scheidingsrelais en zonnepanelen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: scheidingsrelais en zonnepanelen



Bericht door kampo »

Walda ik begrijp je vraag.
Het duurt een tijd eer je een de werking van een Cyrix begrijpt.
Er gebeuren rare dingen zou je denken. Want een relais dat is toch gewoon open of dicht ?
Nee in dit geval niet, het is namelijk een "intelligent" relais.
Daarom is het goed om het lijstje er bij te houden. Dat staat in de handleiding.
Je hebt de factor spanning en je het de factor tijd.
Dat geeft een groot aantal van in en uitschakelpunten.
En ja het is bi-directioneel. Stroom en spanning kunnen dus zowel vanuit de start als vanuit de huishoudaccu komen.

Om de goede (of slechte) werking te begrijpen moet je er dus minstens een multimeter en een timer bij halen.

Zelfde vraag aan LeoBoxer.
Gebruik je een Voltmeter en heb je het tabelletje met de Cyrix in- en uitschakel punten bij de hand ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13346
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: scheidingsrelais en zonnepanelen



Bericht door hathi »

Volgens mij heb jij geen probleem maar creeer je zelf een probleem door deze overbodige handeling Quote: Tijdens zonnige dagen, en als ik 'vrij' sta, zet ik de koelkast via de omvormer op 230 V. In de hoop dat de hh accu's niet te veel aangesproken worden,……dus niet doen en je hebt de oplossing waarom ook ,gas koelt zelfs beter
Hans
LeoBoxer
Berichten: 36
Lid geworden op: za 13 okt 2018, 10:15

Re: scheidingsrelais en zonnepanelen



Bericht door LeoBoxer »

Ja, dan lijkt het er bij mij dus op dat de zonnepanelen ervoor zorgen dat de spanning op de hh accu en dus ook via de cyrix op de startaccu boven de 'ontkoppel spanning' blijft en dat ondertussen (via de omvormer ic met de koelkast) de beide accu's worden leeggesnoept ???
LeoBoxer
Berichten: 36
Lid geworden op: za 13 okt 2018, 10:15

Re: scheidingsrelais en zonnepanelen



Bericht door LeoBoxer »

Volgens de cyrix handleiding zou er ontkoppeld moeten worden als de spanning onder de 12,8 V komt.
Ik zal dat in ieder geval gaan meten met een multimeter.

En, nav Kampo, ik wil in eerste instantie de koelkast, ook bij vrij staan, op de panelen met 230 laten werken ipv met gas, en krijg ik dus een accu/cyrix probleem 8-)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13346
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: scheidingsrelais en zonnepanelen



Bericht door hathi »

Volgens mij interpreteer je de werking niet goed,omdat je de HH accu te ver aan het ontladen bent,…..of omdat je aan het laden bent via de Solar ? ook dan word er niet ontkoppeld,(vandaar dat ik schreef dat je het zelf doet)…en hierdoor de koppeling in stand houd ),zie handleiding…….Bidirectionele spanningsmeting….en mij lijkt dat een van deze twee de oorzaak is?,,,,
9BA1034C-CB23-45F8-839E-1B82D1BA79AD.jpeg
9BA1034C-CB23-45F8-839E-1B82D1BA79AD.jpeg (97.38 KiB) 370 keer bekeken
Laatst gewijzigd door hathi op zo 05 mar 2023, 1:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: scheidingsrelais en zonnepanelen



Bericht door tranny »

Bij gelijktijdig laden en ontladen van de hh-accu kan de Cyrix inderdaad open blijven waardoor de startaccu ook bijgeschakeld blijft, dat probleem heb ik ook al ondervonden.
De massadraad van de Cyrix even voorzien van een schakelaar is de meest simpele oplossing om de startaccu bij stilstand los te koppelen van de rest, die tip had ik elders op dit forum al gevonden.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: scheidingsrelais en zonnepanelen



Bericht door Mickel Moen »

Toch mooi, dat we zo tot de oorzaak van het probleem komen.

Ik ben er zelf nooit tegen aan gelopen. De schakelaar in de massa is inderdaad de oplossing. Ik heb deze ook al vanaf het begin en gebruik deze o.a. als ik de Optima hh-accu’s op de hogere spanning van 14,7V wil laden.

Overigens kleine correctie op bovenstaande. Een accu kan niet gelijktijdig ontladen en laden, maar dat bedoel je ook niet.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: scheidingsrelais en zonnepanelen



Bericht door kampo »

LeoBoxer schreef:
za 04 mar 2023, 22:50
Volgens de cyrix handleiding zou er ontkoppeld moeten worden als de spanning onder de 12,8 V komt.
Ik zal dat in ieder geval gaan meten met een multimeter.
Nee niet helemaal ! Je moet het juist schrijven.
Dat ontkoppelen doet het relais pas na 3 minuten onder de 12,8V te zitten.
En zo verder. Je moet de factor tijd begrijpen vandaar dat ik daar nogmaals de nadruk op leg. Hieronder het tabelletje.

Meten op het relais en niet op de andere kant van de kabel hè.
Besef dat de 12,8V zowel van de start als van de HH accu kan komen.
Ook moet je bij een goed geladen accu pack dus best wel lang stroom verbruiken eer die Cyrix ontkoppelt. Soms gaat het relais pas open na een nacht. Dat die eerst wat stroom pakt uit de startaccu, moet geen nadeel zijn.
LeoBoxer schreef:
za 04 mar 2023, 22:50
En, nav Kampo, ik wil in eerste instantie de koelkast, ook bij vrij staan, op de panelen met 230 laten werken ipv met gas, en krijg ik dus een accu/cyrix probleem 8-)
Zo een absorptie koelkast vreet heel veel stroom als je hem van de gas afhaalt. Heb je voldoende solar panelen om dit te trekken ? Bij een kleine solar setup gaat dit niet.

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: scheidingsrelais en zonnepanelen



Bericht door walda »

Als ik het dus goed begrijp dan is de factor tijd in deze situatie dus onbelangrijk. De lader, solar of paal, genereerd een hogere spanning en daardoor koppeld de cyrix de HH en start accu. Als vervolgens die spanning op peil blijft, maar de gebruikte stroom hoger is als de laadstroom van de solar of paal dan worden beide accu's ontladen. De vraag is dus of de laadspanning hoger kan blijven dan die 12,8 volt (de minimale koppelspanning van de cyrix) en beide accu's toch (te)ver kunnen worden ontladen. Volgens Tranny dus wel.

Een andere stelling is dus dat waar heel serieus wordt gedaan over het paralel gebruik van accu's (zelfde type, batch et.) dit met het gebruik van van een cyrix of dergelijke ook altijd gebeurt tussen de HH accu en de start accu die vrijwel altijd anders zijn qua type, leeftijd en dergelijke.

Walter
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: scheidingsrelais en zonnepanelen



Bericht door Mickel Moen »

Dat laatste klopt natuurlijk helemaal als start en hh-accu gekoppeld worden door de Cyrix.

Aan de andere kant. Als het hh-accu blok uit twee accu’s bestaat, is de gelijkheid wel degelijk van belang, lijkt mij.

Zo is de situatie bij mij. De verschillende laders zoeken het maar uit. (maar feitelijk de accu’s) De solarlader, de acculader, de dynamo via de Cyrix.

Mijn startaccu vervang ik om de 5 jaar. De twee Optima’s zijn nu aan hun 14e jaar begonnen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
LeoBoxer
Berichten: 36
Lid geworden op: za 13 okt 2018, 10:15

Re: scheidingsrelais en zonnepanelen



Bericht door LeoBoxer »

Dank voor jullie reacties en het meedenken! De oorzaak ligt dus bij het feit dat de solar de spanning op de hh accu's te hoog houdt en daardoor de cyrix niet uitschakelt. En de oplossing is de massa op de cyrix te onderbreken.

Blijft m.i. de vraag over of, met zonnepanelen en voldoende zon, overdag de cyrix sowieso wel zal schakelen?
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: scheidingsrelais en zonnepanelen



Bericht door Mickel Moen »

Doorredenerend op mijn vorige bericht.

Mijn grootste verbruiker is de compressor koelbox. Naar mijn idee draait die toch voornamelijk op de twee Optima’s. Nu staan de Optima’s erom bekend, dat ze makkelijk stroom leveren. Bovendien zit er een paar meter kabel tussen de startaccu en de Optima’s met daartussen dus nog de Cyrix. Ik vermoed dat door de weerstand van de kabels en de contacten de Optima’s het meest leveren bij vraag aan de HH-kant.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op zo 05 mar 2023, 9:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: scheidingsrelais en zonnepanelen



Bericht door Mickel Moen »

LeoBoxer schreef:
zo 05 mar 2023, 8:58

Blijft m.i. de vraag over of, met zonnepanelen en voldoende zon, overdag de cyrix sowieso wel zal schakelen?
Ja dat doet hij. Bij mij wel tenminste. Nu is er bij mij ook altijd vraag aan de startaccu kant. Van de autosystemen zelf, maar ik heb bij gebruik van de bus ook altijd een aantal lichte verbruikers actief op de startaccu.

Overigens, bij alleen de solarlader actief en geen zon meer, ontkoppelt de Cyrix bij mij. Zodra er weer voldoende zon is koppelt hij weer. Een en ander naar mijn idee vooral door al dan niet vraag van de koeler.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op zo 05 mar 2023, 9:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: scheidingsrelais en zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

als de vraag UIT de hhaccu groter is dan wat het zonnepaneel erin stopt, dan zal de spanning vroeger of later toch dalen volgens mij , en de cyrix schakelen, maar ik ben nog niet oud genoeg om niet meer te leren .
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie