Nordelettronica NE287 laadt niet voluit

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Nordelettronica NE287 laadt niet voluit



Bericht door amigob2 »

deze Table is een perfecte indicatie als je even ontladen en laden uitzet, kan gewoon in de BMS.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Nordelettronica NE287 laadt niet voluit



Bericht door hathi »

Quote mc Peet …….Hans, vanochtend vroeg alles terug gezet naar de oude stand en tadaaaaa..... hij laadt ondertussen met ruim 16 ampere. Dus inderdaad oude eruit, nieuwe er in en niets aan je instellingen veranderen. Tempra zoekt het zelf allemaal uit, , , dat is prachtig :thumbup: ……..Ik ga je zeker volgen in het verder gebruik,……maar dit is natuurlijk een grote openbaring hier op het forum,want niets hoeven veranderen,wil natuurlijk ( bijna) iedereen, en accu ruilen kan ook iedereen natuurlijk :-B ,we gaan het zien,maar ik heb vertrouwen, wat ik het eerste graag zou horen,hoe snel de accu,na gebruik,onderweg weer vol is,als dat ook zo snel gaat als bij mij dan is deze ook geslaagd
Hans
camperdiksmuide
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: Nordelettronica NE287 laadt niet voluit



Bericht door camperdiksmuide »

@ amigo, wat is topicstarter met een overzicht van dipswitch instelling die waarschijnlijk niet van toepassing zijn bij zijn lader? Hij heeft de LPF-stand waarschijnlijk niet. Vandaar ook zijn verkeerde dip-switch instellingen. Verder zou ik denken dat de NE287 zoals die van hem, heb deze zelf ook, voor gebruik met een LPF-accu gerust op de AGM-stand zou mogen staan. Deze stand kan tot 14,7V waarbij ik dan zou verwachten dat de bms van de accu de verdere sturing naar de batterij voor zich neemt. Op AGM-stand kan hij standaard tot 14,7V, op GEL-stand standaard tot 14,1V wat volgens mij te laag is voor een LPF-batterij. Mogelijks zie ik iets over het hoofd, en kunnen andere mijn bovenstaande conclusie bevestigen of verbeteren.
Gebruikersavatar
mcpeet
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 03 apr 2019, 13:15

Re: Nordelettronica NE287 laadt niet voluit



Bericht door mcpeet »

@amigob2 - dank voor je tabel en uitleg. Tabel ga ik bewaren en af en toe checken.
@camperdiksmuide - mijn lader werkt nu met de oude instellingen. Dipswitches nu weer aanpassen wordt een behoorlijke klus. Accu losschroeven is een lastige klus. Pas dan kan ik de lader losschroeven en eventueel aanpassen. Dipswitches zijn helaas niet makkelijk aan te passen. Ik kijk het komende periode aan. Mocht het nodig zijn ga ik het alsnog doen
@hathi - Hans, volgende week weten we meer. Ga weekendje naar Antwerpen waar mijn zoon moet zwemmen. Hebben daar geen 230V aansluiting dus zondag op de terugweg kan ik zien hoe het opladen tijdens het rijden gaat. Net wel test gedaan met 3 x espresso vlak na elkaar en minuut haarfohn aangehad. Van 100% ging de accu terug naar 96%. En met het beetje zon wat er nog was is de accu alweer gevuld tot 98%. Al met al ben ik tot nu toe zeer tevreden met mijn aankoop. Wordt vervolgd.
eura-mobil-profila-t-675-sb
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Nordelettronica NE287 laadt niet voluit



Bericht door kampo »

Toveren met een NDS Tempra Lithium accu ?

Ik zie alvast niets maar dan ook totaal niets nieuws en geen enkele nieuwigheid. Behalve dat het niet werkt op een verkeerde instelling.

Of zou het dan toch een mini DC/DC van 1,4A zijn zoals TS vaststelt ?

NDS blinkt uit in het niets vertellen over zijn systeem. Voor mij is het dan gewoon het zoveelste marketing praatje van NDS. Je kan de dip switch maar beter in een zo goed mogelijke stand zetten en als je geen LFP stand hebt dan in GEL.

Als NDS geen uitleg wenst te geven over de gebruikte technieken, dan hebben ze het te verbergen. Zo simpel zie ik het.

Of heeft iemand de Tempra ondertussen geopend en gekeken of er een DC/DC converter is ingebouwd ?

Laten we niet vergeten dat je ook elk ander merk van LFP accu met een Loodzuur acculader kan en mag gaan laden. Ook de andere BMS systemen zorgen voor het uitschakelen bij calamiteiten. Maar een mooie oplossing is het niet. Een BMS is bedacht om als noodschakeling te werken. Een aangepaste laadcurve voor LFP cellen kan je niet met een zwart/wit relais bekomen. Enkel uit een AC/DC of DC/DC conversie kan dit, zoals bv een buck boost lader. LFP laden met de extremen zorgt voor verkorte levensduur. Of is NDS Tempra hier iets aan het voorstellen wat iedere andere LFP met BMS ook kan ?

DJSmiley heeft er al eens een mooi stukje over geschreven
DJSmiley schreef:
do 26 jan 2023, 19:13
Ik vind NDS altijd wat lastig. Er is technisch relatief weinig over te vinden. Ik heb er een beetje mijn bedenkingen bij.
Er wordt een hoop geclaimed, maar vanuit technisch perspectief vind ik dat lastig te geloven of verklaren.

Vermogen gestegen en kastje kleiner? NDS HDP cellen?

NDS maakt geen cellen, simpel zat. De enige manier om dergelijke claims te stellen is simpelweg als je andere cellen gebruikt. Van 100Ah met cylindrische cellen naar bv 150Ah met prismatische cellen.

Vergelijk de afmetingen en gewicht van een willekeurige vergelijkbare accu en je ziet ook dezelfde gewichten.
De TLB150 a 15kg, 34x17.6x19cm is bijvoorbeeld nagenoeg gelijk aan een Bulltron ( https://www.bulltron.de/produkte/lifepo ... 50ah-basic ) om maar eens wat te noemen.
En met iets groter (36x21x23) a 17kg heb je 160Ah.

Kun je dat dan 'best power-to-weight noemen'....

Daarnaast weet ik niet wat voor BMS hun hebben. Als je kijkt wat ze allemaal stellen zou je denken dat er een heel slim BMS in zit. Maar in die maten/gewicht/prijsklasse ga je nooit een DCDC integreren wat zoveel ampere kan leveren.
Bij de 150A versies mag je met 135A laden. Dat kan alleen met een 'geschakelde' BMS, want electronica die werkelijk 135A kan begrenzen/dissiperen bij een te hoge spanning kan nooit in zo'n accu. (Nog los van de benodigde koeling)

Al met al denk ik dat het gewoon een standaard BMS is die echt geen fancy dingen doet, alleen marketen ze het mooi. En ja, de BMS grijpt in als je er een 16V lader met desulfatie op zet, dus 'superieur veiligheidssysteem in de BMS'.
Of dat voor de lange termijn wenselijk is? Nee. De garantieperiode haal je wel, dus vanuit de verkoper is het gewoon handig verkopen.

Eigenlijk zou je zo'n accu moeten losslopen.

De NDS importeur zegt:
De Tempra onderscheid zich van andere accus door een extra Bms dat het voltage aanpast voor de gewenste lithium curve. Het is dus niet de standaard protectie, maar daadwerkeljjk het veranderen van de laadcurve en voltage.
Hierdoor hoeven oudere laders niet te worden vervangen
Het wijzigen van het voltage werkt met een kleine dc naar dc lader op een extra bms in de accu
Maar in die behuizing, met die koeling, prijsklasse en gespecificeerde stromen volgens hun datasheet, zou ik niet weten hoe dat technisch haalbaar is.
Om te stellen dat ze liegen zonder zo'n accu zelf getest te hebben vind ik te ver gaan, maar ik heb er persoonlijk heel erg mijn twijfels bij.

Hoe kun je anders 135A laadstroom als toegestaan specificeren? En waarom zeg je dan in de handleiding
( https://www.roadpro.co.uk/userfiles/PDF ... Manual.pdf )
For optimal management, it is recommended to use a charger that performs a CV/CC charging curve and respects the parameters in the table below It is also recommended to:
TLB 100 / TLB 100F 14.4V±0.1V 50A
TLB 120 / TLB 120F 14.4V±0.1V 60A
TLB 150 / TLB 150F 14.4V±0.1V 75A

• We recommend the use of a charger suitable for charging Lithium Iron Phosphate (LiFePO4) batteries. In any case, the Tempra Lithium battery is equipped with an integrated charge manager to regulate charging optimally, so AGM, GEL, Wet chargers can also be used, even with active desulphation, without damaging the battery.
• Do not overcharge the battery. We recommend the use of an automatic charger, which switches off when the battery is fully charged
Als je BMS zo slim is en alles regelt... waarom wordt dan aangeraden om de juiste laders toe te passen, stroom te beperken, niet met een te hoge spanning te laden en netjes te stoppen? Dat komt allemaal overeen met een regulier BMS zonder verdere inteligentie.

