Rijden in het Verenigd Koninkrijk en Ierland

buijink
Berichten: 10
Lid geworden op: di 26 jan 2021, 20:53
Locatie: Helden

Rijden in het Verenigd Koninkrijk en Ierland



Bericht door buijink »

Goedemorgen, wij gaan met de camper en aanhanger naar GB en Ierland. Onze vraag is of er al mensen met aanhanger dit hebben ervaren en wat de ervaring is.
Verwacht weinig problemen maar misschien heeft iemand nog tips.
Ben weliswaar geen nieuwe camperforumgebruiker maar dit is mijn eerste bijdrage.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Rijden in verenigd konikrijk en Ierland



Bericht door AadenAnke »

Oefenen met achteruit rijden en steken :oops: de leukste plekjes kom je via de smalste wegen en de scherpste bochten. Verder voorzichtig zijn en ver vooruit kijken waar de passeer plaatsen zijn.

Gr Aad
arjanzevenaar
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 10 mar 2013, 21:03

Re: Rijden in verenigd konikrijk en Ierland



Bericht door arjanzevenaar »

Engeland is erg leuk rijden, ik kom er vaak zowel voor werk en plezier. Ik rij veel in huurautos, stuur links of rechts maakt allemaal niet uit, het went vanzelf. Wat met name zo leuk is is de hoffelijkheid in het verkeer, daar wen je erg snel aan en merk je pas wanneer je terug bent op het vasteland. Dus zeker als je met een camper en aanhanger rijd met buitenlands kenteken wordt er rekening met je gehouden, dus heel veel plezier gewenst!
buijink
Berichten: 10
Lid geworden op: di 26 jan 2021, 20:53
Locatie: Helden

Re: Rijden in verenigd konikrijk en Ierland



Bericht door buijink »

Dank voor de info. Gaan het meemaken. Heb me al een beetje ingelezen hier op de site.
kampertjes
Berichten: 1202
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Rijden in het Verenigd Koninkrijk en Ierland



Bericht door kampertjes »

Wel beetje opletten waar je in rijdt, niet klakkeloos de TomTom achterna. Want smalle weggetjes willen GB nog wel eens echt smal zijn of worden met die heggen aan weerszijden. En om dan een heel eind achteruit te moeten met een aanhanger, dan vakantiegevoel wel ff weg.
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 941
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: Rijden in het Verenigd Koninkrijk en Ierland



Bericht door LMC591A28JTD »

Het links rijden op een rotonde vond ik vooral de 'leukste' ervaring.
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Gebruikersavatar
Erich
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 18 mar 2013, 17:51
Locatie: Zutphen

Re: Rijden in het Verenigd Koninkrijk en Ierland



Bericht door Erich »

Ik beleef veel plezier aan een camera die ik aan de rechterkant boven de camperdeur schuin naar achteren laat kijken. Bij het invoegen op wegen zit je als bestuurder aan de verkeerde kant en zie je bijna niet of er verkeer van rechts aan komt. Deze camera toont alles schuin rechts achter mij .
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8268
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Rijden in het Verenigd Koninkrijk en Ierland



Bericht door hurktoilet »

Links rijden vond ik geen probleem. Het verkeer is heel relaxed. Go with the flow en rotondes zijn zo aangelegd dat je automatisch goed rijdt. Enige is op heel rustige wegen zonder ander verkeer, daar kun je macht der gewoonte zo maar fout komen te zitten. En dan krijg je plots een tegenligger... Vraag daarom je partner altijd mee op te letten. Die heb je ook nodig als je een vrachtwagen in wilt halen. Maar die linksrijders zijn vooral gevaarlijk als je te voet de weg oversteekt. Wij hebben geleerd eerst links te kijken, dan rechts en dan weer links. Dat moet daar dus net andersom.
De mooiste weggetjes in Ierland zijn zo smal dat je überhaupt nooit aan de verkeerde kant van de weg kunt zitten. Goed vooruit kijken dus of er tegenliggers aankomen en onthouden waar je passeerpunten hebt.
Voor het overige mag je in Ierland (prachtig land) overal overnachten waar je mag parkeren. Je zult alleen ens in de paar dagen een camping op moeten zoeken om je toilet te legen en soms ook drinkwater te tappen, want camperplaatsen waar je dat onderweg kunt doen zijn (zoals in Frankrijk bijvoorbeeld) er in Ierland (en ik dacht ook GB) niet of nauwelijks.
Zie ook het verslag van onze Ierlandtrip in 2017.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27490
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Rijden in het Verenigd Koninkrijk en Ierland



Bericht door Marco Polo »

Ierland ook van die half half weggetjes.
Gaat net wel, net niet.
Beetje uitkijken, zeker als je een buitenlander tegemoet komt.
(Deed ik niet voldoende - en de tegemoet komende Duitse gaf niet net dat beetje ruimte wat zij nog wel had - en kostte ons beide een spiegel :wink: ).
buijink
Berichten: 10
Lid geworden op: di 26 jan 2021, 20:53
Locatie: Helden

Re: Rijden in het Verenigd Koninkrijk en Ierland



Bericht door buijink »

kampertjes schreef:
do 02 mar 2023, 18:44
Wel beetje opletten waar je in rijdt, niet klakkeloos de TomTom achterna. Want smalle weggetjes willen GB nog wel eens echt smal zijn of worden met die heggen aan weerszijden. En om dan een heel eind achteruit te moeten met een aanhanger, dan vakantiegevoel wel ff weg.
Dat is inderdaad geen pretje. Dan is inderdaad dat gevoel van vrijheid wel even weggezakt. dat klopt zeker. We gaan het in de gaten houden.
buijink
Berichten: 10
Lid geworden op: di 26 jan 2021, 20:53
Locatie: Helden

Re: Rijden in het Verenigd Koninkrijk en Ierland



Bericht door buijink »

Erich schreef:
do 02 mar 2023, 20:10
Ik beleef veel plezier aan een camera die ik aan de rechterkant boven de camperdeur schuin naar achteren laat kijken. Bij het invoegen op wegen zit je als bestuurder aan de verkeerde kant en zie je bijna niet of er verkeer van rechts aan komt. Deze camera toont alles schuin rechts achter mij .
Dat is wel een goed idee. Beetje zoals momenteel de vrachtwagens hun spiegels hebben. Ga ik eens over nadenken.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2160
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Rijden in het Verenigd Koninkrijk en Ierland



Bericht door jaap van duijn »

@TS,

Ook ik heb auto, camper en combinatie gereden in de UK, Zuid-Afrika en Australie, alleen in Nieuw Zeeland met de camper.
Alles ging goed, maar blijft toch goed opletten en aandacht bij het verkeer.
Voor mij / ons was in begin lastig op rotonden met geen verkeer en in t donker maar na gewennen goed ook prima hoor.
Laat wel je koplampen goed zetten, of koop de juiste plakkers (we kochten deze bij ANWB voor weinig), waar we huurden zat alles vanzelf al goed :).
En gezegd rijdend met Nederlands kenteken in UK, een en al hoffelijkheid meegemaakt, hulp was altijd zeer dichtbij. Kunnen wij in Nederland nog wat van leren echt waar :(.

Succes en goede reis Jaap van Duijn.
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
buijink
Berichten: 10
Lid geworden op: di 26 jan 2021, 20:53
Locatie: Helden

Re: Rijden in het Verenigd Koninkrijk en Ierland



Bericht door buijink »

hurktoilet schreef:
do 02 mar 2023, 20:12
Links rijden vond ik geen probleem. Het verkeer is heel relaxed. Go with the flow en rotondes zijn zo aangelegd dat je automatisch goed rijdt. Enige is op heel rustige wegen zonder ander verkeer, daar kun je macht der gewoonte zo maar fout komen te zitten. En dan krijg je plots een tegenligger... Vraag daarom je partner altijd mee op te letten. Die heb je ook nodig als je een vrachtwagen in wilt halen. Maar die linksrijders zijn vooral gevaarlijk als je te voet de weg oversteekt. Wij hebben geleerd eerst links te kijken, dan rechts en dan weer links. Dat moet daar dus net andersom.
De mooiste weggetjes in Ierland zijn zo smal dat je überhaupt nooit aan de verkeerde kant van de weg kunt zitten. Goed vooruit kijken dus of er tegenliggers aankomen en onthouden waar je passeerpunten hebt.
Voor het overige mag je in Ierland (prachtig land) overal overnachten waar je mag parkeren. Je zult alleen ens in de paar dagen een camping op moeten zoeken om je toilet te legen en soms ook drinkwater te tappen, want camperplaatsen waar je dat onderweg kunt doen zijn (zoals in Frankrijk bijvoorbeeld) er in Ierland (en ik dacht ook GB) niet of nauwelijks.
Zie ook het verslag van onze Ierlandtrip in 2017.
Mooi reisverslag. Dat is inderdaad als je alleen rijd springt de gewoonte erin en rij je zo weer rechts. Engelse vrienden hebben mij verteld, zorg dat je de rand van de weg aan bestuurderskant houd dan zit je goed. Dat is ook zo. Bedankt voor je reactie.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19181
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Rijden in het Verenigd Koninkrijk en Ierland



Bericht door Aloys »

Ik heb me ook wel eens een paar keer vergist, in Engeland. Rijd je 's ochtends de camping af, geen verkeer, ik sla rechtsaf... Je schrikt je dood wanneer opeens een tegenligger op snelheid je tegemoet komt!
Ik had nog weinig snelheid en heb de camper meteen rechts de berm ingestuurd. Want als je beiden gaat twijfelen kon het wel eens een frontaaltje worden! :crazy:

Verder geen probleem. TomTom stuurt je ook keurig linksom de rotonde op. Pas wel op dat je eerst voorrang verleent aan verkeer op de rotonde dat van rechts komt! En nog een tip: wanneer je als voetganger wilt oversteken, kijk dan EERST naar rechts... :D

(Oeps, ik zit Peter Hurktoilet te herhalen, had ik niet gezien.)
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie