Juiste bandenspanning
Juiste bandenspanning
Beste camperaars.
Ben al behoorlijk op zoek geweest via google en natuurlijk op ons forum.
Toch kan ik nergens vinden wat voor mijn camper de juiste bandenspanning is.
Voor zitten er Michellin banden op.
135R14C
Achter 195/75R 15 C van Davos.
Wat zal de juiste spanning zijn?
Camper is een peugeot J5 Hobby opbouw
Ben al behoorlijk op zoek geweest via google en natuurlijk op ons forum.
Toch kan ik nergens vinden wat voor mijn camper de juiste bandenspanning is.
Voor zitten er Michellin banden op.
135R14C
Achter 195/75R 15 C van Davos.
Wat zal de juiste spanning zijn?
Camper is een peugeot J5 Hobby opbouw
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Juiste bandenspanning
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: Juiste bandenspanning
Weet je dat van die bandenmaten heel zeker? Of bedoel je 185R14C en 195/75R15C?
Normaal staat er nog wat meer informatie op die banden.
DOT code voor de leeftijd indicatie en LI waarde voor de Load Index. Die laatste is zeker van belang voor de bandenspanning.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Juiste bandenspanning
Apart dat er 2 verschillende velgmaten op zitten. Hoe doe je dat met je reserve wiel?
Je mag geen 2 verschillende velgmaten hebben op 1 as.
Je mag geen 2 verschillende velgmaten hebben op 1 as.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
-
- Berichten: 1345
- Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
- Locatie: Roosendaal
Re: Juiste bandenspanning
Wat staat er op de band zelf (daar staat meestal ook een bandenspanning op, behorend bij de LI ,Jan1969 schreef: ↑vr 10 mar 2023, 9:56Beste camperaars.
Ben al behoorlijk op zoek geweest via google en natuurlijk op ons forum.
Toch kan ik nergens vinden wat voor mijn camper de juiste bandenspanning is.
Voor zitten er Michellin banden op.
135R14C
Achter 195/75R 15 C van Davos.
Wat zal de juiste spanning zijn?
Camper is een peugeot J5 Hobby opbouw
load index)
Re: Juiste bandenspanning
Er staat toch ook niet dat er 2 velgmaten op één as zijn
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Juiste bandenspanning
Peter de druk die op de band staat is de max druk.
Eric, Japie schrijft doe je dat met het reservewiel die twee verschillende velgmaten.
Een afrol verschil van 3%.
Ben.
Eric, Japie schrijft doe je dat met het reservewiel die twee verschillende velgmaten.
Een afrol verschil van 3%.
Ben.
Laatst gewijzigd door ducati 900 op vr 10 mar 2023, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: Juiste bandenspanning
Bijna alle auto's hebben verschillende velgen en banden maten achter in liggen als reserve band
Je mag dus gewoon rijden met je thuiskomerje.
Bij mijn XC70 ligt er zelfs een veel te kleine thuiskomer in, want een band met de juiste diameter past niet in het reserve wiel ruimte
Je mag dus gewoon rijden met je thuiskomerje.
Bij mijn XC70 ligt er zelfs een veel te kleine thuiskomer in, want een band met de juiste diameter past niet in het reserve wiel ruimte
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Re: Juiste bandenspanning
Was een goeie vraag, van Japie
Het was ook mijn gedachten, nu weer wat geleerd qua " uitzondering" op het reservewiel
Het was ook mijn gedachten, nu weer wat geleerd qua " uitzondering" op het reservewiel
- seth_space
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Juiste bandenspanning
Wel rekening mee houden dat bij verschillende velgmaten op 1 aangedreven as het differentieel heel zwaar belast wordt.
Dus aangepaste snelheid en alleen korte stukjes.
Dus aangepaste snelheid en alleen korte stukjes.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
-
- Berichten: 1345
- Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
- Locatie: Roosendaal
Re: Juiste bandenspanning
Precies,en als je de bandendruk naar beneden bij moet stellen omdat die niet bij de heersende belasting past wil dat zeggen dat je de verkeerde banden ( met een te hoge LI ) hebt gemonteerd.
Re: Juiste bandenspanning
> Wel rekening mee houden dat bij verschillende velg maten op 1 aangedreven as het differentieel heel zwaar belast wordt.
Niet helemaal waar, het gaat over de diameter/omtrek van de band. En met verschillende velgmaat kan de diameter/omtrek van de band nog steeds het zelfde zijn. door de juiste banden maat te kiezen.
Niet helemaal waar, het gaat over de diameter/omtrek van de band. En met verschillende velgmaat kan de diameter/omtrek van de band nog steeds het zelfde zijn. door de juiste banden maat te kiezen.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Re: Juiste bandenspanning
Al heb je banden met draagvermogen, waarmee met een band de hele maximum toegelaten aslast gedragen mag worden, dan kun je daarvoor de lagere druk berekenen en krijg je geen oververhitting als je constant de snelheid rijdt waarvoor de druk berekend is, en trillen de vullingen niet uit je kiezen, of niergordel verplicht.
Dus teveel draagvermogen kan bijna niet.
In Amerika stappen ze vrolijk over, van oversised gewone autoband naar E-load LT ( is C-band eur). Maar ja, dat zijn die Amerikanen met hun " bigger is better" ideën.
Maar als topicstarter( de 3e Jan alweer die ik tegenkom op dit forum laatste maand) even de juiste maten geeft en 3 dingen van elke bandmaat, dan maak ik daar een druk/aslast lijst voor met maximum reserve ingebouwd.
Hoeft Jan "ALLEEN" nog maar 99% nauwkeurig de aslasten in zijn gebruik te bepalen, die terugzoeken in mijn lijst, en de druk daarbij te gebruiken. Die aslasten zijn dan ook jouw verantwoording, en het grootste struikelblok in het geheel.
Van band, af te lezen van bandwang:
1. Maximum load of loadindex
2. Soort band om de referentiedruk te bepalen.
3.. Minder belangrijk, de snelheidscode.
En dat dus voor beide maten, zal wel per as gelijke maat zijn.
Bij 2. Meest gebruikt in Nederland is D-load/8plyrated met in de regel 4,5bar/65psi referentiedruk, maar 4,75bar/69psi ook vaak.
Is het dan CP ( camping pneu) dan staat er vaak alleen de max koude druk van 5,5bar/80psi op, soms achter AT zelfs, wat doet denken dat het de referentiedruk is.
Van de camper graag volgend.
Configuratie, dus hoeveel assen en of achter dubbellucht.
Ook graag MTA's en MTM,en als ooit gewogen in volle bepakking, die werkelijke aslasten.
En de maximum snelheid, die je rijdt, en geen minuut in je vebruik overheen gaat.
Dus teveel draagvermogen kan bijna niet.
In Amerika stappen ze vrolijk over, van oversised gewone autoband naar E-load LT ( is C-band eur). Maar ja, dat zijn die Amerikanen met hun " bigger is better" ideën.
Maar als topicstarter( de 3e Jan alweer die ik tegenkom op dit forum laatste maand) even de juiste maten geeft en 3 dingen van elke bandmaat, dan maak ik daar een druk/aslast lijst voor met maximum reserve ingebouwd.
Hoeft Jan "ALLEEN" nog maar 99% nauwkeurig de aslasten in zijn gebruik te bepalen, die terugzoeken in mijn lijst, en de druk daarbij te gebruiken. Die aslasten zijn dan ook jouw verantwoording, en het grootste struikelblok in het geheel.
Van band, af te lezen van bandwang:
1. Maximum load of loadindex
2. Soort band om de referentiedruk te bepalen.
3.. Minder belangrijk, de snelheidscode.
En dat dus voor beide maten, zal wel per as gelijke maat zijn.
Bij 2. Meest gebruikt in Nederland is D-load/8plyrated met in de regel 4,5bar/65psi referentiedruk, maar 4,75bar/69psi ook vaak.
Is het dan CP ( camping pneu) dan staat er vaak alleen de max koude druk van 5,5bar/80psi op, soms achter AT zelfs, wat doet denken dat het de referentiedruk is.
Van de camper graag volgend.
Configuratie, dus hoeveel assen en of achter dubbellucht.
Ook graag MTA's en MTM,en als ooit gewogen in volle bepakking, die werkelijke aslasten.
En de maximum snelheid, die je rijdt, en geen minuut in je vebruik overheen gaat.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners