Als je een beetje een goed gehoor hebt hoor je elke turbo wel fluiten, als er lucht ontsnapt klinkt dat weer anders.
Niks mis met mijn gehoor t.a.v. motoren, en turbo's. Turbo om mijn gazon maaier hoor je ook niet
Zolang de halve buurt bij me langs komt of ik ff naar de motor wil luisteren...
@ DanDucato
Degene die je wel (duidelijk) hoort zijn de variabele.
Wat is je motorcode?
Moment dat de motor wel goed/lekker loopt, heb je dan een turbo gat? M.a.w. voel je opeens de turbo inspringen?
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Als je een beetje een goed gehoor hebt hoor je elke turbo wel fluiten, als er lucht ontsnapt klinkt dat weer anders.
Niks mis met mijn gehoor t.a.v. motoren, en turbo's. Turbo om mijn gazon maaier hoor je ook niet
Zolang de halve buurt bij me langs komt of ik ff naar de motor wil luisteren...
@ DanDucato
Degene die je wel (duidelijk) hoort zijn de variabele.
Wat is je motorcode?
Moment dat de motor wel goed/lekker loopt, heb je dan een turbo gat? M.a.w. voel je opeens de turbo inspringen?
8140.43S.2220 Geloof dat de N de variabele is? Als de motor minder goed loopt heb ik het gevoel dat de turbo weinig tot niets doet, totdat ik wat hoger in toeren komt en echt richting volgas ga, dan heb ik redelijk vermogen maar nog niet zoals het hoort. Als de motor beter loopt voel ik duidelijk het koppel van de turbo.. dat mist volledig als het motortje minder loopt. Hij kan soms ook meer of minder schokken tijdens het rijden.. nu weet ik dat heel veel mensen dit ervaren met de 2.8jtd's bij bepaalde toerentallen en geeft bv Squadra Tuning aan dat er qua optimalisatie veel winst te behalen is.. maar dat schokken lijkt mij niet dat ineens vermogen wegvalt, maar juist dat hij ineens even kort een dosis vermogen krijgt wat hij eigenlijk hoort te hebben.
Zal het in post 1 ook even vermelden, maar de auto heeft geen cat en egr.
Brandstoftekort ( algen in tank ), of turbo die lekt op een slang of zo, maar dat heeft hij gecontroleerd zegt hij.
Turbodruk bij het uitlezen was ook hoog en constant. Echter twijfel ik soms wel er aan hoe betrouwbaar de gegevens zijn die ik uitlees. Een wastegate die nu nagenoeg geen voorspanning heeft gaf mij 2300mbar in het inlaatspruitstuk, Echter later niet hoger gekomen dan 2000mbar. Dat laatste zou correct moeten zijn, maar vind ik zelfs nog hoog aangezien ik wat spanning heb weggehaald van de wastegate. Dit om te achterhalen hoe zeer het de wastegate klep betrof van het rateltje dat ik hoorde. Dit rateltje is er alleen als hij slecht loopt, maar kwam dus echt bij de wastegate vandaan.
Het is de 3 pin connector die mijn auto heeft, geen standaard ingebouwde OBD2. Heb in het begin wat latency problemen gehad, echter nadat ik hem lager heb gezet werkt het goed. Vreemd enkel dat ik de brandstof temperatuur niet naar voren krijg. Maargoed, zoals gezegd heb onder geen enkele omstandigheid foutcodes terug gekregen terwijl de auto niet loopt zoals hij hoort.
@Bas
Offtopic dan.
Ben je bij deze uitgenodigd!
Mag jij zeggen bij lopende motors welke hier een turbo hebben en welke niet.
@DanDucato
Je kan beginnen met idd alg controleren, prima zelf te doen en kost weinig. Kan je tenminste weer wat afvinken.
Ga is kijken of ik morgen zowel de draden kan door solderen en kan controleren hoe de brandstof tank er uit ziet. Het oude brandstof filter heb ik intact gelaten helaas.. maar er kwam een minder prettige bruine kleur aan diesel uit. Ook hele kleine stukjes zwart iets.. echter niet overdreven vuil na mijn beste inschatting. Het filter had er toch weer ongeveer 7.000km opgezeten en niet langer dan 2 jaar uit mijn hoofd.
Ik had een Ducato 244 met een 2,8 jtd er in, daar zit de tank onder je voeten, en kun je de vlotter van de tank meter er makkelijk uit halen, er zit een klep naast de bestuurders stoel.
Algen zijn er zo in met die nieuwe brandstof soorten met toevoeging, zeker als je langer stilstaat.
Precies, dus wanneer je die er uit haalt is het goed na te gaan of de tank vervuild is?
Jij hebt een 230 weet niet of dan de tank meter ook naast de stoel zit, is dat zo dan die er uit kun je in de tank kijken of er zwarte slijm troep in zit, zo ziet de alg er uit.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Ga is kijken of ik morgen zowel de draden kan door solderen en kan controleren hoe de brandstof tank er uit ziet. Het oude brandstof filter heb ik intact gelaten helaas.. maar er kwam een minder prettige bruine kleur aan diesel uit. Ook hele kleine stukjes zwart iets.. echter niet overdreven vuil na mijn beste inschatting. Het filter had er toch weer ongeveer 7.000km opgezeten en niet langer dan 2 jaar uit mijn hoofd.
Kijk alg dus, die kleine zwarte stukjes is dode alg, kan heel fijn worden en door het filter in het systeem komen en daar rottigheid veroorzaken.
Alleen een nieuw filter helpt maar even.
Het hele systeem inkl. Tank reinigen.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Vreemde kleur diesel! Die zit er al even in, tank open en zien wat er in zit, aanzuig filter bekijken, leiding schoonmaken,nieuw brandstof filter er in.
Of tank er af en schoonmaken als dat gaat, de alg is taai spul.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Ja, dat vond ik ook indd. Dit is wat uit mijn oude brandstoffilter kwam.
Update:
Kabels zijn doorverbonden. Nog niet gereden, maar bij stationairloop geen verschil in voltage en denk niet dat het verschil gemaakt heeft. Moet het nog uitsluiten door te rijden.
Nu de vloermatten weg, kunststof kappen weg en kijk ik op een zeer vuil gedoe waar iemand vrolijk zonnebloempitten heeft lopen eten
Dat is de bovenkant vd tank, op zich is die wel altijd vuil, de boutjes heel houden, eerste beetje borstelen en inspuiten, de slangen die je ziet is aanvoer en retour brandstof.
Dan als alles los is tank element er uit en kun je in de tank kijken, en je aanzuigfilter zien, dat komt er mee uit.
Is de tank vol van alg( zwart spul) dan tank er af en kijk of je die schoon kan maken, een nieuwe tank is niet echt duur volgens mij.
Dan om te voorkomen dat je weer alg in je tank krijgt, tank premium brandstof voor je je de camper in de winterstop/langere tijd weg zet, liefst een volle tank tanken niet beetje bijmengen.
Er is ook wel spul te koop om er in te doen, geen idee of dat goed werkt nooit gebruikt.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Dat is de bovenkant vd tank, op zich is die wel altijd vuil, de boutjes heel houden, eerste beetje borstelen en inspuiten, de slangen die je ziet is aanvoer en retour brandstof.
Dan als alles los is tank element er uit en kun je in de tank kijken, en je aanzuigfilter zien, dat komt er mee uit.
Is de tank vol van alg( zwart spul) dan tank er af en kijk of je die schoon kan maken, een nieuwe tank is niet echt duur volgens mij.
Dan om te voorkomen dat je weer alg in je tank krijgt, tank premium brandstof voor je je de camper in de winterstop/langere tijd weg zet, liefst een volle tank tanken niet beetje bijmengen.
Er is ook wel spul te koop om er in te doen, geen idee of dat goed werkt nooit gebruikt.
Thanks zijspan!
Ja waar ik nu ben kan ik deze operatie niet uitvoeren, zal hier even mee moeten wachten helaas. Ik heb een flesje lique moly injectiereiniger in de tank gehad.. geen verschil opgelevert. Ook het nieuwe brandstoffilter heeft nog geen seconde voor verbetering gezorgd vanaf de minuut dat hij er op zit.
Ik wil het uberhaupt schoon en nieuw hebben, dus dit moet snel gebeuren. Vanaf dinsdag/woensdag vermoed ik dat ik de mogelijkheid heb.