de kosten van zelfbouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Eddy Lammens
Berichten: 7
Lid geworden op: do 02 dec 2021, 17:36

de kosten van zelfbouw



Bericht door Eddy Lammens »

L.S.,

Bij het bouwen van je eigen camper zijn de kosten voor de meeste mensen één van de belangrijkste overwegingen om er überhaupt aan te beginnen, los van de uitdaging en het gevoel van trots dat het echt JOUW camper wordt met zeer persoonlijke accenten. In de huidige markt zijn campers erg duur en als je redelijk handig bent, kun je een busje voor een zeer schappelijke prijs zelf ombouwen. Die prijs wordt vooral bepaald door wat je wel en niet belangrijk vindt en hoeveel je uit handen geeft. Ik heb tijdens het proces van bouwen precies bijgehouden wat ik uitgegeven heb en dat in mijn website onder het hoofdje materialen bij uitvoerbaarheid (https://www.de-magie-van-het-bouwen-van ... aterialen/) weergegeven. Onder het hoofdje ‘de kosten’ (https://www.de-magie-van-het-bouwen-van ... de-kosten/) heb ik dit verder uitgewerkt. Het geeft een indruk wat je kan verwachten en het kan je doen besluiten je keuzes aan te passen. Bedenk daarbij altijd dat je jezelf prettig moet kunnen voelen in die zelfgebouwde camper binnen de mogelijkheden die je hebt.

Met hartelijke groeten
Eddy
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: de kosten van zelfbouw



Bericht door pele »

Eddy
Knap hoe je dat kostenlijstje opstelde!
Het verschaft inzicht in het kostenplaatje van een camperbus die toch behoorlijk uitgerust is.
Het kan nog goedkoper, maar uiteraard ook duurder. Iedere vogel zingt zoals hij gebekt is, ieder werkt naar zijn/haar beurs.
De tijd die je er insteekt mag niet onderschat worden. Bij mij gemiddeld 1 000 uren! En je moet ook over de plaats beschikken om te bouwen èn over toch behoorlijk wat machines. Tenslotte moet je voldoende technische kennis en vaardigheden hebben, geduld en tijd. En voor starters veel raad en voorbeelden.
Denkend aan de kostprijs: de aanschaf van de bus! Steek je tijd niet in een te oud of te slecht voertuig.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: de kosten van zelfbouw



Bericht door kampo »

Volgens mij is de doorsnee zelfbouwcamper niet goedkoper als een fabriekscamper.
Dat komt omdat materialen van een betere kwaliteit en met hogere eigenschappen gebruikt worden. Bekijk vooral het extra comfort resultaat op het gebied van dagenlang te kunnen vrijstaan.

Daar staat tegenover dat veel zelfbouwcampers helemaal niet zo goed zijn afgewerkt als menig fabriekscamper. Je komt top kwaliteit tegen net zoals er veel prutsers zijn.

Hoe ga je om met de kostprijs van de werkuren ? Ik lees hier over projecten van 800, 1000 en 2000h. Dan vind ik het zonde om zo een enorm project op een oude gebruikte bus met >200.000km te doen.
Anderen gooien er een matras in en vertrekken.

Ook het opzoeken en halen van onderdelen is tijdrovend. Plannen en vergelijken moet je die uren meerekenen ?

Natuurlijk is het resultaat meestal sterker, beter en heb je meer plezier aan zelfbouw :thumbup:
Groeten Kampo
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: de kosten van zelfbouw



Bericht door pele »

In het verleden heb ik drie door mezelf gebouwde busjes na enkele jaren verkocht, telkens tegen een prijs die minimaal 60 % haalde van wat geïnvesteerd werd. In twee gevallen op één avond na plaatsing op tweedehands-site.
Puur economisch gezien is dat lonend. Ik kon me telkens verbeteren en hield er tevreden kopers aan over. Vanaf volgende week stellen mijn broer en ik een zelfbouw uit 2010 te koop, waaraan ruim 10 jaar veel plezier is beleefd. Door de kwalitatieve bouw blijft die bus een hoge waarde behouden.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: de kosten van zelfbouw



Bericht door kampo »

Ja wat we vandaag meemaken bij de verkoop van een gebruikte camper is echt niet meer normaal. De rest waarde is ongelofelijk veel gestegen. In sommige gevallen zelfs verdubbeld in 3 jaar tijd. Velen hebben hun 10 jaar oude camper recent verkocht aan de prijs die ze destijds betaalden. Dat is nog niet vaak gebeurd in de geschiedenis.

Voor een nieuw te bouwen zelfbouw camper is het jammer genoeg ook niet goed.
De meeste onderdelen zijn volgens mij in 3 jaar tijd tussen de 10% en de 30% duurder geworden.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: de kosten van zelfbouw



Bericht door L4H3 »

Campers zijn idd schrikbarend duur gewonden. Mijn zelfbouw camper heb ik 5 jaar geleden moeten laten taxeren voor de verzekering. Dezelfde keuring heb ik nu weer moeten doen bij dezelfde verzekering. Conclusie. Mijn camper is voor de verzekering 11.000 euro duurder geworden. :bang:
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: de kosten van zelfbouw



Bericht door kampo »

Zou ik ook zo doen.
Dan betaal je een hogere premie :-B
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: de kosten van zelfbouw



Bericht door marjasjaak »

door L4H3 » wo 08 mar 2023, 16:06
Campers zijn idd schrikbarend duur gewonden. Mijn zelfbouw camper heb ik 5 jaar geleden moeten laten taxeren voor de verzekering. Dezelfde keuring heb ik nu weer moeten doen bij dezelfde verzekering. Conclusie. Mijn camper is voor de verzekering 11.000 euro duurder geworden.


Recent is onze zelfbouw camper ook getaxeerd, en de waarde is fors gestegen.
De premie is dan automatisch hoger.

Maarrrr, zou je nu bij totaal verlies (brand/diefstal) eenzelfde camper willen aanschaffen.
Dan heb je dat taxatie bedrag echt wel nodig. En waarschijnlijk kom je nog geld tekort.
Alle grondstoffen zijn zo erg in prijs gestegen dat het bijna niet leuk meer is om een zelfbouw camper te maken.
Taxatie bedrag staat bij ons voor 5 jaar vast.
Sjaak.
ribsters
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 21 nov 2012, 16:03
Locatie: nabij Breda

Re: de kosten van zelfbouw



Bericht door ribsters »

De meeste bouwers bouwen een camper om er zelf mee op pad te gaan (ik ook). Maar als je er een zou bouwen voor de verkoop / handel kun je veel besparen.
Of het financieel interessant wordt durf ik niet te zeggen.
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: de kosten van zelfbouw



Bericht door pele »

pele schreef:
wo 08 mar 2023, 11:36
In het verleden heb ik drie door mezelf gebouwde busjes na enkele jaren verkocht, telkens tegen een prijs die minimaal 60 % haalde van wat geïnvesteerd werd. In twee gevallen op één avond na plaatsing op tweedehands-site.
Puur economisch gezien is dat lonend. Ik kon me telkens verbeteren en hield er tevreden kopers aan over. Vanaf volgende week stellen mijn broer en ik een zelfbouw uit 2010 te koop, waaraan ruim 10 jaar veel plezier is beleefd. Door de kwalitatieve bouw blijft die bus een hoge waarde behouden.
Vandaag is nog eens bevestigd wat ik enkele dagen geleden schreef. De buscamper die ik in 2010 voor mijn broer bouwde, was binnen de twee uur verkocht op een camperbeurs in Antwerp Expo. Dat was een Peugeot Boxer L2H2 uit 2007, met een eigenzinnige, verzorgde en volledige uitrusting.
Er waren meerdere kandidaten. De "markt" is echt oververhit, te gekke prijzen.
Ik werk nu nog een paar weken aan een nieuwe bus voor hem, in feite een kopie van de verkochte, omdat die zo beviel. Maar nu is het een automaat met een euro 6 motor 5 (Ducato 2,3 L2H2)
De verkoopprijs van de Peugeot Boxer was bijna voldoende om die nieuwe bus te betalen. Maar nu dik 12 jaar later merk ik hoe fors de materialen en de toestellen in prijs gestegen zijn.
Bijlagen
C6853588-2A98-43BD-90D8-0DA41559894D_1_105_c.jpeg
verkocht
C6853588-2A98-43BD-90D8-0DA41559894D_1_105_c.jpeg (123.39 KiB) 1992 keer bekeken
Gebruikersavatar
JenK
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 9:07
Locatie: Súdwest Frl.

Re: de kosten van zelfbouw



Bericht door JenK »

Wij hebben de kosten voor zelfbouw ook bijgehouden in een excel, verdeeld in een aantal secties zoals elektra, isolatie, inrichting etc. En waar we dit aangeschaft hebben.

Voor gereedschap hebben we wat extra uitgegeven, misschien niet helemaal zuiver om dat bij de kosten op te tellen omdat we dat nu natuurlijk ook voor andere zaken kunnen gebruiken. Maar we hadden dit nodig voor de zelfbouw, dus op de lijst gezet.

Misschien geeft dit inzicht voor mensen die ook zelf willen bouwen. Alles hangt natuurlijk samen met de persoonlijke keuzes die je maakt ; )

https://jjw.nl/index.php/s/w8EaCbHYSxBj9AK
Gebruikersavatar
Champ van
Berichten: 125
Lid geworden op: za 11 mar 2023, 18:17

Re: de kosten van zelfbouw



Bericht door Champ van »

Top ik neem hem gelijk even door. :thumbup:
Plaats reactie