Infrarood verwarming

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Infrarood verwarming



Bericht door Leon60Hobby »

Na mijn stap 1 (accu en laders vervangen) en stap 2 (zonnepanelen met laders toegevoegd) heb ik er vandaag een nieuw stapje achteraan gezet.
Omdat ik wel veel panelencapaciteit heb ten opzichte van mijn accucapaciteit heb ik een infrarood paneel aan mijn plafond gehangen. Dat gebruikt 200W, dus trekt een kleine 20 ampere uit de accu. Het mooie is dat ik nu kan kiezen tussen gasverwarming of electrisch verwarmen. Zeker de afgelopen dagen had ik stroom genoeg en had ik mijn camper kunnen verwarmen met infrarood. Vanmiddag geïnstalleerd en nu lekker warm, zonder geluid van de Truma. Komende dagen wordt het weer een beetje minder, oftewel weinig zon, dus zal ik meer gas stoken. Maar het is wel een prettige manier van verwarmen moet ik zeggen. En zeker omdat ik ook probeer om het hele jaar rond te camperen wil ik zo min mogelijk foot-print hebben.

Ik heb dus een infrarood panel aan het plafond gehangen van 200W, op 230V. Ding kost 150 euro, dus niet al te veel.

Zijn er anderen die hier ervaring mee hebben?
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Infrarood verwarming



Bericht door beatrix18 »

In de camper (nog) niet. Thuis wel.
Op accu's gaat mij niet lukken maar hoeft ook niet.
Het principe is vaak onbegrepen en daardoor vaak ondergewaardeerd.
Het is niet onder alle omstandigheden en voor iedereen geschikt.
Als jij het prettig vindt, dan heb je een goede keuze gemaakt. Of jouw accu's er ook zo over denken weet ik niet, maar ik neem aan dat je daar aan hebt gedacht.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Infrarood verwarming



Bericht door Mickel Moen »

Geen ervaring met zo’n paneel en helemaal niet met verwarmen op zonnepaneel/accu. Wat dat betreft sluit ik mij aan bij Peter.

Waar ik wel ervaring mee heb is infrarood vloerverwarming, maar dan aan de paal. Die van mij trekt 75Watt, maar dat is natuurlijk geheel afhankelijk van het m2 wat je wilt verwarmen.

Wij willen niet zonder. Het grote voordeel is, dat de vloer en dus je voeten warm zijn. Daarmee kan de ruimtetemperatuur lager. Dat is dus vooral een kwestie van het verhogen van het comfort, maar je verbruikt ook minder energie aan het verwarmen van de ruimte.

https://mickelmoen.blogspot.com/2011/10/vloer.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Infrarood verwarming



Bericht door ducati 900 »

Als je voeten warm zijn dan wordt de rest ook warm, van boven af verwarmen is de verkeerde kant uit.
Even is het prettig maar als je een hele avond met het hoofd in de warmte zit met koude voeten is niet lekker.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Infrarood verwarming



Bericht door Kroppie »

in een camper geen ervaring mee , maar thuis ben ik dik tevreden met mijn infrarood plafond en vloer verwarming, maar nu ik een warmtepomp geinstalleerd heb gemerkt dat ik met die pomp toch zo,n 35% minder stroom gebruik voor dezelfde temperatuur in huis, gaat best goed hier zonder gas. :D
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Infrarood verwarming



Bericht door AadenAnke »

Let wel op de achterzijde van het paneel kan best behoorlijk warm worden (brandgevaar door zelf ontbranding)

Gr Aad
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Infrarood verwarming



Bericht door beatrix18 »

In principe (!) breng je met een infrarood paneel niet een ruimte op temperatuur. Doe je dat wel, dan ben je de winst kwijt.
Het systeem vraagt begrip, aanpassingsvermogen en is dus maatwerk. Dan pas is het "rendabel" en comfortabel.
Een infrarood paneel dat aan de achterkant warm wordt, of zelfs zo heet dat brand kan ontstaan, kan beter direct naar de recycling.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Infrarood verwarming



Bericht door kampo »

In zo een grotere camper monteren ze verwarmingen met 2000 of 4000 Watt met uitstroom mondjes aan de vloer.
Eenmaal opgewarmd kunnen ze in veel gevallen de temperatuur onderhouden met iets van een 1000 Watt.
Ik ken het niet zo een klein infrarood paneel, maar ik kan me niet inbeelden dat je tevreden bent met het resultaat van een plafondpaneel met een vermogen van slechts 200 Watt.
Ver stralen of warmte verdelen zal dat niet doen zonder ventilatie.

Als je er op gaat zitten zal je het zeker voelen maar dan heb je nog een koud hoofd :-B
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Infrarood verwarming



Bericht door ducati 900 »

Infrarood is stralingswarmte en werkt niet icm ventilatie.
Je verwarmt oppervlakken, of je hoofd als ze aan het plafond hangen.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Infrarood verwarming



Bericht door AadenAnke »

beatrix18 schreef:
do 16 feb 2023, 9:42
In principe (!) breng je met een infrarood paneel niet een ruimte op temperatuur. Doe je dat wel, dan ben je de winst kwijt.
Het systeem vraagt begrip, aanpassingsvermogen en is dus maatwerk. Dan pas is het "rendabel" en comfortabel.
Een infrarood paneel dat aan de achterkant warm wordt, of zelfs zo heet dat brand kan ontstaan, kan beter direct naar de recycling.

Peter
Het materiaal van de meeste camperplafonds heeft een hoog gehalte kunststof wat de temperatuur van zelfontbranding of smelten van dat plafond is zal er wel niet opstaan. De waarschuwing van de fabrikant dat het paneel aan de achterzijde warmte ontwikkeld staat er denk ik niet voor niets op, bij het paneel bij mij thuis te warm/heet om vast te houden
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Infrarood verwarming



Bericht door Mickel Moen »

Infrarood verwarmt niet zozeer de ruimte, maar de straling verwarmt wat het onderweg tegenkomt. Hoe dichter bij het paneel hoe beter.

Je moet zo’n paneel dus goed richten.

De infrarood vloerverwarming doet ook nauwelijks iets in de ruimteverwarming. Ik schat die van mij hoogstens zo’n 4 graden in een koude nacht.

Zodra je echter je voeten op de vloer zet, voel je de straling. Wij doen dus ook altijd meteen de schoenen uit, want dan werkt het beter.

Infrarood werkt dus vooral plaatselijk.

Mooi voorbeeld: vrienden van ons zijn sinds enige tijd in hun huis van het gas af. Verwarmen volledig op een warmtepomp aangevuld met airco. Overal vloerverwarming. In een kamer waar ze incidenteel wat kantoorwerk doen, hebben ze nu ook een infraroodpaneel gericht op de werkplek. De vloerverwarming doet er veel te lang over om die ruimte op temperatuur te krijgen.

Zo kun je ook speciale panelen kopen die je onder een bureau kunt bevestigen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Infrarood verwarming



Bericht door beatrix18 »

AadenAnke schreef:
do 16 feb 2023, 9:24
Let wel op de achterzijde van het paneel kan best behoorlijk warm worden (brandgevaar door zelf ontbranding)

Gr Aad
De achterkant:
"Infraroodpanelen zijn aan de achterkant voorzien van isolatiemateriaal, zodat de straling vooral aan de voorzijde wordt uitgezonden. De warmte concentreert zich dan ook vooral aan de voorzijde van het paneel. Aan de achterzijde zullen de panelen maximaal zo'n 40 - 45 graden worden."

De voorkant:
"Een infrarood paneel met een lange golfstraling die in woningen en kantoren aan de wand of plafond hangen, hebben een temperatuurbereik tussen de 85 en 115 graden Celsius. Deze maximale temperatuur is aanraakveilig voor mens en dier. Dat wil zeggen dat je het infrarood paneel gerust kan aanraken zonder verwondingen op te lopen.

Er zijn ook korte golf infraroodstralers waar de temperatuur oploopt naar wel 350 graden Celsius. Deze mogen niet binnen handbereik worden opgehangen en zijn ook niet geschikt voor binnenshuis gebruik. Deze korte golf heaters zijn geschikt voor het verwarmen van bijvoorbeeld industriële panden. Denk hierbij aan een magazijn of opslagplaats waar ze wel tot 6 meter hoog hangen."

Ik heb dus sterk het vermoeden dat het met de zelfontbranding van een echt(!) infrarood paneel wel zal meevallen.


Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: Infrarood verwarming



Bericht door Leon60Hobby »

Mickel Moen schreef:
do 16 feb 2023, 1:09
Geen ervaring met zo’n paneel en helemaal niet met verwarmen op zonnepaneel/accu. Wat dat betreft sluit ik mij aan bij Peter.

Waar ik wel ervaring mee heb is infrarood vloerverwarming, maar dan aan de paal. Die van mij trekt 75Watt, maar dat is natuurlijk geheel afhankelijk van het m2 wat je wilt verwarmen.

Wij willen niet zonder. Het grote voordeel is, dat de vloer en dus je voeten warm zijn. Daarmee kan de ruimtetemperatuur lager. Dat is dus vooral een kwestie van het verhogen van het comfort, maar je verbruikt ook minder energie aan het verwarmen van de ruimte.

https://mickelmoen.blogspot.com/2011/10/vloer.html
Ik heb vorige week ook infrarood verwarmingsfolie in mijn camper gelegd. Gewoon geweldig! Pakt ca 60Watt maar geeft echt een verbetering van het 'warmtegevoel'. Nu kan ik dus kiezen tussen mijn gas-Truma, mijn infrarood plafond-paneel en mijn infrarood vloerverwarming, of een combinatie daarvan. Met huidige temperatuur en zonne-uren hoef ik bijna geen gas te gebruiken voor verwarming van mijn camper. Blij met deze oplossing!!
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Infrarood verwarming



Bericht door Mickel Moen »

:thumbup:
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie