Cerbo GX en VRM en simkaart

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Jabek
Berichten: 76
Lid geworden op: za 19 jun 2021, 16:22

Cerbo GX en VRM en simkaart



Bericht door Jabek »

Hoi,

Ik wil mijn systeem uitbreiden met een cerbo gx om de energiestromen te monitoren. Dit kan ook remote kan via het victron remote portal (vrm), maar daarvoor heb ik verbinding met internet nodig.
Mijn idee is om dat via mijn Huawei router te doen (die is er toch al en de speciale victron accessoires hiervoor zijn duur).

Nu bestaan er IOT sim kaarten (internet off things) die volgens mij veel goedkoper zijn dan normale sim kaarten, bijv https://1nce.com/en-eu/1nce-connect/10- ... r-10-years

Mijn vraag:
Zou zo’n simkaart ook in de Huawei werken?
Zouden de cerbo en de router de accu (LiFePo4, 280 Ah) leegtrekken als de camper enkele maanden gestald staat?

Alvast dank aan degenen die willen meedenken.
Gr.
Jan
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Cerbo GX en VRM en simkaart



Bericht door DJSmiley »

Die 1NCE kaart zit ook in de Victron Globallink 520 modules.

Je kan die ook in de Huawei plaatsen, maar dan ben je wel snel door je data heen. Ook is het stroomverbruik aanzienlijk hoger.

De Huawei is een 4G modem, bedoeld voor snel internet. De Globallink is een LTE-M modem, bedoeld voor zuinig kleine hoeveelheden data (zoals de VRM)

Met de Huawei continue aan verbruik je toch snel 10Ah per dag. De Cerbo vebruikt ook zo'n 6Ah per dag, als je het scherm aan hebt zal dat meer zijn.
En als je de nodige sensoren hebt of andere accessoires zal dat ook nog wel wat verbruiken.

Kortom: Tenzij je tussendoor bijlaad (zonnepanelen, druppellader) ga je het zeker geen maanden redden op de accu.

Zo'n 1NCE sim zie ik ook niet echt als nuttig in je Huawei gezien de kleine databundels. Dat ding is ideaal voor een tracker of ander ding waarbij je weinig data/snelheid nodig hebt, en LTE-M / Nb-IOT ook vanuit stroomverbruik en dekking een voordeel is.

In de stalling zie ik zoiezo geen nut om de hele Cerbo en andere randzaken aan te houden. De hele accu uitschakelen is daar een veel logischere (en makkelijkere) optie.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Jabek
Berichten: 76
Lid geworden op: za 19 jun 2021, 16:22

Re: Cerbo GX en VRM en simkaart



Bericht door Jabek »

Hoi DJ Smiley,
Bedankt voor je antwoord.
Een van de dingen die me aanspreekt in de Cerbo, is de optie van monitoring op afstand. Daarvoor moet ie wel aanstaan natuurlijk. Van de andere kant nu staat alles uit via de 12 V hoofdschakelaar en dat is ook een veilig idee.

Weet je ook wat het verschil is tussen en Victron Globallink en bijv een 4G LTE https://www.victronenergy.nl/accessories/gx-lte-4g ?
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Cerbo GX en VRM en simkaart



Bericht door DJSmiley »

De GX LTE is een 4G module, en kun je op een Cerbo aansluiten en configureren. Vereist wel een simkaartje.

De Globallink is een LTE-M module, dus maakt geen gebruik van regulier 4G, maar van LTE-M, bedoeld voor IOT toepassingen. Die komt ook met een (ingebouwde) simkaart.
De Globallink 520 is bedoeld voor kleine standalone installaties en is functioneel beperkt. Alleen VE.Direct en wat I/O poortjes. Hij kan dus niet gecombineerd worden met de Cerbo. Via VE.Direct kun je bv wel een BMV en MPPT aansluiten.
Via bluetooth kun je ook sensoren zoals de Ruuvi gebruiken (of andere BT apparaten van Victron), maar daar houd het wel bij op

De GX LTE 4G is niet echt nodig als je al een Huawei hebt, dan kun je namelijk via de ethernet poort hetzelfde bereiken. En je hoeft geen aparte simkaart/abbonement te nemen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1042
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Cerbo GX en VRM en simkaart



Bericht door amigob2 »

Voor dat iemand zich rijk rekent,
Your 1NCE IoT Lifetime Flat includes 500 MB data volume with up to 1 Mbit/s, which can be used within the tariff lifetime of 10 years.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Cerbo GX en VRM en simkaart



Bericht door kampo »

Globalink 520 heeft veel voordelen.
Je betaald 1 keer en hebt 5 jaar lang geen gedoe met sim kaarten.
Groeten Kampo
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Cerbo GX en VRM en simkaart



Bericht door DJSmiley »

En je bespaart de kosten van een Cerbo. Cerbo + scherm of de ColorControl GX tikt ook aardig aan.

Voor remote monitoring (mits je dus compatible spullen hebt - bluetooth of VE.Direct) is de globallink een veel betaalbaardere optie. Een prepaid of abbo met data voor 5 jaar tikt ook nog aardig aan als je dat separaat zou moeten nemen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Ahjwinth
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Cerbo GX en VRM en simkaart



Bericht door Ahjwinth »

Ik draai VenusOS (het besturing systeem op de Cerbo) op een raspberryPI icm met een scherm. Als de camper op de oprit staat heeft de RPI verbinding met het WIFI in huis en kan ik de status van de camper zien via het VRM portal. Als ik onderweg ben kan ik alles op het scherm zien wat ik met de RPI heb verbonden. Een scherm in de camper vind ik nog steeds makkelijker dan iedere keer naar het VRM portal gaan om te zien wat er gaande is. Het enige voordeel als je de Cerbo verbind met internet is dat als je niet in de buurt ben van de camper kan zien of de accu’s worden opgeladen.
Voor mij is dat voornamelijk als de camper op de oprit staat. Als ik op vakantie ben en ik ben niet in de buurt zie ik niet de noodzaak om te zien hoe vol of leeg de accu’s zijn. Ik verander er toch niks aan en ben een paar uur later terug.

Ik heb ook een Huawai B818 Mifi met een duo sim maar deze staat niet altijd aan. Maar als je een extra sim kaart aanschaft kan je een MIFI ook gebruiken om de Cerbo met VRM te laten verbinden. Nog steeds zie ik niet direct de toegevoegde waarde van het VRM portal. Ik zou eerst de Cerbo eens proberen en daarna beslissen of een constante verbinding met internet zin heeft.

Hier is een omschrijving van mijn oplossing.
https://camperforum.nl/viewtopic.php?p ... 8#p2195638
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Jabek
Berichten: 76
Lid geworden op: za 19 jun 2021, 16:22

Re: Cerbo GX en VRM en simkaart



Bericht door Jabek »

Dankjewel voor al jullie reacties. Ik ben een stuk wijzer geworden!
Plaats reactie