Navigatiesysteem voor Fiat Ducato

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Bram Schats
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 17:32

Navigatiesysteem voor Fiat Ducato



Bericht door Bram Schats »

Hallo,

Wij hebben recent een camper gekocht met een fiat ducato onderstel (2011). Nu zit er een Zenec Z-E3726 radio/ navigatiesysteem. De zenec is voorzien van navigatie specifiek voor de camper en kan hierin een aantal parameters instellen, dat is wel handig maar de kaarten zijn niet meer helemaal up to date.

Nu wil ik eigenlijk gewoon google Maps gebruiken en draadloze apple-car om te kunnen navigeren maar heb nog wel een paar vragen:
1) In hoeverre maken jullie gebruik van specifieke camper navigatie en is dit aan te bevelen of voldoet bijvoorbeeld google Maps prima?
2) Welk systeem raden jullie aan? Het systeem moet uiteraard voorzien zijn van DAB+, achteruitrijcamera en liefst 'wireless' apple car!
3) hebben jullie de radio op continustroom (en gebruiken jullie deze als standaard radio) of zit deze geschakeld met het contact?

Benieuwd naar de reacties, vast bedankt
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6052
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Navigatiesysteem voor FIAT ducato



Bericht door TestCase »

Dat navigatiesysteem is gebaseerd op iGO. Ik zou toch eerst proberen om die kaarten te updaten via de sdcard.

Kijk eens op GPSPower.net en zoek onder de sectie iGO naar Zenec.

Op marktplaats zit een iGO kaarten handelaar, bel hem eens op en vraag of hij het weet?

Je moet wel rommelen met de computer leuk vinden.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6052
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Navigatiesysteem voor FIAT ducato



Bericht door TestCase »

Campernavigatie heb je niet echt nodig en de poi's van campers en camperplaatsen op je navi is leuk.

Er zijn veel camperaars die het met googlemaps doen.

//Kees


AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
chrimasa
Berichten: 297
Lid geworden op: wo 23 jan 2008, 19:35
Locatie: Oosterleek

Re: Navigatiesysteem voor Fiat Ducato



Bericht door chrimasa »

Ik overweeg het zelfde systeem als welke ik onlangs in onze personenauto heb ingebouwd ook in onze camper op fiat ducato 2014 in te bouwen.
Namelijk van Junsun. Verkrijgbaar via Ali. Voor weinig geld een mooi groot helder scherm ingebouwd in passend frame met apple carplay en ook ingebouwde navigatie, dab radio en als je wilt zelfs internet. Ik vond het inbouwen eenvoudig. Een soort lego. Achteruitrijcamera heb ik in de personenauto (nog) niet maar de aansluiting was wel mogelijk. Ook voor een dashcam was een aansluiting.
Bram Schats
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 17:32

Re: Navigatiesysteem voor Fiat Ducato



Bericht door Bram Schats »

Bedankt voor de reacties.

Het updaten van de Zenec zou een optie zijn maar vind hem nogal traag en derhalve niet echt een optie.

De junsun is een interessante optie al twijfel ik wel of je een dergelijk systeem bij Ali moet bestellen? Wat zijn je verdere ervaringen hiermee en is er een goede handleiding en support mocht dat nodig zijn?

Zelf zat ik meer te denken aan een systeem zoals de Pioneer SPH-DA230DAB of de udiovolt XPA-675BT maar heb hier verder ook geen ervaring mee!
Gebruikersavatar
chrimasa
Berichten: 297
Lid geworden op: wo 23 jan 2008, 19:35
Locatie: Oosterleek

Re: Navigatiesysteem voor Fiat Ducato



Bericht door chrimasa »

Over de inbouw in onze Peugeot ben ik erg tevreden. Er zit een duidelijke handleiding bij in die zin dat alle bijgeleverde kabeltjes gelabeld zijn en super duidelijk wat waar in moet.
Hij is snel. Maar dat hangt ook van de gekozen versie af. De goedkope versie is het traagst en de duurste supersnel.
Voor ieder automerk en daarbinnen weer voor ieder type, is een versie exact op maat.
Voor de camper heb ik dus nog niet ingebouwd.
Bij ali bestellen betekent in dit geval dat Junsun levert vanuit Polen en vanuit Frankrijk. Binnen een dag of 5. Geen gedoe dus bij de douane.
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Navigatiesysteem voor Fiat Ducato



Bericht door CaradoT135 »

Bram Schats schreef:
ma 27 feb 2023, 17:43
1) In hoeverre maken jullie gebruik van specifieke camper navigatie en is dit aan te bevelen of voldoet bijvoorbeeld google Maps prima?
Ook wij hebben de Zenec 3726 maar gebruiken daarnaast ook Google maps met de tablet in de tablethouder. De Zenec loopt ook bij ons wel eens vast, of kan geen satellieten vinden. Maar dat is sporadisch en Windows eigen.
2) Welk systeem raden jullie aan? Het systeem moet uiteraard voorzien zijn van DAB+, achteruitrijcamera en liefst 'wireless' apple car!
Geen idee, zodra ik toestemming heb van mijn budget bewaker ga ik mij oriënteren, maar daar ziet het nog lang niet naar uit.
3) hebben jullie de radio op continustroom (en gebruiken jullie deze als standaard radio) of zit deze geschakeld met het contact?
Een van de eerste modificaties aan de camper was het aansluiten van de Zenec op de HH accu. Ik vindt het heel bijzonder dat een audiosysteem met AB via het contact was aangesloten. In ons geval gaat het alarm van het trapje miepen, dat wil je toch niet. Daarnaast wil ik de startaccu bij stilstand zo weinig mogelijk belasten.
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Navigatiesysteem voor Fiat Ducato



Bericht door des »

Ik heb 3 toestellen ,
Een ingebouwde ,een tablet en een originele camper GPS,.

In alle eerlijkheid vind ik de tablet het handigste, hier zet ik Tom Tom of Google maps open , en is via WiFi verbonden met mijn gsm, de tablet zit in de originele tablet houder van de Fiat console en is overzichtelijker dan de dubbel din android die er onder in is ingebouwd.

De originele garmin camper gps heeft leuke opties ,heel handig zelfs ,maar ,kost veel geld en is super traag, bij het herberekenen van de route ,ook om de route te berekenen duurt het een eeuwigheid, bv 1000 km route kan minuten duren ...iets waar de tablet totaal geen last van heeft.

De dubbel din groot scherm , daar zit geen gps in ,maar ook deze kan ik van een kaart voorzien, (denk ik toch) ,deze gebruik ik soms , en dat is dan rechtstreeks verbonden met de gsm , en spiegel de route op het scherm,via een usb kabel, dit werkt heel goed, echter zo als aangegeven zit deze iets te laag in het dashboard om overzichtelijk te zijn ,.

Tablet vind ik dan het beste systeem van de 3 .
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
PJD
Berichten: 783
Lid geworden op: zo 26 feb 2023, 7:55

Re: Navigatiesysteem voor Fiat Ducato



Bericht door PJD »

Ik zat ook te kijken naar de Junsun V1 pro, mooi apparaat en Qled scherm als je de wat duurdere uitkiest, als beter uit te testen komt de T'eyes CC3
maar die is ook een stukje duurder.

En Junsun ken ik al een poosje, prima apparaat en als je de France store neemt op Ali heb je gewoon de goede garantie en service, ook al is Aliexpress niet meer zo slecht als voorheen met garantie.
T'eyes ken ik nog niet, alleen al 44 euro verzenden plus een 110 euro duurder hou me tegen, ze lijken hetzelfde.

Ook was mijn overweging een JVC of Kenwood met Carply/Android auto, maar op het moment zijn de stuurwiel interfaces slecht leverbaar, en die passen niet zomaar mooi in het dashboard, wel als pluspunt dat ze DAB+ hebben.

Keuzes keuzes, wat gaan we doen.
camperdiksmuide
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: Navigatiesysteem voor Fiat Ducato



Bericht door camperdiksmuide »

Na eerdere ervaring met dubbel din inbouwtoestellen in de X250, met meerdere functies zoals hierboven vermeld, nu ook enkel nog maar gebruik van tablet. Wel handig natuurlijk dat er in de X290 (bj.2018) een tablethouder zit. Zodoende de originele fiat radio met stuurwielbediening, met gebruik van een 10 inch tablet die via wifi verbonden is met de vast ingebouwde Huawei 4G router. Zelf voornamelijk gebruik van de standaard Sygic navigatiesoftware waar ik een lifetime abonnement op heb. Voordeel is dat je de tablet voor veel meer kan gebruiken dan enkel navigatie. Gebruiken we op de camperplaats ook als muziekbron met onze 2 bluetooth luidsprekers. Ook gebruiken we op deze tablet de campercontact app met rechtstreekse koppeling naar de sygic app. Dus neen, voor mij geen meerwaarde om de radio te upgraden.
Gebruikersavatar
PJD
Berichten: 783
Lid geworden op: zo 26 feb 2023, 7:55

Re: Navigatiesysteem voor Fiat Ducato



Bericht door PJD »

Upgraden hoef ik ook niet, maar er is niks op de plek waar die radio hoort, dus iets simpels orgineel is net zo prijzig als de chinees.
Ik hou het bij Junsun, zit android auto op dus lekker navigatie via maps of TomTom, Sygic hebben we op het werk, wat een drama programma is dat zeg, ik ben meer van NavNgo (IGO) navigatie en TomTom.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8667
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Navigatiesysteem voor Fiat Ducato



Bericht door seth_space »

Paar opmerkingen.
Besef dat vrijwel alle pioneer en bijv Kenwood modellen wel android auto ondersteunen maar dat je daarop geen Android apps kunt installeren.
Bij de keuze voor een android head unit kies tenminste 4GB intern geheugen en liever 6 of 8GB.
Kies niet meer voor de zogenaamde quad cores, die zijn allen verouderd voor recente Android versies
Veel Chinezen beweren android 11 of 12 te zijn maar blijken na controle met hardware app in feite android 10 te zijn.
Api 29 is android 10
https://apilevels.com/

Veel support voor oa junsun is hier te vinden.
https://forum.xda-developers.com/t/juns ... r.4459019/
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Will
Berichten: 3552
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Navigatiesysteem voor Fiat Ducato



Bericht door Will »

Ik heb net een TomTom Essential besteld bij Bol.com de oude was aan vervanging toe en ik vult het aan met Google Maps.
Je kan het zo duur en makkelijk maken als mogelijk bovendien de meeste campers komen de secundaire wegen niet af.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8667
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Navigatiesysteem voor Fiat Ducato



Bericht door seth_space »


bovendien de meeste campers komen de secundaire wegen niet af.
Wat zeg je hier nu? Geen idee waar je op doelt
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie