afkeur als camper RDW

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door EasyBee »

Het wil blijkbaar niet landen. Der regels zijn niet veranderd, maar in de loop der jaren zijn er hier en daar wat regels iets naar de achtergrond gezakt waardoor er minder streng naar gehandeld is. Nu zijn er alleen maar opfriscursussen en reminders rondgestuurd over hoe het ook al weer was/zat en Leiden is in last.
Ik denk dat het beste maar is : geen eigen bouw, alleen officiële fabriekscampers en kampeerbussen en door erkende bedrijven verbouwde andere voertuigen. Kunnen de RDW keurmeesters gaan handhaven middels jaarlijkse keuringen dat mensen het vooral niet in hun eigenwijze kop moeten krijgen om aanpassingen en veranderingen door te voeren. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door EasyBee op vr 05 mei 2023, 9:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door tonic »

14 pagina's :lol3:
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door Jean Baret »

Mickel Moen schreef:Precies.

Beste Jean Baret. Waar het in jou reactie misgaat is dat jij de sherif over de RDW wilt gaan uithangen.

Lastig hè, dat een keurmeester een beoordelingsbevoegdheid heeft. Jij ziet natuurlijk het liefst, dat de keurmeester een afvinklijst langsgaat waar geen beoordeling bij nodig is. Wel gezien de creativiteit van de aanbieders en de regelgeving die erg veel ruimte biedt is dat gelukkig wel zo. Een regelgeving die inzoomt op ieder mogelijk detail zou groter worden dan de bijbel.

Dus laten we blij zijn met sherif keurmeester, daar hebben we hem/haar tenslotte met z’n allen voor aangesteld.
Nou nou nou, normale toon mag ook hè… En ik ben niet een van de mensen die de randjes opzoekt. Bij mij zat de vloer, alle isolatie en het meeste houtwerk er al in toen ik ging keuren, en een volledige keuken. Maar ik heb er wel een luchtbedje in gelegd in plaats van een matras. Want daar kun je op slapen. Als die ruimte er is, geeft mij dat ook het recht om er gebruik van te maken.

Beoordelingsbevoegdheid is prima. Dan moet de ruimte die deze ambtenaar daarvoor heeft, wel omschreven zijn.

Wat in ieder geval niet OK is, is achter willekeur staan omdat dan de mensen die de grenzen opzoeken, dan ook eens het deksel op de neus krijgen. Dat is emotie en daar moet in regelgeving geen plaats voor zijn.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 873
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door FrankdB »

Mickel Moen schreef:
vr 05 mei 2023, 9:03
Een ombouwbedrijf heeft meer met het bijltje gehakt en en weet vaak beter waar de valkuilen zitten en hoe de beste kans van slagen is.
Als het een kwestie van “kans van slagen” is dan is er sprake van willekeur.

Frank
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op zo 05 nov 2023, 8:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door Jean Baret »

FrankdB schreef:
Mickel Moen schreef:
vr 05 mei 2023, 8:41
En dat is toch de kern van dit hele verhaal?

Het niet kunnen accepteren van een afkeur, waarvan niet ieder detail in de regelgeving te vinden is.
De kern van het verhaal is dat er eisen bestaan en dat niet van overheidswege beschikbaar worden gesteld. De RDW site zegt letterlijk:

“ Een ombouwbedrijf kan u adviseren en vertellen aan welke eisen u moet voldoen en wat de gevolgen zijn van aanpassingen aan uw voertuig. ”

Dus een ombouwbedrijf kan mij de eisen vertellen en de RDW kan of wil dat niet.

Frank
Dit is precies de kwestie. De overheid moet je de regels kunnen vertellen. Je moet kunnen zien waar je aan moet voldoen en ook wat dan het grijze gebied is waarbij het oordeel aan de keurmeester is.
Als dat goed geregeld was, voerden wij er niet al honderd draadjes discussie over op dit forum.

