Ziggo Next Mini in de camper?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 826
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Re: Ziggo Next Mini in de camper?



Bericht door mMario »

Met Ziggo Go is de resolutie lager (720p) dan met de Ziggo Next of Ziggo Next Mini. (1080) Heb wel gelezen dat Ziggo bezig is om met de Ziggo Go app de resolutie ook naar 1080 te verhogen. Tijdens het WK voetbal kon je op kanaal 999 het voetbal in UHD (4K) bekijken. Word tijd dat Ziggo alles op UHD uitzend, komt je mooie 4K TV meer tot zijn recht.
Pa1zx
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 mar 2021, 23:02

Re: Ziggo Next Mini in de camper?



Bericht door Pa1zx »

Router met ingebouwde vpn server.
Google op "invizbox 2"

De laaste weken getest in nl. Dl. Fr en nu in België nergens problemen.
En klaar is kees of hoe u heet.
Gebruikersavatar
PJD
Berichten: 782
Lid geworden op: zo 26 feb 2023, 7:55

Re: Ziggo Next Mini in de camper?



Bericht door PJD »

mMario schreef:Met Ziggo Go is de resolutie lager (720p) dan met de Ziggo Next of Ziggo Next Mini. (1080) Heb wel gelezen dat Ziggo bezig is om met de Ziggo Go app de resolutie ook naar 1080 te verhogen. Tijdens het WK voetbal kon je op kanaal 999 het voetbal in UHD (4K) bekijken. Word tijd dat Ziggo alles op UHD uitzend, komt je mooie 4K TV meer tot zijn recht.
Dat zullen ze best willen, alleen de zenders werken niet mee, die moeten het wel doorgeven in UHD.

En inderdaad, ziggo is aan het testen, er zijn 4 zenders toegevoegd, 2x Nederland 1 en 2x Ziggo sport om te vergelijken, staan als laatste in de app.
Gebruikersavatar
HLA
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 13:45

Re: Ziggo Next Mini in de camper?



Bericht door HLA »

Hoi
Dus als ik het voorgaande goed heb begrepen moet ik thuis een router met vpn hebben en in de camper een router ( of raspberry achter de router) hebben die vpn ondersteunt? Dan logt de next mini in op de router in de Camper en "denkt" dan dat hij netjes thuis inlogt? In de camper heb ik een teltonika router waarop geloof ik een vpn kan. Thuis moet ik dan dus een andere router of een raspberry regelen?
Henk.
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 879
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Ziggo Next Mini in de camper?



Bericht door FrankdB »

Ja, in grote lijnen is dat correct.
  • de router in de camper moet een VPN client kunnen zijn.
  • de router thuis moet een VPN server kunnen zijn.
  • als de router thuis geen VPN server kan zijn, kan een raspberry pi achter de router worden gebruikt
  • als de router in de camper geen VPN client heeft, kan een raspberry pi voor de router worden gebruikt. Alle verkeer gaat dan van de Mini naar de Pi naar de router en dan naar de thuis router. Ik zou dit niet gauw doen
  • Beide routers moeten hetzelfde VPN protocol (IPSec, OpenVPN, Wireguard,...) kunnen spreken
  • Een VPN verbinding moet worden opgezet tussen de twee routers. Hoe dit precies werkt hangt af van de router in de camper. Het kan zijn dat al je verkeer over de VPN verbinding gaat
  • de Mini ziet niks van deze set-up; de ziggo server denkt dat het verkeer vanuit het thuis netwerk komt
De bovenstaande configuratie werkt voor ZiggoGo op de Chromecast. Het kan zijn dat Ziggo iets in de Mini heeft ingebouwd waardoor dit niet werkt. Een manier waarop dit zou kunnen is dat de stick via GPS positiebepaling weet te uit vogelen dat de stick niet in de buurt van het thuisnetwerk is.

Frank
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: Ziggo Next Mini in de camper?



Bericht door Leon60Hobby »

Ik gebruik een eigen router achter het ziggo modem. Op de NAS die daar achter hangt heb ik een VPN gemaakt. Ik kon dit alleen maken door het Ziggo modem in bridge-mode te laten zetten; dat kun je blijkbaar niet zelf. Maar was wel nuttig, omdat de netwerk snelheid hierdoor ook beter is. Maar nu kan ik dus vanuit 'overal' via de VPN Ziggo kijken. Is ook een oplossing voor NEtflix als die gaan controleren op ip-adres
pwhooftman
Berichten: 1821
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Ziggo Next Mini in de camper?



Bericht door pwhooftman »

mMario schreef:
vr 17 mar 2023, 17:30
Met Ziggo Go is de resolutie lager (720p) dan met de Ziggo Next of Ziggo Next Mini. (1080) Heb wel gelezen dat Ziggo bezig is om met de Ziggo Go app de resolutie ook naar 1080 te verhogen. Tijdens het WK voetbal kon je op kanaal 999 het voetbal in UHD (4K) bekijken. Word tijd dat Ziggo alles op UHD uitzend, komt je mooie 4K TV meer tot zijn recht.
Het wordt vooral tijd dat providers ons eens de keuze gaan geven om zelf onze bandbreedte in te stellen. Ik heb er niets aan om op mijn 22 inch tv'tje in de camper in recordtijd mijn mobiele bundel er doorheen te jagen doordat ik 4K TV moet kijken, SD volstaat voor mij vaak ook. Ik vind het nog steeds vreemd dat de thuisabonnementen allemaal concurreren op snelheid (zijn qua volume allemaal unlimited), en de mobiele abonnementen op volume ( zijn op snelheid bijna allemaal gelijk). Geef me alsjeblieft keuze in mobiele snelheid, niet mobiel maximum volume. Ik heb het nu maar zelf opgelost door thuis een SoftEther VPN server op mijn NAS te draaien, daarin kan ik zelf de gewenste bandbreedte tot op de kbps instellen zodat ik mijn verbinding in de camper zelf naar wens kan knijpen.
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 879
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Ziggo Next Mini in de camper?



Bericht door FrankdB »

Met de KPN iTV app is het mogelijk zelf de beeldkwaliteit te kiezen:
  • Low (480p en lager)
  • Normal (720p)
  • High (1080p)
  • Automatic
Geen idee hoe dat laatste precies werkt.

Frank
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 879
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Ziggo Next Mini in de camper?



Bericht door FrankdB »

Leon60Hobby schreef:
za 18 mar 2023, 9:54
Ik kon dit alleen maken door het Ziggo modem in bridge-mode te laten zetten; dat kun je blijkbaar niet zelf.
Ik weet niet of Ziggo verschillende modems heeft, maar in de configuratie die ik gezien heb was bridge-mode niet nodig en kon de VPN server bereikbaar gemaakt worden door port forwarding.

Frank
Gebruikersavatar
HLA
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 13:45

Re: Ziggo Next Mini in de camper?



Bericht door HLA »

Ok
Ik heb ondertussen in de handleiding gevonden dat mijn teltonika rut 955 router in de camper open vpn kan ondersteunen. Thuis wordt het dan denk ik een raspberry 3. Daar heb ik er één van die ik nu niet meer gebruik. Wordt dan nu uitzoeken hoe het werkend te krijgen.
Coniguratie dus: mini next in camper -> (rut 955 + open vpn)-> WAN-> router ziggo ->( raspberry+open vpn) -> ziggo netwerk.
Voor alleen ziggo wat veel werk ( ik gebruik nu een notebook en nordvpn in het buitenland) maar als hobby project wel een uitdaging om uit te zoeken of het me lukt. Dan scheelt toch ook weer "gedoe" met het eerst aansluiten van de notebook als je tv wilt kijken. Daar wordt m'n vriendin ook blij van.
Is er ervaring welke software op de Raspberry ik moet hebben? Of gewoon googlen en daarna proberen?
Henk.
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 879
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Ziggo Next Mini in de camper?



Bericht door FrankdB »

Dat laatste: "raspberry pi Openvpn" en je kan zo van start :)

Een raspberry 3 is voldoende.

Frank
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Ziggo Next Mini in de camper?



Bericht door amigob2 »

Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
HLA
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 13:45

Re: Ziggo Next Mini in de camper?



Bericht door HLA »

Txs , ik ga er mee aan de slag :cheers:
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6769
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn

Re: Ziggo Next Mini in de camper?



Bericht door janschrik »

FrankdB schreef:
vr 17 mar 2023, 14:58
Dat is correct voor de Ziggo Go app op een telefoon of tablet maar niet voor de Ziggo Go app op een Chromecast.

Dat laatste werkt alleen in het thuiswerk en lijkt daarmee dezelfde beperking te hebben als Ziggo Next Mini.

Frank
Ik heb een Realme TV xstick en die kent deze belemmering niet
Knaus TI Sport 650 2007
Plaats reactie