Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
DanDucato
Berichten: 84
Lid geworden op: di 16 aug 2022, 18:49

Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door DanDucato »

Beste iedereen, ik heb een behoorlijke breinkraker inmiddels en hoop dat er wat mensen zijn met meer kennis en of ervaring betreffende de 2.8jtd die mij wellicht aan de oplossing kunnen helpen. Het is inmiddels een heel verhaal, maar ik zal proberen het overzichtelijk te houden.

Auto:
Ducato 230 bj 2002 2.8jtd 128pk variant.
Turbo: Wastegate op turbodruk (zonder variabele geometrie)
KM stand: 98000km
Gewicht: 3.5 ton, 4.9 bar in de bandjes.
Versnellingsbak: De welbekende lange 5.
Alkoof camper (ja kent wat tegenwind).
Algemene staat auto: Bijzonder netjes, onderhoud altijd tijdig en overmatig gepleegd door vorige eigenaren. Verbruikt geen druppel olie of koelvloeistof.

Probleem:
Te weinig vermogen en rauw lopen van de motor. Het varieert echter wel, door aan de kabelboom te bewegen waar de verstuiverkabels onder andere in zitten, lijkt het beter te gaan.. Tot aan een 30% gas loopt de motor redelijk netjes en voelt het alsof hij goed loopt als je vanaf 30% tot aan 85% gas geven gaat hij rauwer lopen en gaat er iets niet goed met de verbranding. Bij vollast loopt hij weer netter en is hij in 1,2 en 3 nog redelijk vlot, echter hoort hij meer vermogen te hebben en hoor ik dat het motortje niet goed loopt. Bij een steilere berg op is het in 1 en 2 ook goed hoorbaar dat hij niet goed loopt, hij nagelt dan en klinkt niet goed. Ook is het verbruik té hoog.

Op de autosnelweg met een 6% helling zonder tegenwind is 78km/h net te behouden met volgas in de 4e versnelling. Volgens iemand die het snel uitgerekend had zou dit betekenen dat er tussen de 75 en 85pk geleverd wordt.

Na een lange warme file in zuid frankrijk werd de auto warm (binnen alle grenzen) en toen de file uitgereden werd was daar ineens een ander gedrag van de motor waarbij de initiele pick up erg goed volbaar was en er was direct vermogen beschikbaar, zonder een vrachtwagen voor je neus was 110/120km/h ineens makkelijk aan te houden. Zelf is mijn cruisesnelheid 94km/h ongeveer. (In die tijd had de auto nog een powerbox, welke ik eraf gehaald heb toen ik erachter kwam dat deze erop zat. Vermogensverschil tussen zonder en met powerbox is voor mij amper voelbaar dit in tegenstelling tot als de auto goed en netjes loopt, dan is hij stil.. makkelijk op koppel rijdbaar en heeft hij voor mij meer dan voldoende vermogen.

Symptomen:
- Schokkerig, alsof soms het vermogen er ineens uit wilt komen
- Totaal geen rook, geen zwart, geen blauw, geen wit.. gewoon niets. Enkel bij stationair draaien en dan even kort het gas in duwen is een klein pluimpje te zien. Bij vollast berg op in z'n 4 is (als bestuurder) geen enkel spoor van rook te vinden. (Dit was ook zo toen de powerbox er nog op zat).
- Bij slecht lopen lijkt het zelfs stationair dat de auto meer vibreert, dit valt zelfs mijn vriendin op.
- Geen injectielampje op het dashboard gezien.
- Trillende km/h teller, maar wellicht meer interessant voor het probleem.. ik zie ook de rpm meter niet vloeiend lopen.. :/

Wat is inmiddels gecontroleerd, vervangen en nagekeken?
- Nieuw brandstoffilter
- NIeuwe massakabels (een 2e kabel naast de orginele van -pool naar chassis naar startmotor) Er was een minimaal massaprobleem en daar waar de massakabel op het chassis zat, zag er niet goed uit. Die hele verbinding is schoongemaakt en er is een 2e kabel geplaatst. Sinds die tijd loopt hij zeker netter en beter. (Ging van 1 ohm naar 0.0/0.01 ohm weerstand)
- Gaspedaal stekkerverbinding er tussen uit gehaald en doorverbonden achter het dashboard.
- Stekkerverbindingen op de verstuivers schoongemaakt en inmiddels een stalen lipje om de klikverbinding heen gemaakt zodat ze er nu volledig zonder speling opgeschoven zitten.
- De kabels van de verstuivers iets langer gemaakt zodat deze niet onder spanning staan. (Was al niet erg veel imo).
- Middels OBD1 naar OBD2 adapterkabel en Vagcomm interface met MultiEcuScan de auto uitgelezen er stonden 5 foutcodes in (die na alle documentatie te hebben doorgelopen, in 2018 al bij deze auto geconstateerd was). P0148: 3rd piston deactivation, P0380: Board relay, thermostarter or preheat. ECU, P0382: Thermo-starter solenoid valve relay, P1612: Fuel filter heater relay. Ik heb de foutcodes gewist en er komt niets terug. Heb gestest of de software goed werkt door er een verstuiverkabel af te trekken bij stationairloop en de connector losgetrokken van brandstof temp sensor op het brandstof filter.. en beide foutcodes komen gelijk naar voren.
- Alle vindbare massapunten in de gehele motorruimte en onder het dashboard zijn los geweest, gecontroleerd en schoongemaakt.
- Alle vindbare zekeringen zijn eruit geweest, doorgemeten evt schoongemaakt en teruggeplaatst.
- Alle inlaatslangen, vóór de turbo en na de turbo/intercooler zijn gecontroleerd en kan er niets geks aan zien.
- De Fuel cut off switch staat netjes ingedrukt.
- Zaken doorgemeten waarvan ik wist welke waarde ze ongeveer moesten hebben, alles lijkt in orde.
- De kabelboom verlegt zodat er geen gewicht meer hangt aan zowel de stekker van de ECU als aan de verstuiverkabels.
- Wastegate hevel is los. Wastegate actuator getest met luchtdruk en opent mooi zoals het hoort. Heb wel het idee dat een wastegate rateltje hoorbaar is soms, echter is dit als hij slechter loopt en door een slechte verbranding ga ik uit van een slechte turbo aandrijving en dus een wastegate klep die door druk wegval weer dichtgaat.
- Wastegate voorspanning een 1mm hoger gezet en een mm lager. Momenteel staat de wastegate met minimale voorspanning netjes vast.
- Lagedruk brandstofleiding zonder dat deze druk op zich had staan van de hogedruk pomp afgehaald en daar kwam netjes brandstof uit lopen, niet te veel.
- Temperatuursensoren schoongemaakt (1 was redelijk groen uitgeslagen) Sinds die tijd weet ik dat ik aan een nieuwe thermostaat toe ben.. bij cruise snelheid 82.9 graden. Op het dashboard gaf deze ook ineens een lagere temperatuur aan na de schoonmaak.
- Voor zover mogelijk op straat, druk opgebouwd in de intercooler en kan niets van een lekkage ontdekken.
- Krukassensor eruit gehaald, bekeken, schoongemaakt en terug geplaatst. (Niet doorgemeten want geloof dat dit niet mag bij deze sensoren).
- Weerstand op de gaspedaal sensor gemeten, echter heb ik hier nu varierende verhalen in wat de juiste waardes zijn. Hier moet ik nog even mee verder.
- 1 flesje van Lique moly injectiereiniger in de tank gehad.. (wist niet of ik hier fan van was, maar de wanhoop nabij.. :crazy: )
- Nagenoeg geen olie in het inlaatkanaal, ook het inlaatspruitstuk ziet er van binnen erg netjes uit.
- Mapsensor gereinigd.
- Zonder tankdop gereden ivm vaccuum in de tank. (Geen verschil)

Het zijn al wat uurtjes werk geweest inmiddels en soms nadat ik alles weer dichtgebouwd had liep hij merkbaar mooier, netter, stiller en met meer vermogen. Echter na een nachtje slapen denkt hij er vaak weer anders over.

Welke zaken zijn verdacht of kloppen deze?
-Gaspedaal potentiometer geeft de volgende voltages bij uitlezen ECU: Track 1: 3.4v en track 2: 1.7v (Hoort dit niet 4.5/5v te zijn? of moet je die twee tracks bij elkaar optellen?) gaspedaal positie verloopt verder wel mooi van 0 naar 96.8%.
-Ik krijg geen meetbare verbinding tussen chassis en de rood/gele draad op de stekker van de 3e plunjer op de hogedruk pomp. Zit deze geschakeld en klopt dit? Ik meet op weerstand en elke stekker verder geeft mij of een massa (geen weerstand) of een hoge weerstand. Door het verloop van het gaspedaal dat de eerste 30% redelijk goed lijkt te gaan, krijg ik het vermoeden dat de 3e plunjer (zuiger) van de hogedrukpomp niet meewerkt. Echter krijg ik 1300bar raildruk bij vollast (Volgens het boekje moet dit 1350 zijn geloof ik) Kan dit gehaald worden op 2 zuigers?
- Tijdens het rijden en uitlezen van de ECU geeft de software aan dat de 3e zuiger deactivatie altijd geactiveerd is. Deze raakt dus nooit gedeactiveerd en daarmee zou deze volgens mijn software dus nooit mee doen? Vreemd is dus die raildruk van 1300bar.
- Verder geeft mijn software geen brandstoftemperatuur door als ik de ECU uitlees. Als ik de stekker van het filter aftrek krijg ik wel direct de foutcode van brandstoftemp sensor probleem. Ik zou zeggen dat de ecu de verbinding dus wel ziet, maar waarom zie ik geen waarde? :/ Als de ECU geen of geen goede brandstoftemperatuur meet heeft dit gevolgen voor inspuittiming geloof ik?
- Tijdens het rijden heeft mijn map sensor 2300mbar aangegeven, echter bij de laatste ritten kwam ik niet boven de 2000mbar uit. Vreemd, ik ga er maar even van uit dat ik het fout gezien heb tot ik weer een verschil meet.
- Fuel pressure regulator opening is 47.6% onder vollast, weet iemand of dit klopt en voldoende is?

Waar denk ik zelf aan?
- Brandstof tekort.
- Electronisch een slechte verbinding ergens
- Ergens toch een massaprobleem, maar ik zou niet weten waar. Massa tussen motor, chassis en minpool zijn allemaal goed. Als iemand tips heeft om massa te controleren van motorcomponenten zoals hogedrukpomp, commonrail sensor of iets in die geest welke een eigen massa heeft, zijn die zeer welkom.
- Bij Kassa is er lang geleden iemand geweest met dezelfde auto en motor waarbij bleek dat de connectoren op deze verstuivers gewoon een te hoge overgangsweerstand zouden hebben. Weet iemand hier wat van en of er een bedrijf is die mij zo andere kabels met connectoren kan leveren bijvoorbeeld? Destijds was dit Cosmo trucks.. echter zijn zij falliet geweest. Na telefonisch contact is niemand hiervan nog op de hoogte helaas.
- Toch een probleem in de rood/gele kabel van de 3e zuiger op de hogedruk brandstof pomp en dat de uitleesapparatuur het goed heeft. Echter snap ik niet waarom hier geen foutcode op komt als dit zo is?

Alle mensen die ik spreek met x244's zijn tevreden over het vermogen van hun camper en hebben geen last van een vermogens tekort. De verhalen die ik tegen ben gekomen (meestal online) lijken allemaal 230's te zijn. Wellicht dat de X244 andere connectoren gemonteerd heeft op de verstuivers?

Voor de rest begin ik even langzaam het spoor bijster te raken. Het vreemde is dat nadat ik een keer onder de radiateur de massakabel (en pluskabel) heb bewogen e.d. ik ineens een andere auto had waarbij ik bij een heuvel op in z'n 2 wielspin had zonder dat ik in z'n turbobereik zat. Het was door heuveltje op en de grote overhang achterzijde.. maar dit vermogen had ik sinds die tijd enkele keren. Dit was ook net nadat ik de gaspedaal stekker doorverbonden had. Dit heb ik echter nu meerdere keren gecontroleerd en dit zit goed.. (momenteel nog met een kroonsteen.)

Hopende dat er mensen zijn waarbij elk zetje dat iets uitsluit of mij verder op duwt in de goede richting zeer welkom is ! :) (De waslijst is nog niet compleet met alles wat er aan gedaan is en zal deze aanvullen). Alles lijkt elkaar uit te sluiten waardoor het maar lastig te achterhalen is waar nu de kink in de kabel zit.. :/

Alvast mijn dank!
Laatst gewijzigd door DanDucato op wo 15 mar 2023, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: 2.8jtd vermogensprobleem en rauw lopen.



Bericht door Japie »

Is je turbodruk op orde. Dit zijn symptomen die ik ook had, alles volgekoekt met roet door het neiuwe rijden en vergeten wat keren door te trekken in de versnellingen. Turbodruk was bij mij nog maar 0,2 ipv de 1 die hij behoort te hebben.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door isoplus »

Dat kroonsteentje zo snel mogelijk vervangen door gesoldeerde verbindingen, dat deed Cosmo bij onze oude Knaus in 2006 en dat hielp direct.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door Bas vd laar »

Vuil in je tank.
Af en toe krijgt hij voldoende brandstof, meestal niet.

Je hebt dit verhaal al eens eerder gepost.

Heb je die tank als eens schoongemaakt?
DanDucato
Berichten: 84
Lid geworden op: di 16 aug 2022, 18:49

Re: 2.8jtd vermogensprobleem en rauw lopen.



Bericht door DanDucato »

Japie schreef:
wo 15 mar 2023, 21:24
Is je turbodruk op orde. Dit zijn symptomen die ik ook had, alles volgekoekt met roet door het neiuwe rijden en vergeten wat keren door te trekken in de versnellingen. Turbodruk was bij mij nog maar 0,2 ipv de 1 die hij behoort te hebben.
Hoi Japie,

Het voelt van niet.. echter volgens mijn uitleesapparatuur zou ik tussen de 1.3 en 1 bar turbodruk hebben. Dit doet mij twijfelen over de juistheid van de uitleesapparatuur. Maar ook heeft de auto onder z'n turbobereik (ik geloof bij 1700rpm deze 2.8's?) meer vermogen als hij goed loopt. Dus het spreekt elkaar weer is lekker tegen.. haha.

Mijn turbo fluit bij koude motor wel.. echter is ook dit varierend.. :/
DanDucato
Berichten: 84
Lid geworden op: di 16 aug 2022, 18:49

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door DanDucato »

isoplus schreef:
wo 15 mar 2023, 21:30
Dat kroonsteentje zo snel mogelijk vervangen door gesoldeerde verbindingen, dat deed Cosmo bij onze oude Knaus in 2006 en dat hielp direct.
Dank Iso!

Hebben jullie dezelfde problemen ervaren voor die tijd als ik hier omschreef? Ik ga daar morgen direct naar kijken.
DanDucato
Berichten: 84
Lid geworden op: di 16 aug 2022, 18:49

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door DanDucato »

Bas vd laar schreef:
wo 15 mar 2023, 21:33
Vuil in je tank.
Af en toe krijgt hij voldoende brandstof, meestal niet.

Je hebt dit verhaal al eens eerder gepost.

Heb je die tank als eens schoongemaakt?
Hoi Bas,

De tank heb ik nog niet schoongemaakt, echter zou dat betekenen dat ik mijn brandstofleidingen ook schoon moet gaan maken? Het zou kunnen dat ik je is een dm heb gestuurd.. ik verzamen al een behoorlijke tijd informatie aangaande dit probleem. Als ik hier eerder een topic over geopend heb, dan begin ik echt oud te worden.. :bow:

Is via de bovenkant te zien hoe vuil de tank is?
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door Bas vd laar »

Ik dacht dat je een jaar geleden of zo eens vragen had gesteld over dat wisselde vermogen, misschien zit ik ernaast.

Ik heb wel wel eens dezelfde problemen gehad, betrof algen in de tank, in de eerste versnellingen gaat het nog redelijk, tijdens optrekken.
In 5 inhouden en weinig vermogen.
Soms ineens weer als vanouds rijden ( als er toevallig net geen algen vtegen het filter in de tank zaten ) en dan weer inkakken.

Algen in de tank komen zeer vaak voor, als je het goed wilt doen haal je de tank eronder uit en reinigt deze leiding voor en achter losmaken en doorblazen met perslucht, ook je dieselfilter weer vervangen.
Dus eigenlijk je brandstofsysteem geheel reinigen.
Tank, filter in tank, alle brandstofslangen, dieselfilter etc.

Een 2.8 JTD is een betrouwbaar blok dat zelden heel ingewikkelde problemen heeft, daarom zou ik het zoeken in vervuiling.
Laatst gewijzigd door Bas vd laar op wo 15 mar 2023, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: 2.8jtd vermogensprobleem en rauw lopen.



Bericht door dieseltje+ »

DanDucato schreef:
wo 15 mar 2023, 21:36
Maar ook heeft de auto onder z'n turbobereik (ik geloof bij 1700rpm deze 2.8's?) meer vermogen als hij goed loopt. Dus het spreekt elkaar weer is lekker tegen.. haha.

Mijn turbo fluit bij koude motor wel.. echter is ook dit varierend.. :/
Wat bedoel je met "onder z'n turbobereik" ? Het is geen variabele. Type later had een variabele.
De turbo fluit kan ook op een lek wijzen. Dit type staat namelijk bekend om dat je de turbo NIET hoort.
Als het alg is...filter demonteren, slijp deze eens door. Zie je het snel genoeg.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door Bas vd laar »

Als je een beetje een goed gehoor hebt hoor je elke turbo wel fluiten, als er lucht ontsnapt klinkt dat weer anders.
Zijspan
Berichten: 2574
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door Zijspan »

Ik had een Ducato 244 met een 2,8 jtd er in, daar zit de tank onder je voeten, en kun je de vlotter van de tank meter er makkelijk uit halen, er zit een klep naast de bestuurders stoel.
Algen zijn er zo in met die nieuwe brandstof soorten met toevoeging, zeker als je langer stilstaat.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
DanDucato
Berichten: 84
Lid geworden op: di 16 aug 2022, 18:49

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door DanDucato »

Bas vd laar schreef:
wo 15 mar 2023, 21:56
Ik dacht dat je een jaar geleden of zo eens vragen had gesteld over dat wisselde vermogen, misschien zit ik ernaast.

Ik heb wel wel eens dezelfde problemen gehad, betrof algen in de tank, in de eerste versnellingen gaat het nog redelijk, tijdens optrekken.
In 5 inhouden en weinig vermogen.
Soms ineens weer als vanouds rijden ( als er toevallig net geen algen vtegen het filter in de tank zaten ) en dan weer inkakken.

Algen in de tank komen zeer vaak voor, als je het goed wilt doen haal je de tank eronder uit en reinigt deze leiding voor en achter losmaken en doorblazen met perslucht, ook je dieselfilter weer vervangen.
Dus eigenlijk je brandstofsysteem geheel reinigen.
Tank, filter in tank, alle brandstofslangen, dieselfilter etc.

Een 2.8 JTD is een betrouwbaar blok dat zelden heel ingewikkelde problemen heeft, daarom zou ik het zoeken in vervuiling.
Dat moet iemand anders geweest zijn inderdaad. Een jaar geleden had ik de auto nog niet.

Maar thanks! De auto heeft de laatste jaren inderdaad niet veel gereden. Ik weet ook niet beter of de 2.8 is een betrouwbaar torretje.. en de momenten dat hij lekker loopt vind ik het ook een heerlijk lopend motortje. Hij doet het echter bijna nooit zoals het hoort.
DanDucato
Berichten: 84
Lid geworden op: di 16 aug 2022, 18:49

Re: 2.8jtd vermogensprobleem en rauw lopen.



Bericht door DanDucato »

dieseltje+ schreef:
wo 15 mar 2023, 21:59
DanDucato schreef:
wo 15 mar 2023, 21:36
Maar ook heeft de auto onder z'n turbobereik (ik geloof bij 1700rpm deze 2.8's?) meer vermogen als hij goed loopt. Dus het spreekt elkaar weer is lekker tegen.. haha.

Mijn turbo fluit bij koude motor wel.. echter is ook dit varierend.. :/
Wat bedoel je met "onder z'n turbobereik" ? Het is geen variabele. Type later had een variabele.
De turbo fluit kan ook op een lek wijzen. Dit type staat namelijk bekend om dat je de turbo NIET hoort.
Als het alg is...filter demonteren, slijp deze eens door. Zie je het snel genoeg.
Hoi Dieseltje,

Precies wat je zegt eigenlijk. Ik geloof dat de turbo pas echt druk begint op te bouwen bij de jtd's zonder variabele geometrie rond de 1700rpm. Als hij dus goed loopt dan merk ik dat ook onder die 1700rpm dat ik daar veel makkelijker rijd en accelereer. Ik let erg op de andere 2.8jtds die ik rond zie rijden, het valt me op dat je ze bij de 1 wel hoort en de andere helemaal niet. Bij mij zit de Mitsubishi Turbo eronder geschroefd.
Laatst gewijzigd door DanDucato op wo 15 mar 2023, 22:30, 2 keer totaal gewijzigd.
DanDucato
Berichten: 84
Lid geworden op: di 16 aug 2022, 18:49

Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen



Bericht door DanDucato »

Zijspan schreef:
wo 15 mar 2023, 22:14
Ik had een Ducato 244 met een 2,8 jtd er in, daar zit de tank onder je voeten, en kun je de vlotter van de tank meter er makkelijk uit halen, er zit een klep naast de bestuurders stoel.
Algen zijn er zo in met die nieuwe brandstof soorten met toevoeging, zeker als je langer stilstaat.
Precies, dus wanneer je die er uit haalt is het goed na te gaan of de tank vervuild is?
Plaats reactie