Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen
- Bas vd laar
- Berichten: 6228
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen
Zolang je die tank er niet afhaalt en alles reinigt, blijf je klooien
Die computer er aan hangen voegt dus ook niets toe...
Die computer er aan hangen voegt dus ook niets toe...
Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen
Geen product toevoegen aan de tankinhoud !
Eerst gewoon kijken wat er in de tank zit.
Openen via de vlotterpot of afpompen.
Beide zijn mogelijk.
En de dieselfilter moet je natuurlijk altijd vervangen.
Eerst gewoon kijken wat er in de tank zit.
Openen via de vlotterpot of afpompen.
Beide zijn mogelijk.
En de dieselfilter moet je natuurlijk altijd vervangen.
Groeten Kampo
- ducati 900
- Berichten: 7470
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen
Dooie alg is zo fijn dat het door de filters heen gaat.
Ben.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen
Waarom borduurt men steeds verder op die eventuele algen? ,straks is het brandstofsysteem zuiver en dan is er nog geen oplossing,….in de inleiding,geeft Dan aan dat het goed gaat als hij met de bedrading van de verstuivers morrelt?….of heb ik iets gemist?
Hans
- Peter LMC
- Berichten: 10098
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen
Heeft dit blok niet een luchtmassameter die het soms af laat weten.
Krijg je ook zo'n soort klachten.
Krijg je ook zo'n soort klachten.
- Bas vd laar
- Berichten: 6228
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen
Omdat ie al van alles heeft gedaan, maar daar niks aan doet, terwijl het een veel voorkomend probleem is.Waarom borduurt men steeds verder op die eventuele algen?
Liever rijdt hij met een laptop rond en denkt allemaal na over moeilijke zaken zoals verstuiverdruk en dergelijke, waar praktisch nooit wat mis mee is.
Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen
Dat klopt natuurlijk,dat er van alles gebeurt is ,…maar niet hoe of wat of op de juiste manier,….een tank controleren op Algen,dat kan nooit kwaad ,maar dat is, of dat is niet ! En hoeft toch geen dagen te duren, voor dezelfde reden kun je ff de tankdop proberen …( wisselen),……..de gewiste codes,duiden wel op de brandstof - lucht toevoer,maar ook op de gasklep/pedaal positie sensor schakelaar korrelatie , of de gloeibougie verwarming…of de brandstof temperatuur sensor!….dus het blijft gissen
Hans
Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen
Hoi Hathi,
Dank! Goede tips inderdaad.. voordat ik ging rijden gisteren heb ik de tankdop eraf gedraaid en deze had duidelijk vaccuum in de tank na 6 dagen stilstaan.. vanochtend draaide ik de dop eraf na gereden te hebben en geen vacuum.
Gisteren reed de auto heerlijk (nadat ik de draden aan elkaar verbonden had, het enige dat ik gedaan heb en alle connectoren weer aangedrukt). Na een 15km max was het helaas weer over. Ga dus nog even verder met de bekabeling voordat ik de brandstofpomp eruit haal.
Heb nu het dashboard eraf liggen en alle connectoren losgemaakt, 3x ingespoten met contactcleaner, zo even per connectie alles grondig inspecteren (visueel). Ga wederom een nieuwe betere verbinding maken waarbij ik de kabels aan elkaar draai, strak vast tape en vervolgens klem zet in 1 zijde van een kroonsteen. Dit even tot ik ze door kan solderen.
In die hele bos connectoren bevind zich 1 groene connector, weet iemand toevallig waar deze van is? Deze ligt los.. (foto toegevoegd)
Wat overigens wel op lijkt te vallen dat als hij goed loopt ik een zoom-achtig geluid heb een laag, zacht zoom achtig geluid alsof een pomp ineens zijn werk kan doen en er ineens de juiste hoeveelheid brandstof stroomt. Klinkt mij niet als verkeerd, maar juist goed.
Vanmiddag even een ritje maken met de computer eraan, hopen dat hij weer zo goed loopt als gister en dan ben ik benieuwd of de waarden van de potentiometer hetzelfde zijn.
Overigens krijg ik geen brandstoftenperstuur te zien als ik de auto uitlees, maar wel een fuel temp fout code als ik de stekker vsn het filter eraf trek..
Dank! Goede tips inderdaad.. voordat ik ging rijden gisteren heb ik de tankdop eraf gedraaid en deze had duidelijk vaccuum in de tank na 6 dagen stilstaan.. vanochtend draaide ik de dop eraf na gereden te hebben en geen vacuum.
Gisteren reed de auto heerlijk (nadat ik de draden aan elkaar verbonden had, het enige dat ik gedaan heb en alle connectoren weer aangedrukt). Na een 15km max was het helaas weer over. Ga dus nog even verder met de bekabeling voordat ik de brandstofpomp eruit haal.
Heb nu het dashboard eraf liggen en alle connectoren losgemaakt, 3x ingespoten met contactcleaner, zo even per connectie alles grondig inspecteren (visueel). Ga wederom een nieuwe betere verbinding maken waarbij ik de kabels aan elkaar draai, strak vast tape en vervolgens klem zet in 1 zijde van een kroonsteen. Dit even tot ik ze door kan solderen.
In die hele bos connectoren bevind zich 1 groene connector, weet iemand toevallig waar deze van is? Deze ligt los.. (foto toegevoegd)
Wat overigens wel op lijkt te vallen dat als hij goed loopt ik een zoom-achtig geluid heb een laag, zacht zoom achtig geluid alsof een pomp ineens zijn werk kan doen en er ineens de juiste hoeveelheid brandstof stroomt. Klinkt mij niet als verkeerd, maar juist goed.
Vanmiddag even een ritje maken met de computer eraan, hopen dat hij weer zo goed loopt als gister en dan ben ik benieuwd of de waarden van de potentiometer hetzelfde zijn.
Overigens krijg ik geen brandstoftenperstuur te zien als ik de auto uitlees, maar wel een fuel temp fout code als ik de stekker vsn het filter eraf trek..
- Bijlagen
-
- 20230322_105207.jpg (152.22 KiB) 762 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Aloys op wo 22 mar 2023, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
-
- Berichten: 666
- Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
- Locatie: Gouda
Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen
Die pomp drukt middels veren tegen de onderkant van de tank...die hoor je dus als je het sleutel contact omdraait.
Stopt pas, een paar seconden, nadat je de sleutel op uit gedraaid hebt.
Met een zaklantaarn via het deksel de tank inhoud op vuil inspecteren is zo gedaan.
De opvoer pompjes gaan na 10 jaar kuren vertonen.
Alsmede het relais die deze aanstuurt.
De kontakten van dat relais kunnen overgangs weerstand vertonen en ervoor zorgen dat het pompje varieert in opvoer capaciteit.
De oorzaak hiervan is vaak het pompje zelf...stroom die opgelopen is, daar pompje zwaar loopt of slecht wil starten.
Stopt pas, een paar seconden, nadat je de sleutel op uit gedraaid hebt.
Met een zaklantaarn via het deksel de tank inhoud op vuil inspecteren is zo gedaan.
De opvoer pompjes gaan na 10 jaar kuren vertonen.
Alsmede het relais die deze aanstuurt.
De kontakten van dat relais kunnen overgangs weerstand vertonen en ervoor zorgen dat het pompje varieert in opvoer capaciteit.
De oorzaak hiervan is vaak het pompje zelf...stroom die opgelopen is, daar pompje zwaar loopt of slecht wil starten.
Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen
Dank!Marianjacques schreef: ↑wo 22 mar 2023, 12:32Die pomp drukt middels veren tegen de onderkant van de tank...die hoor je dus als je het sleutel contact omdraait.
Stopt pas, een paar seconden, nadat je de sleutel op uit gedraaid hebt.
Met een zaklantaarn via het deksel de tank inhoud op vuil inspecteren is zo gedaan.
De opvoer pompjes gaan na 10 jaar kuren vertonen.
Alsmede het relais die deze aanstuurt.
De kontakten van dat relais kunnen overgangs weerstand vertonen en ervoor zorgen dat het pompje varieert in opvoer capaciteit.
De oorzaak hiervan is vaak het pompje zelf...stroom die opgelopen is, daar pompje zwaar loopt of slecht wil starten.
Ja, het is een ander zoom geluid, maar wel enigzins vergelijkbaar.. dit zachte geluid is er als de motorloopt.. 1 keer had ik de auto draaien en bewoog ik aan kabelbomen, dieselleidingen en werd plots dit geluid ineens hoorbaar.
De opvoerpomp hoor ik altijd hetzelfde lopen en ik wacht altijd met starten tot deze uitgepompt is.. maar ik was de eerste die de weg vrij maakte naar de pomp (bij de 230 en 244 goed zichtbaar als de rubberen verbindingsstukjes nog niet zijn losgeweest). Dus dan zal hij nu 20 jaar oud zijn.
Net het dashboard dicht.. uitleeskabel er door en met een uurtje of 2 even toeren. Als die kabels van de potentiometer nu niet goed zitten ga ik bezemstelen eten..
- Bas vd laar
- Berichten: 6228
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen
Bezigheidstherapie zullen we het maar noemen.
Dit topic is nog lang niet klaar...
Dit topic is nog lang niet klaar...
- seth_space
- Berichten: 8593
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen
Er is nog van alles te slopen voordat we aan de tank toe zijn
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen
Misschien heb ik het over het hoofd gelezen. Maar is de beruchte witte stekker links naast het stuur welke vanaf het gaspedaal komt al doorgesoldeert?
Ps als je met cosmotrucks zwolle contact hebt gehad is het waarschijnlijk met mij geweest.
Je man ook rustig je telefoonnummer in een pb sturen dan kan ik je bellen en eventueel kijken naar de historie van je auto als die bij ons is geweest
Ps als je met cosmotrucks zwolle contact hebt gehad is het waarschijnlijk met mij geweest.
Je man ook rustig je telefoonnummer in een pb sturen dan kan ik je bellen en eventueel kijken naar de historie van je auto als die bij ons is geweest