afkeur als camper RDW

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
BoxerCamp
Berichten: 386
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door BoxerCamp »

Tijdens mijn keuring, was het matras nog in de maak...
De keurmeester had daar geen moeite mee.
Laatst gewijzigd door BoxerCamp op za 13 jan 2024, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op za 04 nov 2023, 9:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door Mickel Moen »

Dat is de vraag. Jij en ik weten niet hoe de bus aangeboden is.

Bovendien heeft de keurmeester, naar ik aanneem, een eigen bevoegdheid en verantwoordelijkheid om in het grijze gebied te oordelen. Net zoals een schooldirecteur de bevoegdheid en de verantwoordelijkheid heeft om in specifieke gevallen, niet nader gespecificeerd door de wet, verlof te verlenen op de leerplicht. Wat overigens in het geheel niet vrijblijvend is.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op zo 19 mar 2023, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door seth_space »

Regels worden toegepast en zoals vaak geïnterpreteerd.
Daar is op zich niks mis mee. In dit geval een strenge keurmeester en dat is zeker niet per definitie fout.
We weten allemaal dat " "de inrichting" slechts de bedoeling heeft de regels te omzeilen door een te letterlijke interpretatie die past bij jouw toepassing.
Pech gehad, oplossen en klaar.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op za 04 nov 2023, 9:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door tranny »

Ik heb in de loop der jaren al aardig wat voertuigen in eigen beheer op uiteenlopende manieren aangepast/omgebouwd en bij de RDW ter keuring aangeboden, mijn ervaring is dat ze daar (in dit geval locatie Almelo) absoluut niet moeilijk doen en gewoon de regels volgen.
De permanente en aanvullende eisen zijn op zich duidelijk genoeg, en bij vragen of twijfels kun je ook rustig het keurstation binnen wandelen en een keurmeester benaderen als je ergens een vraag over hebt. (natuurlijk wel even netjes vragen en rustig wachten tot die persoon even tijd voor je heeft)
Waar de keurmeesters het vaak mis mee zien gaan is de info die men zelf overal opzoekt op het internet... oude achterhaalde info, info van bronnen van derden niet afkomstig van RDW, een te vrije interpretatie van regels, borrelpraat en dat soort dingen. (en dan laat ik voor het gemak de slordigheid/laksheid/onwetendheid van de aanbieder maar even buiten beschouwing)

Je moet je gewoon eerst even goed verdiepen in de materie en daarbij enkel uitgaan van de actuele RDW voertuigeisen.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op za 04 nov 2023, 9:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HaasjeGaatMetCamper
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 06 sep 2021, 19:19

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door HaasjeGaatMetCamper »

myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door myway »

Dat is de regeling voertuigen.

Dit staat er bij de RDW over een voertuig aanbieden voor keuring naar camper.

https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/fa ... ampeerauto

Dat zijn dus vijf punten.
Er wordt ook zelfs aangegeven dat die punten anders zijn dan die van de belastingdienst, dit in tegenstelling wat hier wordt aangegeven dat er maar kleine verschillen zijn.
Gebruikersavatar
HaasjeGaatMetCamper
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 06 sep 2021, 19:19

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door HaasjeGaatMetCamper »

Ja, en als je doorklikt naar de relevante regelgeving, dan kom je weer uit op mijn link. En daar kom je dit weer tegen:
zitplaats: constructie, inclusief bekleding, die al dan niet een integrerend deel vormt van de constructie van het voertuig, die plaats biedt aan een volwassen persoon, met dien verstande dat de zitplaats zowel een afzonderlijke zitplaats kan zijn als een gedeelte van een bank dat plaats biedt aan één persoon en die afhankelijk van de richting als volgt wordt aangeduid:
Ik geef toe, het is een gepuzzel, en het zou handiger zijn als de RDW het handboek ook gewoon publiceert (als dat al niet het geval is). Naar ik meen is een overheidsorgaan verplicht om beleidsregels te publiceren.

Voor degenen die vinden dat de RDW alleen de wet mag uitvoeren: de wet is niet altijd duidelijk en dan is het aan het uitvoeringsorgaan om daar invulling aan te geven. Die invulling noemen we dan beleid en dat moet gepubliceerd.
Een voorbeeld uit de wereld die ik ken:
Artikel 3, lid 1 AOW: "Waar iemand woont en waar een lichaam gevestigd is, wordt naar de omstandigheden beoordeeld." Daar moet je als uitvoeringsorgaan dan ook invulling aan geven. De Svb heeft dat gedaan in de beleidsregels. Liefhebbers kunnen dat hier nalezen: https://puc.overheid.nl/svb/doc/PUC_1022_20/11/.

Zoals ooit de laatste stelling bij een proefschrift was: "Een complex probleem is inderdaad niet eenvoudig".
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door Mickel Moen »

Ik heb gisteren voor de discussie de regelgeving niet opgezocht, omdat dat niet de kern van de zaak is. Het is het eerste wat iedereen die zelf wil bouwen gaat opzoeken. Ene Frank verwijt het mij een aantal pagina’s geleden, dat ik niet de moeite neem om de linkjes te plaatsen naar de wetgeving, maar wel commentaar heb op het ononderbouwd bekritiseren van de RDW en de keurmeesters met een pittige uitspraak.

Wel, even terzijde, zo blijf ik wel in de wedstrijd. Ik blijf kritisch op populistische uitspraken aangaande overheid en de mensen in dienst van die overheid, die gewoon hun werk doen. Te makkelijk om de RDW of de keurmeester verkeerd te noemen. Zoek het eerst bij jezelf.

Zeker, wie zelf gaat bouwen zal enige moeite moeten doen om zich in de regelgeving te verdiepen. Op zich is de regelgeving aangaande kampeerwagens beknopt. Aanvullende regelgeving zoals Tonic laat zien met het citaat aangaande stoelbekleding maakt het ingewikkelder. Bovendien heb je ook nog te maken met de beoordelingsbevoegdheid van de keurmeester. Dat is geen willekeur maar een factor om rekening mee te houden.

Het is niet aan de RDW om een handboek voor zelfbouwers te ontwikkelen. Niet te doen, want er zijn altijd weer creatievelingen die iets bedenken, wat dan weer niet door zo’n handboek gedekt wordt. Die verantwoordelijkheid mooi bij de zelfbouwers laten. Het verwijzen naar bouwbedrijven is in die zin een goede. Die bedrijven hebben veel ervaring in wat de slaagkansen wel groot maakt.

TS vraagt na een afkeur of de regelgeving gewijzigd is. Een terecht vraag. Echter tevens lees ik in het bericht, dat hij met een ongestoffeerde bank wel de uiterste grenzen opzoekt en zich sterk in het grijze gebied begeeft. De bus wordt nu afgekeurd, terwijl zijn ervaringen in het verleden anders waren.
Mijn conclusie. De RDW is wat kritischer geworden. Mijn veronderstelling; naar aanleiding van het aanbod van veel grensgevallen. De vraag of hij een verkeerde keurmeester getroffen heeft vind ik niet terecht. Zoek het niet bij de keurmeester, maar bij jezelf.

Mijn advies aan zelfbouwers. Prima om je aan de minimale eisen te houden, maar overdrijf niet. Bied de bus als een geloofwaardige camper aan. En ja “geloofwaardig” is niet in regeltjes gevangen. En dan kun je geluk hebben of pech. Wordt de bus afgekeurd heb je meteen het juiste advies om de bus wel goed gekeurd te krijgen.

Heel simpel eigenlijk.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Veebee
Berichten: 864
Lid geworden op: za 04 okt 2014, 23:47

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door Veebee »

Prima verwoord........
Het gaat niet om wat je doet ! , maar hoe je het doet !
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door MarceldeHoog »

Vanuit diverse andere zelfbouw groepen had ik al begrepen dat de keuringen strenger zijn geworden, met name omdat er inderdaad teveel werd gekeurd met tijdelijke inbouw sets. Mijns inziens begrijpelijk: binnen de mogelijkheden die een keurmeester heeft natuurlijk. Er is een erg groot grijs gebied, en hoe de keurmeester daarmee om gaat is aan hem/haar.

Zelf geloof ik absoluut niet dat de stemming anti-zelfbouw zou zijn, als eerder werd gesuggereerd. Wel wil men een camper zien, en niet een bus waar snel even wat planken ingetimmerd zijn om deze op een camper te laten lijken. Natuurlijk heeft niet iedereen de behoefte aan een luxe inbouw, maar sommige dingen die ik voorbij heb zien komen hebben niets te maken met "ik heb geen luxe nodig". Dat zijn simpelweg tijdelijke inbouwen om de belasting te ontduiken (waarmee ik niets zeg over de OP, ik heb geen foto gezien).

Mijn insteek is: Zou je (bagage daargelaten) met deze bus op vakantie kunnen, is het een volwaardige camper? En dan hoort er toch wel een matras in lijkt me. Ziet een keurmeester een camper die "af" is, zal hij minder snel vallen over details. Ziet een keurmeester een ombouw die enkel bedoeld is om het belastingtarief te ontduiken, zal hij veel kritischer kijken. Binnen dat grote grijze gebied dus.

De regels zijn niet aangepast, de wijze waarop beoordeeld wordt wel. En dat is een goede zaak, willen we kunnen blijven zelfbouwen.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door myway »

HaasjeGaatMetCamper schreef:
zitplaats: constructie, inclusief bekleding, die al dan niet een integrerend deel vormt van de constructie van het voertuig, die plaats biedt aan een volwassen persoon, met dien verstande dat de zitplaats zowel een afzonderlijke zitplaats kan zijn als een gedeelte van een bank dat plaats biedt aan één persoon en die afhankelijk van de richting als volgt wordt aangeduid:
.
Kun je aangeven waar in jou link, regeling voertuigen, bovenstaande staat.
Plaats reactie