Fiat Ducato (2017) met probleemautomaat?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2431
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Fiat Ducato (2017) met probleemautomaat?



Bericht door pepon »

Het gaat in dit geval niet om de “automaat” maar om de koppeling.

Mijn Comfortmatic heeft de plaat zonder die kunst stof busjes.

Nooit problemen gehad.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
roma
Berichten: 4564
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Fiat Ducato (2017) met probleemautomaat?



Bericht door roma »

Klopt. Ik ben geen techneut, probeer het probleem zo duidelijk mogelijk te omschrijven. Hopelijk helpt het anderen bij het maken van de juiste keuze.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Fiat Ducato (2017) met probleemautomaat?



Bericht door seth_space »

Toch een grappig internet verschijnsel. Je stelt een vraag. De meeste antwoorden zijn positief maar je zoekt de negatieve op om je standpunt te onderbouwen.
Wonderlijk...
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
roma
Berichten: 4564
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Fiat Ducato (2017) met probleemautomaat?



Bericht door roma »

Ik zoek een goede camper, loop onverwacht tegen iets aan waar ik als niet-techneut geen verstand van heb, ben blij met een informatieve link die voorkomt dat ik een heel groot bedrag (€tussen 50 en 60.000 Euro) uitgeef aan iets waar ik grote problemen mee kan krijgen. Moet ik dan juichen?
Gebruikersavatar
peter possl
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 26 jul 2019, 22:48
Locatie: hoorn

Re: Fiat Ducato (2017) met probleemautomaat?



Bericht door peter possl »

groot gelijk dat je niet “staat te juichen”.
wij hebben ook een ducatobus 3,0 , 160 pk met robotautomaat. toen wij 3 jaar geleden gingen kijken naar deze bus werd ons van diverse zijden verteld, waaronder een bekende buscamper handelaar, dat deze problemen met de koppeling vooral voorkwamen met de ducato’s van na 2015, de modellen met de “ lage koplampen”. reden voor ons om uiteindelijk een model te kopen van voor 2015. nu na 30000 km nog geen enkel probleem ermee gehad, dat is natuurlijk geen garantie. het is ook geen zekerheid dat jij geen koppelings problemen krijgt, maar verstandig is om vooraf erover te praten met je leverancier, ingeval dat……
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Fiat Ducato (2017) met probleemautomaat?



Bericht door seth_space »

roma schreef:
do 16 mar 2023, 14:03
dat ik een heel groot bedrag (€tussen 50 en 60.000 Euro) uitgeef aan iets waar ik grote problemen mee kan krijgen. Moet ik dan juichen?
Ik heb nieuws voor je. Met elke aanschaf die je doet loop je risico . Het beste kun je het geld niet uitgeven dan loop je minder risico.
Prima idee dat je vragen stelt bij twijfel. Niks mis mee. Maar als de tendens is dat het allemaal wel meevalt op een paar negatieve ervaringen na. Dan kies jij voor de negatieve die je twijfel bevestigen..
Tip: als je vooraf al zoveel twijfel hebt nooit aan beginnen.
Tip 2, met elk merk gaan zaken mis. Zoeken naar problemen is het vinden van problemen..
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Fiat Ducato (2017) met probleemautomaat?



Bericht door DiffRental »

Fiat/Alfa probeert al heel lang een robotbak in hun personenwagens, nooit een succes geweest!
Ben er ervaringsdeskundige van. :-?

Wij zijn voorzichtig zoekend naar een andere camper, de Ducato’s/Iveco’s zonder 9 traps automaat sla ik direct over.
Toen we onze buscamper kochten ook bewust de robotbak overgeslagen.
Groeten Peter
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: Fiat Ducato (2017) met probleemautomaat?



Bericht door Jonesy »

En waarom enkel 9 traps? Veel is daarover nog nie geweten. Die motor/bak combinatie zit in Jeep Cherokee's en dat zijn nu ook geen toonbeelden van betrouwbaarheid.
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Fiat Ducato (2017) met probleemautomaat?



Bericht door Pienmajer »

Heb nu meer dan 130.000 km met deze robot automaat gereden (met 3 liter,180 pk motor), camper circa 4.500 kg.
Nooit problemen mee gehad. Het is even wennen aan de versnellingsbak, maar ik ben er erg tevreden over.
Een “echte” automaat is natuurlijk nog beter, maar de robotvak is voor mij beter dan schakelen.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Fiat Ducato (2017) met probleemautomaat?



Bericht door DiffRental »

Jonesy schreef:
do 16 mar 2023, 19:18
En waarom enkel 9 traps? Veel is daarover nog nie geweten. Die motor/bak combinatie zit in Jeep Cherokee's en dat zijn nu ook geen toonbeelden van betrouwbaarheid.
De automaat is van ZF en die jongens kunnen inmiddels wel een automaat maken. En het concept koppelomvormer automaat is al heel oud.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat Fiat de elektronica niet kan verkloten maar tot nu lees je nog geen grote problemen die niet op te lossen zijn. De Fiat dealers moeten natuurlijk ook nog wat kennis en ervaring op doen met een nieuw concept.
Ik heb met automaten goede ervaringen en met robot bakken niet.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Fiat Ducato (2017) met probleemautomaat?



Bericht door hathi »

Zo is het DiffRental,gewoon een goede bak,en eigenlijk heeft Fiat de huidige problemen,ook gewoon aan zichzelf te danken ze hebben Te lang door geborduurd op hun succes ….. steeds maar kleine veranderingen toe passen houd een keer op ….het begon met het omzeilen van de voorgeschreven milieu uitstoot,maar moesten uiteindelijk toch ook aan de Adblue,…..ook deze bak was een must,…door die koppeling problemen,en toen werd het een bijna Duitse motor met de aanpassingen van pomp en adblue,van Bosch,…de Automaat van Zf,maar daar hing intussen ook een prijskaartje aan,en dat allemaal in een voertuig wat al vanaf 2006 eigenlijk niet veel veranderd is,en dat kan eigenlijk niet meer in deze tijd,en daarom is het ook verkocht….te veel problemen ineens opgelost ,…de Karroserie loopt nu in Amerika onder de naam RAM ( Dodge) met benzine motor,maar wel deze ZF bak……en er is een nieuwe Ducato / Toyota op komst ,door de samenwerking met Toyota,eigenlijk een logisch gevolg van,…het zijn volgens mij helemaal niet alleen de proplemen welke steeds vernoemd worden ,anderen hebben dat intussen ook niet meer, er veranderd momenteel zo veel op auto gebied, en het is nu eenmaal duur om iets nieuws te ontwerpen,……Stellantis heeft al 2 modellen de Citroën,en de Peugeot,waarom dan ook nog een Fiat? https://www.kampeerzaken.nl/werkt-stell ... at-ducato/ https://www.actualidadmotor.com/nl/ram- ... at-ducato/
Hans
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Fiat Ducato (2017) met probleemautomaat?



Bericht door Bob47 »

Beste robotmatic discussie gangers.
Ook ik heb een ducato met robotmatic bak gehad. Met ook problemen.
Wat mijn opviel is dat de reguliere Fiat dealer geen gestructureerde fout procedure heeft voor de bak. Men kan de fouten uitlezen, resetten maar slijtage gevoelige delen zoals de hoge druk pomp, en het drukvat en bv de shift sensoren worden niet getest.
Per definitie wordt het dan " vervangen van de robot unit" en voor de zekerheid (het zaakje ligt toch open) ook maar de drukgroep en koppelings platen.
Maw dan ben je 5 tot 6ooo euro's verder.
Verschillende keren de discussie gevoerd dat het een hydraulisch systeem is en dat je toch minstens de werk drukken van de schakel unit en de koppelings unit moet kunnen controleren.
Dit kon niet, werd nooit gedaan, was geen informatie over. Dat alles geeft mij een heel onprofessioneel gevoel, zeker als dit elke 80.000 tot 100.000 km terug komt.
De 3.0 ltr motor kan probleemloos 3 á 4 ton aan met normaal regulier onderhoud.
Wij hebben die van ons weggedaan bij 220 K.km en een robot vervanging voor de tweede keer.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Fiat Ducato (2017) met probleemautomaat?



Bericht door seth_space »

Het grote succes van de jevel/Ducato lijn is bekend. Het merendeel van de moderne campers staat ook op dit platform . Nu er leveringsproblemen zijn kiest men met regelmaat voor alternatieven.
Om een breed scala aan gebruikstoepassingen te krijgen zie je allerlei varianten. Veel merken hebben een gerobotiseerde bak daarbij ingezet. Naast de Duitse dsg problemen of de rampzalige sprintshift Mercedes bak steekt de robotbak van fiat niet slecht af .
Bij veel gebruik zie je ook meer meldingen van problemen. Feit is dat velen vele duizenden in probleemloos afleggen.
Omdat het geen traditionele automaten zijn is de gewenning vaak het grote probleem. Een robotbak werkt nu eenmaal anders dan een koppelomvormer . Daar betaal je dan ook mee met meer verbruik. Een tweede reden waarom de robotbak populaire was. Het rijdt zuiniger dan een koppelomvormer.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
PJD
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 26 feb 2023, 7:55

Re: Fiat Ducato (2017) met probleemautomaat?



Bericht door PJD »


hathi schreef: "Knip"

Stellantis heeft al 2 modellen de Citroën,en de Peugeot,waarom dan ook nog een Fiat? "Knip"
Misschien niet helemaal begrepen, maar de samenwerking FIAT (FCA) en Peugeot/Citroen PSA heeft geresulteerd in de Sevel drieling bussen, Ducato/Boxer/Jumper.
Nu is FCA (Fiat Chrysler groep) en PSA, (Peugeot, Citroen, DS en later overgenomen Opel) gefuseerd in Stellantis dus is er geen Fiat VS Peugeot Citroen meer en is de samenwerking op bussen gebied zelfs met Renault en Opel geeindigd en heeft Opel nu de oudere Sevel bus op het menu.
PSA had al een samenwerking met Toyota, dus die stap is niet zo groot.

En Dodge was Chrysler van oudsher en dus al een tijdje Fiat, dus nu ook Stellantis en zal me niet verbazen als er straks meer merk namen op de bussen komen.
Plaats reactie