kent iemand dit type cruisecontrole?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan1969
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 05 mar 2023, 8:21

kent iemand dit type cruisecontrole?



Bericht door Jan1969 »

Er zit in onze camper (peugeot J5 Hobby 1993) een oude cruisecontrol.

Graag zou ik deze weer laten funktioneren.
Het zou mooi zijn als iemand dit type herkent zodat ik makkelijker achter info aan kan.

Er zit een gaskabel op die is gebroken, wil kijken of ik die kan vervangen maar ik krijg het ronde tonnetje niet open.

Hieronder een paar foto's.


Groet uit Oldeberkoop
unit onder de kap.jpg
unit onder de kap.jpg (135.12 KiB) 755 keer bekeken
kabel.jpg
kabel.jpg (45.46 KiB) 755 keer bekeken
bedieningsunit naast stuur.jpg
bedieningsunit naast stuur.jpg (154.5 KiB) 755 keer bekeken
JanJD
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: kent iemand dit type cruisecontrole?



Bericht door JanJD »

Dit lijkt op een oud model van de vacuum cruis-control zoals onder meer door John Gold werd geleverd.
Ik heb goede ervaringen met de zt-50n, hier zit ook een zelfdiagnose functie in waarmee je bij stilstand ook het e.e.a. kan testen; https://docplayer.nl/15435202-Montageha ... ntrol.html.
De kabel zou met een fiets deraileur kabel vervangen kunnen worden. Uitdaging is het uit elkaar halen van de vacuum servo, degene op de foto lijkt met kunststof haakjes dicht te zitten.
Bij mechanische koppeling bij de gasklep moet opgelet worden dat ten alle tijden de gashevel vrij terug kan bewegen. De installatieinstructie geeft wat voorbeelden hoe dit kan. Het is heel vervelend en kan zelfs schadelijk zijn als de motor onbedoeld hoog toeren blijft lopen...
In dit forum is ook meer over dit soort cruis controls te vinden, onder andere hier: viewtopic.php?t=8411937

Mogelijk kan je op de bijbehorende elektronica unit, waar zowel de draden van de servo als bediening naar toe gaan, het merk en type aflezen...
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
Jan1969
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 05 mar 2023, 8:21

Re: kent iemand dit type cruisecontrole?



Bericht door Jan1969 »

dankje.

Mooie tips om zoektocht te starten.

Vacuum, inderdaad. Zag al iets van een luchtslang
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: kent iemand dit type cruisecontrole?



Bericht door Hoofdnoorman »

Ja, is een basic van John Gold. In dit geval is het de AP50.

Kabel is simpel te vervangen en idd door een remkabel van een fiets. Is ook nodig zo te zien.
De vacuumdoos moet hiervoor open maar het is een snel klusje. Verder zal bij deze eventueel gecontroleerd moeten worden of de o ringetjes in de vacuum doos nog goed zijn en de klepjes werken.

Aangezien het al een oude installatie is en de puls destijds merendeel met een spoel werd opgevangen, is daar ook het punt waar de meeste storingen ontstaan. De spoel wil wel eens kapot gaan. De magneetjes op de aandrijfas kunnen onderhand verloren zijn.

Aan het boxje met aansluitingen gaat (bijna) nooit iets aan kapot. Netjes klaargemaakt heb je een Cruise Control waar je anders € 450,- voor betaald. Dan heb je een iets ander bediening. Overigens kan deze bediening heel mooi aan het eind van de richtingaanwijzer gemaakt worden en dan ziet het er heel origineel uit.

EDIT: Ik lees nu de reactie van Jan JD. Inderdaad is het dezelfde als de ZT50N van Waeco en ook deze heeft de diagnose ingebouwd.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie