massa (min pool) vragen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
ghp1974
Berichten: 8
Lid geworden op: di 27 dec 2022, 9:31

massa (min pool) vragen



Bericht door ghp1974 »

Hoi,

Ik heb een vraag over hoe het nou precies werkt met de min pool of massa en het chassis van een camper (vw crafter). Mijn vw crafter heeft fabrieksaf 2 accu's. Deze zijn met hun min pool op het chassis aangesloten. In mijn beleving functioneert het dan eigenlijk als 1 accu toch? Aangezien de stroom terugloopt via het chassis. Hoe werkt dat nou eigenlijk met de massa. Komt er een deel van de stroom weer terug in de accu? Zo dacht ik het geleerd te hebben vroeger op school :-). Maar nu heb je twee accu's. Waar gaat dan de stroom heen vanaf het chassis? De accu die de stroom het meest nodig heeft?

Ok nu voor mij de meest belangrijke vraag. Ik heb me grondig verdiept in de elektrische schema's. Daarin zie ik soms voorbij komen dat een verdeelrail zowel op de minpool van de huishoud accu wordt aangesloten als op het chassis. Maar in mijn beredenering is dan de huishoudaccu ineens onderdeel geworden van de twee vw crafter accu's. En dat wil je toch juist niet. Je wilt toch een gesloten circuit?
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: massa (min pool) vragen



Bericht door rijschoollucassen »

Je hebt twee gesloten circuits, waarbij de negatieve aansluiting is gedeeld. Niks mis mee. Je denkt te ver. De positieve aansluitingen gaan wel naar hun eigen circuit.

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: massa (min pool) vragen



Bericht door jansloos »

Zie het als een Y splitsing van wegen?

Je komt met z'n tweeën van een weg, en ga na de splitsing ieder je eigen weg.

Terug gaat t ook zo.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: massa (min pool) vragen



Bericht door AadenAnke »

Wel voorrang geven op de terug weg toch :lol:

Gr Aad
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: massa (min pool) vragen



Bericht door HoK »

Denk dat je dat gedeelte met boordaccu's anders moet zien. Meest simpele verklaring wat mij lukt is waterdruk (kun je praktisch volt veranderen in bar). Boordaccu wordt alleen gekoppeld om te laden als de motor draait (dynamo geeft dan spanning van 13.8v of meer).

VB:
Dynamo geeft 13.8v. Startaccu (al heb je 2 accu's die staan in parallel, kun je dus als 1 accu zien) is bij mijn bus 12.7v bij stilstand. Boordaccu's leeg 12v.

Je motor draait niet, boord- en startaccu zijn niet gekoppeld. Niets aan de hand, er is immers geen complete stroomkring. Stel, motor uit en accu's gekoppeld is het resultaat een vereffiningsstroom (de accu met de hoogste spanning gaat de accu met de laagste spanning laden) dan sloop je accu's.
Bij een draaiende motor (dynamo geeft spanning) koppelt boordaccu aan startaccu en dynamo met elkaar. Dynamo is altijd de sterkste want hogere spanning dan de accu's. Stroom gaat net als water de weg van de minste weerstand zoeken. Is je boordaccu leeg zal deze ietsje sneller laden dan je startaccu. Dat is dus eigenlijk nog steeds een vereffeningsstroom, maar niet erg want de dynamo is de veroorzaker. En de dynamo is gemaakt om een continuspanning te geven en de spanning is hoog genoeg dat ie de accu's laadt.

De massa, het chassis van de auto is eigenlijk puur een hele grote dikke stalen kabel waar hogere stromen met gemak door kunnen.
ghp1974
Berichten: 8
Lid geworden op: di 27 dec 2022, 9:31

Re: massa (min pool) vragen



Bericht door ghp1974 »

Dank allen. Het is me nu duidelijk dat ik de massa van de huishoud accu op het chassis kan plaatsen. Ik moet alleen nog even aan het principe wennen :-).
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: massa (min pool) vragen



Bericht door myway »

Mijn advies, trek een dikke massakabel tussen de accu’s.
Zo voorkom je dat indien er slechte massaverbindingen zijn je daar geen last van heb.
Ducato2000
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 24 aug 2018, 20:09

Re: massa (min pool) vragen



Bericht door Ducato2000 »

Een massakabel tussen beide accu's brengt je niets als de massa van de accu' s op de carrosserie slecht is want de meeste verbruikers hebben hun massa op de carrosserie. Je moet de carrosserie zien als een dikke massakabel die alle massa's met elkaar verbind.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: massa (min pool) vragen



Bericht door Aloys »

Die discussie hebben we al vaker gehad. Bij een buscamper is het heel handig, de carrosserie als massa. Maar in zo'n grote kunststof doos vind je niet zomaar een carrosserie als massa :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: massa (min pool) vragen



Bericht door myway »

Maar ……………. Een slechte massa bij een buscamper weet jij toch alles van.
Plaats reactie