Ook aan de zelfbouw!

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Champ van
Berichten: 127
Lid geworden op: za 11 mar 2023, 18:17

Ook aan de zelfbouw!



Bericht door Champ van »

Hallo allemaal,

Ook ik heb mezelf helemaal overtuigd dat ik een camper wil bouwen. Daarbij ben ik uitgekomen op de Fiat Ducato (want Mercedes is mij te duur).
De bedoeling van de camper is er mee rond te trekken door Spanje tot ik een prachtige plek heb gevonden om te wonen.
Tot die tijd en tijdens de verbouwing is het idee in de camper te wonen om zo ook een hoop kosten te besparen.

Ik wil proberen de bus zo tot camper om te bouwen dat het ook weer grotendeels ongedaan gemaakt kan worden. Hierdoor kan de bus daarna ook nog voor andere doeleinden gebruikt worden. Vanwege mijn lengte is een H3 een must en om een beetje ruimte te hebben zal kleiner dan een L4 ook niet lukken. Ik ga voor een design waarbij geen extra custom ramen geïnstalleerd hoeven te worden (wel 2 skylights).

Heb alvast even snel de search gebruikt en zie dat er veel met de Ducato rondrijden of die er nog mee aan het klussen zijn.
Hoop hier veel handige tips te verzamelen. :)

De volgende renders kloppen niet helemaal qua maat want de bus is eigenlijk iets langer. (er is dus nog een beetje speling mogelijk)
Het programma dat ik ervoor gebruikt heb is wat beperkt, maar het geeft wel een aardig idee welke richting ik op wil.

Ik wil oa het volgende realiseren:

- genoeg ruimte voor alle spullen.
- geen claustrofobisch gevoel (dus het vermijden van hoge kasten)
- genoeg licht (maar geen custom ramen)
- genoeg privacy (tussenwanden zowel voor als achterin de bus)
- niet te veel geklooi aan de constructie van de bus zelf.
- een keuken met koelkast, oven/magnetron, kookplaat. (mss vaatwasser)
- een toilet met douche (al ben ik nog niet 100% overtuigd van de douche)
- goeie comfortable zitplekken waar je zowel kunt werken als chillen.
- deels vaste slaapplek (2x 70cm waarbij 1 matras wel opgeborgen wordt)
- opslag voor tools en werkbank om onderweg of op lokatie te klussen.
- makkelijk overal bijkunnen als iets vervangen moet worden.

Ben benieuwd wat jullie van de layout vinden en of jullie nog iets totaal anders zouden aanraden.

Cheers :cheers:
Bijlagen
IMG_0018.JPG
IMG_0018.JPG (96.46 KiB) 1683 keer bekeken
IMG_0017.JPG
IMG_0017.JPG (105.51 KiB) 1683 keer bekeken
IMG_0016.JPG
IMG_0016.JPG (98.86 KiB) 1683 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Champ van op za 15 apr 2023, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Champ van
Berichten: 127
Lid geworden op: za 11 mar 2023, 18:17

Re: Ook aan de Fiat Ducato L4H3!



Bericht door Champ van »

Hier nog 2 renders met tussenwand gesloten. Het idee is dat deze wand voor een deel naar voren klapt.

Voordelen:

- Kan 1 matras laten voor wat het is. (scheelt gedoe met opmaken) Het 2e matras is er zo naast te leggen.
- Als iemand zich even wil terugtrekken of whatever dan kan dat. 1 zitplek en deel van de tafel blijft beschikbaar.
- Het bed hoeft niet altijd zichtbaar te zijn. Fijn als er bijvoorbeeld bezoek in de camper komt.
- Wanneer je lekker op bed wil liggen met de achterdeuren open waait niet gelijk alles de hele bus in.
- Er kunnen nog wat extra dingen aan een muur die er anders niet zou zijn zoals bijvoorbeeld posters of fotos.

Ik zit te denken om achter nog een extra wand te bouwen die op en neer kan. Zo kan het bed van opslag gescheiden worden.
Het voordeel hiervan is dat bij het openen van de achterdeuren niet altijd het bed of opslag zichtbaar is.
Maar ook, omdat ik wil klussen op lokatie voorkomt het ook dat troep op en in het bed komt.

Verder wil ik een MFT bouwen die je of uit de vloer kunt trekken of laten kiepen. Dat moet dus die gekke plank aan de achterkant voorstellen.
Bijlagen
90846297-222442761-82504497-1678574369754.jpg
90846297-222442761-82504497-1678574369754.jpg (80.89 KiB) 1620 keer bekeken
90846297-222442761-82503759-1678573258504.jpg
90846297-222442761-82503759-1678573258504.jpg (45 KiB) 1620 keer bekeken
Gebruikersavatar
bikerwally
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 8:17

Re: Ook aan de Fiat Ducato L4H3!



Bericht door bikerwally »

Het oogt wel heel breed en ruim, je moet rekening houden met het verlies in breedte voor isolatie en wandbekleding.
Ook met het versmallen van de zijwanden vanaf een zekere hoogte.
Vergeet die tussenwanden, het gewicht zal bij deze inrichting de voornaamste uitdaging worden.
Werk liever met gordijnen, die wegen bijna niets.
Afbeelding
Affinity
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2022, 23:18

Re: Ook aan de Fiat Ducato L4H3!



Bericht door Affinity »

Leuk

Maar als het echt om de zoektocht naar een woning dan beter Spaanse funda.
Budget weet je
Locaties weet je ook wel

En Locaties waar je zeker niet wilt wonen ook.

Vliegtuig naar toe €299, huur daar een camper. Na 1 maand heb je zeker de funda opties bezocht . Blijf je nog 1 maand extra nabij de top 3 .
Klaar

Camper bouwen. Leuk minimaal 1-2 jaar verder en meestal is het resultaat... Maar wel €€€€

Of camper kopen en weer verkopen.
Kun je al minimaal 1 jaar langer van je leven in Spanje wonen :-B

Succes
Gebruikersavatar
Champ van
Berichten: 127
Lid geworden op: za 11 mar 2023, 18:17

Re: Ook aan de Fiat Ducato L4H3!



Bericht door Champ van »

bikerwally schreef:
zo 12 mar 2023, 1:25
Het oogt wel heel breed en ruim, je moet rekening houden met het verlies in breedte voor isolatie en wandbekleding.
Ook met het versmallen van de zijwanden vanaf een zekere hoogte.
Vergeet die tussenwanden, het gewicht zal bij deze inrichting de voornaamste uitdaging worden.
Werk liever met gordijnen, die wegen bijna niets.
Ik heb 187cm breedte aangehouden en op lengte net iets onder de 400cm. Voor isolatie zou er dan nog genoeg plek zijn heb ik begrepen?

De tussenwanden en de functies die ze hebben zijn met gordijnen niet op te lossen en een must.
Ik moet het qua gewicht nog wel allemaal uitrekenen. Inmiddels wel een hoop van andere online afgekeken.
Als ik die ontwerpen goed heb bestudeerd en vergelijk met die van mij dan denk ik safe te zitten.
Het gewicht van de accu's en tanks voor schoon- en afvalwater daar twijfel ik nog aan. Hoe extreem wil ik gaan?

Heb een bouw gezien met oa een 200l watertank en flink wat power en beweren daarmee 100min warm te kunnen douchen.
Dan is het op een verlaten plek lang uit te houden zonder een te kort aan water maar ook flink wat gewicht.
Gebruikersavatar
Champ van
Berichten: 127
Lid geworden op: za 11 mar 2023, 18:17

Re: Ook aan de Fiat Ducato L4H3!



Bericht door Champ van »

Affinity schreef:
zo 12 mar 2023, 1:37
Leuk

Maar als het echt om de zoektocht naar een woning dan beter Spaanse funda.
Budget weet je
Locaties weet je ook wel

En Locaties waar je zeker niet wilt wonen ook.

Vliegtuig naar toe €299, huur daar een camper. Na 1 maand heb je zeker de funda opties bezocht . Blijf je nog 1 maand extra nabij de top 3 .
Klaar

Camper bouwen. Leuk minimaal 1-2 jaar verder en meestal is het resultaat... Maar wel €€€€

Of camper kopen en weer verkopen.
Kun je al minimaal 1 jaar langer van je leven in Spanje wonen :-B

Succes
Wat ik zoek staat waarschijnlijk niet op Funda want als het daar al op staat is het waarschijnlijk helaas ook te duur. :P
Budget.. nee die heb ik nog niet helemaal rond, maar zo heb ik nooit geleefd en toch van alles gedaan gekregen.
Risico's nemen en een dromen najagen is meer m'n ding. (al blijft het soms ook bij alleen dromen). Locaties.. ik laat me graag verrassen.
Dat road-trippen zou best lang kunnen duren ook, zoveel moois te zien, zoveel mensen te ontmoeten.

Ik heb tevens de prachtige bonus dat mijn beste maatje in Barcelona woont. Barcelona voelde sinds dat ik er kom als een 2de thuis.
Toch zou ik er niet willen wonen vanwege de drukte en stijgende kosten, maar kan er wel wanneer nodig altijd even bijkomen. :)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ook aan de Fiat Ducato L4H3!



Bericht door kampo »

Je erg mooie :thumbup: "renders" geven jammer genoeg geen realistisch beeld van de L4H3.
De werkelijke binnen afmetingen van een bus zijn onvergelijkbaar kleiner.
Ramen met zulke afmetingen kan je al helemaal niet plaatsen.
Wat je tekent zou kunnen overeenkomen met een chassis cabine versie met een opbouw
Met binnen 2,20m breed en 2,00 hoog. Dit kan op een ex DHL/TNT/Jumbo voertuig maar niet op een bus.

Daarom mijn advies. Voorlopig niet zelf tekenen. Zoek voorbeelden van indelingen op internet. Die zijn er veel en ook realistischer. Googel in een paar talen.

Nog een tip. Ga ervan uit dat je L4H3 nu al bijna 300 of 400kg overladen is (hopelijk minder) Je zal dus, vanaf de start, iets moeten bedenken. Zoals bv geen 200 liter watertank, wel een Lithium, geen luifel, geen bodemplaat of wielkasten, lichter framewerk en vooral minder meubelen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Champ van
Berichten: 127
Lid geworden op: za 11 mar 2023, 18:17

Re: Ook aan de Fiat Ducato L4H3!



Bericht door Champ van »

De binnenmaten kloppen echt of het programma moet niet kloppen. De binnenmaten zijn: 187 x 400 x 217
Opslag/Bed gedeelte is 70cm. De rest tot de wand voor is 320cm.

Ik wil het originele raamwerk erin hebben maar kan hier helaas geen exacte maten van vinden.
Het zal in hoogte anders zijn, breedte weet ik niet.

Qua indeling lijkt mijn ontwerp wat op die van Bas & Bianca van Vrolijk op Reis.
Het grote verschil met hun laatste camper is dat ik niet kies voor een vast bed van 140cm maar voor een vast bed 70cm.
Daardoor blijft er meer ruimte over en heb ik het zitgedeelte iets groter kunnen maken, als ook het aanrecht er nog tussen gekregen.
Heb wel de badkamer ietsje kleiner gemaakt. (Bas en Bianca vonden die van hun ook iets aan de grote kant).
In mijn design hoeft de wc overigens niet eerst uit de douche getild te worden, die trek je uit de muur onder de gootsteen vandaan. :)

Hun bus is een L4H2 met maar 1 raampje erin. Dat doet het naar mijn idee te krap aanvoelen en probeer dat in mijn design te vermijden.
Ik heb er ook nog een groot HEKI 2 skylight aan de achterkant boven het bed in zitten voor nog meer licht en ruimtelijker gevoel.
Lage kasten aan de andere kant zijn minder diep en breed (middenpad daardoor breeder).
Koelkast/oven/kookplaat etc tegen voorwand getrokken om binnen meer ruimtelijk gevoel te creëren.
Met uitklapbare planken om het koken zowel binnen als buiten de camper makkelijker te maken.
Laatst gewijzigd door Dafluc op zo 12 mar 2023, 14:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ook aan de Fiat Ducato L4H3!



Bericht door L4H3 »

Ik heb ook een Ducato L4H3. Ook zelf in elkaar getimmerd. Jou indeling lijkt wel wat op die van mij.
Tjek me site hier. viewtopic.php?t=8456989&hilit=LiFePo4+620ah&start=588
Laatst gewijzigd door L4H3 op zo 12 mar 2023, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
Champ van
Berichten: 127
Lid geworden op: za 11 mar 2023, 18:17

Re: Ook aan de Fiat Ducato L4H3!



Bericht door Champ van »

Top die ga ik zo even doorspitten. :thumbup:
Laatst gewijzigd door Dafluc op zo 12 mar 2023, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ook aan de Fiat Ducato L4H3!



Bericht door kampo »

Beste Champ Van
Je studie is goed hoor ! Dat helpt en is een fase waar je door moet.

Waar ik vooral je aandacht wil naar toe trekken is de realiteit.
Het verschil tussen een idee uit je hoofd en wat je krijgt als ruimtelijk gevoel.
Als ik met m'n 184cm in een L4H3 kruip (en geloof me dat ik er meerdere bezocht heb) dan kan ik in zo een voertuig mijn kont amper draaien.
Dus behalve tekenen, doe het, ga er naar kijken, kruip er in. Ik weet ook niet hoe groot of hoe bekrompen je thuis bent opgegroeid :-B Daar zit wat verschil op tussen de stad en het platte land.

Die gasten zoals forumlid L4H3 kunnen je zeker helpen om je een ruimtelijk beeld te vormen.
Sommige campers zijn ingericht als rijdend magazijn, volgepropt met douche en toiletcellen, want je zit zelden binnen.
Andere L4H3 zijn zeer sober en hebben veel te weinig kasten maar wel een zee van open ruimte.

En tenslotte de indeling, ik kom bijna altijd dezelfde tegen ...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80392
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ook aan de Fiat Ducato L4H3!



Bericht door Dafluc »

Beste Champ van, een vriendelijk verzoek: als je rechtstreeks reageert, zoals hierboven een paar keer, dan niet quoten. Dat doen we alleen als er berichten tussen staan. Bij rechtstreeks reageren de knop Plaats reactie links beneden gebruiken. Dan staan de berichten er niet onnodig dubbel. Onze dank ik groot :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Champ van
Berichten: 127
Lid geworden op: za 11 mar 2023, 18:17

Re: Ook aan de Fiat Ducato L4H3!



Bericht door Champ van »

Iemand in omgeving Utrecht met een Fiat L4H3 Camper of bus waar ik een kijkje mag nemen?
Ik heb het bij Fiat zelf geprobeerd maar blijkbaar zijn deze modellen nogal zeldzaam. :-?
DJSmiley
Berichten: 4035
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ook aan de Fiat Ducato L4H3!



Bericht door DJSmiley »

Hoeveel haast heb je?

In juni is in Brabant het zelfbouwtreffen. Dan kun je per weekend bij 60+ zelfbouwbussen rondgluren en ideeen opdoen.

viewtopic.php?t=8481704
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie