Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
DanDucato
Berichten: 84
Lid geworden op: di 16 aug 2022, 18:49

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door DanDucato »

Ben inmiddels begonnen met het grondig schoonmaken van de top van de tank en pomp, wil niet dat er ook maar iets in de tank valt. Zoals eerder gezegd lijkt mij dit nooit eerder open geweest, echter heb ik wel gezien dat er op beide tankleidingen witte streepjes met een stift op gezet zijn.. dit gebeurd als deze vervangen zijn bij mijn weten?

Morgen ben ik van plan de pomp eruit te halen en deze + de tank te inspecteren, zal wat fotos maken. Hopende verdere conclusies te kunnen trekken.

Verder is het nu 2 keer voorgekomen dat ik het dashboard eraf gehaald heb (2x) die draden doorverbonden (kan ze hier nog steeds niet solderen) maar goed in elkaar gedraaid en tape erom heen en tie-rips zodat de draaiing niet terug kan. 2 x bij koude motor liep hij de eerste 10 a 15km goed tot dat deze warm werd en het feest is weer voorbij. Als ik niet over analyseer tikt hij tijdens het (als hij niet helemaal juist loopt) heel iets meer dan de 244s 2.8jtds die ik hoor lopen. Het lijkt mij nog steeds op brandstof te kort.

Nou goed, morgen brandstoftank, pomp en leiding inspectie.. auto heeft 98000 gelopen.. altijd droog en warm geparkeerd gestaan.. heb nog nooit van iemand gehoord dat dan de injectoren al problemen geven? Kunnen wellicht die (washers) plaatjes? In de injectoren wellicht niet goed meer zijn?

Bij het uitlezen en het laten tekenen van een grafiek doe ik bij warme motor een test can langzaam gas opbouwen tot vollast.. hij tekent ook de gaspedaal positie mee. Ik kan dan nergens haperingen zien in brandstofdruk, turbodruk, gaspedaal potentiometer voltages, het bouwt allemaal gelijkwaardig op. Moet nog een keer testen met injectie tijd en brandstof hoeveelheid..

We keep on searching :)

P.s. 3e zuiger van de hogedruk pomp blijft bij het uitlezen op actief staan ongeacht berg op en gaspositie. Actief betekent dat de 3e zuiger gedeactiveerd blijft, toch een raildruk van 1300 bar.. iemand die weet of dit kan of dat bij de 230 de uitleesapparatuur dit niet goed uitlezen kan?

Daarbij een vraag: gaspedaal potentio meter voltage geeft bij vollast track 1: 3,4volt en track 2: 1,7volt. Deze moet 4,5/5v geven bij vollast.. moet je die 2 tracks bij elkaar optellen of hoort track 1 gewoon 5v te geven?

Verder benieuwd of iemand een afbeelding heeft vsn de connectoren oo de injectoren van een goed lopende 2.8jtd uit een 244.

Mijn buurman heeft een 244 2.8jtd camper met 250.000 oo de klok waarvan nog nooit iets anders is vervangen dan olie, filters en distririem.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door Bas vd laar »

Het is al eerder genoemd, de luchtmassameter.
Bij mijn oude Caddy TDI ( en vele VW's ) gebeurde het volgende: Eerst goed rijden, na een kwartier ongeveer een stuk langzamer, contact uit, contact aan, en je kon weer een kwartier of 10 minuten rijden met alle vermogen.
Ik deed dat wel eens tijdens het rijden, uiteraard op een recht stuk...
DanDucato
Berichten: 84
Lid geworden op: di 16 aug 2022, 18:49

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door DanDucato »

Zoals in mijn vorige post beschreven Bas, mijn auto heeft geen luchtmassameter. Enkel een Mapsensor welke de absolute druk meet in het inlaat spruitstuk.
Laatst gewijzigd door Dafluc op wo 05 apr 2023, 8:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door Bas vd laar »

Ok, want voor de 2.8 JTD bestaan wel luchtmassameters
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door Peter LMC »

Ja ik bedoel dit ding.
https://www.auto-onderdelen24.nl/fiat/d ... massameter

Maar zit er niet op dus.
DanDucato
Berichten: 84
Lid geworden op: di 16 aug 2022, 18:49

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door DanDucato »

umpie30 schreef:
wo 22 mar 2023, 21:13
Misschien heb ik het over het hoofd gelezen. Maar is de beruchte witte stekker links naast het stuur welke vanaf het gaspedaal komt al doorgesoldeert?

Ps als je met cosmotrucks zwolle contact hebt gehad is het waarschijnlijk met mij geweest.
Je man ook rustig je telefoonnummer in een pb sturen dan kan ik je bellen en eventueel kijken naar de historie van je auto als die bij ons is geweest
Hoi Umpie,

Je hebt PB :).

Ja de connector van de potentiometer heb ik er al tussenuit gehaald, echter in eerste instantie de draden verbonden middels een kroonsteen en inmiddels strak aan elkaar gedraaid, strak omgetaped en ook nu met tie-rips vast gezet zodat de draaiing niet terug kan draaien. Ik kan hier op het moment niet solderen, echter zodra ik die mogelijkheid heb ga ik ze door solderen. Ondanks dat het wat magisch begint te worden.. vermoed ik niet dat het hier aan ligt.. (kan het mis hebben aangezien iemand uit dit topic het ook met een kroonsteen gedaan had, en bij door solderen het ineens verdwenen was) echter zou ik niet kunnen begrijpen nu dat er ook maar het geringste meer weerstand kan zijn nu in de bedrading dan met een enkele vaste draad.

Nu heb ik twee keer deze bedrading opnieuw vastgezet en liep hij twee keer goed, stil en netjes echter heb ik nooit kunnen voelen of ik meer top vermogen heb aangezien op het moment de motor warm is, het goede lopen weer weg is. Dan zou je denken dat het in die bedrading moet zitten, echter heb ik ook al gehad dat ik onder de motorkap aan de kabelboom waar de verstuiverkabels door lopen heb bewogen, dat ik ineens heel licht een zoom begon te horen en vervolgens hij ook weer netjes liep. Het is dan na een tijdje ook weer verdwenen. Of trillingen, hobbels, temperatuur ergens.. ik weet het niet meer..

Ik zit te denken, die brandstof die uit mijn dieselfilter kwam zetten, was vrij oranje, bruin achtig.. inderdaad met kleine stukjes zwart er in. Ik krijg het idee soms dat mijn brandstof retourleiding verstopt zit.. en als de auto een tijdje stationair loopt of een paar dagen niet gelopen heeft, de druk weg is en hij te veel druk op bouwt als er vermogen gevraagd wordt. Nou zoals gezegd.. morgen even kijken of ik de brandstofpomp uit de tank halen kan (het is al netjes schoon) en vervolgens ook de brandstofleidingen eraf en deze door blazen.
DanDucato
Berichten: 84
Lid geworden op: di 16 aug 2022, 18:49

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door DanDucato »

Peter LMC schreef:
vr 24 mar 2023, 19:14
Ja ik bedoel dit ding.
https://www.auto-onderdelen24.nl/fiat/d ... massameter

Maar zit er niet op dus.
Hoi Peter,

Nee, deze zit er bij mij niet op. Zo ver als bij mij bekend zijn ze er ook met en zonder lucht massa meter?

Ik heb wel een carterventilatie met een stekker eraan, nog voor het membraam. Durf het niet bij koude motor, aangezien ik niet zo weet wat deze kan doen (ventilatie afsluiten? ) echter ga ik bij warme motor deze stekker er eens af trekken, kijken of het verschil maakt. Ik heb een zwart kastje zitten en geloof dat ik een tijdje terug gelezen heb dat sommige mensen die deze 2.8 goed kennen dit kastje omdraaien. Als hij orgineel hangt zit er onderin electronisch gedoe waar olie dan in zou kunnen komen. Wanneer het kastje omgedraaid wordt is dit verholpen.

Gisteren overigens een tweede flesje injectiereiniger gekocht, just to be sure. Gooi het nog niet in de tank, maar dan heb ik het alvast voor mochten er algen in zitten, dan kan ik het erin doen als er of een nieuwe tank of als deze gereinigd is.
DanDucato
Berichten: 84
Lid geworden op: di 16 aug 2022, 18:49

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door DanDucato »

Ondanks dat het topic aardig weggeschoven is, ik zal de conclusies en updates even blijven posten met hopelijk uiteindelijk het juiste resultaat.

Vandaag de brandstoftank pomp eruit gehaald en in de tank gekeken.

In de tank zie ik geen zwarte aanslag en enkel op 1 wand wat kleine lichte algen sporen kleine rondjes. Wat me erg opvalt is dat de diesel zo'n bruine kleur heeft.

Pomp losgehaald (zie fotos met wst ik tegen kwam en oordeel maar.. xD)

Heb alles netjes terug zitten en de auto gestart.. lijkt weinig veranderd, maar heb ook nog niet gereden. Morgen ritje maken en zal de resultaten posten
Bijlagen
20230403_095722.jpg
20230403_095722.jpg (84.25 KiB) 840 keer bekeken
20230403_095732.jpg
20230403_095732.jpg (88.98 KiB) 840 keer bekeken
20230403_095711.jpg
20230403_095711.jpg (111.38 KiB) 840 keer bekeken
DanDucato
Berichten: 84
Lid geworden op: di 16 aug 2022, 18:49

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door DanDucato »

Wat fotos
Bijlagen
20230403_111624.jpg
20230403_111624.jpg (70.56 KiB) 840 keer bekeken
20230403_103242.jpg
20230403_103242.jpg (92.95 KiB) 840 keer bekeken
20230403_102854.jpg
20230403_102854.jpg (93.54 KiB) 840 keer bekeken
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door seth_space »

Ik neem aan dat je die diesel inmiddels vervangen hebt door vers spul.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door Bas vd laar »

Dat denk ik niet
sgsdebruijn
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 18 nov 2009, 19:07

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door sgsdebruijn »

Kan het de solenoid van je brandstofpomp zijn die niet lekker meer is en daardoor minder dieselopbrengst.
Totaal geen rook kan betekenen dat je een luchtoverschot hebt door te weinig diesel.
Elliot 5
Berichten: 690
Lid geworden op: za 12 mar 2022, 18:18

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door Elliot 5 »

Ben geen dieselexpert ofzo en ken de 2.8 niet maar zie wel een heel lange zoektocht..dus misschien kan ik ook wat nuttigs bijdragen..

Een vraagje:
Als je raildruk op niveau blijft is er toch geen verstopping in het dieseltraject?

Verder:
Gaat het om een IDTD 2.8? I.p.v een JTD?
Er is meerdere malen de MAF sensor genoemd, maar die zit er blijkbaar niet op.
Er zit dan wel een MAP sensor in de inlaat begreep ik.
Zonder deze motor te kennen verwacht ik dan wel een aparte IAT sensor op deze uitvoering??

Als inlaat temperatuur niet juist doorgegeven word, heb je soortgelijke problemen als bij een kapotte MAF sensor.

Best MAF eigenlijk (of logisch)
1: De motor loopt goed als ie niet warm is.
2: Een keer liep hij goed na lang file rijden las ik.

Het lijkt mij daardoor temperatuur gerelateerd, al dan niet "intermittent".

Als er een IAT sensor op zit kan die ook in het midden gebied verkeerde waardes geven, wat slecht lopen op normale werk temperatuur zou verklaren.

just my 10 cents🤞.

p.s, ik heb een soldeerboutje van twee tientjes op aanstekergas, werkt vast beter dan kroonsteentjes, tape en tyraps😉.

Succes!
DanDucato
Berichten: 84
Lid geworden op: di 16 aug 2022, 18:49

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door DanDucato »

sgsdebruijn schreef:
ma 03 apr 2023, 22:36
Kan het de solenoid van je brandstofpomp zijn die niet lekker meer is en daardoor minder dieselopbrengst.
Totaal geen rook kan betekenen dat je een luchtoverschot hebt door te weinig diesel.
Ja een tip gekregen van iemand die zegt dat de brandstofleiding met witte connector op het brandstoffilter lucht aanzuigen kan. Dit ook even nagaan.. net gereden na een vochtige nacht.. vocht ergens? Brandstofdop eraf gehad, geen vocht zichtbaar.. maar denk dat nu na 10% gas geven het ... sja noem het even onafgeregelde lopen al begon. Met dus als gevolg vermogens verlies.
Plaats reactie