Vocht in de bus

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Minke-M
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 11 feb 2022, 11:38

Vocht in de bus



Bericht door Minke-M »

Hallo Allemaal,

Ik loop tegen een probleem aan.
Ik heb mijn bus geïsoleerd met armaflex.
Zoals op de foto te zien zit er op mijn dak een dakluik die dicht is gekit.
Het lijkt er op dat dat een koude brug is. het is daar altijd vochtig ook onder het isolatie materiaal.
Ik heb nu het isolatie materiaal er afgehaald.

Hebben jullie tips hoe ik dit kan verhelpen
Hoe ik dit het beste kan isoleren/hoe ik van het vocht probleem af kom.

Mijn bus staat overigens al een hele tijd stil.

In de link is de foto te vinden.

https://ibb.co/N6grzg8



Groetjes Minke
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Vocht in de bus



Bericht door DucatoDolf »

1. Het dakraam lekt. Haal het los en maak het opnieuw proper vast.
2. Wat we niet weten wat je nu precies gedaan hebt, maar als je de armaflex gewoon tegen het luik aan hebt geplakt, dan zit dat nooit helemaal strak. En dan krijg je condens tussen de koude metalen of glazen delen. Oplossing: Het hele dakluik weghalen en vervangen voor een vlakke plaat.

En dat plaatje kun je vervolgens ook zo plaatsen:
Afbeelding

Even het plaatje openen in een nieuw tabblad en dan de link kopieren en hier op het afbeelding knopje drukken en dan plakken.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Vocht in de bus



Bericht door Mickel Moen »

Naast een mogelijke lekkage, lijkt mij het grootste probleem stilstand zoals je al aangeeft.

Onvoldoende ventilatie is vaak de oorzaak. Wegzetten met overmatig veel vocht, zonder dat je het doorhebt, kan daar aan bijdragen.

Remedie. Tijdens gebruik goed ventileren en als je hem wegzet ook. Als je hem voor langere tijd wegzet, verwijder dan alle spullen, die makkelijk vocht opnemen, zoals textiel, matrassen en kussens.

Wat ook kan helpen, is voordat je hem wegzet, de camper met een elektrische ontvochtiger drogen. Minstens 48 uur. Dan wel alles dicht doen, want anders droog je de buitenlucht. In ieder geval kun je er zo voor zorgen, dat overmatig vocht verwijderd wordt. Daarna zal de relatieve vochtigheid op en neer gaan met de buitenlucht.

Wat isolatie betreft, heb ik goede ervaringen met schapenwol. Dat werkt vochtregulerend.

Hoe dan ook . Goed ventileren en regelmatig gebruiken is het beste.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Minke-M
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 11 feb 2022, 11:38

Re: Vocht in de bus



Bericht door Minke-M »

DucatoDolf schreef:
zo 12 mar 2023, 19:55
1. Het dakraam lekt. Haal het los en maak het opnieuw proper vast.
2. Wat we niet weten wat je nu precies gedaan hebt, maar als je de armaflex gewoon tegen het luik aan hebt geplakt, dan zit dat nooit helemaal strak. En dan krijg je condens tussen de koude metalen of glazen delen. Oplossing: Het hele dakluik weghalen en vervangen voor een vlakke plaat.
Dankje wel DucatoDolf,
Ik denk dat het dakluik niet lekt. Maar ik zit er wel over na te denken om het dakluik weg te halen en er inderdaad een vlakkeplaat op de te lassen. zodat het sowieso netter geïsoleerd wordt en een koude brug voorkom.



Mickel Moen schreef:
zo 12 mar 2023, 21:29
Naast een mogelijke lekkage, lijkt mij het grootste probleem stilstand zoals je al aangeeft.

Onvoldoende ventilatie is vaak de oorzaak. Wegzetten met overmatig veel vocht, zonder dat je het doorhebt, kan daar aan bijdragen.

Remedie. Tijdens gebruik goed ventileren en als je hem wegzet ook. Als je hem voor langere tijd wegzet, verwijder dan alle spullen, die makkelijk vocht opnemen, zoals textiel, matrassen en kussens.

Wat ook kan helpen, is voordat je hem wegzet, de camper met een elektrische ontvochtiger drogen. Minstens 48 uur. Dan wel alles dicht doen, want anders droog je de buitenlucht. In ieder geval kun je er zo voor zorgen, dat overmatig vocht verwijderd wordt. Daarna zal de relatieve vochtigheid op en neer gaan met de buitenlucht.

Wat isolatie betreft, heb ik goede ervaringen met schapenwol. Dat werkt vochtregulerend.

Hoe dan ook . Goed ventileren en regelmatig gebruiken is het beste.

Bedankt voor je advies Michel Moen.
gelukkiger wordt het mooier weer en zal ik er voor zorgen dat ik de bus beter ventileer en dan kan ik ook kijken of dat effect heeft.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Vocht in de bus



Bericht door beatrix18 »

Ventileren gaat het beste via een dakluik...... (Die dan vaak ook, niet voor niets, een permanente ventilatie heeft) :shifty:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Vocht in de bus



Bericht door ducati 900 »

Maar dat laatste wil je dan weer niet in een camper tijdens het rijden, wel leuk bedacht voor caravans.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Vocht in de bus



Bericht door beatrix18 »

Dakluik met of zonder permanente ventilatie?
Je wilt je bus goed ventileren om condensatie te voorkomen. Heb je geen of onvoldoende ventilatie in je camper dan raden we je een dakraam met permanente ventilatiegaten aan. Zo ventileer je jouw camper ook als het dakraam gesloten is.

Let op: Een dakraam met permanente ventilatiegaten kan suizen tijdens het rijden. Dit los je op met een spoiler.
Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Plaats reactie