Naar mijn mening ligt de meerwaarde van een NDS als iemand dat zou nemen in het N-bus verhaal, displays, app en het hele 'totaalplaatje'. En met hun 3LINK hebben ze een slimmer scheidingsrelais dan veel fabrikanten, wat voor een voertuig zonder een slimme dynamo een optie kan zijn:
Geen stroombeperking (de kabels misbruiken) maar wel netjes afschakelen als de accu vol is.
Voordeel is dat het goedkoper is dan een DCDC, en je potentieel sneller kan laden, nadeel is dat je veel minder grip hebt op de stromen (immers, de kabels enz zijn de bepalende factor). In de praktijk zie je dat dit meestal wel goed gaat, want de laadstromen >50A zijn relatief zeldzaam (Dan heb je echt wel stevige kabels nodig - dat is een theoretisch verhaal, in de praktijk staat de HH accu niet op 50cm met 70mm2 naar de dynamo)
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Nordelettronica NE287 laadt niet voluit



Bericht door amigob2 »

@camperdiksmuide

Zoals ik al schreef, alleen 1:off en 2:on is anders alle ander combinaties zijn het zelfde
Bij TS is 1:off en 2:on : Desulfation bij de nieuwe Lifepo

Als de TS nu 1:off/2:off heeft zonder temperatuur sensor, zal het goed werken. Met een temperatuur sensor moet de BMS in grijpen door de te hoge voltage. Dat kun je beter voor komen.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Nordelettronica NE287 laadt niet voluit



Bericht door Metor »

kampo schreef:
ma 20 mar 2023, 7:03
Of zou het dan toch een mini DC/DC van 1,4A zijn zoals TS vaststelt ?
......
NDS blinkt uit in het niets vertellen over zijn systeem.
Eens.
In dat geval dekt de titel "Nordelettrtronica NE287 laadt niet voluit" de klacht niet. Immers bij een loodaccu werkt de NE287 wel goed.

Titel zou moeten zijn: NDS Tempra LFP accu laadt niet voluit
als de lader een te hoge spanning geeft.

Lijkt dus een extra BMS functie waar je zo goed als niets aan hebt, t.o.v. een standaard BMS die afschakelt bij een te hoge laadspanning.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Nordelettronica NE287 laadt niet voluit



Bericht door hathi »

Kampo schreef. NDS blinkt uit in het niets vertellen over zijn systeem. …….Voor mij is het dan gewoon het zoveelste marketing praatje van NDS. Je kan de dip switch maar beter in een zo goed mogelijke stand zetten en als je geen LFP stand hebt dan in Gel, ….ö………………………….allemaal mooi en wel wat je schrijft, maar het moet niet gekker worden ,…kan Kampo het niet allemaal doorgronden,en checken,dan is het niets,en word het de grond in geboord,……nu ik vind het niet abnormaal,dat een bedrijf zijn kennis en kunde niet prijs geeft,maar om dan meteen zo,n uitspraak te doen is ook weer zwaar overdreven ,je kan beter afwachten,lijkt me,dan zulke ongefundeerde uitspraken te doen,je hebt dit forum voorzien van veel uitleg,nodig of onnodig,dat mag ieder voor zich beslissen,……maar ook veel forummers bang gemaakt met een filmpje,waarbij de BMS verwijderd was, enkel als promotie voor hun product,…..dus zo zie je maar ieder bedrijf werkt op zijn eigen manier
Hans
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Nordelettronica NE287 laadt niet voluit



Bericht door hathi »

Kampo.. We recommend the use of a charger suitable for charging Lithium Iron Phosphate (LiFePO4) batteries. In any case, the Tempra Lithium battery is equipped with an integrated charge manager to regulate charging optimally, so AGM, GEL, Wet chargers can also be used, even with active desulphation, without damaging the battery.
• Do not overcharge the battery. We recommend the use of an automatic charger, which switches off when the battery is fully charged, ………. Mijn interpretatie is Men raad hier aan ,…om een Lfp lader te gebruiken, welke zich uitschakeld,als de accu vol is !…….doet men dit niet,en gebruikt men toch de standaard lader,dan zit er een extra gentregeerde BMS in , zodat de Lfp toch Altijd goed geladen word……een accu word n.m buiten een 230v lader, ook nog door zonnepanelen , en Dynamo geladen !!…en deze Extra BMS schakelt de accu uit bij iedere lading als hij vol is, dus mooier kan het niet,alles wat wij allemaal wilden en ook in jouw filmpje gepromoot is ,….uitschakelen v.d. Laadstroom zou het beste zijn !! maar dat kan nu eenmaal niet,..Wel Dus !!……er staat voor mij ook niets abnormaals geschreven,zoals ik het vertaal , en daarom wacht ik liever,op de ervaring van Mc Peet,daar kan ik meer mee dan dit .?…..maar het zou geweldig zijn,voor iedere Camperaar :hug:
Laatst gewijzigd door hathi op ma 20 mar 2023, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Nordelettronica NE287 laadt niet voluit



Bericht door jan- »

Ik ben ook geneigd om met Kampo en DJSmiley mee te gaan dat het waarschijnlijk geen wonderaccu is. En Metor bevestigt dit nog eens met de uitleg van het huidige gedrag.

Wil je het optimale uit een LFP halen in een camper (al dan niet met een slimme dynamo) heb je volgens mij een goede DC/DC nodig. Herkenbaar aan de grote koelribben of ventilatoren om de spanning en grote stromen te kunnen regelen. Er zijn ook compromissen mogelijk door de stromen te beperken met de kabeldikte en gebruik te maken van de beveiligingen die in elke BMS zitten. Wat ik me wel kan voorstellen is dat deze accu een actieve balancer heeft, waardoor je wat minder last hebt als je hem wat minder ideaal op gaat laden.

Maar dat is wat ik denk. We weten het pas zeker als iemand hem heeft opengemaakt en kan laten zien dat er gewoon een standaard BMS in zit. Of anders pas na een paar jaar, als blijkt dat de capaciteit is achteruit gegaan door hem niet netjes te laden.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Nordelettronica NE287 laadt niet voluit



Bericht door hathi »

Ja Jan,dat laatste geld zeker,maar is dat niet met alles wat nog zo vrij nieuw is ?…niemand weet tot nu toe hoe lang een Lfp mee gaat, dus dat is allemaal gissen,en mss is het voor mij allemaal wat makkelijker omdat ik er al bijna 6 jaar een gebruik,maar ik vermoed dat deze Tempra een verbetering,en meer gemak is ,van mijn uitvoering,je weet Dometic,dat moet zijn inbouw en klaar !….nu dus met de normale BMS,v d veiligheid,en een extra BMS ,voor de sturing van het laden met Dynamo…. 230 V …en Solar,…. ik begrijp dan ook niet wat men hier op tegen kan hebben,alle beveiliging in de accu , echt niet veel verschil met die Victron beveiliging, maar dan ingebouwd, …met als voordeel veel snellere, en kortere laad tijd,omdat hierbij de volle Dynamo laadstroom word gebruikt,en bij Victron maar 30 Amp, terwijl die ook nog flink heet word,om ook maar eens iets negatiefs te melden :-B , zoals je terecht aangeeft nog ff afwachten,dan gaan we het ervaren,
Hans
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8597
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Nordelettronica NE287 laadt niet voluit



Bericht door seth_space »

Het is inderdaad opvallend dat Victron marketing blind gevolgd wordt en dat alternatieven met argwaan bekeken worden.
Victron heeft hier hoog gescoord met hun nogal fake filmpje waarin ze een dynamo laten verbranden bij het laden van een lfp batterij.
Ondanks dat er voorbeelden zijn van smeltende Victron accus (in dit forum aangehaald) door ontbreken van essentiële beveiliging of deze noodzakelijk extra bij te kopen blijft men dat merk aanbevelen. Victron is bekend om zijn zeer goede solar producten maar lijkt lfp maar matig te beheersen. Hier werd recent ook een test aangehaald van lfp accus , waar de duurste (de Victron) maar net de middelmaat bereikte.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie