Zal het zonnepaneel voorop de bus suizen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Rootsman
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 08 feb 2023, 12:51

Zal het zonnepaneel voorop de bus suizen?



Bericht door Rootsman »

Goedemorgen,

Ik ben op dit moment 3 zonnepanelen aan het leggen van 115 watt. 1 van de panelen komt voor op de bus. Ik vroeg me af of dit nog hinder kan geven met geluiden tijdens het rijden. Zijn er mensen die hier bijvoorbeeld een spoiler of iets dergelijks voor maken?

Gr Ruud

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9166
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Zonnepaneel voor op de bus suizen?



Bericht door gjvonk »

Ik heb er geen praktische ervaringen mee. Houdt er wel rekening mee dat lucht zich ongeveer net als water gedraagt als er iets doorheen verplaatst wordt: er ontstaan golf- en wervelbeweigingen. Door de rijwind ontstaat er boven de voorruit en het dakvlak daarachter een onderdruk.

Het paneel vangt alleen rijwind met de voorrand. Of dat gaat fluiten, weet ik niet. Vergelijk het met een imperiaal: op sommige auto's met zo'n ding op het dak hoor je fluiten, op andere niet, de ene imperiaal wel, de andere niet. Ik zou zeggen plaats het paneel en test het uit.

Nog een tip: zag ik nou goed dat je per paneel 4 hoekspoilers wil gebruiken? Is het niet veiliger en degelijker om voor zulke grote panelen ieder paneel met een aluminium hoeklijn in de lengterichting op je dak te plakken zoals het voorbeeld op de foto?

Op mijn huidige buscamper liggen 2 80 Wp panelen van 53x80 cm ook op van die hoeksteunen maar als ik de 2 panelen ga laten vervangen door 2 grotere, laat ik ze met aluminium hoeklijnen in de lengterichting op het dak bevestigen.

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Zonnepaneel voor op de bus suizen?



Bericht door tonic »

Bij mij zit het voorste paneel ook voor op het dak.
Ik hoor niks tijdens het rijden.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zonnepaneel voor op de bus suizen?



Bericht door kampo »

Die kunststof blokken zijn niet de beste oplossing voor montage op een geribbeld dak.
Bovendien hoger als noodzakelijk dus meer suizen.
Dat had je natuurlijk zelf al gezien.

Vooraan kan je een spoiler maken als dat nodig zou zijn.
Maatwerk, gezien de bolling van het dak is het niet makkelijk te ontwerpen en te bevestigen.
Groeten Kampo
roma
Berichten: 4561
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Zonnepaneel voor op de bus suizen?



Bericht door roma »

Spoiler is gemakkelijk zelf te maken van een regenpijp. In de lengte door midden zagen, de gewenste kleur geven en monteren op de aluminium omlijsting van het zonnepaneel.
mmben
Berichten: 20
Lid geworden op: do 24 sep 2020, 22:37

Re: Zonnepaneel voor op de bus suizen?



Bericht door mmben »

mijn zonnepaneel (300wp) lag in het begin te dicht op het dak (en ver naar voren). Dat veroorzaakte een fluittoon. Wat hoger monteren en een spoiler gemaakt van een strook dibond hebben de zaak opgelost.
Rootsman
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 08 feb 2023, 12:51

Re: Zonnepaneel voor op de bus suizen?



Bericht door Rootsman »

gjvonk schreef:Ik heb er geen praktische ervaringen mee. Houdt er wel rekening mee dat lucht zich ongeveer net als water gedraagt als er iets doorheen verplaatst wordt: er ontstaan golf- en wervelbeweigingen. Door de rijwind ontstaat er boven de voorruit en het dakvlak daarachter een onderdruk.

Het paneel vangt alleen rijwind met de voorrand. Of dat gaat fluiten, weet ik niet. Vergelijk het met een imperiaal: op sommige auto's met zo'n ding op het dak hoor je fluiten, op andere niet, de ene imperiaal wel, de andere niet. Ik zou zeggen plaats het paneel en test het uit.

Nog een tip: zag ik nou goed dat je per paneel 4 hoekspoilers wil gebruiken? Is het niet veiliger en degelijker om voor zulke grote panelen ieder paneel met een aluminium hoeklijn in de lengterichting op je dak te plakken zoals het voorbeeld op de foto?

Op mijn huidige buscamper liggen 2 80 Wp panelen van 53x80 cm ook op van die hoeksteunen maar als ik de 2 panelen ga laten vervangen door 2 grotere, laat ik ze met aluminium hoeklijnen in de lengterichting op het dak bevestigen.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Dat ziet er goed uit! Veel handiger bevestigen ook lijkt me. Had ik het maar eerder geweten, heeft me flink wat tijd gekost om de ribbels op te vullen.

Op mijn vorige bus had ik dezelfde panelen achterop liggen, ook met dezelfde hoekbeugels. Is eigenlijk altijd goed gegaan. Bij kampeer winkel de Wit in Schijndel hebben ze ook aangegeven dat dit voldoende moet zijn.

Gr Ruud
Cas22
Berichten: 2
Lid geworden op: do 11 jan 2024, 22:58

Re: Zonnepaneel voor op de bus suizen?



Bericht door Cas22 »

@r
roma schreef:
zo 12 mar 2023, 9:20
Spoiler is gemakkelijk zelf te maken van een regenpijp. In de lengte door midden zagen, de gewenste kleur geven en monteren op de aluminium omlijsting van het zonnepaneel.
mmben schreef:
zo 12 mar 2023, 21:06
mijn zonnepaneel (300wp) lag in het begin te dicht op het dak (en ver naar voren). Dat veroorzaakte een fluittoon. Wat hoger monteren en een spoiler gemaakt van een strook dibond hebben de zaak opgelost.
Ik heb een vergelijkbaar probleem. Zonnepanelen zitten op aluminium z voetjes vast, omdat het dak bol loopt en een geribbeld profiel heeft. Zie ook deze foto https://drive.google.com/file/d/1Vw8-w1 ... p=drivesdk
Op de foto enkel nog gelijmd, later ook nog mechanisch verbonden met bouten door het dak.

Ben wel geïnteresseerd in de zelfbouw spoiler van regenpijp of die van dibond. Dit zou de bolling van het dak en eventueel ook de ribbels mooi kunnen volgen.
Hoe bevestigen jullie de spoiler op het dak/aan de aluminium omlijsting? Hebben jullie toevallig een foto?
En zouden jullie de ribbels van het dak opvullen of niet? Opvullen verbeterd de functie van de spoiler, maar verhinderd afvoer van water bij/na regen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zonnepaneel voor op de bus suizen?



Bericht door kampo »

@cas22
Welkom op het forum.
Vast genoeg zal het wel zitten. Mits je voorbehandeling om te kleven goed werd gedaan.
Maar eerlijk, zo ga je geen schoonheidsprijs winnen.
Veel te hoog en het lijkt op een takkenvanger.
Bij lagere montage heb je geen spoiler of iets dergelijks nodig.

Er bestaan doordachtere bevestigingsmethodes.
Ik heb al heel vaak foto's van montages op dit forum geplaatst.
Kijk er eens naar en dat mag gerust een beetje kritisch zijn.
Groeten Kampo
Cas22
Berichten: 2
Lid geworden op: do 11 jan 2024, 22:58

Re: Zal het zonnepaneel voorop de bus suizen?



Bericht door Cas22 »

Bedankt voor je reactie! Voorbehandeling inderdaad gedaan zoals voorgeschreven.
Dit was de enige manier om alles op het dak te krijgen. Zoals gezegd door de bolling en ribbels in het dak leken andere bevestigingsmethoden minder handig. Ben het met je eens dat ze zo wat hoger zijn dan in een ideale situatie. De voetjes zijn overigens even hoog als alle standaard spoilers, hoeken of aluminium profielen die op de markt beschikbaar zijn.

Ik moet het hiermee doen ben ik bang, alles zit muurvast. Toch geïnteresseerd in je tips, maar zie dat je vrij actief bent op dit forum dus lastig om de berichten waar je het over hebt te vinden.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Zal het zonnepaneel voorop de bus suizen?



Bericht door Arie55 »

en mocht het gaan fluiten, verander je snelheid. Ik heb dat gedoe soms ook door de schotel op dak. Bij 92 km/h begint het. Maar niet altijd. En als het voorkomt en het irriteerd me, wat langzamer rijden, geluid weg

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zal het zonnepaneel voorop de bus suizen?



Bericht door kampo »

Ik zal een foto zoeken met zelfgemaakte spoiler.
Maar een spoiler maken die recht is op het paneel en vervolgens monteren op een bol staand dak ?
Hoe lager het solar paneel hoe minder spoiler noodzaak. Ik zou het demonteren en verlagen.
En wat doe je met de takken problematiek ?
Groeten Kampo
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Zal het zonnepaneel voorop de bus suizen?



Bericht door AadenAnke »

Een zelfbouwspoiler op een bollend dak kan prima hoor ga naar een constructie/isolatie plaatwerker en laat een niet haakse hoek zetten van aluminium b.v. 70x120mm hoek van 45graden daar waar nodig 1 zijde inzagen/slijpen en in de vorm buigen daarna weer laten lassen. Zal je +/- 100€ kosten. Om panelen te plaatsen zet ik zelf (bij mannetje) aluminium hoeken van 2mm plaat. Hoogte en breedte bepaal ik aan de hand van het paneel.

Gr Aad
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Zal het zonnepaneel voorop de bus suizen?



Bericht door CaradoT135 »

Ik zou voor kampo zijn advies gaan, die kunststof hoekbevestiging achterwege laten en alsnog voor aluminium profielen gaan en de panelen zo laag mogelijk monteren. Over takken zou ik mij niet veel zorgen maken, de panelen zitten ruim van de kant af en de dakluiken zijn hoger er eerder aan de beurt om een tak te raken.
Plaats reactie