Water stabilisatie ballen :-)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Water stabilisatie ballen :-)



Bericht door Cee Pee »

In een tankwagen waar de vloeibare lading meer dan de helft van het totale gewicht van het voertuig uitmaakt kan ik me er nog iets bij voorstellen.
Maar in een camper van drieënhalf duizend kilo met een watertank van ongeveer honderd liter praten we over hoogstens zeventig liter dat is twee procent van het totale gewicht.
Want als de tank helemaal vol is klotst er niets.
Ik heb er in ieder geval nog nooit iets van gemerkt.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Water stabilisatie ballen :-)



Bericht door gjvonk »

We weten niet wat de inhoud van de watertank van TS is en ook niet waar die is geplaatst. Afgaand op zijn Avatar heeft Amigob2 een Sprinter 4x4? In dat geval wordt de terreinwaardigheid meer bepaald door de dynamische zwaartepunten als gevolg van de totale camper in- en opbouw: welke zware componenten zijn waar ingebouwd?

Bij Defensie reed ik in 1985 met een lege 4 tonner (gewicht 7 ton) en een volle "smalspoor" waterwagen met een totaalgewicht van 1 ton over de tankbanen van het ASK in 't Harde/Oldebroek. Dan voelde je de waterwagen trekken als die een wielspoor in gleed. Met een vol geladen 4 tonner voelde je dat niet meer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Water stabilisatie ballen :-)



Bericht door amigob2 »

Ik heb een 100 liter diesel tank en een 125 liter water tank dwars geplaatst onder de vloer achter de achter as.
Zoals al gezegd voel ik nu al de 80-90 liter diesel behoorlijk als ik aan het terrein rijden ben en daar komt dan gewoon nog een keer 100kg bij.
Op de openbaar weg is het echt geen probleem en heb je dit niet nodig.
Ook zullen de ballen er voor zorgen dat de krachten op de ophang van de tank minder zijn.
EasyBee heeft me in post 3 al aardig de goed kant op gestuurd, al zijn die ballen in Nederland veel te duur om
voor dit doeleinde te gebruiken. Maar in China zijn dit soort ballen ( 9cm) voor minder dan 0.25 euro cent te koop.
Moet alleen kijken wat de transport kosten zijn, want het is wel ligt maar daardoor wel volumineus.

Daarnaast ik gebruik mij tank water niet om te drinken, Alleen voor wassen en afwassen, en chloor zal regelmatig toe gevoegd worden.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Water stabilisatie ballen :-)



Bericht door gjvonk »

Ik twijfel niet aan je waarnemingsvermogen, maar verwonder me wel over de grote invloed die 2 laag geplaatste vloeistoftanks op het dynamische zwaartepunt gedrag van je wagen hebben. Heb je hetzelfde parcours al eens gereden met volle en met lege tanks?

Wat wegen de vloeistoffen samen ten opzichte van je totaal gewicht? 90 liter diesel is 90x0,84 kg dus 75,6 kg. 100 liter water is 100 kg, samen dus 175,6 kg...

Hoe uit de invloed van deze vloeibare en dynamische gewichten zich op het terreingedrag? Voel je de wagen alleen "deinen" of merk je daadwerkelijk koersveranderingen of extra kantelneigingen?

Daarbij kan ik me wel voorstellen dat door de dwarse plaatsing van de tank, de "klots afstand" groot is.

En wat is je referentiekader? Als je het terreingedrag van een tot camper omgebouwde bus wil vergelijken met dat van een willekeurige "jeep" achtige, is dat uiteraard niet realistisch. Dat geldt ook voor dezelfde bus leeg of tot bijna max laadvermogen belast...(en dat laatste geldt voor nagenoeg iedere buscamper; ik ken er niet 1 die is ingebouwd met lichtgewicht balsa triplex/styropor/balsa triplex sandwich panelen zoals die bij vliegtuig modelbouw worden toegepast ).

En last but not least: wat verwacht je van het terrein rijden met je camper(bus)? Wil je beslist ergens kunnen komen en vooral ook hoe dan? Stapvoets in het echte terrein of kruisend op max 10 tot 20 km/u op een onverharde weg of een karrenspoor is denk ik al heel wat.





Buscamper fan
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Water stabilisatie ballen :-)



Bericht door beatrix18 »

Ook zullen de ballen er voor zorgen dat de krachten op de ophang van de tank minder zijn.
Omdat je serieus met je hobby omgaat zal ik mijn eerdere, niet helemaal zomaar uit de lucht gevallen, reactie aanvullen.(ik weet dat het niet de praktische oplossing was)
Dit vraagstuk heeft alles te maken met energie en dan dus kinetische - en potentiële energie. Dus gewicht, snelheid en hoogte.
Ik heb namelijk het idee dat je angst voor je ophanging terecht is maar je oplossing contraproductief zou kunnen zijn.
Allereerst moet(en) de tank(s) onbeweeglijk vast gemonteerd zijn. Alleen dan kan er geen metaalmoeheid of slijtage optreden. Hier mogen/kunnen de balletjes niet de oplossing zijn.
Dan blijft over: breuk van de ophanging door overbelasting.
Dus als een grenswaarde wordt overschreden.
De helft van deze waarde is dus geen probleem. Ook niet als het twee keer na elkaar optreedt.
Hier komt het klotsen om de hoek. In feite is het een gedempte slinger beweging wat al aangeeft dat de effecten (krachten) alleen maar minder worden.
Dan de eerder genoemde tankauto. Deze gaat remmen en krijgt een klap na (meerdere). Dit komt omdat de inhoud van de tank nog niet in snelheid was afgenomen. Hadden hier balletjes of schotten in gezeten dan was dat(de klap na) niet gebeurt maar dan had er in eerste instantie ook veel harder geremd moeten worden. Dat het oncomfortabel is, is iets anders.
Wat bij het terreinrijden de grootste belasting zou kunnen worden is als je in een kuil rijdt en je chassis op een steen stoot. Dan mag je eigenlijk hopen dat het water aan het klotsen was en niet door balletjes gedempt als één dood gewicht in één keer de ophanging (over)belast.
Ik hoop dat er nog iemand is die dit aan de hand van wat, niet eenvoudige, berekeningen kan bevestigen of ontkrachten.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Water stabilisatie ballen :-)



Bericht door Peter+Annie »

gjvonk schreef:
ma 06 mar 2023, 3:43


Bij Defensie reed ik in 1985 met een lege 4 tonner (gewicht 7 ton) en een volle "smalspoor" waterwagen met een totaalgewicht van 1 ton over de tankbanen van het ASK in 't Harde/Oldebroek. Dan voelde je de waterwagen trekken als die een wielspoor in gleed. Met een vol geladen 4 tonner voelde je dat niet meer.

Dat fenomeen doet zich ook voor als je met een caravan op een weg rijdt waar veel en diepe spoorvorming voorkomt, maar dat is logisch; als je met het trekkende voertuig in zo een spoor terecht komt, en daar hangt een aanhanger achter die breder of smaller is dan je trekkende voertuig zal die aanhanger proberen je trekkende voertuig "om "te trekken naar het spoor waarin hij zelf op dat moment rijdt.

Dat heeft niks te maken met het feit dat er toevallig vloeistof in je tank zit, dat doet hij ook als je bakstenen ( of mortiergranaten ) in zitten.
En hoe zwaarder het trekkende voertuig is hoe minder invloed de aanhanger heeft.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Water stabilisatie ballen :-)



Bericht door gjvonk »

@Peter/Beatrix18 ik ben uiteraard niet TS, maar ik ben het wel met je redenering eens; ik denk dat het toevoegen van klotsdempers eerder symptoombestrijding is dan dat het structureel iets verandert/verbetert. Sowieso rijd je met een maximaal beladen voertuig heel anders in zwaar terrein dan met datzelfde voertuig nagenoeg leeg is mijn ervaring.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Water stabilisatie ballen :-)



Bericht door jaap van duijn »

@3 x bovenstaande.
Een vloeistof kan zeer nadelig maar ook positief werken voor stabiliteit.
Op de slepers bij Smit mochten we maar 2 tanks van de brandstof in gebruik hebben en moesten we toestemming hebben van Stuurman van de wacht.
Tank leeg aan BB of / en SB dan opvullen met ballast water en dat was zeewater.
Nu zijn er slinger tanks waarbij met zeer hoog debiet water (zoet) van een naar andere zijde gepompt word en ook nog eens vlak onderdeks
Hele materie.
Daarom zie je normaal ovale tank auto's op de weg.
Het kan voor komen rechthoekig maar dan zijn ze van het leger :(, die zijn altijd dwars :).

Groet Jaap van Duijn
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Water stabilisatie ballen :-)



Bericht door beatrix18 »

En hoe zat het met het doucheputje Jaap? :mrgreen:
(Toch zie ik het verband niet zo met de watertank ophanging van TS)

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Water stabilisatie ballen :-)



Bericht door jaap van duijn »

@Beatrix18,

Ging over stabilisatie ballen toch?
En daar over weer dat het geen effect zou hebben - in de camper - wat waar kan zijn.
Ik haalde het verhaal aan van stabilisatie op schepen en denk op jachtjes ook, met water of eigenlijk vloeistoffen.
En ook die ovale tank auto's

Maar goed en gelijk was even naast het topic, U mag weer en we gaan verder met de "water stabilisatie ballen" dan maar weer

Groeten Jaap van Duijn
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Water stabilisatie ballen :-)



Bericht door beatrix18 »

Eigenlijk is de oplossing met de balletjes niet zo gek.
Het gaat hier om een offroadcamper die dus wat hoger geplaatst is op, in het terrein, "slappere" banden.
De invloed van het klotsen is dan beter voelbaar.
Het is dus eigenlijk een ontwerpfout om een in verhouding langere/grotere tank in dwars (of langs) richting te plaatsen.
Zeker als bijrijder zal je wellicht eerder wagen(zee) ziek kunnen worden.
En voor wie de offroadcamper met een schip wil vergelijken: een slacke tank correctie lijkt mij hier niet nodig. :wink:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Water stabilisatie ballen :-)



Bericht door seth_space »

Als de ongebreidelde bacterie groei in die ballen geen probleem is dan kun je ook de glazenwasser oplossing kiezen.
https://gocleaning.nl/inbouwsysteem-gri ... ested.html
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie