Probleem met interieur ventilator

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
vwdokter
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 08 okt 2014, 20:49

Re: Probleem met interieur ventilator



Bericht door vwdokter »

Kijk ook even naar de stekker op de kachelweerstand, de massa draad fikt er nog wel is uit...dan doet er ook niks meer.
Deze zit onder het dashboard aan de passagiers zijde, kun je zo zien zitten.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Probleem met interieur ventilator



Bericht door rijschoollucassen »

Omdat wat morrelen aan de schakelaar eerst nog hielp, vermoed ik toch dat hier de schakelaar de oorzaak is.

Er staat op YT een filmpje van een Engelsman, die sloopt ongeveer zijn hele dashboard eruit. Dit is niet nodig. Verwijder de radio en het bergvak, documenthouder liefst ook. Met een spiegeltje kun je nu de achterkant van de schakelaar zien. Die zit vast met twee kleine schroefjes. Deze losdraaien en dan de schakelaar uitnemen. Natuurlijk even de stekker losmaken. De nieuwe schakelaar weer vastschroeven, zet de schroefjes even met een stuk tape vast op de schroevendraaier anders raak je ze gegarandeerd kwijt. De rest in omgekeerde volgorde weer monteren en klaar. Is wat gepriegel en een paar krassen op je handrug.

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Probleem met interieur ventilator



Bericht door Aloys »

vwdokter schreef:
wo 31 mei 2023, 18:53
Kijk ook even naar de stekker op de kachelweerstand, de massa draad fikt er nog wel is uit...dan doet er ook niks meer.
Deze zit onder het dashboard aan de passagiers zijde, kun je zo zien zitten.
Die kachelweerstanden zijn voor stand 1, 2 en 3 (het zijn ook 3 weerstanden). De vierde draad in de stekker is de gemeenschappelijke mindraad. Wanneer het aan de kachelweerstand ligt of aan die stekker (pootje van de mindraad is oververhit geraakt), dan doet meestal stand 4 het nog wel. Dat is de hoogste stand, die gaat NIET via de kachelweerstand.

Repareren:
de kachelweerstand wordt warm en zit daarom in één van de luchtbuizen van het ventilatiesysteem. Die weerstandsunit kun je eruit halen. Ik heb aan de massa bij die weerstanden toen een extra draad gesoldeerd, pakweg 15 of 20cm lang. In de buis, naast de stekker, heb ik een héél klein gaatje geboord waardoor dat nieuwe draadje van binnen naar buiten kan. Van de stekker heb ik de massadraad zo dicht mogelijk bij de stekker afgeknipt en deze doorverbonden met de nieuwe draad uit dat gaatje. Probleem opgelost.

Hetzelfde heb ik gedaan met mijn echter achterlichtunit: ook een verbrand massapootje in de stekker. Jammer, ik had er foto's van moeten maken...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie