Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
ronman
Berichten: 43
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 17:22

Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door ronman »

Ik heb bij de dealer twee nieuwe 100 Ah EZA accu's laten plaatsen.
Had een 160 W zonnepaneel en een Antarion verdeler.
De accu's kan ik met bluetooth bereiken en zien hoe vol ze zijn, laadspanning etc.

Ik heb de volgende problemen:

- de accu's laden onregelmatig, de ene is snel op bijv. 80% en de ander op 35%.
- in volle zon, laadspanning maximaal rond een kleine 2 A per accu.
- aangesloten op de walstroom vergelijkbare laadspanning.
- bij rijden, kan het laden wel starten tot 25 Ah laadspanning, die zakt na enige tijd naar onder de 10 Ah
na 8 uur rijden is één van beide nog niet eens tot 100%

Ben de camper al twee keer een dag kwijt geweest, eerste keer hebben ze er dikkere kabels opgezet en de tweede keer een booster (?), ook kreeg ik te horen, dat de app niet nauwkeurig was, want ze hadden gemeten, dat beide accu's even vol zaten, terwijl de app aangaf, dat de ene meer dan de helft minder vol zat. Ik moest de update in de gaten houden. Toen ik weg reed daar, merkte ik weer hetzelfde probleem te hebben.

Nu zit ik in de Algarve en heb de goedkope Antarion vervangen door een Victron 100/30 en op het dak 4 x 150W zonnepanelen, per paar paralel aangesloten, dus 2 x 24 Volt 300 Watt.
Bij de Victron komt dus voldoende laadspanning binnen, alleen kan hij aan de beide accu's niet meer kwijt dan rond de 3 Ah!
Wel laden beide accu's nu met minder groot verschil en is het niet weer steeds dezelfde die 'achter' loopt.

De dealer heeft mij weer gezegd een afspraak te maken, maar ik zit op 1500 km afstand!

Heeft iemand een idee, waarom de accu's wel de laad-Ampères accepteren van de dynamo, maar niet het volledige van de walstroom-en de zonnepanelen-capaciteit?
Laatst gewijzigd door ronman op ma 13 feb 2023, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nwe Lithium-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door Kroppie »

zit er in de accu (bms) een z.g balanceer functie?, bij lithium accu,s is dat een belangrijke functie welke zorgt dat alle cellen zoveel mogelijk gelijk vol zijn, als dat niet zo is dan schakeld de accu af als de slechtste (leegste)cel zijn minimum spanning bereikt heeft
Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 12 feb 2023, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 4035
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Nwe Lithium-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door DJSmiley »

Welke spanningen meet je op de accu's en lees je in de app af? Is de spanning in de app van de accu gelijk aan wat je uitleest op de Victron 100/30?

Staat die Victron ingesteld voor LiFePO4?

Het kan natuurlijk ook dat de accu's vol zitten. Dan kun je nog zoveel panelen hebben, maar blijft de stroom nagenoeg nul.

Dat een app afwijkt gebeurt wel vaker. Bij veel BMSsen helpt het om de accu eens goed op te laden, helemaal te ontladen tot de accu's uitschakelen en weer op te laden.
(full cycle doen)
Bij een LiFePO4 is de spanning niet veelzeggend of ze 25 of 80% vol zitten, maar als ze echt vol zitten ga je richting de 14V en dan neemt de stroom ook af. Dat is wel te meten.


Alleen waarom gaan ze dikkere kabels plaatsen, een 2e keer een booster? Als die dikkere kabels nodig waren, dan hadden ze dat toch meteen moeten doen? (En idem voor de booster)
Klinkt meer als 'we gaan wat klooien' dan 'we hebben gemeten en weten wat het probleem is'.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Nwe Lithium-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door JoopBrekken »

De SOC aanduiding kan inderdaad afwijken. Als de accu echt vol is geweest dan is dat meestal beter.
De laadspanning wordt weergegeven in Volt, de laadstroom in Ampere ( dus geen Ah ) en de ladingstoestand van de accu in Ah of SOC.

DJ was me net voor :-B

Ronman: wat is de spanning op de accu,s als er bijna geen laadstroom wil lopen?
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door myway »

Ik zou de accu’s los van elkaar helemaal ontladen en los van elkaar weer vol laden.
Kijken wat dan aangegeven wordt per accu.

Ik hoop wel dat de plus van verbruikers en laders op een van de accu’s zijn aangesloten en de minnen op de andere accu.

Plaats anders een foto hoe het nu aangesloten is.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door kampo »

ronman schreef:
zo 12 feb 2023, 16:48
...De accu's kan ik met bluetooth bereiken en zien hoe vol ze zijn, laadspanning etc.

Ik heb de volgende problemen:

- de accu's laden onregelmatig, de ene is snel op bijv. 80% en de ander op 35%.
- in volle zon, laadspanning maximaal rond een kleine 2 Ah per accu.
- aangesloten op de walstroom vergelijkbare laadspanning.
- bij rijden, kan het laden wel starten tot 25 Ah laadspanning, die zakt na enige tijd naar onder de 10 Ah
na 8 uur rijden is één van beide nog niet eens tot 100%
...
Nu zit ik in de Algarve en heb de goedkope Antarion vervangen door een Victron 100/30 en op het dak 4 x 150W zonnepanelen, per paar paralel aangesloten, dus 2 x 24 Volt 300 Watt.
Bij de Victron komt dus voldoende laadspanning binnen, alleen kan hij aan de beide accu's niet meer kwijt dan rond de 3 Ah!
Wel laden beide accu's nu met minder groot verschil en is het niet weer steeds dezelfde die 'achter' loopt.
...
Volgens mij is er inderdaad iets aan de hand.
Om te beginnen is het verschil tussen de accu's veel te groot.
Ligt dat aan de meetmethode of aan de accu's ?
Afkoppelen en een individueel helemaal vol laden, daarna weer koppelen. (zoals Myway zegt)

Met een solar park van 600Wp en een (te kleine) 30A Mppt zou je, in de volle zon, met lege LFP een opbrengst moeten tegen komen van bijna 30A

Op basis van de te beperkte metingen en waardes die je ons doorgeeft is het niet mogelijk om een juiste diagnose te stellen.
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door myway »

Internet is niet heel duidelijk over deze accu.
Maar voor zover ik het kan vinden kunnen de accu’s paralel geschakeld worden, wat niet met elke lfp4 accu kan.
Maar als ik het lees wat de dealer heeft gedaan heb ik er zo mijn bedenkingen over hoe het aangesloten zit, vandaar mijn vraag over een foto.
ronman
Berichten: 43
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 17:22

Re: Nwe Lithium-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door ronman »

Staat die Victron ingesteld voor LiFePO4?
Ja, op "7"
Laatst gewijzigd door ronman op ma 13 feb 2023, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
ronman
Berichten: 43
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 17:22

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door ronman »

Printscreens van 10h30 Portugese tijd in de ochtendzon

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dit zijn de accu's

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ronman op ma 13 feb 2023, 20:47, 3 keer totaal gewijzigd.
DJSmiley
Berichten: 4035
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door DJSmiley »

Als je accu 13.1-13.2V geeft is ie zeker nog niet vol. Dat komt ook wel overeen met wat je leest.

Alleen ziet je MPPT een spanning van 14.2V. Dat is het maximale wat de Victron in de LFP setting doet als absorbtiespanning. Dat verschil is heel groot

De accu's en de MPPT zouden dezelfde accuspanning moeten aangeven (een klein verschil zou nog kunnen, maar niet 1V)

Dat betekend dat er dus iets niet goed zit: Te dunne kabels, slechte verbindingen, goedkope rommel (automatische zekeringen enz) of andere overgangsweerstanden. Hoe zit het aangesloten?


Overigens speelt dit al heel lang gok ik? De accu's hebben ook behoorlijk verschillende cycles (53 vs 66). Is er later een accu bijgeplaatst ipv beide tegelijk?
En zoveel cycles al.... dan gebruik je veel stroom en is eea nog zeker niet goed in balans. Dit zijn aantallen die ik verwacht na een tijd.,
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
ronman
Berichten: 43
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 17:22

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door ronman »

Alleen waarom gaan ze dikkere kabels plaatsen, een 2e keer een booster? Als die dikkere kabels nodig waren, dan hadden ze dat toch meteen moeten doen? (En idem voor de booster)
Klinkt meer als 'we gaan wat klooien' dan 'we hebben gemeten en weten wat het probleem is'.
Zgn ook in overleg met EZA
ronman
Berichten: 43
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 17:22

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door ronman »

Overigens speelt dit al heel lang gok ik? De accu's hebben ook behoorlijk verschillende cycles (53 vs 66). Is er later een accu bijgeplaatst ipv beide tegelijk?
En zoveel cycles al.... dan gebruik je veel stroom en is eea nog zeker niet goed in balans. Dit zijn aantallen die ik verwacht na een tijd.,
Voor ik hem kocht zat er één AGM accu in, ik heb toen bij de koop, begin juni 2022, de twee lithium-accu's te laten plaatsen en een omvormer van 3000W.
Dit heeft mij veel gekost, dus ik baal als een stekker al zolang te moeten aanklooien. Ook het zitten in een stationair draaiende camper is niet fijn voor mij en mijn 'buren'.

De Victron zou nu toch op 'boost' moeten stan ipv 'druppelen'?

Afbeelding
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door kampo »

Voila dat zijn goede waardes om een diagnose te stellen :thumbup:
>zie de opmerkingen van DJsmiley, je hebt een verschil van 1V tussen wat er aan de MPPT vertrekt en aan de LFP aankomt !?

Een 3000W omvormer is heftig voor "slechts" 2x100Ah LFP
Ik hoop dat de kabels dik genoeg zijn en dat je je verbruik beperkt tot wat er dagelijks van stroom binnenkomt.

Laat nog eens zien op welke settings (rechts boven tandwieltje in Victron connect) de MPPT staat ingesteld.
Groeten Kampo
ronman
Berichten: 43
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 17:22

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door ronman »

Een 3000W omvormer is heftig voor "slechts" 2x100Ah LFP
Ik hoop dat de kabels dik genoeg zijn en dat je je verbruik beperkt tot wat er dagelijks van stroom binnenkomt.
Ik mag aannemen dat de kabels dik genoeg zijn, het camperbedrijf zal toch wel iets goed gedaan hebben?
Ik gebruik overigen nooit meer dan 2000 W en dat voor amper twee minuten, de eierkoker is 350 W, die staat zo'n 10 minuten aan. Verder alleen laden laptop, tandenborster, telefoon, etc.
Plaats reactie