Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen
Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen
Even een tweede gedachte.. kan het brandstoftoevoer verstopping zijn als ik een constante raildruk aflees van 1300 bar bij vollast? Ik zie geen onderbrekingen of druk verlies..
-
- Berichten: 2591
- Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
- Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal
Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen
Dat busje reiniger helpt niet als het aanzuigfiltertje dicht zit.
Gewoon alles los doen en zien wat je tegen komt, dan weet je zeker dat alles schoon is, is wel wat werk maar dan is het goed en is alles voor de alg uitgesloten.
Ooit voor NS cargo ook gehad, alg in de tank, was wel een opslag 20.000 liter toen.
Gewoon alles los doen en zien wat je tegen komt, dan weet je zeker dat alles schoon is, is wel wat werk maar dan is het goed en is alles voor de alg uitgesloten.
Ooit voor NS cargo ook gehad, alg in de tank, was wel een opslag 20.000 liter toen.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
-
- Berichten: 1345
- Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
- Locatie: Roosendaal
Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen
Deze opmerking hoor ik wel meer; wat bedoel je eigenlijk met : de turbo voelen inspringen ?
hoe intensiever de verbranding is(hoe meer gas je geeft),hoe meer turbodruk word toch opgebouwd.
Dat heeft toch niks met "inspringen" te maken, bouw er eens een turbodruk meter tussen en je weet precies wat je turbo doet.
Die turbo draait gewoon, hoe meer gas je geeft hoe harder hij draait, hij heeft n.l. geen keuze,
Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen
Het effect van de drukvulling door de turbine is afhankelijk van vele zaken.. airflow van na de turbo en na verbranding zijn belangrijk bij een turbomotor. Geometrie/formaat van de turbine(bladen) bepalen mede wanneer overdruk op gang komt en wanneer dit in vermogen en koppel merkbaar is. Als je de auto op een dyno zet zul je dit in de grafiek ook goed kunnen aflezen. Vandaar hebben moderne autos een variabele geometrie zodat de turbo efficienter zn werk kan door en bijvoorbeeld eerder druk overdruk levert in het inlaatspruitstuk.Peter+Annie schreef: ↑do 16 mar 2023, 12:37Deze opmerking hoor ik wel meer; wat bedoel je eigenlijk met : de turbo voelen inspringen ?
hoe intensiever de verbranding is(hoe meer gas je geeft),hoe meer turbodruk word toch opgebouwd.
Dat heeft toch niks met "inspringen" te maken, bouw er eens een turbodruk meter tussen en je weet precies wat je turbo doet.
Die turbo draait gewoon, hoe meer gas je geeft hoe harder hij draait, hij heeft n.l. geen keuze,
Vervang maar is een inlaatbuis vabaf de turbo naar intercooler of van intercooler naar inlaat door een veel flexibelere of stuggere slang.. reactie van de turbo en tijd van drukopbouw en dus reactie op het gaspedaal veranderd direct. De standaard 2.8 begint bij de 1700rpm echt te leveren geloof ik, maar bij mijn weten (en ervaribg als hij goed loopt) merk je bij normaal rijden iig weinig van dit 'turbogat' en is de 2.8 sterk genoeg om lekker confortabel te rijden.
Vind het een heerlijk motortje als hij goed loopt.. echter had Fiat van mij de 2.4 20v jtd er ook in mogen hangen
-
- Berichten: 1345
- Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
- Locatie: Roosendaal
Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen
Als je de auto op een dyno zet zul je hieruit iets kunnen opmaken.
Maar als bestuurder zul je, tijdens de rit, weinig kunnen waarnemen wanneer een turbo "inkomt"
Dan kun je alleen met een, op de juiste plaats gemonteerde turbodruk meter iets vaststellen.
Maar als bestuurder zul je, tijdens de rit, weinig kunnen waarnemen wanneer een turbo "inkomt"
Dan kun je alleen met een, op de juiste plaats gemonteerde turbodruk meter iets vaststellen.
