scheidingsrelais en zonnepanelen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: scheidingsrelais en zonnepanelen



Bericht door marjasjaak »

Zijspoortje:
Een absorptie koelkast vraagt op 230volt behoorlijk wat energie. Ruw geschat zo'n 15 a 20 ampere per uur.
Om dit via je zonnepanelen te laten draaien, heb je minimaal zo'n 800Wp aan plat liggende panelen nodig.(±4 panelen)
Panelen die plat op je camper liggen hebben niet zo hoog rendement.
Zoals al geschreven, een Cyrix gaat open boven 12,8 volt.
Met zon zal het voltage snel boven de 12.8 volt zijn, maar niet genoeg vermogen leveren om je absorptie koelkast te laten draaien en je accu op peil houden.

Je zou een DC-DC lader kunnen plaatsen, die heeft wel "éénrichtingsverkeer".
Maar je zal dan toch met een lege HH-accu blijven zitten.
Sjaak.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8455
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: scheidingsrelais en zonnepanelen



Bericht door EasyBee »

Met die absorptiekoelkast op gas, ipv 220V omvormer, en een LPG gastank kun je het hele probleem prima oplossen.
Kun je vrij staan en weer onderweg je LPG tank vullen zodat je niet zonder komt te staan.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: scheidingsrelais en zonnepanelen



Bericht door henk en lila »

De accu's raken nooit te leeg dóór de Cyrix want zodra één van de accu's 3 minuten onder de 12,8 volt komt, ontkoppelt die Cyrix. En reken maar dat met die Airco aan de boordspanning snel onder de 12,8 volt zit, ook met de zonnepanelen in actie.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8455
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: scheidingsrelais en zonnepanelen



Bericht door EasyBee »

Welke airco? Daar heb ik topicstarter niets over zien schrijven.
Hij zet zijn absorptiekoelkast op 220V om langer vrij te kunnen staan en geen gas te gebruiken.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51276
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: scheidingsrelais en zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

absorptiekk en airco allebei stroomvreters op 12 volt, wil je met een absorptiekk lang vrij staan?, gebruik die dan op gas is het zuinigst
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: scheidingsrelais en zonnepanelen



Bericht door hathi »

EasyBee schreef:
zo 05 mar 2023, 12:04
Met die absorptiekoelkast op gas, ipv 220V omvormer, en een LPG gastank kun je het hele probleem prima oplossen.
Kun je vrij staan en weer onderweg je LPG tank vullen zodat je niet zonder komt te staan.
Juist Easy Bee,en daarom veroorzaakt TS Leo,een probleem,wat er eigenlijk niet hoeft te zijn :cheers:
Hans
LeoBoxer
Berichten: 36
Lid geworden op: za 13 okt 2018, 10:15

Re: scheidingsrelais en zonnepanelen



Bericht door LeoBoxer »

Uhm, eigenlijk veroorzaak ik volgens mij niet zozeer een probleem. Ik constateer het feit dat, als in mijn geval de zonnepanelen voldoende spanning op de hh accu leveren, de cyrix niet ontkoppelt en daardoor ook de startaccu ongewild leegsnoept.
Dat staat m.i. los van het wel of niet voeden van de koelkast met of gas of via de omvormer.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51276
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: scheidingsrelais en zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

dan blijft er maar 1 ding over, de cyrix eens goed nakijken/nameten of na laten kijken/meten, en of ie goed aangesloten is.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: scheidingsrelais en zonnepanelen



Bericht door kampo »

LeoBoxer schreef:
zo 05 mar 2023, 17:35
Uhm, eigenlijk veroorzaak ik volgens mij niet zozeer een probleem. Ik constateer het feit dat, als in mijn geval de zonnepanelen voldoende spanning op de hh accu leveren, de cyrix niet ontkoppelt en daardoor ook de startaccu ongewild leegsnoept.
Dat staat m.i. los van het wel of niet voeden van de koelkast met of gas of via de omvormer.
Het is vaak zo dat de hh accu een beetje stroom uit de startaccu "meesnoept" alvorens dat bij 12,8V stopt omdat de cyrix dan opent. Zoals ik schreef kan dit soms urenlang als de accu's goed vol zitten.
Dat is geen probleem, want echt veel stroom of capaciteit is het niet. Tenslotte krijg je, door dat kleine extra uit de startaccu, ook wat meer stroom beschikbaar voor de hh verbruikers.

De stroom van de zon zal bij gekoppelde cyrix zowel naar start als hh accu lopen. Hoeveel naar elk kan je meten. Het hangt ook af van hoe leeg ze zijn.

Als je meer stroom verbruikt dan wat de zon geeft dan zal de cyrix na verloop van tijd openen.
Als je meer zonne opbrengst hebt als verbruik dan blijft de cyrix doorverbinden en is dat ook geen probleem.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: scheidingsrelais en zonnepanelen



Bericht door JoopBrekken »

Zoals eerder gemeld verbruikt de absorptie koelkast heel veel stroom op 12 of 230V. Waarschijnlijk meer als de zonnepanelen op een camper kunnen leveren. Er zal dus minstens 1 accu leegraken.
Naar mijn idee zijn er 2 mogelijkheden:

1÷÷ Bij het uitschakelen van de gasstand wordt behalve de 230V , ook de 12V ingang geactiveerd en dus ook de startaccu ( waar de 12V van een koelkast standaard aanzit ) leeggetrokken.

2 ÷÷ De Cyix is defect, bv de contacten zitten aan elkaar gebrand, of hij blijft om andere reden permanent gesloten.

Als TS toch perse de kk op stroom wil bij stilstaande motor dan kan hij hem beter direct via 12V op de hh accu zetten, dat scheelt omvormer verlies.
Plaats reactie