen kabels hoef los te nemen.
Re: Dynamo kabel
succes
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Dynamo kabel
Goedemorgen, heb gisteren nog een amperetang kunnen lenen en ben aan de slag gegaan.
Na het starten heb ik op een kabel gemeten dat hier een gemiddelde stroom liep van 8 a 9 ampere.
aangezien dat dit de enige stroom voerende kabel was moet het de dynamokabel zijn, nadat ik deze los genomen heb en wederom probeerde te starten kreeg de startmotor geen voeding, mijn vermoeden dat de dynamokabel via de startmotor wordt doorverbonden met accu blijkt helaas zo te zijn.
Heb een afspraak gemaakt met mijn automonteur om de bus op de brug te zetten om zo bij de startmotor te kunnen.
Al met al de meting is gelukt het gaf alleen niet het gewenste resultraat.
Dankjewel voor het meedenken.
mvgr. Robert
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Dynamo kabel
Waarom pak je hem niet gewoon van de plus van de start akku?
Ben.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
- Peter LMC
- Berichten: 10161
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Dynamo kabel
TS wil een laadstroom verdeler inbouwen.
Wat dat dan is wordt niet vermeld.
Wat TS wil doet eigenlijk niemand.
Wat toelichting van uit TS is wenselijk lijkt me.
Wat dat dan is wordt niet vermeld.
Wat TS wil doet eigenlijk niemand.
Wat toelichting van uit TS is wenselijk lijkt me.
Re: Dynamo kabel
Dat gaat helaas niet, omdat ik via mijn laadstroomverdeler (victron Argofet 100) 3 accu's ga laden, moet ik de B+ van de accu loskoppelen en verbinden met de input van de argofet.ducati 900 schreef: ↑ma 20 mar 2023, 10:07Waarom pak je hem niet gewoon van de plus van de start akku?
Ben.