afkeur als camper RDW

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op zo 05 nov 2023, 8:38, 1 keer totaal gewijzigd.
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door tonic »

BoxerCamp schreef:
vr 05 mei 2023, 9:17
Iedereen blijft maar refereren en hangen aan de uiterst beknopte samenvatting van punten!

De werkelijke regels staan in meters dikke "boeken"!
Regels komen niet van de RDW maar de overheid, ze zijn daar "gewoon" te lezen (om het te begrijpen is wel een vak apart/studie vereist).

kijk eens op https://wetten.overheid.nl/
zoek bijvoorbeeld artikel 5.2.46 plus de rest op... (over je stoel en bekleding).
Succes met het doornemen van de duizenden artikelen ;-)
Dit klopt.

De RDW heeft normaal bij constructie wijzigingen alleen met bedrijven te maken welke voertuigen ombouwen. Die verdiepen zich tot achter de komma in alle eisen. Die zullen ze ook zelf moeten opzoeken en interpreteren. Die krijgen ze ook niet van de RDW op een presenteerblaadje aangeleverd.
De ombouw naar camper is eigenlijk de enigste constructie wijziging waarin ze te maken krijgen met particulieren. En die verdiepen zich niet echt of helemaal niet. Daarom stuurt de RDW op hun site deze mensen naar ombouw bedrijven voor info. Maar wij denken als particulier het recht te hebben om alles op een presenteerblaadje aangeleverd te krijgen. Om zo snel en makkelijk mogelijk het 1/4 tarief te kunnen krijgen. En als we dan gewezen worden op de regels welke nog meer gelden dan is het de schuld van de RDW?
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door DucatoDolf »

Deze discussie is er juist omdat er geen duidelijkheid genoeg is in de regels én bij het RDW. Ook als je ze wel opzoekt als particulier.

Nu is de opfriscursus van de keurmeesters dan hopelijk genoeg om weer eenheid terug te brengen in de interpretatie en toepassing van de regels binnen de RDW.

Blijft over dat er erg veel mensen zijn die de regels te onduidelijk vinden. Dan kun je gaan roepen over autoriteit van de keurmeester, maar die staat niet boven de wet. Je moet toch minstens met de argumentatie en verwijzing naar openbare wetten die de keurmeester toepast tot eenzelfde conclusie komen. Dat is bij de APK ook zo. Bij de APK is de regelgeving en wijze van keuren tot in de puntjes geregeld en vrijwel niet voor andere interpretatie mogelijk. Dat is absoluut niet het geval bij de camperkeuring.

En dat laatste is dus het grootste discussiepunt. Het RDW heeft blijkbaar wel een gezamenlijke interpretatie van de regels en hoe toe te passen, maar die is niet openbaar én opgenomen in de wet en dus per definitie ongeldig. Ik heb het hier met name over de vage definiëring van de kampeerwagen inrichting. Ook òf er bekleding aanwezig moet zijn op een stoel vind ik te onduidelijk in het door Tonic aangebrachte reglement voertuigen. Maar daar hebben we het al over gehad.

Blijft over dat we op het forum toch op zijn minst mogen discussiëren over de duidelijkheid van regels. Zonder elkaar uit te maken voor het een of ander. Ik denk dat we in een vrije democratie toch zeker kritisch mogen zijn op uitvoeringsinstanties van de overheid. Beetje vergezocht, maar de belastingdienst heeft ook laten zien het een en ander toch verkeerd geïnterpreteerd te hebben? We mogen zonder de keurmeesters persoonlijk hier op af te rekenen, best kritisch zijn naar de wijze van werken van de RDW.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door hathi »

En niet vergeten :-B de hand ook in eigen boezem te steken ,dat altijd kritische ,soms dreigende,betweterig met grote mond ,….schijnt toch wel typisch een vrijgevochten Hollander te zijn :crazy:
Hans
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door tonic »

Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1793
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door doov »

Eisen RDW en eisen belastingdienst harmoniseren zou kunnen helpen.
Dan is er in ieder geval een schouw.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door Jean Baret »

Mickel Moen schreef:Wat mijn toon betreft. Ja, ik ben wellicht wat fel, maar het zwarte-pieten, naar de RDW of de keurmeester vind ik te makkelijk. Wel grappig als iemand zelf over het zgn falen van de RDW begint en de keurmeester vergelijkt met een sherif en vervolgens mij beschuldigt van het zetten van de toon.

En al die pogingen om de verantwoordelijkheid bij de RDW te leggen wat info betreft. Het is hier al gezegd. Het meeste is te vinden, maar je moet er wel je best voor doen. Blijft tenslotte het oordeel van de keurmeester.
We doen natuurlijk zelf ook een hoop fout. En ik snap best dat de RDW al die beroerd ingebouwde bussen ook weleens zat is. Als je valt over de term sheriff: daar bedoel ik vooral iemand mee met te veel macht, die ter plekke zowel de regels verzint als de straffen uitdeelt. Ik vind het erg passen, maar ik bedoel er geen kritiek jegens iemand bij de RWD persoonlijk mee. Opfriscursus was blijkbaar ook nodig: prima. Hoe meer eensgezindheid onder de keurmeesters, hoe beter.

