Koelkast Dometic vs Thetford

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Koelkast Dometic vs Thetford



Bericht door seth_space »

Climate class wordt hier verkeerd geïnterpreteerd.
De laagste climate class begint bij +10 en en eindigt bij T 43 graden
+16 is "normal"
Lees hier de uitleg:
https://www.appliancecity.co.uk/news/li ... ss-rating/
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Koelkast Dometic vs Thetford



Bericht door kampo »

Het is duidelijk dat Tethford heeft zitten knoeien met die klimaat klasse.
Na de introductie zijn ze redelijk snel tegen de lamp gelopen met klachten van klanten over het beperkte temperatuurbereik. Vooral die +16°C was een probleem.
Vervolgens werden de eerste compressor modellen vervangen door de nieuwe die verder kunnen in temperatuur.
Logisch is dat je voor kampeergebruik een bereik van +10°C tot +43°C wenst af te dekken.

Duidelijk is ook dat Tethford marktleider Dometic het vuur aan de schenen legt met de systematisch iets lagere prijzen.
Groeten Kampo
Rootsman
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 08 feb 2023, 12:51

Re: Koelkast Dometic vs Thetford



Bericht door Rootsman »

Dus de nieuwere modellen welke met touch bediening zijn uitgevoerd gaan wel vanaf +10?
In dat geval ga ik de koelkast namelijk omruilen en ben ik onvolledig ingelicht over de verschillen.
Volgens de Wit was het enige verschil de touchscreen bediening.

Ik bedoel dan deze:

https://www.dewitschijndel.nl/thetford- ... r-koelkast
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Koelkast Dometic vs Thetford



Bericht door kampo »

Zelf zou ik vooral naar de juiste inbouwhandleiding van de fabrikant zelf kijken.
Wat staat daar in de specificaties ?
Betreft het een uitloopmodel, dan wordt die misschien goedkoper aangeboden ?
Groeten Kampo
Rootsman
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 08 feb 2023, 12:51

Re: Koelkast Dometic vs Thetford



Bericht door Rootsman »

Ik zie nu inderdaad dat er verschil zit in temperatuur… baal er van, hopelijk willen ze het nog ruilen, heb de doos namelijk niet meer.
Rootsman
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 08 feb 2023, 12:51

Re: Koelkast Dometic vs Thetford



Bericht door Rootsman »

Wat doet de koelkast die ik nu heb bij minder dan 16 graden? Vriesvak ontdooid en koelgedeelte koelt ook onvoldoende?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Koelkast Dometic vs Thetford



Bericht door kampo »

Inderdaad dat heb ik ergens gelezen, ik dacht op dit forum, maar weet niet meer voor welk Tethford compressor model. Even googelen ?

edit: alvast hier iets gevonden
viewtopic.php?t=8478783
Groeten Kampo
Rootsman
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 08 feb 2023, 12:51

Re: Koelkast Dometic vs Thetford



Bericht door Rootsman »

Wanneer ik de T2138 vergelijk met de T2152 zie ik dat de compressor op een andere plaats zit. Bij de T2138 zit die beneden aan de voorkant. Koelkasten hebben dezelfde prijs. Zou de T2138 voordelen hebben in werking?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Koelkast Dometic vs Thetford



Bericht door kampo »

De specificaties en foto's kan je op internet vinden. Wel even opletten dat je juiste neemt.

Even algemeen antwoorden.
Wat de compressor betreft. Dat hangt ook af van het model. Vroeger zaten compressorunits met die ventilator achteraan, open en bloot, boven of onder op de koelkasten. Boven of onder maakt in principe geen verschil in koel resultaat.
Wel moet je dan altijd zorgen voor goede doorstroming achter, onder en boven.
Een groot kanaal, rekening houden met de lucht stroom richting en zeker niet afwurgen.

Vandaag heb je modellen waar de compressor/ventilatie unit volledig gekapseld is door een plastic behuizing. De aanzuig en uitblaas gebeurd door een rooster vooraan op de koelkast. Dat rooster kan zowel onder als boven zijn. Je kan dan weinig verkeerd doen. Eventueel toevoegen van extra ventilatoren is ook niet meer nodig.

Dometic of Tethford hebben dezelfde principes en nieuwigheden.

Hier zie je het kapsel en de in en uitblaas roosters, rondom de compressor unit bij een Dometic 70 liter:

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Rootsman
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 08 feb 2023, 12:51

Re: Koelkast Dometic vs Thetford



Bericht door Rootsman »

Bedankt voor de klimaatklasse tips! Heb de koelkast zojuist mogen ruilen voor de T2151 :) wel wat duurder maar aangezien ik ook graag in de winter weg ga wil ik hier niet op besparen. De verkoop medewerkers bij de Wit waren zich niet bewust van de klimaatklasse en deden daarom gelukkig ook niet moeilijk dat ik geen doos meer had.
Plaats reactie