Ook aan de zelfbouw!

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Champ van
Berichten: 127
Lid geworden op: za 11 mar 2023, 18:17

Re: Ook aan de Fiat Ducato L4H3!



Bericht door Champ van »

@DJSmiley, Kan er door m'n dyslectie overheen hebben gelezen. Ik lees entree prijs voor de gene die blijven overnachten met hun camper.
Hoe zit het mensen die alleen komen gluren en askholen. Moeten zij ook betalen en/of zich van te voren inschrijven?
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ook aan de Fiat Ducato L4H3!



Bericht door DucatoDolf »

kampo schreef:
zo 12 mar 2023, 9:10
Je erg mooie :thumbup: "renders" geven jammer genoeg geen realistisch beeld van de L4H3.
De werkelijke binnen afmetingen van een bus zijn onvergelijkbaar kleiner.
Ramen met zulke afmetingen kan je al helemaal niet plaatsen.
...
Mee eens dat de tekening uit verhouding is. De binnenmaten zijn veel kleiner. Zoek een 3d tekening van de ducato. In the warehouse van SketchUp staan er ook met binnenkant. De 187 is tussen het plaatmateriaal, maar er zijn ook nog talloze stijlen, taps toelopende wanden, wielkasten etc.

Verder is hier wel een voorbeeld van een inmens groot raam in een Ducato:https://www.youtube.com/watch?v=Zx9XxFQ5MZo
Gebruikersavatar
Champ van
Berichten: 127
Lid geworden op: za 11 mar 2023, 18:17

Re: Ook aan de Fiat Ducato L4H3!



Bericht door Champ van »

Zo dat is nog eens custom.

Ik dacht dat de laadruimte van beneden tot boven 187cm in de breedte zou zijn, maar dat is niet zo?

Wat raam betreft zat ik te denken aan zie foto, en dan getint zodat je niet naar binnen kan kijken maar wel naar buiten.
Ik heb ergens een bus gezien waarbij de kleur van de bus en het glas dezelfde kleur had. Hierdoor viel bijna niet op dat er ramen in zaten.
Maar ik gok ook dat die bus special gespoten was dus dat zal vast een heel duur iets geweest zijn. kan de video zo 123 niet terug vinden.

Edit: Gevonden! https://www.youtube.com/watch?v=ZSfd8nkhHT8
Bijlagen
windows ducato.jpg
windows ducato.jpg (51.9 KiB) 562 keer bekeken
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ook aan de Fiat Ducato L4H3!



Bericht door DJSmiley »

Champ van schreef:
zo 12 mar 2023, 20:09
@DJSmiley, Kan er door m'n dyslectie overheen hebben gelezen. Ik lees entree prijs voor de gene die blijven overnachten met hun camper.
Hoe zit het mensen die alleen komen gluren en askholen. Moeten zij ook betalen en/of zich van te voren inschrijven?
Nee, op zaterdagochtend mogen die (gratis) komen gluren.
Op de zaterdag ochtend is er weer een "gluur momentje " Van 10.00 uur tot 14.00 uur kan er bij elkaar in de camper gekeken worden hoe hij en of zij de camper hebben gebouwd en of verbouwd. Er zullen dan ook waarschijnlijk mensen van buiten af komen. Ook is er gelegenheid om zelf de overtollige camper spullen te verkopen.
Maar er staat niet duidelijk bij of dat wat kost.. maar nee, dat was de afgelopen jaren ook nooit.

Wbt die ramen: Die zijn gewoon te koop voor die bussen. Ik heb die ramen ook gebruikt met getint glas.
Je kan ze ook in een 'dummy' raam kopen om zo de glaslook over de hele lengte te krijgen.
In het draadje van mijn bouw zie je wat foto's

viewtopic.php?p=1896791
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Ook aan de Fiat Ducato L4H3!



Bericht door Rob vd S »

Hee Champ Van
Leuk initiatief man en mooie tekeningen.
De opmerkingen hierboven zijn natuurlijk allemaal waar, maar laat je niet uit het veld slaan.
Wat de breedte van de bus betreft, die is eigenlijk geen 1.87, maar hooguit 1,81 en bovenin maar 1,60, of eigenlijk nog iets minder.
Maar daar ga je vast wel uitkomen. Lastig tekenen is het wel en daarom heb ik dat uiteindelijk ook niet gedaan.

Alleen is het inderdaad wel heel veel werk voor een jaartje Spanje en dan daar een vast huis. Daar moet ik zelf niet aan denken. Als je echt in de bus wilt wonen, moet je daar de nodige aandacht aan geven en dat kost tijd. Ik zou zeggen eens een nomade altijd een nomade. En als je dan na jaren rondtoeren de camper uitgeleefd hebt, kan je altijd nog ergens neerstrijken.
Maar goed, ook dat is aan jou...
Succes!
Gebruikersavatar
Champ van
Berichten: 127
Lid geworden op: za 11 mar 2023, 18:17

Re: Ook aan de Fiat Ducato L4H3!



Bericht door Champ van »

Ah ik moet echt even zo'n bus in het real life zien. Liefst kaal zodat alles zicht- en meetbaar is.
Zo jammer dat ik nergens iets kan vinden met exacte maken en waar elk gaatje al zit. Heeft iemand dat toevallig? Van Fiat krijg ik ze niet. :-B
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Ook aan de Fiat Ducato L4H3!



Bericht door EasyBee »

Niet een koerier van één van de vele bezorgdiensten in je kennissenkring?
Hier niet ver vandaan zit een distributiecentrum van Postnl en daar rijden heel veel Ducato's en Sprinters in de grootste maten.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Champ van
Berichten: 127
Lid geworden op: za 11 mar 2023, 18:17

Re: Ook aan de Fiat Ducato L4H3!



Bericht door Champ van »

Is idd ook een optie waar ik aan gedacht heb. Ben zelf bezorger geweest en in die dingen gereden.

Heb de breedte aangepast naar 180cm. De kasten rechts zijn nu 40cm diep ipv 50cm. Links is 65cm en zou misschien nog iets af kunnen.
Bijlagen
ducato indeling.jpeg
ducato indeling.jpeg (48.79 KiB) 511 keer bekeken
90846297-222442761-82543548-1678664383528.jpg
90846297-222442761-82543548-1678664383528.jpg (83.34 KiB) 511 keer bekeken
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Ook aan de Fiat Ducato L4H3!



Bericht door EasyBee »

Ik zag in je openingspost : "- een keuken met koelkast, oven/magnetron, kookplaat. (mss vaatwasser)"
Al nagedacht over je energievoorziening? Want dat is nogal wat.
Heb je nog niet eens gebruik van ander elektrische apparaten als verlichting, smartphone, instrumenten etc.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Champ van
Berichten: 127
Lid geworden op: za 11 mar 2023, 18:17

Re: Ook aan de Fiat Ducato L4H3!



Bericht door Champ van »

Nee die berekening heb ik nog niet gedaan. Er komen iig zonnepanelen op het dak.
Ik wil eerst weten wat de meest zuinige apparaten op de markt zijn (en dan of ze betaalbaar zijn :-B )
Pas aan het einde ga ik uitrekenen hoeveel er nodig is en wat dat gaat wegen. Liefst neem ik zoveel mogelijk mee maarja gewicht..
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ook aan de Fiat Ducato L4H3!



Bericht door kampo »

Ik probeer even een paar punten op een rijtje te zetten:
Je kan de breedte van zo een Ducato/Boxer/Jumper (=dezelfde voertuigen) imaginair beter op 1,7m zetten. Het gaat tenslotte over de netto binnenruimte.
De deur is een voor een camper veel te grote schuifdeur. Meestal wordt het gat gedicht door er een keukenblok voor te zetten.
Een bed van iets meer dan 1,80m is er enkel als je het bed precies op de positie van de nissen kan zetten.
Je bed van 70cm helemaal achteraan is nu erg klein, eigenlijk is het onmogelijk om zo te slapen, als je een reus bent.
De grootste en langste bus heeft gegarandeerd een gewichtsprobleem. Ik lees nog niet wat je daar gaat aan doen.
Even een camper bouwen dat gaat niet zomaar. Je bent er, zoals ik je opzet nu zie, >1000h mee bezig. Niet iedereen heeft die tijd en regelmatig worden zulke projecten ergens onderweg afgebroken wegens "energie" te kort. Heb je de tijd en de moed ?
Permanente bewoning is zwaar en niet voor iedereen. Ben je een ervaren zwerver ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Ook aan de Fiat Ducato L4H3!



Bericht door MarceldeHoog »

kampo schreef:
ma 13 mar 2023, 9:23
Een bed van iets meer dan 1,80m is er enkel als je het bed precies op de positie van de nissen kan zetten.
Pik er deze even uit: Als je op de zijspant je bed bouwt, kon je op pakweg 2 meter lengte als je de nissen minimaal isoleert. Bij mij zit er 6mm armaflex, 4mm multiplex en 2mm kunstleer met foam tegenaan, en gebruik een matras van 2 meter lang.

Echter: je kunt dan niet je bed omhoog klappen: de bus wordt immers smaller naar boven. Beter kies je dan voor een uitschuifsysteem.

Dan gewicht: vergis je daar zeker niet in. Wij hebben een L3H2 en komen geladen tegen het maximum gewicht van onze bus aan (3300). Jouw bus is hoger en langer, die 200 kilo die je extra hebt zijn echt zo op. Dus houdt vanaf het begin rekening met gewicht van componenten.

Succes met je plannen!
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Champ van
Berichten: 127
Lid geworden op: za 11 mar 2023, 18:17

Re: Ook aan de Fiat Ducato L4H3!



Bericht door Champ van »

Voor zover ik weet kan het bed max 193 breed zijn. Dan is nog een klein beetje plek voor isolatie ook.
Ik ga voor matrassen met een lengte van 180cm en leg er dan aan ieders uiteinde een stukje tussen.
Dit beïnvloed het slaapcomfort verder niet. (ik haal waarschijnlijk nog wel aan 1 kant de bovenkastjes weg)
Ik ben ongeveer 195cm, 193cm zou dus voldoende moeten zijn want ik slaap nooit kaarsrecht.
Die tussenstukjes zijn ook handig want het achterste stuk (met de verlichting van de bus) loopt schuin.
Zo kan het matras zo dicht mogelijk tegen de deuren zonder een custom matras.
Een goeie nachtrust is voor mij enorm belangrijk. Op jonge leeftijd al een hernia operatie gehad en nooit goed genezen.
Slaap nu een aantal jaren op de matrassen van Matt Sleeps en dat bevalt mij goed. Die ga ik ook voor de camper kopen.

Edit: 1 kast boven het bed weggehaald en die boven het voeteinde groter gemaakt. 8-)
Bijlagen
90846297-222442761-82566831-1678709274695.jpg
90846297-222442761-82566831-1678709274695.jpg (71.09 KiB) 372 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Champ van op ma 13 mar 2023, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ook aan de Fiat Ducato L4H3!



Bericht door DJSmiley »

Bed breedte is afhankelijk van de isolatie. Boven de dwarsbalken is het exact 200cm breed.

Mijn bed is zo'n 196-197cm. Ik heb minimaal geisoleerd: 1cm X-trem isolatie en daarover 2mm dik PVC (als drukverdeler om te voorkomen dat je deuken in de dunne plaat trapt), afgewerkt met naaldvilt.

Bij een aantal bussen zijn ook flares verkrijgbaar, daarmee verbreed je de ruimte tbv een breedtebed.
http://functional-design.de/products//f ... boxer.html

Het type kussen scheelt ook: Met een groot (60x70) kussen ga je sneller lager liggen, dus kom je snel lengte te kort. Met een kleiner kussen blijf je meer 'bovenaan' liggen is mijn ervaring.

In Duitsland zie je bv ook 60x40 kussens (oa bij Ikea).
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie