Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door hathi »

Kees,het zijn aannames,ook van mij , overdag,word er meestal geladen, met Solar……maar wat Arie schrijft bedoel ik ook 1 voor een ,omvormer , enz ,los nemen,dan kom je er vanzelf,en dat kan hij best zelf ,volgens Rudy
Hans
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door kampo »

Bovendien schreef Ron dat de accu's zeer ongelijk laden. Tenminste volgens wat hij afleest.
En wel op een minder nauwkeurig appje en niet op een BMV.
Daar bovenop komt het mysterieuze afschakelen van de accus; dus de 2 BMS'sen gaan 3 keer in 35 dagen open. Het is ook niet logisch dat ze alle 2 tegelijk zouden open gaan, tenzij ze met elkaar communiceren.
Nu we weten dat de bekabeling juist is aangesloten heb ik dan toch mijn twijfel over de accu's en hun BMS.
Volgende zaak om uit te sluiten is het verbruik. Staat er werkelijk geen grote verbruiker aan op het ogenblik dat dit zich voordoet ? Ik zou eerst het stroom verbruik eens monitoren.
Staat hij s' nachts aan de walstroom dan kan het ook zijn dat de BMS'sen in overspanning uitschakelen. Ook dat kan je monitoren.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door TestCase »

Er is geen accumonitor nu dus accu's een voor een afkoppelen is de snelste weg?

Mits TS zeker van zijn zaak is en geen kortsluiting veroorzaakt. Rudy kan hem als geen ander uitleg geven!

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door Hoofdnoorman »

Vandaag toch maar even verder gekeken. Want vanochtend zag ik dat er niet geladen werd. Mijn fout want ik heb gisteren de paneelspanning gemeten en daarna even de stroom. Daarna de accuspanning, maar de kabel stond nog op Amp. :oops:
Ik dacht mijn Fluke de zekering er uit, maar neen. Ik meet 13,07 Volt en aan de accu's ook 13,06.
Oh wonder, wat ik niet in de gaten had, dat de zekering tussen de solar lader en de accu wel door was. Heel toevallig nog wat gemeten.

Vanmiddag dus even de panelen afgekoppeld, de zekering van de accu's vervangen en daarna de panelen er weer aan. Ja, het spul begint te laden. Maar het gaat tergend langzaam. Zeker omdat ik even bij mij een aantal panelen heb uitgeschakeld om een controle te krijgen wat 600 Wp aan panelen opbrengen op dat ogenblik. En dan zijn mijn panelen van uitstekende kwaliteit of Ron zijn panelen slecht. Beiden zijn even smerig. Ik vermoed echter dat de bekabeling bij Ron aan de krappe kant is. 600 Wp over 2,5 mm² en dat vind ik erg dun. Ik heb Ron dan ook gezegd dat dit minstens 10 mm² zou moeten zijn.

Morgen even verder kijken. Er is beslist geen stroomverbruiker. Gezien de websites en presentatie lijkt mij ook niet dat EZA een slechte accu zou zijn. Kijk even hier.
Wel is het een "Drop in" en men meent te moeten zorgen dat er niet meer dan 40 Amp geladen mag worden en meerdere restricties.
Zelf ben ik van mening dat er in de accu's en/of daarin de BMS'en de boel belazeren.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door Kroppie »

13 volt en 600Wp is zeg, 50 amp, over 5meter geeft die 10mm2 dan 0,9 volt verlies, 2,5mm2 geeft +3,5 volt verlies, da,s nogal wat
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
CaradoT135
Berichten: 2298
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door CaradoT135 »

Zijn PV spanning was volgens mij iets van 46,55V dat met 600Wp en 5 m kabellengte, ik zou voor de veiligheid nog een keer opnieuw gaan rekenen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door Kroppie »

ik reken tussen regelaar en accu, en rond ruim af, en draad heb ik liever te dik dan te dun, en beter korter dan langer
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door kampo »

Kan je nog eens iets laten zien van verschil tussen de spanning op de accu's en de spanning op de mppt aan de accukant.
Dat was bij een vorige vaststelling heel groot en dat kan natuurlijk niet.

Op pagina 1 was het 13,1V op de accu en 14,1V op de mppt. Bij 2A.
Nu nagezien is dat de kabels goed zitten moet er een probleem van meting zijn of iets in de accu.
Met een multimeter zou je kunnen zien welke juist is en welke fout.
Misschien ga je kunnen bewijzen dat de accu open mag om van binnen te meten.
Groeten Kampo
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door Arie55 »

Is het misschien een xiaoxiang bms? En staat in de geschiedenis op Locking? Dat 'geintje' had ik onlangs. De oplossing is dan, zet dan bij App setting | Dashboard type naar Driving mode en weer terug naar Monitor mode

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door Hoofdnoorman »

kampo schreef:
ma 27 feb 2023, 21:47
Kan je nog eens iets laten zien van verschil tussen de spanning op de accu's en de spanning op de mppt aan de accukant.
Dat was bij een vorige vaststelling heel groot en dat kan natuurlijk niet.

Op pagina 1 was het 13,1V op de accu en 14,1V op de mppt. Bij 2A.
Nu nagezien is dat de kabels goed zitten moet er een probleem van meting zijn of iets in de accu.
Met een multimeter zou je kunnen zien welke juist is en welke fout.
Misschien ga je kunnen bewijzen dat de accu open mag om van binnen te meten.
Ik ben er bijna van overtuigd dat het in de accu's zit. Het meetverschil klopt wel ongeveer en dat wijt ik aan de dunne kabels. Zo te zien zijn de accu's niet open te maken, maar laten we niet vergeten dat Ron garantie heeft.
Ondanks dat ik zelf ook kort van stof ben als er iets niet deugd, had ik toch grote moeite om hem vandaag te zeggen dat de bekabeling van en naar de accu en regelaar te krap bemeten was. Er is voor veel geld geïnvesteerd en het klopt niet.
Ik zou anders vandaag vertrokken zijn richting Nederland en ben dus even blijven hangen. Morgen nog even controleren en dan moet het toch over gelaten worden aan de leverancier. Alleen al het feit dat beide BMS'en verschillende waardes af blijven geven die ver uit elkaar liggen kan niet kloppen. Er zit ook nog een booster tussen maar die zit dusdanig dat ik dit niet zo maar even los kan halen. Zover ik echter kon zien bij het licht van een telefoon, waren de aansluitingen goed.
Overigens waren de accu's heel gemakkelijk uit te schakelen. Er zit een schakelaar op elke accu. Dit geeft echter geen verschil in de laadregeling.

Verwarrend is dat Ron zegt dat tijdens het rijden de accu's met vol vermogen worden geladen. Dat heb ik hier niet geprobeerd op de parkeerplaats. In dat geval willen de beide accu's dus graag de aangeboden stroom accepteren.
Aangezien de solar lading alsmede de walstroomlading buiten de booster om gaan, reist de vraag: "Waarom accepteert de accubank wel het dynamovermogen volop, maar niet het kleinere zonnestroom of walstroomlading?"

Ik heb hoofdstuk 9 van de manual van Victron geheel nagelopen en het enige dat ik mogelijk nog anders had willen hebben is de dunne bekabeling.

Resumerend:
Duidelijk is dat de getoonde waardes van de Bluetooth modules van beide accu's afwijkend zijn van elkaar en dat de klemspanning niet overeen komt met de gemeten klemspanning.
Duidelijk is dat gedurende een maand er 3 keer (nota bene op tijdstip van zonsondergang) er een ontlading heeft voorgedaan van pakweg 300 Watt gedurende acht uren waarna de ingebouwde BMS' en de accu's uitschakelen.
Duidelijk is ook dat de booster goed is aangesloten.
Duidelijk is dat de accu's op goede wijze met elkaar zijn verbonden. Er geen spanningsverschil tussen kabels en polen of kabels en massa is, m.a.w. het is keurig voor elkaar.
Duidelijk is dat de bekabeling van de panelen via de regelaar ver onder de maat zijn. In de handleiding wordt inderdaad gesproken over een deel van de problemen.
Onduidelijk dus die 3 keer ontladingen. Is het de koelkast met een incidentele storing? Het ding is volledig automatisch dus het zou kunnen.
Onduidelijk is of er misschien sluiting in één van beide accu's is waardoor de boel in de soep loopt.
Onduidelijk is ook waarom er wel de volle dynamostroom geaccepteerd wordt ter lading maar dan niet van de andere laders. (Was het nu mijn eigen lader zou ik zowat denken dat de temperatuursensor 0°C meet en daarom het laden tegen houdt.)

Rest het verwijderen van de 12 volt zekering van de koelkast. Dat zal dan elke dag moeten gebeuren als Ron stil staat, immers het verbruik treedt incidenteel op.

Meer kan ik niet verzinnen. Maar als iemand een idee heeft hoe en waar ik de "geschiedenis" van de Victron app kan vinden en veiligstellen, zou ik dit graag vernemen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door pwhooftman »

Ik heb het hele verhaal nog eens doorgelezen.

Ik kan me niet vinden in de conclusie dat de aderdikte tussen solarregelaar en Life4po accu's (2.5 mm2) de oorzaak van de problemen zou zijn. 2.5mm2 is weliswaar te gering om de huidige 600wp aan solar capaciteit ten volle te benutten, maar het verlies zou lang niet zó groot moeten zijn dat er maar 1 á 2 ampère geladen wordt bij zonneschijn. Ik heb even de vaak genoemde leitung rechner er bij gehaald: een 5 meter lange 2.5mm2 draad verliest 0.7 volt bij 10 ampère, dus nog niet eens het gerapporteerde 1 volt verschil. En dat bij 10A, niet de 1 á 2 A die gerapporteerd wordt.

De laadstroom van de dynamo begint m.i. op een acceptabele 30A, maar ik zou verwachten dat die rond dat niveau zou blijven hangen mits er niet ook een koelkast automatisch op 12V overschakelt.

In dit specifieke geval zou ik eigen metingen met een ampére tang veel meer vertrouwen dan dat wat de apps rapporteren, door met een ampéretang te meten wat er daadwerkelijk door de zonnepanelen geleverd wordt (en wat daarvan naar de accu's gaat en wat naar eventuele ingeschakelde verbruikers gaat) zou de oorzaak toch snel gevonden moeten kunnen worden.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door myway »

@Rudie
Wat bedoel je met de geschiedenis van de Victron app?
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door TestCase »

Rudy, je kunt de geschiedenis naar iemand mailen. Je mailt dan steeds de laatste 30 dagen.

Afbeelding

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door Hoofdnoorman »

pwhooftman schreef:
di 28 feb 2023, 0:20
Ik heb het hele verhaal nog eens doorgelezen.

Ik kan me niet vinden in de conclusie dat de aderdikte tussen solarregelaar en Life4po accu's (2.5 mm2) de oorzaak van de problemen zou zijn. 2.5mm2 is weliswaar te gering om de huidige 600wp aan solar capaciteit ten volle te benutten, maar het verlies zou lang niet zó groot moeten zijn dat er maar 1 á 2 ampère geladen wordt bij zonneschijn. Ik heb even de vaak genoemde leitung rechner er bij gehaald: een 5 meter lange 2.5mm2 draad verliest 0.7 volt bij 10 ampère, dus nog niet eens het gerapporteerde 1 volt verschil. En dat bij 10A, niet de 1 á 2 A die gerapporteerd wordt.

De laadstroom van de dynamo begint m.i. op een acceptabele 30A, maar ik zou verwachten dat die rond dat niveau zou blijven hangen mits er niet ook een koelkast automatisch op 12V overschakelt.

In dit specifieke geval zou ik eigen metingen met een ampére tang veel meer vertrouwen dan dat wat de apps rapporteren, door met een ampéretang te meten wat er daadwerkelijk door de zonnepanelen geleverd wordt (en wat daarvan naar de accu's gaat en wat naar eventuele ingeschakelde verbruikers gaat) zou de oorzaak toch snel gevonden moeten kunnen worden.
Ja, allemaal leuk en aardig, maar in heb geen stroomtang bij mij, enkel de Fluke en vanochtend waren beide accus geheel leeg volgens hun eigen app. Klemspanning 12,8 volt. Solar lader laadt even 10 minuten en gaat dan over op absorptie. De victron geeft een spanning van 14,2 volt aan. Klem spanning nog steeds 12,8 volt.
Vermogen op de panelen ongeveer 240 Watt bij 46 Volt. Bij de accu's is er niet meer van over.
Ron is net weggereden. Met de motor aan laadt het systeem bijna 40 Amp stationair. De bekabeling van de Victron naar de accus is ongeveer 6 meter en ligt volledig weggewerkt zodat ze niet te volgen zijn. Misschien gaan ze wel eerst naar een EBL of zo en zit daar een fout.
Ik had even een bypass willen leggen vanaf de regelaar naar de accus, maar greep mis in mijn voorraad. Vorig jaar heeft iemand bij mij aan de camper stroom gehad en mijn 20 meter lange 4 mm² tweelingkabel in beslag genomen.

Ron is net weggereden helaas te laat om er dus een kopie van te maken. Ondertussen zit zijn probleem bij mij hoger dan bij hem, heb ik de indruk. Ik kan het niet hebben dat ik de oplossing niet kan vinden, en ik ben beslist niet dom.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie