Hoe zit dat nu precies: parkeren camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Bertone
Berichten: 13
Lid geworden op: di 27 dec 2016, 6:47
Locatie: Vinkeveen

Hoe zit dat nu precies: parkeren camper



Bericht door Bertone »

Beste forumleden,

Hoe zit het nu precies…? Mag je met een camper tot 6 mtr nu wel gewoon parkeren in een vak zonder dat je te maken krijgt met een 3 daagse regeling van de APV Begrijp ook dat de emissie norm bepalend is of je wel of niet de stad in mag rijden.. nu ben ik meer van het Off gride ( zo heet dat tegenwoordig toch? …) of gewoon wildkamperen dus de stad wel of niet in vind ik niet zo spannend ga ik wel op de fiets. Stel ik koop een Camperbus tot 6 mtr welke ik dan ook dagelijks wil gaan gebruiken..dat zou toch moeten kunnen denk ik zo en wil ik deze bij mijn huis parkeren ( dat mag ook met grotere campers…mits de buren er geen last van hebben..correct? ) maar hoe zit dat nu met een buscamper.. .Er zal ongetwijfeld de nodige buscampers onder ons zitten die ook op deze wijze de buscamper gebruiken…alvast mijn dank. Groet!
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Hoe zit dat nu precies..?



Bericht door Bas vd laar »

Ligt aan de APV van je woonplaats, vaak zijn er regels omtrent recratievoertuigen.
De grootte doet er niet toe.
Als het voertuig een camperkenteken heeft kun je problemen krijgen, dus ook met een kleine Transporter die er niet direct uitziet als een camper.
Dit kan lang goed gaan, maar als je een vervelende buurman hebt die gaat klagen, dan moet er gehandhaafd worden.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Hoe zit dat nu precies..?



Bericht door Dafluc »

Precies dat. Camper op kenteken is recreatievoertuig is speciale parkeerregeling. Kan 100 jaar goed gaan, maar één klagende buurman of -vrouw en je bent het haasje.
Afbeelding
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8260
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Hoe zit dat nu precies..?



Bericht door hurktoilet »

Sorry, camperkenteken doet er niet toe, dat is alleen van belang voor de motorrijtuigenbelasting. Bepalend is de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente. Regel 1 is dat je in de meeste gemeenten grote voertuigen (hoger dan zes meter of langer dan zes meter alleen op aangewezen parkeerplaatsen voor grote voertuigen mag parkeren. Regel 2 is de driedaagse uitzondering daarop voor recreatievoertuigen.
Dat zijn in principe weliswaar gemeentelijke regels, die dus per gemeente kunnen verschillen, maar in de praktijk neemt 99 procent van de gemeenten de modelverordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten klakkeloos over (hooguit voegen ze er nog een vloekverbod aan toe).
Voor het overige heeft Dafluc helemaal gelijk: normaal gesproken zijn die regels zelden een probleem, tot je ruzie met je buren krijgt.
Of emissie er toe doet hangt wel van de gemeente af en dat verschilt wel heel erg per stad.
En wat dat wild staan in de stad betreft: normaal gesproken ook niet mijn idee, maar soms is het leuk (in een aardige stad, of een spannend festival) of nuttig. Wij hebben het gedaan toen mijn vrouw en ik moesten waken bij familie, bij een bejaardenhuis in een buitenwijk. Was buitengewoon praktisch om de camper daar te parkeren, zodat we elkaar af konden lossen. Geen enkel probleem.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Hoe zit dat nu precies..?



Bericht door dedruivenplukker »

Artikel 4:18 Recreatief nachtverblijf buiten kampeerterreinen
1.
Het is verboden ten behoeve van recreatief nachtverblijf kampeermiddelen te plaatsen of geplaatst te houden buiten een kampeerterrein dat als zodanig in het bestemmingsplan, de beheersverordening, exploitatieplan of een voorbereidingsbesluit is bestemd of mede bestemd.

2.
Het verbod geldt niet voor het plaatsen van kampeermiddelen voor eigen gebruik door de rechthebbende op een terrein.


Artikel 5:6 Kampeermiddelen en andere voertuigen
1.
Het is verboden een voertuig dat voor recreatie of anderszins voor andere dan verkeersdoeleinden wordt gebruikt:

a.
langer dan op vier achtereenvolgende dagen te plaatsen of te hebben op een door het college aangewezen weg, waar dit naar zijn oordeel buitensporig is met het oog op de verdeling van beschikbare parkeerruimte of schadelijk is voor het uiterlijk aanzien van de gemeente;

b.
op een door het college aangewezen plaats te parkeren, waar dit naar zijn oordeel schadelijk is voor het uiterlijk aanzien van de gemeente.

Artikel 5:8 Parkeren van grote voertuigen
1.Het is verboden een voertuig dat, met inbegrip van de lading, een lengte heeft van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2,4 meter te parkeren op een door het college aangewezen plaats, waar dit naar zijn oordeel schadelijk is voor het uiterlijk aanzien van de gemeente.

2.Het is verboden een voertuig dat, met inbegrip van de lading, een lengte heeft van meer dan 6 meter te parkeren op een door het college aangewezen weg, waar dit naar zijn oordeel buitensporig is met het oog op de verdeling van beschikbare parkeerruimte.

3.Het verbod in het eerste en tweede lid is niet van toepassing op werkdagen van maandag tot en met vrijdag, dagelijks van 08.00 tot 18.00 uur, voor voertuigen die worden gebezigd bij de uitvoering van openbare werken of bij bouwwerkzaamheden, voor zover die voertuigen in de onmiddellijke nabijheid van het werk worden geparkeerd.

4.Het verbod in het tweede lid is voorts niet van toepassing op campers, kampeerauto’s, caravans en kampeerwagens, voor zover deze voertuigen niet langer dan vier achtereenvolgende dagen op de weg worden geplaatst of gehouden.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Hoe zit dat nu precies..?



Bericht door Dafluc »

Is al zo vaak voorbij gekomen. Je hebt de afmetingen en je hebt recreatievoertuigen. En daarover staat iets in de apv.
Afbeelding
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Hoe zit dat nu precies: parkeren camper



Bericht door dedruivenplukker »

En wat er nu precies in de APV van Vinkeveen staat, staat hier boven. :roll:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Hoe zit dat nu precies: parkeren camper



Bericht door Dafluc »

:thumbup:
Afbeelding
MarcoG
Berichten: 175
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Re: Hoe zit dat nu precies: parkeren camper



Bericht door MarcoG »

Afgezien van de regeltjes is het natuurlijk ook een beetje gezond verstand.
Als je in een buurt woont met kleine straatjes en alleen een stoep tussen de huizen en de straat dan is het niet heel netjes om dagen lang een bus voor iemand zijn huis te parkeren en de parkeerplaats voor je eigen huis is ook niet altijd vrij.
Ik kan me voorstellen als je de hele dag uit je raam tegen een grote bus aan kijkt en geen daglicht in je woonkamer krijgt dat je dan een keer de actie gaat ondernemen, ik zou wel eerst een keer bij mijn buurman aanbellen en niet meteen de gemeente bellen.
Probeer dan een plekje te vinden waar de auto niet pal voor de deur staat bijvoorbeeld aan het eind van de straat.
Gebruikersavatar
Bertone
Berichten: 13
Lid geworden op: di 27 dec 2016, 6:47
Locatie: Vinkeveen

Re: Hoe zit dat nu precies: parkeren camper



Bericht door Bertone »

Kijk…genoeg kenners.. :-B dus even “ kort “ samen gevat:

De lengte v.d. camper maakt dan eigenlijk niet zo veel meer uit…? Enige voordeel is dat deze makkelijker is te parkeren en voor buurt gewoners niet zo’n groot obstakel is..Veel hangt blijkbaar af van de regels van het APV.

Even een ander voorbeeld: koop een Volkswagen Transporter bedrijfsbus, laat deze vervolgens ombouwen tot camper ( zoals de wet voorschrijft ) blijft dan het hetzelfde verhaal van kracht en valt deze onder recreatieve voertuigen zijnde camper regels? Een Transporter zowel personen of grijs kenteken bus mag dan wel overal staan omdat deze niet onder recreatieve voertuigen valt..? :bang: Heb sterk het vermoeden dat overal waar in Nederland recreatie voorstaat dit verbonden is aan tal van wetgevingen en regels om het voor iedereen zo aangenaam mogelijk te maken… :shock:

Overigens zie ik hier in Spanje veel campers off grid staan waar officieel camper gedrag ook niet word getolereerd maar waar men wel gewoon mag staan en overnachten en soms weken.. Ze doen ook niet zo moeilijk als je een stoeltje en tafeltje buiten neerzet..maar eigenlijk komen er blijkbaar steeds meer regels en beperkingen opgelegd voor camperaren. Zo ver ik weet en heb gehoord zou Griekenland daar nu nog geen probleem mee hebben en kan je nog prachtige tochten maken langs de kust waar je bijna overal mag staan. In Portugal ook maar wel met meer beperkingen als Griekenland. Zeg maar tussen Spanje en Griekenland in.. althans van horen zeggen..
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Hoe zit dat nu precies: parkeren camper



Bericht door bently »

Dat was eens . . . . . maar steeds minder. o.a. viewtopic.php?t=8479120
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
PE1OPQ Theo
Berichten: 4582
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Hoe zit dat nu precies: parkeren camper



Bericht door PE1OPQ Theo »

Bertone schreef:
zo 12 mar 2023, 8:38
Een Transporter zowel personen of grijs kenteken bus mag dan wel overal staan omdat deze niet onder recreatieve voertuigen valt..?
Het kan dan zo gaan dat je buurman met dezelfde bus, maar dan geen recreatie stempel, mg blijven staan en dat die van jouw weg moet.

Theo
Gebruikersavatar
Bertone
Berichten: 13
Lid geworden op: di 27 dec 2016, 6:47
Locatie: Vinkeveen

Re: Hoe zit dat nu precies: parkeren camper



Bericht door Bertone »

Precies…ja ja gaat de goeie kant uit.. :thumbdown: Ik ga er nog eens heel goed over nadenken om zoveel geld uit te geven met zoveel beperkingen…daar bedoel ik mee als je nog off grid wil gaan recreëren..( niet persoonlijk bedoeld ) maar zie op veel plekken campers staan op de daarvoor bestemde plekken met nog geen meter afstand tussen elkaar en moet je nog oppassen met het openen van de deur…ieder zijn ding maar daar pas ik voor..dan blijf ik wel een locatie huren en heb dan iig mijn auto en fiets bij me gezien de langere periode..of (nooit een fan van geweest ) dan toch maar een sleurhut achter mijn auto hangen heb ik iig nog een makkelijker transportmiddel bij me..
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Hoe zit dat nu precies: parkeren camper



Bericht door gjvonk »

PE1OPQ Theo schreef:
Bertone schreef:
zo 12 mar 2023, 8:38
Een Transporter zowel personen of grijs kenteken bus mag dan wel overal staan omdat deze niet onder recreatieve voertuigen valt..?
Het kan dan zo gaan dat je buurman met dezelfde bus, maar dan geen recreatie stempel, mg blijven staan en dat die van jouw weg moet.

Theo
En dit laatste kan zelfs per gemeente en per handhavers verschillen: in mijn woonplaats Schiedam wordt er voor zover ik weet nooit opgetreden tegen Transporters/Viano's met een klapdak, lange en grote bestelbussen en pas als het er teveel worden en ze langer dan 2 weken staan tegen grotere campers. En dat terwijl er in de APV van Schiedam wel degelijk voor al de hier genoemde voertuigen beperkingen zijn:

- parkeerverbod voor alle bestelbussen langer dan 6 meter en/of hoger dan 2,4 meter, m.u.v. de industrie terreinen
- langer dan 3 dagen een camper op de openbare weg parkeren.

Mijn collega woont in Maasland en (mede dankzij een z**kende buurman?) moet zij haar camper op Transporter basis wegdoen, ondanks dat ze bijna hem dagelijks als 2e auto gebruikt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk



Laatst gewijzigd door gjvonk op zo 12 mar 2023, 9:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
Plaats reactie