Watertank of jerrycan

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Rootsman
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 08 feb 2023, 12:51

Watertank of jerrycan



Bericht door Rootsman »

Beste bouwers,

Ik ben heel erg aan het twijfelen om een jerrycan met dompelpomp te gaan inbouwen of een grotere wielkast watertank met drukpomp.

Ik hoef geen warm water of douche in mijn bus dus het waterverbruik is gering. In mijn vorige bus had ik altijd een 30 liter jerrycan en daar deden we enkele dagen mee.

Rede om dit keer over te stappen naar een Watertank met drukpomp zou zijn dat de watertank mooi weggewerkt kan worden boven het wiel en er daarmee ruimte vrijkomt in de keuken voor lades.

Wat me een beetje tegenstaat aan een tank is dat je het moeilijk schoon kan maken.
Hoe is jullie ervaring met watertanks? Ik wil het water wel gewoon kunnen (blijven) drinken. Hoe houd je je tank schoon?

Waarom kies je wel of niet voor dompelpomp vs watertank?

Gr Ruud
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Watertank of jerrycan



Bericht door beatrix18 »

Waarom kan een gewone dompelpomp niet in je tank? Dit wordt nog steeds, naar tevredenheid van velen, toegepast.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Rootsman
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 08 feb 2023, 12:51

Re: Watertank of jerrycan



Bericht door Rootsman »

Goed punt! Daar had ik zelf nog niet over nagedacht.

Dan rest bij mij de vraag, hoe houd je een dergelijke grote tank schoon om het als drinkwater te blijven gebruiken? Ik ziet vullen van een grote tank aan de buitenkant van de bus ook wel als een groot voordeel.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Watertank of jerrycan



Bericht door beatrix18 »

Over het schoonmaken van een (drink)watertank (groot of klein maakt niet uit) zijn veel verschillende meningen. Dit komt hier op het forum met enige regelmaat voorbij.
Zelf maak ik hem nooit open en doe er af en toe een scheutje chloor in, laten inwerken en spoelen; klaar.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Watertank of jerrycan



Bericht door EasyBee »

Vrij recente discussie over jerrycan of drinkwatertank viewtopic.php?p=2140782#p2140782
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Watertank of jerrycan



Bericht door beatrix18 »

Leesvoer genoeg dus. :thumbup: ;;-)

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Watertank of jerrycan



Bericht door marjasjaak »

Je hoeft die jerrycan toch niet persé in de keuken te plaatsen?
Voordeel van een vaste tank is, dat je niet meer hoeft te slepen met water.
Dertig kilo water is best wel zwaar, en dat iedere keer in je kastje zetten...
Als je het een beetje uitkient met de servicepunten, gebruik je een waterslang.
Sjaak.
Rootsman
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 08 feb 2023, 12:51

Re: Watertank of jerrycan



Bericht door Rootsman »

Ik had altijd een inklapbaar steekwagen mee waar ik 30 liter waar mee ging halen.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7142
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Watertank of jerrycan



Bericht door dedruivenplukker »

Het voordeel van een camper is dat er meestal al wielen onder zitten.
Ik rij altijd even langs het tappunt.
Met een klein eindje slang kan je de watertank dan voltanken. :idea:
Heel af en toe heb ik een langere waterslang gebruikt, maar meestal wordt die lange slang alleen gebruikt om buiten te douchen.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
martijnoes
Berichten: 197
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Watertank of jerrycan



Bericht door martijnoes »

Wij hebben ook geen douche en gekozen voor een 32L vaste tank. Toren tank 24x24x60cm (b x d x h), van rotterdam plastics. Deze past onder het bed. En strak tussen de keuken en het rechter achterwiel in. Drukpomp, expansievat enzo heb ik op de tank gemonteerd. Dus een slang loshalen en je kunt de tank eruit halen voor bijvoorbeeld schoonmaken. Extra resonanties doordat de pomp op de tank zit, heel erg meevallen.

Op de eerste foto staat de keuken er niet in, maar dan heb je een idee waar hij staat. En op de tweede foto is met afdekkap eromheen

Afbeelding
Afbeelding
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Watertank of jerrycan



Bericht door Bart200 »

Je kan de jerrycan ook achterin plaatsen met de dompelpomp. kan je nog kiezen of je het vult met de waterslang of dat je de jerrycan er even uit haalt. De aanvoerslang naar de keuken is dan wat langer.
Voordeel is dat de jerrycan in een hoekje achterin staat en je kan het makkelijk schoon maken.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Watertank of jerrycan



Bericht door Mickel Moen »

Hmm, ik twijfelde of ik zou reageren.

Aan beide systemen zitten voor en nadelen.

Het is denk ik vooral afhankelijk van je waterverbruik en je reisprofiel.

Ik heb een wisselsysteem van 2 jerrycans van 10liter onderin het keukentje. Zodra de gelegenheid zich voordoet vul ik de lege weer. Op campings is er altijd wel een vulpunt dichtbij.

Echter, wij hebben een laag waterverbruik. Met één jerrycan doen we zeker 3 dagen.
10 liter/kg is nog een aanvaardbaar gewicht. Een jerrycan van 30 liter lijkt me veel te zwaar.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Rootsman
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 08 feb 2023, 12:51

Re: Watertank of jerrycan



Bericht door Rootsman »

Bedankt voor jullie tips.
Ik denk dat ik het bij een dompelpomp houd maar dan 2x20 liter jerrycans achterin de garage ga bouwen. Zo behoud ik de ruimte in de keuken, zijn de jerrycans wat beter te tillen en gewoon makkelijk schoon te maken/verversen.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Watertank of jerrycan



Bericht door DucatoDolf »

Last but not least, je hebt ook nog de keuze om drinkwater te kopen in flessen. Die kun je dan eventueel ook gekoeld bewaren en je weet zeker dat het schoon/lekker is 8-). Ook hoef je dan minder vaak je watertank te vullen en kun je misschien af met een kleinere tank. Ook hier wordt regelmatig over gediscussieerd :-B

Succes met de keuze :cheers:
Plaats reactie