Juiste bandenspanning

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Jan1969
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 05 mar 2023, 8:21

Juiste bandenspanning



Bericht door Jan1969 »

Beste camperaars.

Ben al behoorlijk op zoek geweest via google en natuurlijk op ons forum.
Toch kan ik nergens vinden wat voor mijn camper de juiste bandenspanning is.

Voor zitten er Michellin banden op.
135R14C

Achter 195/75R 15 C van Davos.

Wat zal de juiste spanning zijn?
Camper is een peugeot J5 Hobby opbouw
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Juiste bandenspanning



Bericht door ducati 900 »

Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8461
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Juiste bandenspanning



Bericht door EasyBee »

Jan1969 schreef:
vr 10 mar 2023, 9:56
Voor zitten er Michellin banden op.
135R14C

Achter 195/75R 15 C van Davos.
Weet je dat van die bandenmaten heel zeker? Of bedoel je 185R14C en 195/75R15C?
Normaal staat er nog wat meer informatie op die banden.
DOT code voor de leeftijd indicatie en LI waarde voor de Load Index. Die laatste is zeker van belang voor de bandenspanning.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Juiste bandenspanning



Bericht door Japie »

Apart dat er 2 verschillende velgmaten op zitten. Hoe doe je dat met je reserve wiel?
Je mag geen 2 verschillende velgmaten hebben op 1 as.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Peter+Annie
Berichten: 1345
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Juiste bandenspanning



Bericht door Peter+Annie »

Jan1969 schreef:
vr 10 mar 2023, 9:56
Beste camperaars.

Ben al behoorlijk op zoek geweest via google en natuurlijk op ons forum.
Toch kan ik nergens vinden wat voor mijn camper de juiste bandenspanning is.

Voor zitten er Michellin banden op.
135R14C

Achter 195/75R 15 C van Davos.

Wat zal de juiste spanning zijn?
Camper is een peugeot J5 Hobby opbouw
Wat staat er op de band zelf (daar staat meestal ook een bandenspanning op, behorend bij de LI ,
load index)
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Juiste bandenspanning



Bericht door Camperic »

Japie schreef:
vr 10 mar 2023, 10:37
Apart dat er 2 verschillende velgmaten op zitten. Hoe doe je dat met je reserve wiel?
Je mag geen 2 verschillende velgmaten hebben op 1 as.
Er staat toch ook niet dat er 2 velgmaten op één as zijn :think:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Juiste bandenspanning



Bericht door ducati 900 »

Peter de druk die op de band staat is de max druk.
Eric, Japie schrijft doe je dat met het reservewiel die twee verschillende velgmaten.
Een afrol verschil van 3%.

Ben.
Laatst gewijzigd door ducati 900 op vr 10 mar 2023, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Juiste bandenspanning



Bericht door Camperic »

:thumbup: :cheers:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1042
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Juiste bandenspanning



Bericht door amigob2 »

Bijna alle auto's hebben verschillende velgen en banden maten achter in liggen als reserve band
Je mag dus gewoon rijden met je thuiskomerje.

Bij mijn XC70 ligt er zelfs een veel te kleine thuiskomer in, want een band met de juiste diameter past niet in het reserve wiel ruimte
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
BoxerCamp
Berichten: 393
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: Juiste bandenspanning



Bericht door BoxerCamp »

Was een goeie vraag, van Japie :thumbup:
Het was ook mijn gedachten, nu weer wat geleerd qua " uitzondering" op het reservewiel :P
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Juiste bandenspanning



Bericht door seth_space »

Wel rekening mee houden dat bij verschillende velgmaten op 1 aangedreven as het differentieel heel zwaar belast wordt.
Dus aangepaste snelheid en alleen korte stukjes.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Peter+Annie
Berichten: 1345
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Juiste bandenspanning



Bericht door Peter+Annie »

ducati 900 schreef:
vr 10 mar 2023, 14:18
Peter de druk die op de band staat is de max druk.
Precies,en als je de bandendruk naar beneden bij moet stellen omdat die niet bij de heersende belasting past wil dat zeggen dat je de verkeerde banden ( met een te hoge LI ) hebt gemonteerd.
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1042
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Juiste bandenspanning



Bericht door amigob2 »

> Wel rekening mee houden dat bij verschillende velg maten op 1 aangedreven as het differentieel heel zwaar belast wordt.

Niet helemaal waar, het gaat over de diameter/omtrek van de band. En met verschillende velgmaat kan de diameter/omtrek van de band nog steeds het zelfde zijn. door de juiste banden maat te kiezen.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Juiste bandenspanning



Bericht door Jadatis »

Al heb je banden met draagvermogen, waarmee met een band de hele maximum toegelaten aslast gedragen mag worden, dan kun je daarvoor de lagere druk berekenen en krijg je geen oververhitting als je constant de snelheid rijdt waarvoor de druk berekend is, en trillen de vullingen niet uit je kiezen, of niergordel verplicht.

Dus teveel draagvermogen kan bijna niet.
In Amerika stappen ze vrolijk over, van oversised gewone autoband naar E-load LT ( is C-band eur). Maar ja, dat zijn die Amerikanen met hun " bigger is better" ideën.

Maar als topicstarter( de 3e Jan alweer die ik tegenkom op dit forum laatste maand) even de juiste maten geeft en 3 dingen van elke bandmaat, dan maak ik daar een druk/aslast lijst voor met maximum reserve ingebouwd.

Hoeft Jan "ALLEEN" nog maar 99% nauwkeurig de aslasten in zijn gebruik te bepalen, die terugzoeken in mijn lijst, en de druk daarbij te gebruiken. Die aslasten zijn dan ook jouw verantwoording, en het grootste struikelblok in het geheel.

Van band, af te lezen van bandwang:

1. Maximum load of loadindex
2. Soort band om de referentiedruk te bepalen.
3.. Minder belangrijk, de snelheidscode.

En dat dus voor beide maten, zal wel per as gelijke maat zijn.

Bij 2. Meest gebruikt in Nederland is D-load/8plyrated met in de regel 4,5bar/65psi referentiedruk, maar 4,75bar/69psi ook vaak.
Is het dan CP ( camping pneu) dan staat er vaak alleen de max koude druk van 5,5bar/80psi op, soms achter AT zelfs, wat doet denken dat het de referentiedruk is.

Van de camper graag volgend.
Configuratie, dus hoeveel assen en of achter dubbellucht.
Ook graag MTA's en MTM,en als ooit gewogen in volle bepakking, die werkelijke aslasten.
En de maximum snelheid, die je rijdt, en geen minuut in je vebruik overheen gaat.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Plaats reactie