Advies gevraagd aangaande zonnepaneel setup op m'n Pilote

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
paegan
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 24 jun 2022, 14:34
Locatie: Sneek

Re: Advies gevraag aangaande zonnepaneel setup op m'n Pilote



Bericht door paegan »

Dank voor de reacties mannen.
Die kookplaat zal ik eens naar kijken.

En de vraag aangaande het bouwen van een 12V of 24V systeem?
Met vriendelijke groet Freddie

Retro Camper Pilote Peugeot J5 uit 1990
Gebruikersavatar
paegan
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 24 jun 2022, 14:34
Locatie: Sneek

Re: Advies gevraagd aangaande zonnepaneel setup op m'n Pilote



Bericht door paegan »

Ik ben 24V systemen verder aan het uitzoeken.
Ik kwam daarbij de Easy Solar II GX van Victron tegen.
Een Multiplus, MPPT en GX inéén, 2 wisselstroomaansluitingen, alles goed afgezekerd, lijkt een mooie oplossing.

Scheelt een flink stuk bekabeling, afzekering en schakeling, wordt het een mooi overzichtelijk geheel van.

Zijn er nog bijzonderheden rondom zo'n systeem, of ervaringen?

P.s. die Ikea kookplaat, dat gaat hem worden.
Met vriendelijke groet Freddie

Retro Camper Pilote Peugeot J5 uit 1990
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Advies gevraagd aangaande zonnepaneel setup op m'n Pilote



Bericht door DJSmiley »

Groot ding, dus goed kijken of dat praktisch weg te werken is, en hoe ga je het display van de GX aflezen? Kruip je eronder?

Als je binnen de GX wilt blijven is een color control op een normaal bereikbare plek een logischere optie.

Volgens mij zit er een MPPT 250/70 in. Da's een beetje erg overdreven. Ik vraag me zelfs af of die bij een lage PV spanning wel wil starten. Veel Victrons zijn accuspanning + 5V, maar het zou niet heel vreemd zijn als bij de grotere modellen er een ondergrens is.

Ik denk dat je met een normale MP, BMV, bedienpaneel en een Smartsolar een, voor in een camper, praktischere oplossing hebt.

(Bedienpaneel voor omvormer/power asisst en BMV display bereikbaar in de woonruimte, Bluetooth voor de Smartsolar en BMV om dat vanuit je bed te monitoren)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
paegan
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 24 jun 2022, 14:34
Locatie: Sneek

Re: Advies gevraagd aangaande zonnepaneel setup op m'n Pilote



Bericht door paegan »

Aflezen idd via het mooie schermpje, wat er natuurlijk ook weer extra bijkomt. :crazy:
Grootte is een goed punt, daar lag ik vanacht ook wakker van toen ik me dat realiseerde.
Die zware MPPT, dat klopt helemaal een 250/70, da's natuurlijk een heel goed punt, ik las dat deze tot systemen van 2000wp aankan, dan heb je idd kans dat hij bij 650Wp bij een matig zonnetje niet eens opstart. Dat had ik voorheen in huis ook met 6 panelen op 1 enkele omvormer.

Nou dat maakt hem geen optie, toch wel jammer. Die eenvoud, dat stond me wel aan.

Dank voor het advies @DJSmiley

Vanavond weer tekenen :lol3:
Met vriendelijke groet Freddie

Retro Camper Pilote Peugeot J5 uit 1990
CaradoT135
Berichten: 2302
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Advies gevraagd aangaande zonnepaneel setup op m'n Pilote



Bericht door CaradoT135 »

Net als bij alle andere Victrons:
MPPT 250/70 1b) De PV-spanning moet Vbat + 5V overschrijden zodat de regelaar kan starten. Daarna bedraagt de minimale PVspanning
Vbat + 1V.
Lijkt mij geen probleem.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Advies gevraagd aangaande zonnepaneel setup op m'n Pilote



Bericht door DJSmiley »

Dan is dat idd geen probleem (Ik kon het even niet zo snel vinden)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
paegan
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 24 jun 2022, 14:34
Locatie: Sneek

Re: Advies gevraagd aangaande zonnepaneel setup op m'n Pilote



Bericht door paegan »

Hmmmmzz,

ik denk dat ik beide varianten uitwerk, losse componenten vs EasySolar.
Maar eerst ff meten in de campert, kijken of het ding überhaupt kan passen.

Dank Mannen :bow: :bow:
Met vriendelijke groet Freddie

Retro Camper Pilote Peugeot J5 uit 1990
Gebruikersavatar
paegan
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 24 jun 2022, 14:34
Locatie: Sneek

Re: Advies gevraagd aangaande zonnepaneel setup op m'n Pilote



Bericht door paegan »

Ik heb een eerste versie van mijn elektrisch schema uitgewerkt, ben benieuwd naar jullie mening:

De Easysolar gaat toch niet lekker passen, kan wel maar wordt erg krap en dan met warmteontwikkeling e.d. niet ideaal. En eerlijk is eerlijk, het wordt ook allemaal wel heel erg duur voor zo'n oud beestje van een camper. Dan de Ective CSI30 op 24V laad maar met 10A, daarom toch terug naar een 12V systeem, waarop die met 20A laad.

Nog een paar dingen waar ik mee worstel:
  • De roamer 320S3 doet 250A conitnu, maar kan tot 500A gedurende 10s leveren, moet ik die disconnect dan uitleggen op die 250A op toch op die 500A, vandaar de Blue sea van 600A
  • En de plus kabel wordt beveiligd aan 1 zijde door de Mega zekering, worden kabels van nog geen meter, moet ik dan aan de accu zijde ook nog zekeren?
  • Ik heb de panelen nu nog in serie staan, maar stort dan niet de string in, bij schaduwval op 1 van de panelen? Zou dan parallel niet in dat geval voordeliger zijn?
  • Ik heb de automaat vervangen door een schakelaar, vind dat toch wel netjes in dat compartiment, beetje uniform zeg maar.
  • De Ective CSI moet met 2x 2 kabels aangesloten worden, kan ik dat veilig op de Mega/Midi op de 200A zekering aansluiten, of is er een betere optie, bv. via nog een busbar?
  • De Ikea Välbildad is inmiddels in huis, met de vermogens begrenzingsfunctie kan ik hem precies instellen op 3000W, even uitproberen of dat werkt, anders nog een stap lager op 2500W.
Afbeelding
Met vriendelijke groet Freddie

Retro Camper Pilote Peugeot J5 uit 1990
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Advies gevraagd aangaande zonnepaneel setup op m'n Pilote



Bericht door DJSmiley »

Ziet er goed uit.

Kwa omvormer: 24V / 10A is net zoveel als 12V / 20A: Hetzelfde vermogen. Dat maakt niet uit.

Een 12V / 400Ah accu heeft bv ook dezelfde hoeveelheid energie (4800Wh) als een 24V / 200Ah accu.

Die Roamer is een prima optie en kan ook het vermogen van een 3000W omvormer aan. Alleen de kabel tussen batterij, schakelaar en hoofdzekering dan op 70mm2 doen.
35mm2 is te dun.. Naar de omvormer kan het wel, omdat je de Ective's aansluit met 2x35mm2, dus netto ook 70mm2 hebt.

De zekering naar de Ective zou ik zwaarder doen: 200A is max 2400W. Ik zou een 300A zekering nemen.
Een busbar extra hoeft niet perse. Maakt het installeren wel iets makkelijker (met 70mm2 vanf de hoofdzekering naar een klein verdeelblok) maar is extra kabelschoenen en overgangen. Met wat handigheid kun je prima 2x35mm2 pakken, aan 1 kant beiden voorzien van een 35mm2 kabelschoen en aan de andere kant samen in een 70mm2 kabelschoen. Dan maak je dus een Y-kabel.

De Orion TR Smart (Zo te zien de 18A versie) kan prima met 10mm2. De schakelaar daartussen zie ik niet perse nut in.

De kabel moet bij de startaccu gezekerd worden. Dus vooraan die kabel, niet pas bij de orion zelf.

Zonnepanelen: Serie zou kunnen, maar parallel is ook een prima optie. Bij parallel heb je idd het voordeel dat schaduw op 1 paneel alleen invloed heeft op dat paneel, bij serie stort je hele opbrengst in.
Met 6mm2 is dat ook geen probleem.

Ik mis alleen aardlek: Ik zou zeker een aardlekautomaat tussen de CEE en de omvormer/lader plaatsen.

Kwa accu: Met de 320Ah kom je een eind, maar bedenk wel dat je afhankelijk bent van rijden en/of zon. Je kan ook de 460ah overwegen, dat geeft je wat meer marge als het wat slechter weer is. Maar je zal als het weer echt tegen zit toch af en toe aan de paal moeten als je regelmatig kookt, wat dat betreft is inductie toch een impact op je energiesysteem.
Met de 24/230Ah heb je dezelfde hoeveelheid energie als een 12V / 460Ah versie. De 320 is toch een stapje terug.
Wel kun je overwegen een losse lader erbij te doen. Als je een compleet lege 460Ah hebt en die met 20A gaat laden (en ondertussen nog wat gebruikt) ben je minimaal 24 uur bezig.. Dan zou een 30A lader erbij wel aan te raden zijn, dan kun je in een enkele overnachting je accu's weer bijladen.

Maar goed, je kan die later nog toevoegen eventueel en het eerst proberen. (je hebt immers een vrije aansluiting). Wel zou ik 'alvast' een dubbel stopcontact monteren bij de Ective (dus direct aan de paal), dan kan daar later een lader in.

De Smart Battery Sense: Daar zie ik het nut niet van. De Roamer heeft een eigen prima BMS.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Advies gevraagd aangaande zonnepaneel setup op m'n Pilote



Bericht door kampo »

Nog even terugkomen op je vraag waarom geen 24V installatie op een 12V camper.
Zelf heb ik altijd 24V installaties gehad maar wel op 24V voertuigen. Dus ik weet wat je wint.

De winst in jullie geval is dat je de bekabeling in 24V minder zwaar gaat belasten.
De 12 en 24V boord verbruikers kosten even veel, maar je hebt ze al, want het is een bestaande camper. Je zal dus een trafo moeten gebruiken van 24>12V, niet leuk want rendement verlies.
Het grote nadeel is dat je de dynamo stroom moet optransformeren en dat gaat enkel goed met een erg dure buck boost van bv 50A. Die geeft 25A in 24V.
Daarom zou ik het zeker niet doen.
Tenslotte zijn slechts een paar meter kabel en een paar verbindingen extra dik uit te voeren. Een 3000/12V inverter trekt incl verliezen tot 280A stroom. Zo iets doe ik met bv 2 kabels van 50mm2 bovenop elkaar. Dat is 100mm² en niet 35mm². Waarschijnlijk zijn er daarvoor dubbele aansluitpolen op de inverter.

Anderen stellen de vraag of ze niet meteen naar 48V gaan. Dan kunnen ze de goedkope 48V LFP's gebruiken. Het probleem is echter groter omdat er bijna geen 48V camperspullen te vinden zijn. Dus dat gaat enkel bij full 230V campers.

Succes met de domino kookplaat. Ik ken dat Ikea ding niet :thumbup: @DJSmiley en heb het power management daarvan dus niet getest. Ik zou vooraf altijd een testopstelling maken. Voor dat je de gaten gaat boren. Je weet niet of die domino kookplaat pulserend stroom gaat opnemen en of de inverter dat kan slikken. De test heb ik wel gedaan met een Steba 200 op een Multiplus 3000. Dat kwam niet goed. Allé eventjes wel, maar niet lang met een 3200W kookplaat op een inverter die voor 2400W gebouwd werd.

Normaal gebruik je voor een 2 pit inductie een Multiplus 5000 (of de equivalent van een goedkoper merk) Dat gaat goed met LFP accu's van 600Ah/12V of meer. De voertuigen met een 2pit inductie die ik ken hebben allemaal een nog groter accu systeem.
Er hoort ook een groot solarpark bij want enkel een oude dynamo gaat dit niet geladen krijgen.

Als je dit alles met Victron spul gaat doen dan hebben we het over een installatie in een orde van 10.000 €. Zo een installatie is zeldzaam op een oldtimer. Met Ective en andere goedkope componenten kan dat voor minder dan de helft. Je merkt dat een Combi toestel zoals CSI 30 worstelt met de combinatie van 3000W inverter maar verhoudingsgewijs te kleine 20A accu lader. Als je de reviews over Ective gaat lezen, dan gaat er een wereld voor je open. Ik zou het niet durven.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Advies gevraagd aangaande zonnepaneel setup op m'n Pilote



Bericht door kampo »

paegan schreef:
di 14 mar 2023, 20:53
...De Ikea Välbildad is inmiddels in huis, met de vermogens begrenzingsfunctie kan ik hem precies instellen op 3000W, even uitproberen of dat werkt, anders nog een stap lager op 2500W....

Om nog voor een redelijke prijs te koken denk ik toch eerder aan zo een ronde 24cm 1 pit inductieplaat van slechts 900W. Dat vermogen gaat vergelijkbaar zijn met een kleine gaspit.
De Ikea Välbildad past eigenlijk enkel in een camper met een keukenblad van 60cm diep.
Het noodzakelijke accu en inverter vermogen om een Domino 2 pit inductie versie aan te drijven is fors €€€
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
paegan
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 24 jun 2022, 14:34
Locatie: Sneek

Re: Advies gevraagd aangaande zonnepaneel setup op m'n Pilote



Bericht door paegan »

In principe helemaal eens met je kampo, echter in mijn research kwam ik dit tegen, let wel, notabene op de victron website.
Van life with induction hob
Daar koken ze met een Ikea kookplaat op een Multiplus 12/2000/80 en gevoed door een 200Ah Victron accu.

Ik vind het ook nog steeds spannend, maar heb de knoop doorgehakt, ik ga het proberen.
Ik ben van de Ective afgestapt, nog maar dieper in de buidel getast, vrouw even overtuigen, want ja die WAF factor he, daar moet je wel rekening mee houden. En heb daartoe een 12/3000/120 besteld, dit in combinatie met mn 12V 320Ah roamer, sta ik er nog net beter voor dan de gebruikers in dat topic, tenminste, dat denk ik, met mn beperkte kennis m.b.t. het camperen.
Wel neem ik jouw advies ter harte en ga eerst een test opstelling maken, tenminste, als die roamer wat opschiet, levering is al van eind maart naar eind april opgeschort.

En ja, het past maar net, die ikea kookplaat in een werkblad, maar aangezien ik toch al het gehele bovenblad van de keuken gesloopt heb, daar ik die vieze tegeltjes kwijt wilde en ik een nieuwe compressor koelkast (Indel B Cruise 100) ga plaatsen, heb ik dus de ruimte om e.e.a. enigsins custom te maken.

Nog een vraag, ik heb in mn schema in de accu voeding kabel die Blue Sea 600A schakelaar, is dat beslist nodig, of kan ik met een Proplus van 275A/ 1250A piek, dat ook doen. Veiligheid is belangrijk, maar dit scheelt €100 op 1 schakelaar. (De roamer doet 250A continue)
Met vriendelijke groet Freddie

Retro Camper Pilote Peugeot J5 uit 1990
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Advies gevraagd aangaande zonnepaneel setup op m'n Pilote



Bericht door kampo »

De aanbevolen zekering staat ergens in de handleiding van de Multiplus 3000/12V .
Maar mijn vuistregel is 3000W/12V x factor 1,5 en dan naar boven afronden.
Dat geeft 400A
Als een Bluesea te duur is dan zou ik een gewone 400A megafuse met houder gebruiken.
En altijd een grote 250/1250 accu schakelaar met metalen hendel.
Voor die bekabeling moet je narekenen volgens de lengte maar ik denk aan 2 kabels van 50mm² op elkaar.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
paegan
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 24 jun 2022, 14:34
Locatie: Sneek

Re: Advies gevraagd aangaande zonnepaneel setup op m'n Pilote



Bericht door paegan »

Hallo collega Camperaars,

aangezien de vraag die ik hier stelde niets van doen had met m'n zonnepaneel setup, heb ik deze vraag aan een nieuw topic toevertrouwd.
Laatst gewijzigd door paegan op ma 29 mei 2023, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet Freddie

Retro Camper Pilote Peugeot J5 uit 1990
Plaats reactie