Fiat kwaliteit …

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Fiat kwaliteit …



Bericht door DiffRental »

Soms past iets op 1 vlak heel goed bij je, op andere vlakken past het net of helemaal niet. :-B

Een aantal camper merken bouwen dezelfde camper op beide platvormen.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Fiat kwaliteit …



Bericht door hathi »

Dafluc schreef:
za 18 mar 2023, 22:28
Moeilijk hé, dat quoten.
Nee dat is helemaal niet moeilijk,maar ik quote enkel waar het om gaat en niet de rest,wat is daar op tegen,dan weet je tenminste waar het exact over gaat
Hans
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Fiat kwaliteit …



Bericht door hathi »

seth_space schreef:
za 18 mar 2023, 22:30
Hathi en fiat topics... Een stokpaardje van een verstokte Mercedes bezitter. :lol3: :cheers:

Als mensen zichzelf al gaan quoten dan komen ze aandacht te kort :bow:
Helemaal niet Seth ik wil enkel vermelden wat echt nodig is,……..en de problemen met die FIAT niks meer en niks minder,……maar dat heb je intussen ook van anderen kunnen lezen.toch ?
Hans
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Fiat kwaliteit …



Bericht door Dafluc »

hathi schreef:
za 18 mar 2023, 23:17
Dafluc schreef:
za 18 mar 2023, 22:28
Moeilijk hé, dat quoten.
Nee dat is helemaal niet moeilijk,maar ik quote enkel waar het om gaat en niet de rest,wat is daar op tegen,dan weet je tenminste waar het exact over gaat
Heb je je eigen bericht teruggelezen dat er boven stond?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Fiat kwaliteit …



Bericht door Marco Polo »

Problemen met een bepaalde serie motoren van Ford en de reactie erop van Ford die klanten in de kou lietsbtaan is blijkbaar snel vergeten.
En afgelopen jaar of het jaar ervoor durfden sommige camperfabrikanten hun producten met Mercedes chassis niet eens uit te leveren. Iets met een onbetrouwbare elektrische parkeerrem dacht ik.
Ontwerpfout waar Merc in eerste instantie ook geen oplossing voor had.
Wat ze blijkbaar niet hinderde in het uitleveren van de chassis.
Zo hebben ze allemaal wel wat :wink:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Fiat kwaliteit …



Bericht door kampo »

hathi schreef:
za 18 mar 2023, 21:00
...Rob ik heb het altijd al geweten dat die kwaliteit minder is dan de merken welke jij gewend bent, maar dat mag je hier niet vermelden gewoon omdat het merendeel zo,n Fiat heeft en men geen of weinig ervaring heeft met andere merken , ...
Van mij mag je gerust vertellen dat voertuigen die in het Zuiden van Europa gebouwd worden een stukje goedkoper zijn en daarvoor kwalitatief wat minder. Dat is zeker het geval voor het merk Fiat. Je betaalt minder en krijgt minder.
Er is wel evolutie geweest. Als je een Fiat van 30 of 40 jaar geleden vergelijkt met een Fiat van vandaag, en zeker bij de bestelwagens, dan zijn ze er in geslaagd een groot deel van de achterstand in te halen. Waarschijnlijk is ook het prijsverschil relatief gezien minder geworden. Maar ik ben niet gaan rekenen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Fiat kwaliteit …



Bericht door kampo »

rob2 schreef:
wo 15 mar 2023, 15:51
..maar het is toch in alles een Hymer model 2018.
Het modeljaar daarvoor heeft andere specificaties.
De Fiat heeft een VIN nummer waarvan het productiejaar ook klopt.
En het ding was echt helemaal als nieuw toen wij hem kochten.
De camper is ingevoerd uit Luxemburg (Hymerdealer)
De kilometerstand toen kon ik verifiëren via het navigatiesysteem, die logt alle ritten ...
Wat bedoel je daarmee ?
Was het nu een nieuwe of een gebruikte toen je hem kocht?
Laatst gewijzigd door kampo op zo 19 mar 2023, 7:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Fiat kwaliteit …



Bericht door Aloys »

Hij was "als nieuw" en had een navigatie "die logt alle ritten". Dan was ie dus gebruikt, lijkt mij...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Fiat kwaliteit …



Bericht door kampo »

Nieuw bestel je meestal in je gewenste uitvoering. Wel lang wachten. Je bent de enige chauffeur en kent de volledige historiek.

"Gebruikt als nieuw" is iets helemaal anders.
Je moet de verkoper maar geloven.
Hij gaat hem voorstellen als nieuw maar dat klopt natuurlijk niet.
De camper werd dus door iemand anders geconfigureerd, kan lang in de showroom gestaan hebben, is bepoteld als een demonstratie wagen of zelfs in de verhuur geweest.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Fiat kwaliteit …



Bericht door seth_space »

kampo schreef:
zo 19 mar 2023, 7:34
Van mij mag je gerust vertellen dat voertuigen die in het Zuiden van Europa gebouwd worden een stukje goedkoper zijn en daarvoor kwalitatief wat minder. nen.
Dat is goed om te weten. Dan kun je dus beter de in het Spaanse Vittorio gebouwde viano en Vito en d "V" klasse laten staan. Immers je betaalde dan wel de premium prijs voor een b product. Goed om te weten :shh:
De fabriek van Vitoria bevindt zich in het hart van het Baskenland in het noordwesten van Spanje en werd gebouwd in het begin van de jaren vijftig. Er lopen elk jaar ongeveer 75.000 bestelwagens van de band
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Fiat kwaliteit …



Bericht door tonic »

Dit is wel een vreemde conclusie van je.

Neem een Toyota Yaris of een Suzuki Swift. Die zijn gebouwd in Japan maar er is ook een deel gebouwd in Europese landen.
Die uit Japan kwamen waren kwalitatief stukken beter dan die in Europa gebouwd waren. En toch is de kwaliteit van de in Europa gebouwde stukken beter dan de meeste andere merken.
Mercedes laat dus types bouwen in Spanje maar let echt wel op de kwaliteit. Al kan die aantoonbaar slechter zijn dan een Mercedes welke in Duitsland gebouwd is.
Fiat is daar in tegen een zuid Europese auto bouwer en staat niet direct bekend om zijn kwaliteit. Kijk naar een gewone personenauto, Fiat verkoopt hier in Nederland weinig auto's omdat ze nou niet direct bekent staan om die kwaliteit. Maar als er Fiat op een camper staat wordt hij door sommige gezien als de beste. We zien ze veel rijden dus het zal wel de beste zijn.
Nou, de meeste camperbouwers gebruiken een Fiat omdat dit platvorm gewoon het goedkoopste is en daarom economisch het beste. De prijs/kwaliteits verhouding is voor hen het beste. Ze willen er ook voor waken dat de geleverde camper onverkoopbaar wordt door de prijs.
Wil niet zeggen dat andere merken geen problemen hebben maar Fiat en kwaliteit is niet de eerste connectie die ik maak.

Mijn vrouw rijdt trouwens wel een Fiat gewoon omdat ze die mooi vond. Niet gekocht voor de kwaliteit want die is echt minder. Maar de onderdelen zijn wel lekker goedkoop dat is weer een voordeel.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Fiat kwaliteit …



Bericht door Marco Polo »

En dat is dan ook weer niet geheel onbelangrijk :mrgreen:
FIAT is zeker niet het beste wat er rondrijd maar aan de andere kant: het is Italiaans dus wat wil je :-B
Is inderdaad de mooiste insteek, als hij je tenminste niet te vaak in de steek laat :wink:
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Fiat kwaliteit …



Bericht door DiffRental »

Kocht in 2011 een nieuwe Alfa, na 10 probleemloze jaren met ruim 2 ton op de teller verkocht.
Naast het gewone onderhoud inclusief 4 banden setje remblokken+schijven en 2 distributie setjes niets vervangen.
Zelfs de accu en uitlaat waren nog origineel.

Ook een aantal jong gebruikte probleemloze Mercedessen gehad.
Die Mercedessen waren mooier afgewerkt, geruislozer en comfortabeler en vooral duurder in aanschaf.
Onderdelen van een Mercedes zijn weinig duurder dan die van een Italiaan.

Misschien zegt het meer over het onderhoud en bestuurder dan over de kwaliteit van het merk.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Fiat kwaliteit …



Bericht door Marco Polo »

En ook een zogenaamd “goed” merk kan zijn dingetjes hebben.
Met m’n vorige 2.0 D-4D diesel Toyota RAV4 nooit volledig stil komen te staan.
Maar wel met enige regelmaat problemen met het brandstofsysteem (waarvoor dan weer niet al te goedkope onderdelen vervangen moesten worden).
Was blijkbaar ook een structureel probleem met dat type motoren.
En ook de turbo gaf af en toe een onverklaarbare storing waardoor de wagen in noodloop ging.
De andere onderdelen gingen wel een lichtjaar mee.
Made in Japan maar na 280000km was het enkele reis Afrika vanwege te hoog oplopende kosten :crazy:
Plaats reactie