Huishoudaccu's vervangen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Denja
Berichten: 574
Lid geworden op: vr 30 nov 2007, 0:56
Locatie: Kempen (B)

Huishoudaccu's vervangen



Bericht door Denja »

Mijn 2 woonbatterijen van 90 ah hebben het zo wat gehad. Ik begin er problemen mee te krijgen bij het laden van mijn 2 fietsbatterijen dus zijn ze aan vervanging toe. Ik ben eigenlijk op zoek naar terug 2 gewone loodzuur batterijen. Wie heeft er ervaring mee en welke zouden jullie mij aanraden? Als ik het googel krijg ik er een hele hoop te zien maar meestal gaat het dan over gewoon startbatterijen vooral deze van varta dus help. Ik zou ook opteren voor iets zwaarder tot dezelfde afmetingen.
Fietsbatterijen hebben een capaciteit van 13.5 Ah 36volt.Ik heb een zonnepaneel van 130Wp en een regelaar mppt van victron type 70-15.Ik zou ook wel willen voor AGM gaan maar ik vrees dat mijn camperlader dan veel te licht is, deze laadt maar 13.6v CB516 acculader (niet 3)
Eura Mobil
Terrestra 670 SBL
Afbeelding
"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland
DJSmiley
Berichten: 4032
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Woonbatterijen



Bericht door DJSmiley »

De CBE doet volgens mij 14.4V

Als je gewoon vergelijkbare accu's neemt dan ben je al een eind. En 14.4V is voor veel accu's prima. Uiteraard even controleren, maar bv de victron AGM accu's kun je prima met 14.4V absorbtie gebruiken.
Bij de Varta LA95 AGM wordt weer een hogere spanning aanbevolen, dus dan is 14.4V voor de levensduur weer niet echt raadzaam

Eventueel zou je de lader kunnen vervangen door een iets nieuwer/krachtiger model maar echt nodig is dat niet perse (Ik heb nog een 522 over, die mag weg voor weinig). Volgens mij heb je dan wel meer mogelijkheden kwa accusoorten (Ik zou ff moeten kijken welk model 522 het exact is)

Die fietsaccu's zijn je grootste uitdaging. 36V / 13.5Ah = 486Wh. Als je dat ook nog eens via een omvormer doet zul je snel 600Wh nodig hebben als ze helemaal leeg zijn: Dat is zo'n 50Ah bij 12V.
Je hebt netto bij lood max 90Ah bruikbaar, dus te weinig om 2 lege fietsaccu's op te laden, laat staan ook nog andere verbruikers. Als je fietsaccu's niet helemaal leeg zijn kan het natuurlijk wel, en je zonnepaneel doet wat, maar 130W is natuurlijk ook niet heel veel.

Ik zou aanraden de fietsaccu's zoveel mogelijk te laden tijdens het rijden. Tenzij je echt gegarandeerd voldoende zon hebt gaat het toch een aardige aanslag zijn op je accu's en bij dergelijk gebruik denk ik dat 3-4 jaar levensduur niet heel gek is.

Upgraden naar meer capaciteit (lithium) kan natuurlijk ook, maar daar hangt een ander prijskaartje aan. Als je het simpel houd en de fietsaccu's vnl laad tijdens het rijden en verder geen hoge energiebehoefte hebt kom je met een setje nieuwe loodaccu's ook prima weg.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Woonbatterijen



Bericht door Atoz »

36V / 13.5Ah = 486Wh
Moet zijn
36V X 13.5Ah = 486Wh

Verder rijden wij zelf onze fietsaccu's zelden leeg.

Maar (zoals veel voorkomend) is de capaciteit van de huishoudaccu te klein.

Lithium kan een oplossing zijn als je deze voldoende groot neemt.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Denja
Berichten: 574
Lid geworden op: vr 30 nov 2007, 0:56
Locatie: Kempen (B)

Re: Huishoudaccu's vervangen



Bericht door Denja »

Fietsaccu's worden nooit helemaal leeg gereden.Deze zouden ook heel sporadisch aan de omvormer geladen worden meestal overal waar het kan staan we aan de paal.Heeft iemand ervaring met deze VMF batterijen( https://www.accudeal.nl/p/vmf-vdc31m-10 ... -accu-12v/)deze zijn 105Ah dus weer 10Ah meer dan de varta's van 95Ah zou dit veel verschil maken?(https://www.accudeal.nl/p/varta-led95-p ... -850a-12v/)Deze Dynacs zijn ook nog een optie(https://www.accudeal.nl/p/dynac-31dc-10 ... -accu-12v/)
Welke zouden jullie kiezen.
Bedankt voor het meedenken :thumbup:
Eura Mobil
Terrestra 670 SBL
Afbeelding
"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland
camperdiksmuide
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: Huishoudaccu's vervangen



Bericht door camperdiksmuide »

Ik zou ook gaan voor de Varta LA95 AGM batterij(en), deze kan je toch voldoende hoog opladen met je Victron mppt regelaar in de juiste stand/instellingen te plaatsen.
Gebruikersavatar
Denja
Berichten: 574
Lid geworden op: vr 30 nov 2007, 0:56
Locatie: Kempen (B)

Re: Huishoudaccu's vervangen



Bericht door Denja »

Hoe kan ik deze victron in de juiste stand zetten om agm's op te laden.
Eura Mobil
Terrestra 670 SBL
Afbeelding
"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland
Will
Berichten: 3550
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Huishoudaccu's vervangen



Bericht door Will »

Denja:
Fietsaccu's worden nooit helemaal leeg gereden.Deze zouden ook heel sporadisch aan de omvormer geladen worden meestal overal waar het kan staan we aan de paal.
Dan maakt de batterij keuze toch niets uit als je aan de paal staat gewoon 2 * 95 AH er in het merk is niet zo van belang de merken die genoemd zijn voldoen prima misschien een zonnepaneeltje er bij en je bent het heertje weer.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
myway
Berichten: 15518
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Huishoudaccu's vervangen



Bericht door myway »

Denja schreef:Hoe kan ik deze victron in de juiste stand zetten om agm's op te laden.
Als de lader niet Bluetooth is zal er een dongel aan moeten om hem in te stellen.
Gebruikersavatar
hans51
Berichten: 1010
Lid geworden op: wo 24 jun 2009, 19:40
Locatie: Ponte de Sor Portugal

Re: Huishoudaccu's vervangen



Bericht door hans51 »

:thumbup: Dit zijn geen slechte accu's en zeker niet voor die prijs VMF batterijen( https://www.accudeal.nl/p/vmf-vdc31m-10 ... -accu-12v/)
Dus niet lang zoeken !

Groet hans51
Bij ons valt niets te erven.
Want we reizen tot we sterven
Gebruikersavatar
Denja
Berichten: 574
Lid geworden op: vr 30 nov 2007, 0:56
Locatie: Kempen (B)

Re: Huishoudaccu's vervangen



Bericht door Denja »

Bedankt jongens ik werd er weer wat wijzer van.Ik ga deze laatste tesamen met zo een dongel bestellen,kan ik de boel wat beter in de gaten houden. :bow:
Eura Mobil
Terrestra 670 SBL
Afbeelding
"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2632
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Huishoudaccu's vervangen



Bericht door jan- »

myway schreef:
zo 19 mar 2023, 14:46
Denja schreef:Hoe kan ik deze victron in de juiste stand zetten om agm's op te laden.
Als de lader niet Bluetooth is zal er een dongel aan moeten om hem in te stellen.
Waar sluit je die dongle dan op aan?
Volgens de handleiding kan je alleen de load uitgang voor verschillende spanningen instellen met een jumper.
Bijlagen
Screenshot 2023-03-20 at 15-01-59 ManualsLib - Makes it easy to find manuals online! - bluesolar_mppt_7015.pdf.png
Screenshot 2023-03-20 at 15-01-59 ManualsLib - Makes it easy to find manuals online! - bluesolar_mppt_7015.pdf.png (121.39 KiB) 478 keer bekeken
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
myway
Berichten: 15518
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Huishoudaccu's vervangen



Bericht door myway »

Met de jumperlink verstel je de load uitgang.
Die jumper moet eruit en daar kun je de dongel op aansluiten.
Je kan dan in de app meer zaken instellen dan alleen de load.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2632
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Huishoudaccu's vervangen



Bericht door jan- »

Wat omslachtig. En raar dat dit dan niet in de handleiding staat. Zou dat nog een reden hebben? Zijn ze soms bang dat een gebruiker hem verkeerd gaat instellen?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
myway
Berichten: 15518
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Huishoudaccu's vervangen



Bericht door myway »

Het staat prima in de handleiding.
Maar als je kiest voor een bluesolar in plaats van de smart moet je om andere instellingen en update te doen een dongel aansluiten.
Plaats reactie