Lijm advies gevraagd

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frankiaonshok
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 20 feb 2023, 21:19

Lijm advies gevraagd



Bericht door Frankiaonshok »

Wij kochten een Frankia camper uit 1992 waarvan alleen de alkoof vochtprobleem zou hebben, dit bleek wel een stuk erger dan verteld was, maar ook voor zover we konden zien. Inmiddels zijn we anderhalve maand bezig, is de camper helemaal leeggetrokken en hebben we inmiddels de bodem vervangen. Nu zijn we gekomen bij het punt dat de zijwanden nieuwe balken gaan krijgen. Nu ben ik al avonden aan het zoeken naar lijm waarmee ik de nieuwe houten balken kan verlijmen met de aluminium buitenwanden, maar inmiddels heb ik zoveel lijmen gezien en de producteigenschappen doorgelezen dat ik door de bomen het bos niet meer zie, ik denk dat het tijd is geworden om advies te vragen op dit forum. Welke lijm kan ik hiervoor het beste gebruiken, wat zijn jullie ervaringen met die lijmen en hoe hebben jullie dit onder druk gezet zodat we straks geen gebobbelde buitenkant hebben? Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven.
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Lijm advies gevraagd



Bericht door JMD »

Ik zou voor een lijmkit (polymeerkit)gaan. In de 'normale' bouwmarktvde bekende PolyMax. Maar genoeg alternatieven online, vaak goedkoper zoals bv. Ecotools. Of vraag een bekende bouwvakker...
Gebruikersavatar
intereric
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 15 dec 2021, 12:55
Contacteer:

Re: Lijm advies gevraagd



Bericht door intereric »

Ik ben met soortgelijke wat kleinschaliger klus bezig en kreeg het advies van een camperdealer/reparateur om de houten latten met bruislijm te monteren. Dun aanbrengen en een beetje bevochtigen, dat het lijmproces goed in werking treedt. Wel zorgen dat je tegendruk geeft om Bolling te voorkomen.
Roller Team Granduca Garage P uit 2004 - Ford Transit
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Lijm advies gevraagd



Bericht door myway »

Ik zou een polymeerkit gebruiken.
Die heb je je bij action voor 4.50€ of je gaat voor de wat duurdere merken bij een bouwmarkt.
Zorgen dat de kit een mm of twee dik is als het gemonteerd is.
AadenAnke
Berichten: 13282
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Lijm advies gevraagd



Bericht door AadenAnke »

Inderdaad polymeerkit buiten de uitstekende hechting op bijna alle materialen blijft er ook nog een behoorlijk flexibel.
Zoals eerder gezegd een lijmdikte van +/- 2mm aanhouden. Polymeerkit wordt onder vele merknamen verkocht ik gebruik altijd All4One van de actie

Gr Aad
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7486
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Lijm advies gevraagd



Bericht door ducati 900 »

intereric schreef:
do 16 mar 2023, 23:02
Ik ben met soortgelijke wat kleinschaliger klus bezig en kreeg het advies van een camperdealer/reparateur om de houten latten met bruislijm te monteren. Dun aanbrengen en een beetje bevochtigen, dat het lijmproces goed in werking treedt. Wel zorgen dat je tegendruk geeft om Bolling te voorkomen.
Geen voed plan lijkt me , dan moet je de boel wel heel goed afstempelen.
Bruislijm zet heel sterk uit.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
DJSmiley
Berichten: 4041
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Lijm advies gevraagd



Bericht door DJSmiley »

Ik heb Action spul gebruikt, maar de serie die ik toen had is niet meer leverbaar en de vervangers zijn duurder. Van de all-in-ones is de samenstelling mij niet altijd even duidelijk. Maar voor veel dingen maakt dat niet perse uit.

Met een bouw gaat er aardig wat kit doorheen en dan is online bestellen net zo makkelijk. Hoef je ook niet te slepen...

De Den Braven hightack kit kost dan 6,40 (bij een doos) en voor dat verschil heb ik liever 'merk'kit
Ga je naar de onbekendere merken (Wat ook gewoon polymeerkit is) dan ben je 5 euro kwijt per tube.

Bruislijm zou kunnen maar dan moet je wel goed oppassen hoever het uitzet. Zeker het dunne plaatmateriaal is vrij gevoelig en je wilt niet met deuken eindigen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie