Dat kan ik beamen, vorige week een stukje met een lege bus gereden naar de uitdeuker, wat een herrie maakt die dan zeg.
Ik ga zeker isoleren en een paar vierkante meter ontdreuningsplaten er in, gaat zeker schelen.
Ik gebruik armaflex, is ook niet al te duur vind ik.
Isoleren
Re: Isoleren
Als je met Extrem of Armaflex gaat isoleren dan is het niet meer nodig om nog ontdreunings platen (loden zelfklever) aan te brengen. Die isolatie ontdreunt voldoende .
Het is gewoon onzin van hier te gaan verkondigen dat je een kampeerbus niet thermisch zou moeten isoleren. Het verschil tussen wel of niet geïsoleerd is heel groot. Zowel wat temperatuurverlies betreft als condensvorming. Als het mogelijk is dan bekleef je best alle blanke metalen delen.
Het is gewoon onzin van hier te gaan verkondigen dat je een kampeerbus niet thermisch zou moeten isoleren. Het verschil tussen wel of niet geïsoleerd is heel groot. Zowel wat temperatuurverlies betreft als condensvorming. Als het mogelijk is dan bekleef je best alle blanke metalen delen.
Groeten Kampo
Re: Isoleren
Als je armaflex gebruikt hoef je geen ontdreuningsplaten te plakken. Armaflex ontdreunt meer dan genoeg omdat het volledig geplakt is. Bij losse isolatieplaten of schaapswol is het gebruik van ontdreuningsplaten natuurlijk wel zinvol.
Oefff... aanvulling: ik zie net dat @kampo eenzelfde reactie heeft gegeven.
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Isoleren
Eens met Kampo, dat isoleren altijd zinvol is. Echter, wat ik altijd weer naar voren breng, is dat je er geen wonderen van moet verwachten. Wat je helemaal niet moet doen is het isoleren van een bus vergelijken met het isoleren van een huis in de zin van de beste isolatiewaarden, dampwerende schermen enz.
Je moet het vooral zien in comfortverhoging. Akoestisch is vooral prettig tijdens het rijden. Heb je ook nog een hefdak, dan is akoestisch te verwaarlozen bij stilstand.
Thermisch is zeker zinvol. Maar hoe meer glas, hoe minder het effect. Maar zeker doen. Te beginnen met de vloer. Koude voeten is niet prettig. Vul je de vloerisolatie ook nog eens aan met vloerverwarming voor aan de paal, is er al veel winst.
Alle zichtbare metaal isoleren is voor wie veel werk wil en het vooral moeilijk wil maken. Ik vind dit overbodig. Je wint er niets mee. Met name als de bus al ingericht is met binnenpanelen is de makkelijkste manier de ruimte erachter te vullen met schapenwol. Wandje open en wandje dicht. Niet meer dan een paar uurtjes werk.
Ontdreuningsplaten kan, maar bedenk, dat dit nogal gewichtverhogend is. Een factor om zeker rekening mee te houden.
Het geheel vullen van de holle ruimtes, waar je bij kan, scheelt akoestisch al heel veel. De wol zo aanbrengen, dat het een beetje klemvast tussen de twee wanden komt. Kokers en stijlen, verder zo laten. Die spelen ook een rol in de ventilatie van de wand, want schapenwol is vochtregulerend.
https://mickelmoen.blogspot.com/p/isola ... latie.html
https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... -wool.html
Je moet het vooral zien in comfortverhoging. Akoestisch is vooral prettig tijdens het rijden. Heb je ook nog een hefdak, dan is akoestisch te verwaarlozen bij stilstand.
Thermisch is zeker zinvol. Maar hoe meer glas, hoe minder het effect. Maar zeker doen. Te beginnen met de vloer. Koude voeten is niet prettig. Vul je de vloerisolatie ook nog eens aan met vloerverwarming voor aan de paal, is er al veel winst.
Alle zichtbare metaal isoleren is voor wie veel werk wil en het vooral moeilijk wil maken. Ik vind dit overbodig. Je wint er niets mee. Met name als de bus al ingericht is met binnenpanelen is de makkelijkste manier de ruimte erachter te vullen met schapenwol. Wandje open en wandje dicht. Niet meer dan een paar uurtjes werk.
Ontdreuningsplaten kan, maar bedenk, dat dit nogal gewichtverhogend is. Een factor om zeker rekening mee te houden.
Het geheel vullen van de holle ruimtes, waar je bij kan, scheelt akoestisch al heel veel. De wol zo aanbrengen, dat het een beetje klemvast tussen de twee wanden komt. Kokers en stijlen, verder zo laten. Die spelen ook een rol in de ventilatie van de wand, want schapenwol is vochtregulerend.
https://mickelmoen.blogspot.com/p/isola ... latie.html
https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... -wool.html
- MarceldeHoog
- Berichten: 788
- Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
- Locatie: Den Haag
Re: Isoleren
Zoals eerder al vermeld: isoleren scheelt erg veel in het geluid. Het verschil tussen rijden in een lege bus zonder en met armaflex was enorm groot.
Verder ligt het erg aan waar je heen gaat natuurlijk. Wij gaan niet op wintersport, maar maken greeg het hele jaar tochtjes. Een geisoleerde bus dan eenvoudiger warm te krijgen (en houden) dan een niet geisoleerde. Sterker nog: ik ga de cabinevloer nog van armaflex voorzien omdat ik merk dat daar veel koude omhoog komt.
Daarnaast lijkt me dat een bus minder snel opwarmt als je in warme landen komt, zeker als het dak van je bus is geisoleerd. Vloer (koude) en dak (warmte) lijken me dan ook de belangrijkste plekken. Wij hebben echter gewoon alles gedaan.
Verder ligt het erg aan waar je heen gaat natuurlijk. Wij gaan niet op wintersport, maar maken greeg het hele jaar tochtjes. Een geisoleerde bus dan eenvoudiger warm te krijgen (en houden) dan een niet geisoleerde. Sterker nog: ik ga de cabinevloer nog van armaflex voorzien omdat ik merk dat daar veel koude omhoog komt.
Daarnaast lijkt me dat een bus minder snel opwarmt als je in warme landen komt, zeker als het dak van je bus is geisoleerd. Vloer (koude) en dak (warmte) lijken me dan ook de belangrijkste plekken. Wij hebben echter gewoon alles gedaan.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Re: Isoleren
Hier maar eens verder op voortborduren anders krijg je het zoveelste isolatie draadje.
Lijkt mij ook erg zinvol om te isoleren en wat dat betreft is dat wel hetzelfde als een huis je wilt de warmte lang binnen houden als het buiten koud is en de warmte lang buiten houden als het buiten warm is.
Mijn idee is armaflex op alle stalen delen te lijmen. en eventueel her en der nog wat platen wol.
Het idee is dat de armaflex goed de temperatuur regelt en de wol als geluidsdempend.
Graag input sta open voor jullie info.
groet marco
Lijkt mij ook erg zinvol om te isoleren en wat dat betreft is dat wel hetzelfde als een huis je wilt de warmte lang binnen houden als het buiten koud is en de warmte lang buiten houden als het buiten warm is.
Mijn idee is armaflex op alle stalen delen te lijmen. en eventueel her en der nog wat platen wol.
Het idee is dat de armaflex goed de temperatuur regelt en de wol als geluidsdempend.
Graag input sta open voor jullie info.
groet marco
Re: Isoleren
Armaflex werkt ook prima geluiddempend, daarvoor hoef je er geen wol aan toe te voegen.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Re: Isoleren
Isoleren DOEN… zowel voor de kou, warmte en het geluid. Als de zon Smorgens vroeg op je bus staat te bakken kan je met isolatie nog even lekker blijven liggen omdat de bus minder snel zal opwarmen. Ik heb zelfklevende X-treme gebruikt. Dit is de enige fout die ik heb gemaakt. Ik zie nu na 7 jaar dat het op sommige plekken los gaat zitten. En dat wil je niet omdat je dan condens krijgt tussen metaal en de isolatie. X treme is prima maar neem niet de zelf klevende maar lekker zelf lijmen met een daarvoor geschikte lijm. Armaflex ook prima en kan natuurlijk ook.