Zelfbouw Fiat Ducato L2H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
AnneHeerschop
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 14:59

Zelfbouw Fiat Ducato L2H2



Bericht door AnneHeerschop »

Beste allemaal!

Na een flinke zoektocht en met de nodige informatie die wij gekregen hebben over onder andere motoren en andere technische onderwerpen hebben mijn vriendin en ik deze prachtige Fiat Ducato L2H2 op de kop getikt! Graag willen wij jullie meenemen in ons proces en hopen wij vele nieuwe inzichten te krijgen van de mede forumleden!

20230318_131402.jpg
20230318_131402.jpg (143.53 KiB) 5535 keer bekeken
We zijn nog een beetje zoekende met de indeling maar we hebben al wel besloten dat het tussenschot er uit gaat om op deze manier de beschikbare ruimte te maximaliseren, het nadeel hiervan is dan wel weer dat er meer warmte en kou van de voorkant naar binnen dringt.

Gebruik
Wij zijn groot zeilliefhebbers en varen daardoor veel wedstrijden. We zullen de bus hier ook het meest voor gebruiken. We staan dan gewoon op de parkeerplaats van de lokale zeilvereniging en gaan er dan vanuit dat we weinig faciliteiten hebben. Daarom willen we in ieder geval 2 à 3 dagen op eigen kracht stroom kunnen opwekken/gebruiken.
Verder gaan we hem gebruiken voor andere weekendjes weg en willen we delen van Europa ontdekken. We stellen ons dan voor dat we redelijk weinig op een camping staan maar veelal rond trekken en off grid willen proberen te gaan camperen.

Doel voor nu
Voor nu willen we de bus zo snel mogelijk bij de RDW aanbieden zodat deze zo licht mogelijk is en natuurlijk vanwege het kwarttarief.
Hier zaten we aan te denken om een hele simpele wegklapbare tafel te maken met daar bij een stoel, ik heb hier wel eens gezien dat er een klapstoel vast geschroefd zat aan de vloer. Wordt dit nog steeds geaccepteerd? Ik las vandaag nog een topic dat deze afgekeurd was omdat er geen linnen en kussens op het bed en stoel lag.
Verder een simpel bed en simpele keuken met een jerrycan en een voetpomp, zijn er dingen waar we op dit onderwerp nog rekening mee moeten houden?
Verder zijn er een hoop kleine roest plekjes die bijgewerkt moeten worden, de bekisting was vast gezet met zelf tappende schroeven en al deze gaten willen we opnieuw conserveren.
Uiteraard is de schuifdeur bij de ducato een punt van aandacht, hier is al wat roest te zien en deze zullen we een keertje los halen om de roest aan te pakken om hem vervolgens met iets van rubber tussen de rails en de bus weer te bevestigen.
Daarnaast zijn zitten de dak dragers los van het dak, dit schijnt ook vaak voor te komen bij de ducato, deze zullen we met kit weer vast lijmen aan elkaar.

Vervolg
- Buitenkant bijwerken, een hoop steenslag rond de bus deze willen we graag aanpakken. Op autolakopmaat.nl heb ik een steenslag reparatieset gevonden, heeft iemand hier ervaring mee?
- Twee ramen plaatsen, een vaste in de schuifdeur en een schuifraam daar tegenover. Hier hebben we ons nog niet echt in verdiept, wel een beetje op internet gekeken daar is het nodige te vinden, heeft iemand een mooi adresje hiervoor toevallig?

Isoleren
Het plan voor isoleren is momenteel heel simpel, overal armaflex 19mm waar kan en rond de dragers 9mm om de koudebrug te minimaliseren, voor de vloer 20mm schuim waar de vloer opkomt.

Elektra
Hier hebben wij niet heel veel ervaring mee dus daar hopen wij op input van jullie ;)
Ons uitgangspunt nu is om het zo in te richten zodat we, mochten we dat ooit willen, we makkelijk kunnen overstappen naar LiFePO4 accu's in plaats van de nu gekozen AGM accu's
- 200Ah AGM accu of 2x 100Ah accu's
- Victron Orion TR Smart battery to battery charger of vergelijkbaar
- 1000W of 1500W omvormer, we gaan zeer waarschijnlijk een 230V koelkast plaatsen daarnaast willen we ook de mogelijkheid om andere 230V apparaten te kunnen gebruiken.
- BPM, deze is volgens mij vooral nodig bij LiFePO4 accu's maar misschien is het ook al wel handig om deze alvast in de bus te hebben?
- +/- 400 Wp zonnepaneel
- Victron MPPT 100/30 of vergelijkbaar
- Maxxfan is al besteld

Een hoop tekst, een hoop ideeën maar vooral een geweldig vooruitzicht.
We kijken erg uit naar het ombouw proces en nog meer naar het gebruik en de prachtige herinneringen die we gaan maken.
Hopelijk komen jullie nog met goede ideeën, wij gaan jullie proberen op de hoogte te houden bij dit proces!
Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
Champ van
Berichten: 127
Lid geworden op: za 11 mar 2023, 18:17

Re: Zelfbouw Fiat Ducato L2H2



Bericht door Champ van »

Succes met de bouw. :thumbup:
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Zelfbouw Fiat Ducato L2H2



Bericht door pele »

Mooie plannen! Waarschijnlijk moeten jullie ook op zoek naar een enkele stoel voor de "bijzitter", ipv het duobankje.
Als je die gevonden hebt zou ik om ze draaibaar te maken, draaiplateau's aanschaffen van CTA. Deze zijn. iet duur, handig, licht van gewicht en met attest aanvaard door de autokeuring.
bijvoorbeeld:
https://www.campersalon.nl/nl/detail/17 ... szijde.htm
Bijlagen
C66EE729-8F9C-41A5-B333-043A48D98CCF.jpeg
C66EE729-8F9C-41A5-B333-043A48D98CCF.jpeg (97.34 KiB) 5474 keer bekeken
Laatst gewijzigd door pele op za 18 mar 2023, 20:30, 2 keer totaal gewijzigd.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Zelfbouw Fiat Ducato L2H2



Bericht door pele »

Verder kan ik jullie aanbevelen om een zogenaamde wielkast drinkwatertank te plaatsen, als jullie zinnens zijn om achterin een dwarsbed te maken.
Bijlagen
5A57BD04-6E63-4507-91E7-10296554B3FA_1_105_c.jpeg
5A57BD04-6E63-4507-91E7-10296554B3FA_1_105_c.jpeg (64.13 KiB) 5471 keer bekeken
25E84AA8-719A-4616-8D4B-7836FDC443A5.jpeg
25E84AA8-719A-4616-8D4B-7836FDC443A5.jpeg (70.04 KiB) 5471 keer bekeken
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Zelfbouw Fiat Ducato L2H2



Bericht door DucatoDolf »

Mooie bus, leuk plan. Gefeliciteerd met de aankoop en de plannen :cheers:

Mits je ruime ervaring hebt met campers en hun inrichtingen, zou ik ramen anders dan in de schuifdeur pas doen als je echt zeker weet dat je ze wilt hebben. Maar dat is gewoon ongevraagd advies wat je naast je neer kunt leggen hoor.

Dat tussenschot weg zorgt inderdaad voor een open verbinding met de enorm belabberde cabine wat thermische isolatie betreft. Wij lossen dat op door een stevig verduisterend gordijn als wegneembaar tussenschot te plaatsten. We kunnen dat gordijn vrij eenvoudig om/achter de stoelen draperen als deze gedraaid zijn.

BPM is Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen, je bedoelt denk ik BMS: batterij management systeem

Enne, zo licht mogelijk laten keuren is officieel natuurlijk niet oké als je er daarna significant meer aan het voertuig vast gemonteerd gewicht aan toe gaat voegen. Je ontduikt daarmee belasting. Dat je geïnformeerd bent.

Wat keuren betreft ben je ook al geïnformeerd: wees zo goed mogelijk voorbereid en ga niet voor het minimaalste. Maar dat is de enige tip die ik kan geven, want voor de rest is het ook een beetje koffie dik kijken.
AnneHeerschop
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 14:59

Re: Zelfbouw Fiat Ducato L2H2



Bericht door AnneHeerschop »

Bedankt voor de informatie beide!

De indeling is nog niet helemaal zeker zoals ik al zei, maar een aantal dingen zijn wel zeker:
- Breedtebed de hoofdrede dat we voor de ducato zijn gegaan
- Draaibare stoelen voorin. Voor nu nog met bank maar misschien in de toekomst een enkele stoel maar die kosten zoals iedereen al weet een godsvermogen. Wellicht is dit te combineren met een road trip Engeland...
- Onder de bijrijdersbank/stoel een dieselkachel, waarschijnlijk van Chinese makelaardij

BPM moet inderdaad BMS zijn, maar ook BPM wordt nog iets waar we naar moeten kijken.

Bedankt!
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Zelfbouw Fiat Ducato L2H2



Bericht door luinge »

Leuke Bus!

Wij hebben ook een Ducato L2H2 uit 2016 omgebouwd. (En nog steeds "in progress"
Bijrijdersstoel vinden zal moeilijk zijn. Op het Forum is iemand die een chauffeursstoel ombouwd naar bijrijdersstoel.
Voor de diesel standkachel heb ik toch een Planar gekozen vanwege de betrouwbaarheid. zie toch veel issues op YT met de Chineese heaters.
Je moet er eigenlijk een spare voor aanschaffen. En je wilt geen gedoe met de verwarming op het moment dat je die nodig hebt.

Ik heb veel foto's van de ombouw op instagram staan. Misschien heb je er wat aan: https://www.instagram.com/vanbnaarc/?r=nametag

Veel plezier met de ombouw.
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: Zelfbouw Fiat Ducato L2H2



Bericht door Toxiq »

luinge schreef:
ma 20 mar 2023, 22:13
Ik heb veel foto's van de ombouw op instagram staan. Misschien heb je er wat aan: https://www.instagram.com/vanbnaarc/?r=nametag
leuk, ook een ducato gekocht :-)
Met een hamer past alles
Plaats reactie