-
- Berichten: 2591
- Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
- Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal
Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen
Niet kijken op de 1300 bar, komt er toch wel, hier gaat het over de flow van de brandstof, de druk haal je toch wel.
Komt er te weinig kom je niet aan je vermogen, omdat er meer dan brandstof mee komt uit de tank en de filter dicht kan gaan zitten.
Maar wie weet sla ik de plank volledig mis en is het een andere oorzaak?
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen
DanDuco,je hebt nu al zoveel ondernomen, zodat het steeds moeilijker word….maar je zal niet veel wijzer worden hier ,omdat dat nu eenmaal niet kan op afstand,het is gissen …….wel mis ik nog het advies om naar een garage te gaan,waar men een rook apparaat heeft,… dan kun je in ieder geval ,een eventuele lekkage uitsluiten.
Hans
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen
Die zwarte stukje duiden op dooie alg, hadden wij eens bij een Mercedes 300 SD die in Amerika op PPO had gereden.
Was wel een auto met mechanische pomp.
Liep slecht toen hij bij ons kwam, dus alles schoon gemaakt, rijdt weg en na zo n 40 km na een scherpe bocht vanaf de snelweg was het over.
Weer hetzelfde, allemaal van die kleine zwarte stukjes.
De tank was niet schoon te krijgen omdat er een lange tankhals aan zit met 55 mm doorsnee.
De hele tankwand zat vol met die troep.
Er een andere tank in en alles weer schoon gemaakt en nooit weer problemen gehad.
Ben.
Was wel een auto met mechanische pomp.
Liep slecht toen hij bij ons kwam, dus alles schoon gemaakt, rijdt weg en na zo n 40 km na een scherpe bocht vanaf de snelweg was het over.
Weer hetzelfde, allemaal van die kleine zwarte stukjes.
De tank was niet schoon te krijgen omdat er een lange tankhals aan zit met 55 mm doorsnee.
De hele tankwand zat vol met die troep.
Er een andere tank in en alles weer schoon gemaakt en nooit weer problemen gehad.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
-
- Berichten: 1345
- Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
- Locatie: Roosendaal
Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen
Ooit,in een heel grijs verleden, een ongeveer hetzelfde probleem meegemaakt met een vrachtwagen, weliswaar een turboloze, maar toch;
Op de vlakke weg weinig problemen maar zodra het bergop ging trok hij niet meer, in zn één een kleine helling op.
Alles nagekeken; geen valse lucht, nergens een slang lek, ook het glaasje van de opvoerpomp was netjes vol dieselolie.
OP advies van de monteur in Nederland de aanzuigleiding van de brandstof op de tank los geschroefd:
En daar kwam de aap uit de mouw; waar de standpijp(die in de tank gaat)overgaat in de aanvoerslang naar de brandstofpomp zat een plastic strip van een millimeter of 2 a 3 breed en een goede 1,5 meter lang.
Zolang de motor niet overmatig belast werd zoog de pomp genoeg diesel aan om te blijven lopen, maar zodra de motor moest trekken en de brandstofaanvoer maximaal moest zijn werd de aanzuigleiding door dit plastic dicht getrokken en was t einde oefening.
Dat stuk plastic eruit gehaald, ontlucht , en de koets ging weer als vanouds.
Hoe dit stuk plastic erin gekomen is weet ik niet; misschien baldadigheid of een vervuiling bij een pomp waar ik getankt heb.
Op de vlakke weg weinig problemen maar zodra het bergop ging trok hij niet meer, in zn één een kleine helling op.
Alles nagekeken; geen valse lucht, nergens een slang lek, ook het glaasje van de opvoerpomp was netjes vol dieselolie.
OP advies van de monteur in Nederland de aanzuigleiding van de brandstof op de tank los geschroefd:
En daar kwam de aap uit de mouw; waar de standpijp(die in de tank gaat)overgaat in de aanvoerslang naar de brandstofpomp zat een plastic strip van een millimeter of 2 a 3 breed en een goede 1,5 meter lang.
