scheidingsrelais en zonnepanelen
- marjasjaak
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: scheidingsrelais en zonnepanelen
Zijspoortje:
Een absorptie koelkast vraagt op 230volt behoorlijk wat energie. Ruw geschat zo'n 15 a 20 ampere per uur.
Om dit via je zonnepanelen te laten draaien, heb je minimaal zo'n 800Wp aan plat liggende panelen nodig.(±4 panelen)
Panelen die plat op je camper liggen hebben niet zo hoog rendement.
Zoals al geschreven, een Cyrix gaat open boven 12,8 volt.
Met zon zal het voltage snel boven de 12.8 volt zijn, maar niet genoeg vermogen leveren om je absorptie koelkast te laten draaien en je accu op peil houden.
Je zou een DC-DC lader kunnen plaatsen, die heeft wel "éénrichtingsverkeer".
Maar je zal dan toch met een lege HH-accu blijven zitten.
Sjaak.
Een absorptie koelkast vraagt op 230volt behoorlijk wat energie. Ruw geschat zo'n 15 a 20 ampere per uur.
Om dit via je zonnepanelen te laten draaien, heb je minimaal zo'n 800Wp aan plat liggende panelen nodig.(±4 panelen)
Panelen die plat op je camper liggen hebben niet zo hoog rendement.
Zoals al geschreven, een Cyrix gaat open boven 12,8 volt.
Met zon zal het voltage snel boven de 12.8 volt zijn, maar niet genoeg vermogen leveren om je absorptie koelkast te laten draaien en je accu op peil houden.
Je zou een DC-DC lader kunnen plaatsen, die heeft wel "éénrichtingsverkeer".
Maar je zal dan toch met een lege HH-accu blijven zitten.
Sjaak.
Re: scheidingsrelais en zonnepanelen
Met die absorptiekoelkast op gas, ipv 220V omvormer, en een LPG gastank kun je het hele probleem prima oplossen.
Kun je vrij staan en weer onderweg je LPG tank vullen zodat je niet zonder komt te staan.
Kun je vrij staan en weer onderweg je LPG tank vullen zodat je niet zonder komt te staan.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
- henk en lila
- Berichten: 3887
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: scheidingsrelais en zonnepanelen
De accu's raken nooit te leeg dóór de Cyrix want zodra één van de accu's 3 minuten onder de 12,8 volt komt, ontkoppelt die Cyrix. En reken maar dat met die Airco aan de boordspanning snel onder de 12,8 volt zit, ook met de zonnepanelen in actie.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: scheidingsrelais en zonnepanelen
Welke airco? Daar heb ik topicstarter niets over zien schrijven.
Hij zet zijn absorptiekoelkast op 220V om langer vrij te kunnen staan en geen gas te gebruiken.
Hij zet zijn absorptiekoelkast op 220V om langer vrij te kunnen staan en geen gas te gebruiken.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: scheidingsrelais en zonnepanelen
absorptiekk en airco allebei stroomvreters op 12 volt, wil je met een absorptiekk lang vrij staan?, gebruik die dan op gas is het zuinigst
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: scheidingsrelais en zonnepanelen
Juist Easy Bee,en daarom veroorzaakt TS Leo,een probleem,wat er eigenlijk niet hoeft te zijn
Hans
Re: scheidingsrelais en zonnepanelen
Uhm, eigenlijk veroorzaak ik volgens mij niet zozeer een probleem. Ik constateer het feit dat, als in mijn geval de zonnepanelen voldoende spanning op de hh accu leveren, de cyrix niet ontkoppelt en daardoor ook de startaccu ongewild leegsnoept.
Dat staat m.i. los van het wel of niet voeden van de koelkast met of gas of via de omvormer.
Dat staat m.i. los van het wel of niet voeden van de koelkast met of gas of via de omvormer.
Re: scheidingsrelais en zonnepanelen
dan blijft er maar 1 ding over, de cyrix eens goed nakijken/nameten of na laten kijken/meten, en of ie goed aangesloten is.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: scheidingsrelais en zonnepanelen
Het is vaak zo dat de hh accu een beetje stroom uit de startaccu "meesnoept" alvorens dat bij 12,8V stopt omdat de cyrix dan opent. Zoals ik schreef kan dit soms urenlang als de accu's goed vol zitten.LeoBoxer schreef: ↑zo 05 mar 2023, 17:35Uhm, eigenlijk veroorzaak ik volgens mij niet zozeer een probleem. Ik constateer het feit dat, als in mijn geval de zonnepanelen voldoende spanning op de hh accu leveren, de cyrix niet ontkoppelt en daardoor ook de startaccu ongewild leegsnoept.
Dat staat m.i. los van het wel of niet voeden van de koelkast met of gas of via de omvormer.
Dat is geen probleem, want echt veel stroom of capaciteit is het niet. Tenslotte krijg je, door dat kleine extra uit de startaccu, ook wat meer stroom beschikbaar voor de hh verbruikers.
De stroom van de zon zal bij gekoppelde cyrix zowel naar start als hh accu lopen. Hoeveel naar elk kan je meten. Het hangt ook af van hoe leeg ze zijn.
Als je meer stroom verbruikt dan wat de zon geeft dan zal de cyrix na verloop van tijd openen.
Als je meer zonne opbrengst hebt als verbruik dan blijft de cyrix doorverbinden en is dat ook geen probleem.
Groeten Kampo
- JoopBrekken
- Berichten: 4257
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: scheidingsrelais en zonnepanelen
Zoals eerder gemeld verbruikt de absorptie koelkast heel veel stroom op 12 of 230V. Waarschijnlijk meer als de zonnepanelen op een camper kunnen leveren. Er zal dus minstens 1 accu leegraken.
Naar mijn idee zijn er 2 mogelijkheden:
1÷÷ Bij het uitschakelen van de gasstand wordt behalve de 230V , ook de 12V ingang geactiveerd en dus ook de startaccu ( waar de 12V van een koelkast standaard aanzit ) leeggetrokken.
2 ÷÷ De Cyix is defect, bv de contacten zitten aan elkaar gebrand, of hij blijft om andere reden permanent gesloten.
Als TS toch perse de kk op stroom wil bij stilstaande motor dan kan hij hem beter direct via 12V op de hh accu zetten, dat scheelt omvormer verlies.
Naar mijn idee zijn er 2 mogelijkheden:
1÷÷ Bij het uitschakelen van de gasstand wordt behalve de 230V , ook de 12V ingang geactiveerd en dus ook de startaccu ( waar de 12V van een koelkast standaard aanzit ) leeggetrokken.
2 ÷÷ De Cyix is defect, bv de contacten zitten aan elkaar gebrand, of hij blijft om andere reden permanent gesloten.
Als TS toch perse de kk op stroom wil bij stilstaande motor dan kan hij hem beter direct via 12V op de hh accu zetten, dat scheelt omvormer verlies.