Camper gestart terwijl die aan de walstroom stond...
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: di 08 aug 2006, 13:39
- Locatie: Eibergen
Camper gestart terwijl die aan de walstroom stond...
Zojuist de camper proberen te starten terwijl deze aan de 220V lag (waar tevens een electrische auto werd opgeladen).
Tijdens het starten gingen de display van de Ducato (290 3.0L) praktisch uit en begon ook de display (DT201B) te piepen.
Na deze mislukte poging leekt het alsof de startaccu compleet leeg was. Ook de display gaf 0.0V accuspanning weer. Toen de startaccu doorgemeten en gewoon 12.8V gemeten.
Daarna het EBL101 afgesloten en de camper opnieuw geprobeerd te starten, hetgeen probleemloos lukte.
Toen de EBL waar aangesloten, maar nog steeds 0.0V voor de startaccu.
Hopelijk een zekering gesprongen door het starten terwijl de camper ook aan een belastte 220V groep lag, echter geen idee waar te zoeken.
Iemand allicht ervaring met deze verrassing of een tip waar te beginnen?
Tijdens het starten gingen de display van de Ducato (290 3.0L) praktisch uit en begon ook de display (DT201B) te piepen.
Na deze mislukte poging leekt het alsof de startaccu compleet leeg was. Ook de display gaf 0.0V accuspanning weer. Toen de startaccu doorgemeten en gewoon 12.8V gemeten.
Daarna het EBL101 afgesloten en de camper opnieuw geprobeerd te starten, hetgeen probleemloos lukte.
Toen de EBL waar aangesloten, maar nog steeds 0.0V voor de startaccu.
Hopelijk een zekering gesprongen door het starten terwijl de camper ook aan een belastte 220V groep lag, echter geen idee waar te zoeken.
Iemand allicht ervaring met deze verrassing of een tip waar te beginnen?
Laatst gewijzigd door maarten.anita op zo 12 mar 2023, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 0V op display Schaudt DT201
Begin maar met de zekeringen bij de accu's te controleren. De zekeringen van de accu's naar het electroblok (EBL).
Doordat de 220V er aan hing was alles zeer waarschijnlijk nog verbonden met elkaar voor het laden van de accu's.
Altijd eerst die 220V er af voordat je start.
Doordat de 220V er aan hing was alles zeer waarschijnlijk nog verbonden met elkaar voor het laden van de accu's.
Altijd eerst die 220V er af voordat je start.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: 0V op display Schaudt DT201
Glaszekering in de EBL door?
Of de zekering bij de huishoudaccu door, zoals Easybee al opperde.
Of de zekering bij de huishoudaccu door, zoals Easybee al opperde.
Groet, Ron Greven
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: di 08 aug 2006, 13:39
- Locatie: Eibergen
Re: Camper gestart terwijl aan die aan de walstroom stond.
Zal de zekeringen tussen de startaccu en EBL eerst eens checken.
Na wat gezoek op het internet lijkt er wel wat meningsverschil te zijn over het wel of niet mogen starten terwijl de camper aan de walstroom staat.
Echter een duidelijke uitleg heb ik niet gevonden. Weet iemand wat er dan precies gebeurde toen ik de camper startte.
Weet het niet zeker, echter heb volgens mij bij onze vorige camper dit ook wel eens gedaan.
Daarnaast zie ik in de documentatie van de camper en/of Schaudt ook niet een waarschuwing dit niet te doen.
Na wat gezoek op het internet lijkt er wel wat meningsverschil te zijn over het wel of niet mogen starten terwijl de camper aan de walstroom staat.
Echter een duidelijke uitleg heb ik niet gevonden. Weet iemand wat er dan precies gebeurde toen ik de camper startte.
Weet het niet zeker, echter heb volgens mij bij onze vorige camper dit ook wel eens gedaan.
Daarnaast zie ik in de documentatie van de camper en/of Schaudt ook niet een waarschuwing dit niet te doen.
Re: Camper gestart terwijl aan die aan de walstroom stond.
Op het moment dat de 230 volt er in zit en de motor wordt gestart krijgt de EBL van twee kanten spanning aangeleverd.
Dan kan de glaszekering springen ter beveiliging van de EBL.
Dan kan de glaszekering springen ter beveiliging van de EBL.
Groet, Ron Greven
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: di 08 aug 2006, 13:39
- Locatie: Eibergen
Re: Camper gestart terwijl die aan de walstroom stond...
Weet je misschien ook waar deze glas-zekering zit in een EBL101?
Moet ik daarvoor de EBL openmaken of is deze van buitenaf bereikbaar?
Moet ik daarvoor de EBL openmaken of is deze van buitenaf bereikbaar?
Re: Camper gestart terwijl die aan de walstroom stond...
gewoon open maken joh , heb je dat ook eens geleerd en dan kijken of er een zekering in zit en of die dan nog heel is.
dan leer je nog eens van de probleempjes handig voor als er onderweg eens iets gebeurd.
dan leer je nog eens van de probleempjes handig voor als er onderweg eens iets gebeurd.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 6869
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Camper gestart terwijl die aan de walstroom stond...
In principe moet je gewoon kunnen starten met de wal SPANNING er op.
Je het toch ook walspanning en zonnepanelen.
Je het toch ook walspanning en zonnepanelen.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
- seth_space
- Berichten: 8675
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Camper gestart terwijl die aan de walstroom stond...
Op het moment dat hij gaat starten trekt hij stroom
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Camper gestart terwijl die aan de walstroom stond...
Onderstaande foto is van een 105-3, wellicht zit de zekering bij jou op dezelfde plaats.
Links onderin, bij vergroten zie je zekering staan.
Links onderin, bij vergroten zie je zekering staan.
Groet, Ron Greven
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: di 08 aug 2006, 13:39
- Locatie: Eibergen
Re: Camper gestart terwijl die aan de walstroom stond...
Vandaag eindelijk tijd gehad om op onderzoek uit te gaan. Begonnen met het checken van de zekeringen bij de EBL (buitenkant), toen de AD01 en toen bij de start-accu.
Daar bleek een 20A zekering te zijn doorgebrand. Deze vervangen en alles lijkt weer als vanouds te werken. Dynamo laadt beide accu's en walstroom ook.
Ik vermoed dat deze zekering doorgebrand toen ik de camper wilde starten terwijl er ook een electrische auto op dezelfde kabel was aangesloten.
Deze electrische auto trekt 12A en volgens mij het op contact zetten (voorgloeien?) was al voldoende om de zekering te laten smelten. Kan het zijn dat de electrische auto ook stroom uit de startaccu heeft proberen te trekken?
Om dit enigzins te checken heb ik vandaag geprobeerd de camper te starten, terwijl de walstroom aangesloten was. En dit lukte zonder probleem. Volgens een Duits forum zou dit ook gewoon moeten kunnen en schakelt de EBL gewoon naar de dynamo. Probeer het schema van de EBL te snappen en denk dat dit door de "Batterie-Trennrelais" geregld wordt...echter ben totaal geen electo-technicus, dus er blijft wat twijfel.
Voor nu is de les: start niet de camper als er op de 220V CEE-stekker met schuko een electrische auto wordt opgeladen....en misschien gewoon niet starten als de camper aan de 220V ligt.
Daar bleek een 20A zekering te zijn doorgebrand. Deze vervangen en alles lijkt weer als vanouds te werken. Dynamo laadt beide accu's en walstroom ook.
Ik vermoed dat deze zekering doorgebrand toen ik de camper wilde starten terwijl er ook een electrische auto op dezelfde kabel was aangesloten.
Deze electrische auto trekt 12A en volgens mij het op contact zetten (voorgloeien?) was al voldoende om de zekering te laten smelten. Kan het zijn dat de electrische auto ook stroom uit de startaccu heeft proberen te trekken?
Om dit enigzins te checken heb ik vandaag geprobeerd de camper te starten, terwijl de walstroom aangesloten was. En dit lukte zonder probleem. Volgens een Duits forum zou dit ook gewoon moeten kunnen en schakelt de EBL gewoon naar de dynamo. Probeer het schema van de EBL te snappen en denk dat dit door de "Batterie-Trennrelais" geregld wordt...echter ben totaal geen electo-technicus, dus er blijft wat twijfel.
Voor nu is de les: start niet de camper als er op de 220V CEE-stekker met schuko een electrische auto wordt opgeladen....en misschien gewoon niet starten als de camper aan de 220V ligt.
Re: Camper gestart terwijl die aan de walstroom stond...
Mooi dat je het hebt gevonden en dank voor de terugkoppeling.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.