Zolang de motor niet overmatig belast werd zoog de pomp genoeg diesel aan om te blijven lopen, maar zodra de motor moest trekken en de brandstofaanvoer maximaal moest zijn werd de aanzuigleiding door dit plastic dicht getrokken en was t einde oefening.
Dat stuk plastic eruit gehaald, ontlucht , en de koets ging weer als vanouds.
Hoe dit stuk plastic erin gekomen is weet ik niet; misschien baldadigheid of een vervuiling bij een pomp waar ik getankt heb.
Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen
Nou, het kan goed hoor! Ik ga het ook zeker even uitsluiten.. moet hiervoor op een juiste plaats staan waar ik eventueel goed alles reiniger kan..Zijspan schreef: ↑do 16 mar 2023, 17:18Niet kijken op de 1300 bar, komt er toch wel, hier gaat het over de flow van de brandstof, de druk haal je toch wel.
Komt er te weinig kom je niet aan je vermogen, omdat er meer dan brandstof mee komt uit de tank en de filter dicht kan gaan zitten.
Maar wie weet sla ik de plank volledig mis en is het een andere oorzaak?
Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen
Ik snap dat op afstand iets beoordelen lastig is, verwacht ook niets maar hoop dat meerdere hoofden bij elkaar tot nieuwe ideeen brengen. Ben ook nog steeds vrij overtuigd dat verstuiverkabels/aansluiting verstuivers een verschil maken.. zou mooi zijn als iemand weet of ervaren heeft dat de 230s jtds bijv gewisseld zijn naar 244 connectoren..hathi schreef: ↑do 16 mar 2023, 19:13DanDuco,je hebt nu al zoveel ondernomen, zodat het steeds moeilijker word….maar je zal niet veel wijzer worden hier ,omdat dat nu eenmaal niet kan op afstand,het is gissen …….wel mis ik nog het advies om naar een garage te gaan,waar men een rook apparaat heeft,… dan kun je in ieder geval ,een eventuele lekkage uitsluiten.
Een random garage ga ik niet 1,2,3 aan beginnen daar ik hem voor dat geld dan liever naar een specialist of liefhebber breng. Momenteel nog in het buitenland en wil het eigenlijk voor elkaar hebben voordat ik terug rijd.
Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen
Pff.. okey en dit was er dus niet of nauwelijks uit te krijgen.. :/. Goed om te horen dat je zo zeker ervan bent dat het alg is.. ik kon aan de vloermat zien dat het daar nog nooit is losgeweest, dus die zonnebloem pitten verraden wat destijds een Italiaan voor lunch gegeten heeft waarschijnlijk.ducati 900 schreef: ↑do 16 mar 2023, 19:27Die zwarte stukje duiden op dooie alg, hadden wij eens bij een Mercedes 300 SD die in Amerika op PPO had gereden.
Was wel een auto met mechanische pomp.
Liep slecht toen hij bij ons kwam, dus alles schoon gemaakt, rijdt weg en na zo n 40 km na een scherpe bocht vanaf de snelweg was het over.
Weer hetzelfde, allemaal van die kleine zwarte stukjes.
De tank was niet schoon te krijgen omdat er een lange tankhals aan zit met 55 mm doorsnee.
De hele tankwand zat vol met die troep.
Er een andere tank in en alles weer schoon gemaakt en nooit weer problemen gehad.
Ben.
Ik ga kijken of ik wat kan zien in de tank en wellicht is het vervolgens handiger gelijk een nieuwe tank te bestellen mochten deze nog geleverd kunnen worden.
Dank Ben!
Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen
Nou dit is inderdaad ook mijn ervaring min of meer. Dus dat klinkt interessant! Ik let er totaal niet op waar ik diesel tank.. zou ook niet weten hoe erachter te komen wat nu echt kwaliteits diesel is. Bij brandstof voor de benzine Italiaantjes ben ik altijd het meest tevreden geweest over bp.Peter+Annie schreef: ↑do 16 mar 2023, 19:32Ooit,in een heel grijs verleden, een ongeveer hetzelfde probleem meegemaakt met een vrachtwagen, weliswaar een turboloze, maar toch;
Op de vlakke weg weinig problemen maar zodra het bergop ging trok hij niet meer, in zn één een kleine helling op.
Alles nagekeken; geen valse lucht, nergens een slang lek, ook het glaasje van de opvoerpomp was netjes vol dieselolie.
OP advies van de monteur in Nederland de aanzuigleiding van de brandstof op de tank los geschroefd:
En daar kwam de aap uit de mouw; waar de standpijp(die in de tank gaat)overgaat in de aanvoerslang naar de brandstofpomp zat een plastic strip van een millimeter of 2 a 3 breed en een goede 1,5 meter lang.
Zolang de motor niet overmatig belast werd zoog de pomp genoeg diesel aan om te blijven lopen, maar zodra de motor moest trekken en de brandstofaanvoer maximaal moest zijn werd de aanzuigleiding door dit plastic dicht getrokken en was t einde oefening.
Dat stuk plastic eruit gehaald, ontlucht , en de koets ging weer als vanouds.
Hoe dit stuk plastic erin gekomen is weet ik niet; misschien baldadigheid of een vervuiling bij een pomp waar ik getankt heb.
Ik ben even gaan zoeken en heb geloof ik gevonden hoe mijn opvoerpomp incl klein kunststof filter er uit moet zien.. die is niet groot en lijkt mij makkelijk verstopt te kunnen raken. In eerste instantie kijken of ik dat helemaal schoon kan maken en vervolgens terug plaatsen. Als hij dan direct merkbaar anders loopt is het wel duidelijk en kunnen er stappen gezet worden.
Re: Fiat Ducato 2.8JTD: vermogensprobleem en rauw lopen
P.s. de oovoerpomp in de Duc kent echter maar 1 stand geloof ik? Deze pompt of pompt niet? Of zit ik er naast?DanDucato schreef: ↑do 16 mar 2023, 20:58Nou dit is inderdaad ook mijn ervaring min of meer. Dus dat klinkt interessant! Ik let er totaal niet op waar ik diesel tank.. zou ook niet weten hoe erachter te komen wat nu echt kwaliteits diesel is. Bij brandstof voor de benzine Italiaantjes ben ik altijd het meest tevreden geweest over bp.Peter+Annie schreef: ↑do 16 mar 2023, 19:32Ooit,in een heel grijs verleden, een ongeveer hetzelfde probleem meegemaakt met een vrachtwagen, weliswaar een turboloze, maar toch;
Op de vlakke weg weinig problemen maar zodra het bergop ging trok hij niet meer, in zn één een kleine helling op.
Alles nagekeken; geen valse lucht, nergens een slang lek, ook het glaasje van de opvoerpomp was netjes vol dieselolie.
OP advies van de monteur in Nederland de aanzuigleiding van de brandstof op de tank los geschroefd:
En daar kwam de aap uit de mouw; waar de standpijp(die in de tank gaat)overgaat in de aanvoerslang naar de brandstofpomp zat een plastic strip van een millimeter of 2 a 3 breed en een goede 1,5 meter lang.
Zolang de motor niet overmatig belast werd zoog de pomp genoeg diesel aan om te blijven lopen, maar zodra de motor moest trekken en de brandstofaanvoer maximaal moest zijn werd de aanzuigleiding door dit plastic dicht getrokken en was t einde oefening.
Dat stuk plastic eruit gehaald, ontlucht , en de koets ging weer als vanouds.
Hoe dit stuk plastic erin gekomen is weet ik niet; misschien baldadigheid of een vervuiling bij een pomp waar ik getankt heb.
Ik ben even gaan zoeken en heb geloof ik gevonden hoe mijn opvoerpomp incl klein kunststof filter er uit moet zien.. die is niet groot en lijkt mij makkelijk verstopt te kunnen raken. In eerste instantie kijken of ik dat helemaal schoon kan maken en vervolgens terug plaatsen. Als hij dan direct merkbaar anders loopt is het wel duidelijk en kunnen er stappen gezet worden.