Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door Bas vd laar »

De auto heeft de laatste jaren inderdaad niet veel gereden.
En dat is precies het recept voor algen in de tank.
Precies, dus wanneer je die er uit haalt is het goed na te gaan of de tank vervuild is?
Ja dat is wel te zien met een goede, felle lamp, als je in de tank schijnt.

Tank eraf en je systeem schoonmaken is goed te doen.
Succes!
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door dieseltje+ »

Bas vd laar schreef:
wo 15 mar 2023, 22:10
Als je een beetje een goed gehoor hebt hoor je elke turbo wel fluiten, als er lucht ontsnapt klinkt dat weer anders.
Niks mis met mijn gehoor t.a.v. motoren, en turbo's. Turbo om mijn gazon maaier hoor je ook niet :-B
Zolang de halve buurt bij me langs komt of ik ff naar de motor wil luisteren...

@ DanDucato
Degene die je wel (duidelijk) hoort zijn de variabele.
Wat is je motorcode?
Moment dat de motor wel goed/lekker loopt, heb je dan een turbo gat? M.a.w. voel je opeens de turbo inspringen?
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door Bas vd laar »

Ik hoor elke turbo, bij elke auto, jong of oud.

Het kunnen in mijn ogen maar 2 dingen zijn:

Brandstoftekort ( algen in tank ), of turbo die lekt op een slang of zo, maar dat heeft hij gecontroleerd zegt hij.
DanDucato
Berichten: 84
Lid geworden op: di 16 aug 2022, 18:49

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door DanDucato »

dieseltje+ schreef:
wo 15 mar 2023, 22:37
Bas vd laar schreef:
wo 15 mar 2023, 22:10
Als je een beetje een goed gehoor hebt hoor je elke turbo wel fluiten, als er lucht ontsnapt klinkt dat weer anders.
Niks mis met mijn gehoor t.a.v. motoren, en turbo's. Turbo om mijn gazon maaier hoor je ook niet :-B
Zolang de halve buurt bij me langs komt of ik ff naar de motor wil luisteren...

@ DanDucato
Degene die je wel (duidelijk) hoort zijn de variabele.
Wat is je motorcode?
Moment dat de motor wel goed/lekker loopt, heb je dan een turbo gat? M.a.w. voel je opeens de turbo inspringen?
8140.43S.2220 Geloof dat de N de variabele is? Als de motor minder goed loopt heb ik het gevoel dat de turbo weinig tot niets doet, totdat ik wat hoger in toeren komt en echt richting volgas ga, dan heb ik redelijk vermogen maar nog niet zoals het hoort. Als de motor beter loopt voel ik duidelijk het koppel van de turbo.. dat mist volledig als het motortje minder loopt. Hij kan soms ook meer of minder schokken tijdens het rijden.. nu weet ik dat heel veel mensen dit ervaren met de 2.8jtd's bij bepaalde toerentallen en geeft bv Squadra Tuning aan dat er qua optimalisatie veel winst te behalen is.. maar dat schokken lijkt mij niet dat ineens vermogen wegvalt, maar juist dat hij ineens even kort een dosis vermogen krijgt wat hij eigenlijk hoort te hebben.

Zal het in post 1 ook even vermelden, maar de auto heeft geen cat en egr.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door dieseltje+ »

@Bas
Offtopic dan.
Ben je bij deze uitgenodigd! :wink:
Mag jij zeggen bij lopende motors welke hier een turbo hebben en welke niet.

@DanDucato
Je kan beginnen met idd alg controleren, prima zelf te doen en kost weinig. Kan je tenminste weer wat afvinken.
Laatst gewijzigd door dieseltje+ op wo 15 mar 2023, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
DanDucato
Berichten: 84
Lid geworden op: di 16 aug 2022, 18:49

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door DanDucato »

Bas vd laar schreef:
wo 15 mar 2023, 22:48
Ik hoor elke turbo, bij elke auto, jong of oud.

Het kunnen in mijn ogen maar 2 dingen zijn:

Brandstoftekort ( algen in tank ), of turbo die lekt op een slang of zo, maar dat heeft hij gecontroleerd zegt hij.
Turbodruk bij het uitlezen was ook hoog en constant. Echter twijfel ik soms wel er aan hoe betrouwbaar de gegevens zijn die ik uitlees. Een wastegate die nu nagenoeg geen voorspanning heeft gaf mij 2300mbar in het inlaatspruitstuk, Echter later niet hoger gekomen dan 2000mbar. Dat laatste zou correct moeten zijn, maar vind ik zelfs nog hoog aangezien ik wat spanning heb weggehaald van de wastegate. Dit om te achterhalen hoe zeer het de wastegate klep betrof van het rateltje dat ik hoorde. Dit rateltje is er alleen als hij slecht loopt, maar kwam dus echt bij de wastegate vandaan.

Het is de 3 pin connector die mijn auto heeft, geen standaard ingebouwde OBD2. Heb in het begin wat latency problemen gehad, echter nadat ik hem lager heb gezet werkt het goed. Vreemd enkel dat ik de brandstof temperatuur niet naar voren krijg. Maargoed, zoals gezegd heb onder geen enkele omstandigheid foutcodes terug gekregen terwijl de auto niet loopt zoals hij hoort.
DanDucato
Berichten: 84
Lid geworden op: di 16 aug 2022, 18:49

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door DanDucato »

dieseltje+ schreef:
wo 15 mar 2023, 22:53
@Bas
Offtopic dan.
Ben je bij deze uitgenodigd! :wink:
Mag jij zeggen bij lopende motors welke hier een turbo hebben en welke niet.

@DanDucato
Je kan beginnen met idd alg controleren, prima zelf te doen en kost weinig. Kan je tenminste weer wat afvinken.
Ga is kijken of ik morgen zowel de draden kan door solderen en kan controleren hoe de brandstof tank er uit ziet. Het oude brandstof filter heb ik intact gelaten helaas.. maar er kwam een minder prettige bruine kleur aan diesel uit. Ook hele kleine stukjes zwart iets.. echter niet overdreven vuil na mijn beste inschatting. Het filter had er toch weer ongeveer 7.000km opgezeten en niet langer dan 2 jaar uit mijn hoofd.
Zijspan
Berichten: 2574
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door Zijspan »

DanDucato schreef:
wo 15 mar 2023, 22:29
Zijspan schreef:
wo 15 mar 2023, 22:14
Ik had een Ducato 244 met een 2,8 jtd er in, daar zit de tank onder je voeten, en kun je de vlotter van de tank meter er makkelijk uit halen, er zit een klep naast de bestuurders stoel.
Algen zijn er zo in met die nieuwe brandstof soorten met toevoeging, zeker als je langer stilstaat.
Precies, dus wanneer je die er uit haalt is het goed na te gaan of de tank vervuild is?
Jij hebt een 230 weet niet of dan de tank meter ook naast de stoel zit, is dat zo dan die er uit kun je in de tank kijken of er zwarte slijm troep in zit, zo ziet de alg er uit.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door ducati 900 »

DanDucato schreef:
wo 15 mar 2023, 23:01
Ga is kijken of ik morgen zowel de draden kan door solderen en kan controleren hoe de brandstof tank er uit ziet. Het oude brandstof filter heb ik intact gelaten helaas.. maar er kwam een minder prettige bruine kleur aan diesel uit. Ook hele kleine stukjes zwart iets.. echter niet overdreven vuil na mijn beste inschatting. Het filter had er toch weer ongeveer 7.000km opgezeten en niet langer dan 2 jaar uit mijn hoofd.
Kijk alg dus, die kleine zwarte stukjes is dode alg, kan heel fijn worden en door het filter in het systeem komen en daar rottigheid veroorzaken.
Alleen een nieuw filter helpt maar even.
Het hele systeem inkl. Tank reinigen.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
DanDucato
Berichten: 84
Lid geworden op: di 16 aug 2022, 18:49

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door DanDucato »

Hoi Ben,

Weet niet of het goed zichtbaar is, typ nu vanaf de telefoon.. maar volgens mij kun je hier wel de zwarte stukjes zien liggen.
Bijlagen
20230221_153806.jpg
20230221_153806.jpg (99.11 KiB) 387 keer bekeken
20230221_153810.jpg
20230221_153810.jpg (94.33 KiB) 387 keer bekeken
Zijspan
Berichten: 2574
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door Zijspan »

Vreemde kleur diesel! Die zit er al even in, tank open en zien wat er in zit, aanzuig filter bekijken, leiding schoonmaken,nieuw brandstof filter er in.
Of tank er af en schoonmaken als dat gaat, de alg is taai spul.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
DanDucato
Berichten: 84
Lid geworden op: di 16 aug 2022, 18:49

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door DanDucato »

Zijspan schreef:
do 16 mar 2023, 11:45
Vreemde kleur diesel!
Ja, dat vond ik ook indd. Dit is wat uit mijn oude brandstoffilter kwam.

Update:
Kabels zijn doorverbonden. Nog niet gereden, maar bij stationairloop geen verschil in voltage en denk niet dat het verschil gemaakt heeft. Moet het nog uitsluiten door te rijden.

Nu de vloermatten weg, kunststof kappen weg en kijk ik op een zeer vuil gedoe waar iemand vrolijk zonnebloempitten heeft lopen eten 🤔
Bijlagen
20230316_115155.jpg
20230316_115155.jpg (150.61 KiB) 369 keer bekeken
Zijspan
Berichten: 2574
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door Zijspan »

Dat is de bovenkant vd tank, op zich is die wel altijd vuil, de boutjes heel houden, eerste beetje borstelen en inspuiten, de slangen die je ziet is aanvoer en retour brandstof.
Dan als alles los is tank element er uit en kun je in de tank kijken, en je aanzuigfilter zien, dat komt er mee uit.
Is de tank vol van alg( zwart spul) dan tank er af en kijk of je die schoon kan maken, een nieuwe tank is niet echt duur volgens mij.

Dan om te voorkomen dat je weer alg in je tank krijgt, tank premium brandstof voor je je de camper in de winterstop/langere tijd weg zet, liefst een volle tank tanken niet beetje bijmengen.
Er is ook wel spul te koop om er in te doen, geen idee of dat goed werkt nooit gebruikt.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
DanDucato
Berichten: 84
Lid geworden op: di 16 aug 2022, 18:49

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door DanDucato »

Zijspan schreef:
do 16 mar 2023, 12:09
Dat is de bovenkant vd tank, op zich is die wel altijd vuil, de boutjes heel houden, eerste beetje borstelen en inspuiten, de slangen die je ziet is aanvoer en retour brandstof.
Dan als alles los is tank element er uit en kun je in de tank kijken, en je aanzuigfilter zien, dat komt er mee uit.
Is de tank vol van alg( zwart spul) dan tank er af en kijk of je die schoon kan maken, een nieuwe tank is niet echt duur volgens mij.

Dan om te voorkomen dat je weer alg in je tank krijgt, tank premium brandstof voor je je de camper in de winterstop/langere tijd weg zet, liefst een volle tank tanken niet beetje bijmengen.
Er is ook wel spul te koop om er in te doen, geen idee of dat goed werkt nooit gebruikt.
Thanks zijspan!

Ja waar ik nu ben kan ik deze operatie niet uitvoeren, zal hier even mee moeten wachten helaas. Ik heb een flesje lique moly injectiereiniger in de tank gehad.. geen verschil opgelevert. Ook het nieuwe brandstoffilter heeft nog geen seconde voor verbetering gezorgd vanaf de minuut dat hij er op zit.

Ik wil het uberhaupt schoon en nieuw hebben, dus dit moet snel gebeuren. Vanaf dinsdag/woensdag vermoed ik dat ik de mogelijkheid heb.
Plaats reactie