Blijft het punt dat de RDW zelf aan hoge eisen zou moeten voldoen wat betreft helderheid en transparantie, en echt aangesproken mag (moet!) worden bij falen. En ja, de overheid heeft de zware plicht om wet- en regelgeving fatsoenlijk uit te leggen. Wetsteksten zijn er voor juristen. De website van de RWD is er voor ons stervelingen. Als wij in wetsteksten moeten duiken, dan heeft de overheidscommunicatie inderdaad gefaald. Gelukkig gaat het niet om toeslagen…

Maar we zijn inderdaad een beetje ver verwijderd van de oorspronkelijke discussie dus ik zal dit draadje verder laten voor wat het is.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door hathi »

tonic schreef:
vr 05 mei 2023, 12:00
En anders dien een klacht in: https://www.rdw.nl/over-rdw/kwaliteits- ... n/klachten
Oei Tonic,nu is men opeens niet thuis :lol3:
Hans
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door tonic »

Of er wordt nu druk getikt :lol3:

Maar als er genoeg klachten binnenkomen wordt er misschien iets mee gedaan. De mogelijkheid wordt geboden dus doe er wat mee zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door DucatoDolf »

Bij de belastingdienst hebben ze na een paar klachten meteen alles opgelost voor alles en iedereen binnen 2 weken. Toch? 8-)

Gekkigheid, maar inderdaad, we zouden eens kunnen klagen bij de RDW. Helaas is mijn camper al goedgekeurd en ga ik er mijn energie dus niet meer in stoppen. :D
ANTE schreef:
zo 30 apr 2023, 7:14
Korte update.

Bus nu goedgekeurd als camper.
Zelfde keurmeester. schuifdeur open, paar foto's gemaakt en schuifdeur dicht.
BPM ingediend, krijg ik mail van belasting inspecteur of ik hem wilde bellen. De man kwam met de vraag of ik de bus in deze staat zo liet of verder ging afbouwen. Ik de vraag gesteld waarom. Antwoord was dat ze van de RDW een bericht gekregen hadden dat de bus volgens de regels van de wet voldeed aan de goedkeuringseisen MAAR summier ingericht was. Mocht ik de bus verder gaan afbouwen dan moet ik de bus opnieuw met een wijziging aanmelden bij de RDW waarna het gewicht op het kenteken gewijzigd wordt.
Belastingdienst gaat hier veel strenger op controleren ivm ontduiken houderschapsbelasting.
In principe is dit dan wel weer begrijpelijk. De minimale inbouw versies zijn natuurlijk voertuigwijzigingen en ik snap dat de RDW ook begrijpt dat e.e.a. naderhand weer gewijzigd wordt bij verdere afbouw en dat dus officieel opnieuw gekeurd moet worden. Waarschijnlijk is dit een van de manieren waarop de RDW dit voor elkaar wil krijgen. En daar geef ik ze dan weer geen ongelijk in, want in principe is een minimale keuring als je zelf al weet dat je daarna de boel weer gaat verbouwen niet helemaal de bedoeling. (Ik heb dat zelf ook gedaan :shifty: )
Laatst gewijzigd door DucatoDolf op vr 05 mei 2023, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door PE1OPQ Theo »

DucatoDolf schreef:
vr 05 mei 2023, 11:02
Bij de APK is de regelgeving en wijze van keuren tot in de puntjes geregeld en vrijwel niet voor andere interpretatie mogelijk.
Ho ho niet alles is dicht getimmerd in regels en uitwerkingen.
Bij een herkeuring is het woord van de steekproef RDW doorslaggevend en bij de invulling van de regels hangt het van de keurmeester zijn sociale omgangs vormen af of er gekleurd kan worden.

Theo
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 873
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door FrankdB »

hathi schreef:
vr 05 mei 2023, 12:53

Oei Tonic,nu is men opeens niet thuis :lol3:
Je bent snel met uitlachen van mensen.

Ik ga geen klacht indienen als ik mijzelf niet onheus bejegend voel. Ik heb nooit een kampeerauto ter keuring aangeboden en derhalve geen enkele grond voor een klacht.

Dat lijkt me overigens geen voorwaarde om een mening te hebben en te ventileren over de duidelijkheid en beschikbaarheid van de eisen gesteld aan kampeerautos.

Frank
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 873
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door FrankdB »

Mickel Moen schreef:
vr 05 mei 2023, 10:08
Dat is vernauwing van de zaak op één punt en de woorden van TS.

Wij waren niet bij de keuring, hebben de mening van de keurmeester niet gehoord.
Een paar artikelen later in draad schrijft walda:

“ Dat het bankje niet gestofferd is kan geen afkeur zijn; Matras en linnengoed is hier op het forum vaker besproken en geadviseerd om op het bed te hebben tijdens de RDW keuring tot camper.”

Op basis daarvan had ik vooralsnog geen reden om te twijfelen aan de woorden van TS op dit aspect.

Frank
Will
Berichten: 3530
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door Will »

Ze moeten bij de RWD alleen keuren als de bus geheel af is dan ben je van een hoop gezeur af.Ik heb dat halfslachtige toch een beetje raar gevonden bankje erin en keukenblokje en rijden maar.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Plaats reactie