Fiat Ducato 244 en cabinekoeling

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Falcone498
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 18 jul 2022, 19:12

Fiat Ducato 244 en cabinekoeling



Bericht door Falcone498 »

In onze Ducato 244 uit 2006 is geen airco geinstalleerd. We hebben al meegemaakt dat het erg warm kan worden, zeker met de zon van voren, naar het zuiden dus. Nu hebben we wel een Mestic SPA-3000 draagbare airco (220 Volt) en daar heb ik een idee over. Is het mogelijk om vanaf het auto 12 Volt gedeelte met behulp van een 2000 Watt sinusomvormer de Mestic de cabine wat te laten koelen? De generator is 14Volt-110Amp. Bij Bosch Nederland loop ik tegen een zwijgmuur op als ik hen vraag naar belastings-eigenschappen van dit ding. Het vermogen van de Mestic is zo'n 400 Watt, met de omvormer samen wordt dat 500 Watt; een dikke 40 Ampere dus. Theoretisch zou het moeten kunnen maarruh ... onderweg met een kapotte dynamo staan lijkt mij geen leuke bezigheid. Heeft iemand hier ervaring mee of weet wat wel en niet kan?
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

Re: Fiat Ducato 244 en cabinekoeling



Bericht door Eric »

Hoi,

niet direct een antwoord op je vraag.

Ik weet niet hoe handig je bent maar eigenlijk is de onderstaande koppeling, eigenlijk de beste oplossing. Niet goedkoop maar goede werking verzekerd.

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 9-223-2420.


Fijn weekend, Eric
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Fiat Ducato 244 en cabinekoeling



Bericht door Zijspan »

Dat zal zeker een zware belasting voor je dynamo zijn, of die dat dan trekt voor een langere tijd, een dag lang of zo?
Ik weet niet hoeveel ampere jou dynamo maximaal geeft?
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Fiat Ducato 244 en cabinekoeling



Bericht door ducati 900 »

110 Amp.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Fiat Ducato 244 en cabinekoeling



Bericht door kampo »

En waar dacht je al rijdende de buiten unit van die Mestic split 3000 te hangen, of is je vraag een grap ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Falcone498
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 18 jul 2022, 19:12

Re: Fiat Ducato 244 en cabinekoeling



Bericht door Falcone498 »

Nee, de vraag is geen grap. Ik speel met de gedachte om deze airco ook binnen te gebruiken. Tussen de cabine en woondeel zit een dik gordijn. Ik zou kunnen proberen om de koeler voor het gordijn te zetten en het compressordeel er achter; daar zal het dan warmer worden, daar zit echter ook een halfopen dakluik. Ik hoop de warmte daar kwijt te raken. Daarbij tocht het altijd wat in de rijdende camper dus dat zal best meewerken. Airco buiten hangen ... die vraag kreeg ik al eerder ... Echnie dus! Ik zou dan ws ook een andere generator\dynamo moeten installeren, de 150A uitvoering. Toevallig zag ik ergens op een losse Bosch dynamo voor een Ducato 110-50 A staan. Ik neem voorzichtig aan dat 50A de max continu belasting zal zijn, dat is ongeveer 50% van de Max belasting. Er zijn dus nog wel meer dingen waar rekening mee moet worden gehouden.
Meer ideeen? Laat maar weten!
Gebruikersavatar
Falcone498
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 18 jul 2022, 19:12

Re: Fiat Ducato 244 en cabinekoeling



Bericht door Falcone498 »

Het plan met de 220Volt airco voorlopig gelaten voor wat het is. Te druk met andere dingen geweest.
Inmiddels ongeveer 26 klusjes en klussen gedaan aan de camper en nog een paar dingen te doen.
Nu wil ik o.a. nog deurspeakers inbouwen. In 1 deur al het gat gemaakt in de bekleding achter het standaard speaker frontje en dan zie je het metaal van de deur; moet daar nog geïsoleerd worden? En waarmee? De verbinding van de deur naar de carrosserie wordt ook nog iets: ik ga op de sloop hier in de buurt zoeken of er iets passends te vinden is. De originele rubber tules zijn ech duur.
Gebruikersavatar
Max Power
Berichten: 59
Lid geworden op: za 23 jul 2022, 10:07
Locatie: Het groene Woud

Re: Fiat Ducato 244 en cabinekoeling



Bericht door Max Power »

Voor de koeling in onze 244 van 2006 hebben we ARKO.
Ietwat luidruchtiger soms. Maar werkt prima :-B :-B

Alle Ramen Kunnen Open
Plaats reactie