En nogmaals, de reactie van de keurmeester die het totaal niet interessant vindt op basis van welke regels hij handelt, dat kan echt niet. Maar goed, we hebben dit uit de tweede hand en we weten ook niet hoe het hele gesprek gegaan is. Misschien was de beste man het helemaal zat of had hij zijn dag niet…


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
BoxerCamp
Berichten: 386
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door BoxerCamp »

kijk eens op https://wetten.overheid.nl/
zoek bijvoorbeeld artikel 5.2.46 plus de rest op... (over je stoel en bekleding).
Laatst gewijzigd door BoxerCamp op za 13 jan 2024, 14:21, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 873
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door FrankdB »

Ik ben dat met je eens. Het zou de overheid sieren als ze hom of kuit geven:
  • of ze staan particuliere zelfbouw toe en maken de regels openbaar


  • of ze staan expliciet niet toe en eisen een traject via erkende ombouwbedrijven zoals EasyBee ook opperde.
Dat laatste gebeurt al voor de APK, waarbij wel eisen, details, en wijze van keuren publiek beschikbaar zijn.


Frank
BoxerCamp
Berichten: 386
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door BoxerCamp »

hier kan je ook als burger alle eisen en regels inzien.

https://wetten.overheid.nl/
Laatst gewijzigd door BoxerCamp op za 13 jan 2024, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op zo 05 nov 2023, 8:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door ducati 900 »

Dat is ook mijn mening en verwijzen naar bedrijven werkt kartelvorming in de hand en dat is weer niet toegestaan.
Ze moeten de regels duidelijk stellen en dan kun je daar op bouwen.
Anders ben je overgeleverd aan de grillen van een keurmeester.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door Mickel Moen »

De grillen van de keurmeester? Weer zo negatief.

Wat mijn toon betreft. Ja, ik ben wellicht wat fel, maar het zwarte-pieten, naar de RDW of de keurmeester vind ik te makkelijk. Wel grappig als iemand zelf over het zgn falen van de RDW begint en de keurmeester vergelijkt met een sheriff en vervolgens mij beschuldigt van het zetten van de toon.

En al die pogingen om de verantwoordelijkheid bij de RDW te leggen wat info betreft. Het is hier al gezegd. Het meeste is te vinden, maar je moet er wel je best voor doen. Blijft tenslotte het oordeel van de keurmeester.

Nogmaals het is zo simpel. Een keuring houdt per definitie in een goedkeur of een afkeur.

Krijg je te maken met een afkeur, zoek het dan bij jezelf.

Op het weetjewel-forum loopt nu een veel ernstiger draadje van iemand die zelf een hefdak zonder papieren van een donorbus geplaatst heeft, stijlen doorgezaagd en vervolgens een afkeur gekregen heeft.

Hij weet het zelf ook, te naïef geweest, onvoldoende in de materie verdiept.

Enige optie is nu een constructiekeuring voor ik meen zo’n €600.

Met het risico, dat de bus alsnog afgekeurd wordt en je deze dus weer terug moet bouwen, een ander hefdak, of alleen nog in onderdelen kunt verkopen.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op vr 05 mei 2023, 12:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 873
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door FrankdB »

BoxerCamp schreef:
vr 05 mei 2023, 9:27

Het is ook openbaar, hier kan je ook als burger alle eisen en regels inzien.

https://wetten.overheid.nl/
Deze draad begon met een afkeur mede op het punt dat er geen “matras MET linnengoed” aanwezig was.

Als je op wetten.overheid.nl zoekt naar linnengoed of naar matras vindt je geen enkele kampeerauto gerelateerde eis of regel die daar aan refereert.


Frank
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door Mickel Moen »

Dat is vernauwing van de zaak op één punt en de woorden van TS.

Wij waren niet bij de keuring, hebben de mening van de keurmeester niet gehoord.

Wat we wel weten is, dat TS een afkeur gekregen heeft en meteen wist waar hij aan toe was. Afkeurpunten in orde brengen en opnieuw ter keuring aanbieden. Simpel toch.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op vr 05 mei 2023, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie