Advies gevraagd aangaande zonnepaneel setup op m'n Pilote

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
paegan
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 24 jun 2022, 14:34
Locatie: Sneek

Advies gevraagd aangaande zonnepaneel setup op m'n Pilote



Bericht door paegan »

Beste Forum leden;
Ik zou jullie graag wat advies willen vragen over een zonnepaneel setup.
Ik wil dit gaan plaatsen op onze Retro camper, een Peugeot J5 Pilote uit 1990.

Ik heb afgelopen jaar deze camper gekocht en eerlijk gezegd, hij was niet te duur, maar had ook de nodige problemen, vele lekkages, wijkende deur en een erg retro interieur, haha. Maar dat heb ik direct alles opgelost. (tevens ook nog de nodige andere uitdagingen om op te lossen, maar dat houd me van de straat) Ik had toen op dit forum ook advies gevraagd en zie nu in dat topic dat ik niet eens het fatsoen gehad heb om te reageren op de adviezen, niet netjes, excuus daarvoor. Ik denk dat ik midden in de stress om alles klaar te hebben voor onze eerste roadtrip er niet meer aan gedacht heb, maar da's geen excuus.

Goed, naar de huidige uitdaging.

Op voorhand, ik ben me al enige tijd aan het inlezen, maar eerlijk gezegd, hoe meer ik lees, hoe meer het me ook duizelt, ik hoop dat jullie me daar bij kunnen helpen.

Ik wil het liefst enkele dagen off grid kunnen staan, niet dat we dat nu altijd doen of gaan doen, maar wil het wel kunnen, moet geen belemmering zijn. Ik heb niet een excessief grote elektrische behoefte, koelkast, verlichting, fietsen kunnen laden (dat is wel enigszins bepalend heb ik al wel begrepen), elektrische hoog/laag fietsen drager, diverse devices kunnen laden, etc. Maar alweer, ik wil me op voorhand niet laten beperken door een te kleine keuze van accu.

Vandaar dat ik denk dat ik in ieder geval zo'n 200+ Ah LiFePO4 wil hebben. En dit dus off grid kunnen laden met een zonnepaneel installatie. Hieronder zie je schetsmatig mijn dak, het is ongeveer op schaal. De 2 kleine zwarte vierkanten zijn 40cm dak luikjes en het zwarte rechthoek is een flinke airco (niet zelf bedacht, zat er al op) die ik zeker niet off grid zal kunnen / willen gebruiken. Als ik kijk naar ruimte dan kan ik in ieder geval kwijt:
• JASolar 54S31/395
• JASolar 60S17/325
Samen dus zo'n 720 Wp.

Er is eventueel ruimte nog voor een klein paneel, maar denk eigenlijk dat dit nodig zal zijn.
Dat brengt mij meteen op vraag 1 wat ik niet zo eenvoudigweg op internet kan vinden. Ik denk aan een Omvormer van Victron MPPT 100/30, deze heeft 1 string aansluiting:
• ga ik nu via een stekker-verzamelaar van 2 naar 1 parallel aansluiten of ga ik in serie aansluiten?
• En kun / mag je 2 panelen van verschillende aansluitwaarde in serie aansluiten, of moeten dat gelijke panelen zijn?

Daarnaast wil ik gaan laden / omvormen met een Victron multiplus 12/600/70, voor zover ik me heb kunnen informeren op het forum alhier en op internet, zou dit alles mooi bij elkaar passen.

De keuze voor Victron is dat ik een absoluut robuust systeem wil hebben, wat nog jaren mee kan, tevens wil ik kunnen monitoren via een app, wat deze apparaten standaard al kunnen.

Voorts moet dit geheel nog aangesloten worden in mijn Pilote, welke zo'n fijne elektrische besturingsbak heeft, wat ik dus op onderdelen moet gaan uitschakelen en wellicht in zijn geheel er uit sloop. Dat is de volgende uitdaging, maar ik wil me nu eerst beperken tot deze keuzes, om het niet nodeloos ingewikkeld te maken ineens.

Ik hoor graag wat jullie er van vinden en of jullie mijn vragen kunnen beantwoorden en wellicht anders adviseren.


Afbeelding
Laatst gewijzigd door paegan op ma 13 mar 2023, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet Freddie

Retro Camper Pilote Peugeot J5 uit 1990
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Advies gevraag aangaande zonnepaneel setup op m'n Pilote



Bericht door DJSmiley »

Je kan panelen mixen, maar voor optimale performance moet je

- bij parallel: Spanningen zo gelijk mogelijk: Bij een groter verschil zal de performance minder worden, bij gelijke spanningen zal de opbrengst ongeveer paneel 1+2 zijn.
- Bij serie: Stromen zo gelijk mogelijk. Het paneel met de laagste stroom bepaald de totale string.

Uiteraard moeten de spanningen en stromen binnen het bereik van je controller blijven.

In jouw geval:
De 325: Imp = 9.57A, Vmp = 33.97A
De 395: Imp = 13.7A, Vmp = 30.84A

In serie is dus niet aan te raden, want dan zal je 395Wp paneel niet verder komen dan zo'n 9x30 = bij benadering 270 watt....

Parallel zou kunnen, ik gok dat je dan bij benadering in totaal zo'n 700Wp kunt rekenen doordat de panelen niet helemaal gelijk zijn.

Op een 30A regelaar zetten kan, maar in theorie kun je 53A opwekken. (Dat zul je nagenoeg nooit halen maar goed). Op een goede dag is 40A wel prima haalbaar en dan is een 30A een beetje zonde, ik zou dan overwegen om een 100/50 te nemen.

De vraag is alleen of je zulke grote panelen wilt. Ik vind het wel een erg grote lap en aangezien de camper toch wel wat beweegt... Maar goed, op zich, mits goed ondersteund, zijn er genoeg mensen die het zonder problemen draaien.

Overigens zou ik je hetzelf makkelijker maken en gewoon 2x 325Wp in serie zetten. Dat scheelt kabelverliezen en iets hogere efficientie bij weinig licht, ipv met 2 verschillende panelen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Advies gevraag aangaande zonnepaneel setup op m'n Pilote



Bericht door EasyBee »

Op de plek van die JASolar 54S31/395 kun je 2 van die JASolar 60S17/325 leggen en samen met die ene JASolar 60S17/325 heb je dan zelfs 975 liggen.
Heb je die JASolar 54S31/395 niet nodig en die kleine al helemaal niet.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Advies gevraag aangaande zonnepaneel setup op m'n Pilote



Bericht door kampo »

Mijn advies is om niet te mixen.
Gebruik gewoon 1 groot paneel of 2 , 3, 4 identieke panelen op 1 MPPT regelaar.
Dat is goed, eenvoudig en goedkoop. Meer dan voldoende werk als je ook rekening gaat houden met de noodzakelijke uren om het te plaatsen.

2 of 3 panelen die onderling verschillen dat is iets voor ervaren prutsers
of daar waar het echt niet anders gaat.
Je krijgt hier regelmatig de vraag van wat wel of niet mag gecombineerd worden.
Vervolgens komt er na heel wat pagina's uitleg niets van terecht.
Na veel discussie blijkt het feit dat het "iets" duurder is, ook nog een probleem.
Doe normaal en besef dat situaties met meerdere MPPT's en verschillende panelen, iets is voor deskundige installateurs, die op de hoogte zijn van alle voor en nadelen.
Steek je tijd daar niet in maar wel in goed en netjes bevestigen.

Dus hier bv 2 x 325Wp in serie en dat op een MPPT van 100V/50A
(waarbij je wel onder de 50V per paneel moet blijven)
Altijd met 6mm² solar bekabeling.
Met 650Wp heb je toch wel voldoende of ga je voor >4000 € accu's installeren ?

PS: Die 325 panelen zijn er niet meer in de shop.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
paegan
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 24 jun 2022, 14:34
Locatie: Sneek

Re: Advies gevraag aangaande zonnepaneel setup op m'n Pilote



Bericht door paegan »

Dank allen voor de reacties en adviezen.

@DJSmiley
Dank, heldere uitleg, in serie it is. En 2x 325Wp op een MPPT 100/50

@EasyBee
Dank voor jouw reactie.
Volgens de tekening lijkt het inderdaad dat daar 2x325Wp zal passen, in werkelijkheid zit dat er niet in.
Mijn tekening is toch niet zo goed op schaal en verhouding als ik aanvankelijk dacht.

@kampo
6mm2 bekabeling is aan de veilige kant, snap ik, prijsverschil met 4mm2 is te verwaarlozen t.o.v. de veiligheid die je inbouwt, eens.
En ja, ik denk zeker dat ik met 650Wp voldoende heb en nee, ga zeker niet een enorm accupakket installeren.

Nog een vraag, ik moet toch die DC voeding van de zonnepanelen naar de MPPT kunnen scheiden als ik er aan werk bv. Met wat voor schakelaar scheider doe ik dat? Als ik " zonnepaneel isolator" in de forum zoek engine drop, dan vind ik wel wat hits, maar niet qua merk/type. Als op Google zoek, vind ik deze isolator, is dit betrouwbaar genoeg, bevelen jullie liever wat anders aan?



Dan hink ik nog op wat gedachten.
Ik heb in mijn Pilote zo'n fijne EBL waar je qua uitbreiding en verzwaring niet veel mee kan.
• Accu indicatie werkt niet goed meer, geeft nooit het juiste aan.
• Waterniveau indicatie werkt niet goed, hoewel ik vermoed dat dat de tank sensor is, maar moet ik nog onderzoeken.
• Voorts heb ik een Nespresso, dus die wil ik Off grid ook kunnen gebruiken, met de omvormer die in dat EBL zit red ik het natuurlijk absoluut niet mee. (ook de Victron Multiplus die ik eerder voorstelde red ik het niet mee, denk ik)
• Dus heb ik een zwaardere omvormer nodig.

Alles bij elkaar optellend, denk ik dat ik dan beter dat gehele EBL er uit sloop en alles met losse ter zake doende en betere componenten weer opbouw. Echter, we hebben het wel over een oud camper beestje van 1990, is dat allemaal wel de moeite waard als ik een jaar of wat met deze Pilote speel en dan upgrade naar een nieuwere.

Ik zou natuurlijk ook alleen een zwaardere omvormer van zeg 2000W kunnen kopen, deze aansluiten op de LiFePO4 accu en alleen die Nespresso daar mee voeden en de rest van de elektrische installatie inclusief de EBL ongemoeid laten.
Echter, ga ik dan aan de paal met de lader in die EBL ooit mijn nieuwe 200Ah+ LiFePO4 accu vol krijgen, of is dat niet of minder ter zake doende, daar ik al een behoorlijke PV installatie heb?

Graag jullie mening en advies en als jullie nog aan andere dingen denken als je dit zo leest, ik hoor het erg graag en alvast dank.
Met vriendelijke groet Freddie

Retro Camper Pilote Peugeot J5 uit 1990
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Advies gevraag aangaande zonnepaneel setup op m'n Pilote



Bericht door DJSmiley »

Die isolator.. die vooral niet. Dat is een chinees baggerding wat meer ellende geeft dan nodig.

Een isolator is niet perse nodig. Wel handig als je eraan gaat werken, of in de stalling alles uitgeschakelt wilt hebben.
Maar noodzakelijk is het niet, tenzij je dagelijks klust kun je de enkele keer ook ff de kabel loshalen.

Feitenlijk heb je niet meer nodig dan een schakelaar die geschikt is voor DC. (gelijkspanning). Een prima unit is bv https://www.vekto.nl/ac-dc-1-polig-20a-karakteristiek-c

Accu indicator: Die in de EBL werkt op basis van spanning. Prima met een loodaccu, nutteloos met een lithiumaccu.
Met een lithiumaccu kun je de app van de accu gebruiken, of idealiter een Victron BMV of Smartshunt, die is nauwkeuriger.

De water indicator is mogelijk gewoon een contactje. Verder zou ik de EBL laten voor wat het is, anders ga je ook je bedienpaneel functies 'slopen'.
De EBL terugbrengen naar domme schakeldoos is wel prima te doen.

Een zware omvormer kan prima, als je accu dat ook kan leveren. Een multiplus kan natuurlijk ook nog vlot de accu laden. De vraag is hoevaak je dat gaat gebruiken met lekker veel panelen op het dak. En die Nespresso is ook nog wel een stroomzuiper dus je hebt een stevige omvormer nodig. De 1600VA (1400W) is te beperkt.

De lader in de EBL is vermoedelijk ook een oudje, en 99% zeker niet geschikt voor lithium. Dat kun je natuurlijk meteen oplossen door de Multiplus.

Investeren in een stevige Multiplus is een dure grap, maar je kan die altijd tzt nog meenemen naar een nieuwe camper en hier dan een kleintje (of simpele Ective oid) voor in de plek terugzetten). Zo'n MP is een langetermijn investering.

Vergeet niet dat je ook nog een lader nodig hebt om te laden tijdens het rijden. Gezien de leeftijd zou ik dat beperken tot een 18A DCDC, 30A is wel wat fanatiek aangezien ik verwacht dat er ook een relatief lichte dynamo in zal zitten. Daarnaast heb je redelijk panelen, dus tenzij je echt in de winter weggaat of je heel veel verbruikt kom je met de zonnepanelen gewoon een heel eindje (of t moet dagen slecht weer zijn - maar dan kun je altijd nog aan de paal)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
paegan
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 24 jun 2022, 14:34
Locatie: Sneek

Re: Advies gevraag aangaande zonnepaneel setup op m'n Pilote



Bericht door paegan »

@DJSmiley
Prima, dus die Chinese prul niet.
Maar er is iets wat ik niet snap, wellicht kun je mij dat verduidelijken? In jouw staatje van een reactie eerder gaf je aan:
• De 325: Imp = 9.57A, Vmp = 33.97V
• De 395: Imp = 13.7A, Vmp = 30.84V

Toen ging ik nog uit van 2 verschillende panelen, verderop in die reactie gaf je aan dat ik in theorie 53A kan opwekken met die 2 panelen. Hoe werkt dat dan, want als ik de max. stromen bij elkaar optel dan kom ik op : 9,57 + 13,7 = 23,27 Ampere.

Als ik dan wel 2 gelijke panelen 325Wp toepas en tel dan de 2 max. mogelijke stromen bij elkaar op, kom ik inderdaad onder de 20A en zou ik de door jou voorgestelde automaat kunnen toepassen. Voor die €5,42 hoef ik het niet te laten en vind het toch een fijn gevoel als ik de DC string van de MPPT kan scheiden.

Zoals DJSmiley terecht aangeeft is de (walstroom) lader in de EBL een oudje, volgens de specs een acculader van 12V, max 8A. Dat is voor een LiFePO4 te laag en zoals ik het begrijp vanwege de hoge laadspanning, door lage interne weerstand van de LiFePO4, gaat die lader hem nooit vol krijgen, omdat hij denkt (vanwege die hoge laadspanning )dat hij al vol is.
Dus een nieuwe lader is vereist evenals een dikke omvormer. De Blokker Nespresso doet max 1145W volgens opgaaf, dat zal ik voor de zekerheid ook nog eens gaan testen met een zo'n stekker kWh meter. Maar afgaand op de 1145W zou een 1300W leverende omvormer voldoende moeten zijn. Dat zou een multiplus 12/1600/70 kunnen zijn.

Dan nog een DC-DC booster voor het laden tijdens rijden, dat zou dan een Victron Orion Tr Smart 12 - 18 kunnen worden.

Dan nog DC distributie, is er een overtuigend voordeel voor zo'n Victron Lynx distributie systeem boven een gewone busbar?

Alles bij elkaar toch een stevig boodschappen lijstje met dito kosten, Ik las ergens op dit forum dat men Victron en Mastervolt? de beste componenten vind, waarbij de laatste nog duurder is dan Victron. Zijn er voordeligere merken die ook nog goede specs en prestaties hebben, zonder dat je in Aliexpress kwaliteit terecht komt? DJSmiley noemde al een voordeligere Ective, Victron zal echt beter zijn, ben ik zelf ook van overtuigd, maar is Ective een redelijk alternatief en zijn er zo nog meer redelijke merken?

Alvast dank voor jullie reacties
Met vriendelijke groet Freddie

Retro Camper Pilote Peugeot J5 uit 1990
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Advies gevraag aangaande zonnepaneel setup op m'n Pilote



Bericht door DJSmiley »

9.57 + 13.7A is inderdaad totaal 23A, als je ze parallel zet.

Maar dat is bij zo'n 31V. Dus bij benadering 31x23 = 715W

De MPPT zet dat om naar een lagere spanning. Bij hetzelfde vermogen en een lagere spanning heb je een hogere stroom. Die 715W is bij 12V dus 715/12 = 59A.

Dat is allemaal bij benadering, want ook de mppt heeft iets verliezen, maar dat maakt minimaal uit voor de berekeningen.

De 20A automaat kan ruim, want als je de panelen in serie zet (2x325Wp) dan heb je 2x34V = 69 volt en blijft de stroom gelijk (9.57A max).
Zou je ze parallel zetten, dan wordt het 34V maar een dubbele stroom: dus zo'n 19A. Dan is zo'n 20A automaatje (net) geschikt al vind ik dat wat krap.

In serie zou mijn voorkeur zijn, want een 100V regelaar kan dat prima aan.

De walstroomlader gaat die accu wel volkrijgen, maar zal vermoedelijk niet met de optimale spanningen laden. Maar vooral: Met 8A laden gaat dat een eeuwigheid duren. Want van die 8A gaat ook nog wat eigen verbruik af. Dat gaat dus niet opschieten, los van het feit dat je een antieke lader gebruikt die eigenlijk gezien de leeftijd zoiezo al aan een revisie toe is.

Met een Multiplus heb je een hele mooie optie. Kost wat, maar dan heb je een snelle goede lader en ook meteen automatisch omschakelen vanaf de wal naar de omvormer.

De Lynx zie ik voor kleine installaties geen meerwaarde in. Ga je naar de grotere installaties icm een Cerbo, Lynx shunt en grote omvormers, dan zeker, maar voor een kleine camper is het overkill, zowel kwa prijs als kwa afmetingen en opties. Met zo'n 1600VA omvormer trek je een keertje 150A en dan houd het wel zo'n beetje op.

Zelf installeer ik meestal een mega/midi zekeringhouder voor de zware dingen (omvormer, dcdc, mppt enz). Dan heb je in 1x de distributie voor de + geregeld en gezekerd.
De - meestal via een dikke busbar waar alles op komt, gevoed vanaf een shunt zodat je ook nauwkeurig kan zien wat je accu doet.

Boodschappenlijstje zou dan (in het geval van Victron)
- MP 12/1600/70
- Optioneel: VE.bus dongle of Multicontrol
- Optioneel: MK3 kabel
- MPPT 100/30
- Orion TR Smart 18A
- Smartshunt of BMV
- 2x 325W panelen + montagespullen
- Zekeringen, houders en busbars enz


Een Ective is goedkoper, de budget tegenhanger van bovenstaande lijst zou een Ective CSI 20 zijn icm een Epever Tracer 5415AN
Dan heb je een oplossing die technisch op zich prima is, maar wat beperkter:
- Simpelere omvormer (technisch: Een geschakelde omvormer ipv eentje met een dikke trafo - dus iets minder geschikt voor hoge aanloopstromen - maar dat is in een camper niet echt relevant)
- Een langzamere lader (de Ective laad maar met 20A, de Victron met 70A)
- Geen instel- of debugmogelijkheden
- Geen powerassist
- Bluetooth optioneel bij een Epever, geen optie bij de omvormer

Mastervolt zie je in de camperwereld relatief weinig, die komt je meer tegen in de scheepvaart.

Naast Ective is Xenteq of Epever ook een leuke betaalbare optie in het middensement.
Die hebben ook kwalitatief goede omvormers, alleen is dat dan een losse omvormer en lader, ze hebben geen all-in zoals een Ective CSI of Victron Multiplus.

Zelf merk ik dat de meesten klanten toch sneller voor Victron kiezen, ondanks de wat hogere prijs. Victron straalt voor veel mensen een stukje vertrouwen uit en bied bij verkoop tzt ook een stukje meerwaarde: t spul is waardevaster en straalt 'ow er is niet op bezuinigd' gevoel uit.
En eventueel kun je zo'n ding ook meeverhuizen naar een nieuwe camper.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
paegan
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 24 jun 2022, 14:34
Locatie: Sneek

Re: Advies gevraag aangaande zonnepaneel setup op m'n Pilote



Bericht door paegan »

Wow, wat weer een uitgebreide reactie, top, thnx.

Ik ga me weer eens verder verdiepen en beraden op de grote hoeveelheid informatie die ik nu weer heb, nogmaals dank man!!!
Met vriendelijke groet Freddie

Retro Camper Pilote Peugeot J5 uit 1990
Gebruikersavatar
paegan
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 24 jun 2022, 14:34
Locatie: Sneek

Re: Advies gevraag aangaande zonnepaneel setup op m'n Pilote



Bericht door paegan »

P.s. zijn er ook schema's te vinden voor een totale elektrische installatie?
Ik vond als voorbeeld dit soort zaken, wellicht weten jullie nog meer links?
Met vriendelijke groet Freddie

Retro Camper Pilote Peugeot J5 uit 1990
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Advies gevraag aangaande zonnepaneel setup op m'n Pilote



Bericht door kampo »

Schema´s kan je vinden van gratis tot ongeveer 200 euro voor maatwerk.
Maar een schema heeft pas zin als je weet welke onderdelen er op moeten komen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
paegan
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 24 jun 2022, 14:34
Locatie: Sneek

Re: Advies gevraag aangaande zonnepaneel setup op m'n Pilote



Bericht door paegan »

Een paar weken verder ben ik druk aan het schetsen, denken en ook al doen.
Elke avond lees ik vooral ook hier de topics en de reacties, het topic van de Iveco is nuttig en zo vele andere.
Echt top dat er zo'n actieve community is. :clap: :thumbup:

Allereerst hebben we een grote beslissing genomen door al het gas uit de camper te slopen. We hebben beide in het verleden akkefietjes gehad met gas in caravan of camper, dat maakt dat het voor ons niet veilig voelt. Ik weet dat er veel mensen zijn die vinden dat het veilig is en dat zij nog nooit iets gehad hebben, wij wel, dus er uit die handel.

Dat maakt dat we ook moeten koken op elektrisch, nu koken we niet elke dag, het is vakantie, dus vaak uit eten, maar we willen wel dat het kan. In deze blog gebruiken ze een inductiekookplaat met 2 zones op een Ective SSI15 en 200Ah.

Ik pluis het kanaal van Will Prowse ook uit en daar noemt hij regelmatig dat een 24V systeem ook een goede optie kan zijn, zeker al vanwege het feit dat in deze dure kopertijden, de bekabeling dunner kunnen zijn, maar ook beveiligingen ed. goedkoper worden. De componenten zouden dan duurder zijn, maar dat vind ik eigenlijk meevallen.

Mijn keuze is gevallen op een roamer LifePO4 accu, in eerste instantie de 12V 320Ah, maar ook de 24V230Ah zou kunnen, dat in combinatie met een 2000W omvormer zou ons voldoende vermogen moeten leveren.

Ik ben er nog steeds niet uit of dat nu een multiplus wordt (laad lekker vlot tov een ective bv.) of toch de goedkopere ective/epever of nog anders. Goedkoper is idd maar de vraag, want je omschakeling, lader e.d. is ineen, tevens de powerassist, tja, blijft een mooi apparaat.

Maar goed, terug naar de vraag 12 of 24V. Nadeel van 24V is dat je voor veel toepassingen terug moet transformeren naar 12V. Echter die omvormer die hij adviseert, kost maar €40, dus dat is ook niet het issue.

Mijn gekozen panelen kunnen nog steeds zowel in serie als parallel (want 40V open spanning) op een 24V MPPT. Is parallel dan niet beter i.v.m. evt. schaduwval en daarmee instorten van de totale performance in serie.

En wat zouden jullie in mijn geval doen, dus koken op elektrisch, dan op 12V of 24V? Ook in acht nemende dat eigenlijk het gehel elektrische systeem toch al over de kop gaat, de EBL gaat er in zijn geheel ook uit, dus eigenlijk een frisse start.
Met vriendelijke groet Freddie

Retro Camper Pilote Peugeot J5 uit 1990
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Advies gevraag aangaande zonnepaneel setup op m'n Pilote



Bericht door kampo »

In tegenstelling tot wat ze beweren op die leuke website/blog heb je voor een 2 pit inductiekookplaat gewoon een heel krachtige elektrische installatie nodig. Je hebt het over meerdere duizenden euro's aan materiaal. 2 pitten (3200W) vraagt een inverter van >3000W met een LFP van minimaal 400Ah maar eigenlijk 660Ah. Kabels en aansluitpunten zijn heel dik in 12V maar de prijs valt mee, naast de rest.
Ervaring hebben de bloggers dus nog niet, als je goed kan lezen.
Laat staan op termijn.

Ja er zijn er die het, net zoals ik zelf getest of zelfs geïnstalleerd, hebben om te kijken hoe klein je kan en mag gaan. Daarbij kan je alle trukjes gebruiken zoals de knoppen nooit vol open draaien. Maar het is behelpen en de Inverter, LFP accu en BMS worden dan op of over de maximum capaciteit gebruikt. Dat gaat goed tot dat het stuk gaat en het is alvast niet mijn idee om een systeem zonder enige reserve te bouwen voor een camper.

Wat je wel kan doen, de inductie kookplaat is tenslotte het goedkoopste onderdeel van het systeem, is uitwijken naar
- een zogenaamde domino inductie kookplaat met instelbaar energie management (bv Siemens/Bosch). Die kan je begrenzen op bv 2400W.
- gebruik maken van 1 of 2 x 900W warmhoud inductie platen.
- een hybride oplossing voorzien 1 gas+ 1 inductie, zelfbouw of verkrijgbaar bij Tethford.
Groeten Kampo
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Advies gevraag aangaande zonnepaneel setup op m'n Pilote



Bericht door DJSmiley »

Idd, het gaat goed omdat de pitten niet volledig benut worden. Wil je dat wel dan moet je gewoon een hele dikke omvormer nemen, of een plaat die terug te regelen is.

Doe je dat niet dan moet je goed opletten en niet de pit(ten) tever openzetten, of de omvormer zal onderuit gaan. En dat is toch een beetje prutswerk, idealiter maak je de setup zo dat de gebruiker gewoon kan werken ZONDER te hoeven nadenken over totaalvermogen enz.

De goedkoopste 2-pits plaat die dat kan die ik ken is de Ikea Välbildad
https://www.ikea.com/nl/nl/p/valbildad- ... -20467592/
Bijlagen
ikeavalbildad.JPG
ikeavalbildad.JPG (63.45 KiB) 1504 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie