Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door Hoofdnoorman »

Nou ja, dan mag je wel langs komen. Ik sta vrij in Albir maar ga wel over twee weken richting Nederland.

Wellicht dan beter om aan te geven wanneer, zodat misschien @Kampo, @DJSmiley en @Myway een beetje paraat zijn. Mogelijk heb ik hun hulp hard nodig.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
ronman
Berichten: 43
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 17:22

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door ronman »

Nou ja, dan mag je wel langs komen. Ik sta vrij in Albir maar ga wel over twee weken richting Nederland.
Ik ga even een plan maken en breng je op de hoogte, groet Ron
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door myway »

Idd geen shunt, ff in verwarring gebracht door de afbeelding van de app.
Maar ondanks dat zou er op een accu op de plus maar een dikke kabel moeten zitten en op de andere accu maar een kabel op de min.
Dat is hier niet het geval.
Door ongelijke ontladen en laden van de accu’s en de bms in elke accu gaat dat dan niet goed.

Als je een afspraak kan maken met hoofdnoorman zal er veel duidelijk worden over de verschillende aansluitingen.
ronman
Berichten: 43
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 17:22

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door ronman »

Idd geen shunt
Wat betekent dit in mijn geval?
Ik ken een shunt alleen in de medische term
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door DJSmiley »

Een shunt is een onderdeel van een batterijmonitor. Daarmee kun je zien hoeveel er in de accu's gaat, of uitgaat, en resterende capaciteit.

Veel handiger dan 2 losse accu's met losse apps die je zelf moet optellen (niet elke accu heeft apps waarbij je meerdere accu's in 1 overzicht kan uitlezen) en veel nauwkeuriger.

Meeste mensen kiezen voor een Victron Smartshunt (alleen bluetooth)

andere opties zijn de BMV 702 (alleen schermpje) of 712 (Schermpje en Bluetooth)

https://www.victronenergy.nl/battery-monitors

Uiteraard zijn er ook zat andere merken die dat soort dingen leveren.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
ronman
Berichten: 43
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 17:22

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door ronman »

Meeste mensen kiezen voor een Victron Smartshunt (alleen bluetooth)
Dank je voor de uitleg, ik zag eerder, dat dit bij de Victron 100/ 30 een applicatie was, die je erbij kon kopen ( 100 €) Ik wist alleen niet, dat dit zo werd genoemd
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door DJSmiley »

Bij de 100/30 is een bluetooth module te koop. Daarmee kun je de Bluesolar MPPT voorzien van Bluetooth en op die manier instellen/monitoren.
Alleen
- De Smartsolar is een Bluesolar, maar dan met ingebouwde BT module en is veel goedkoper dan los kopen.
- Monitor je daar alleen je zonnepanelen opbrengst mee.

Met een Smartshunt of BMV monitor je de accu's. Dus niet alleen de opbrengst van de panelen, maar de hele accustatus: Capaciteit, verbruik en wat er totaal geladen wordt.

Je MPPT kan leuk aangeven dat ie 10A stroom levert, maar als je die 10A aan lampen en andere gein verbruikt blijft er niets over om te laden. De shunt zal dat dan netjes correct aangeven wat er werkelijk overblijft om te laden.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
ronman
Berichten: 43
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 17:22

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door ronman »

Je MPPT kan leuk aangeven dat ie 10A stroom levert, maar als je die 10A aan lampen en andere gein verbruikt blijft er niets over om te laden. De shunt zal dat dan netjes correct aangeven wat er werkelijk overblijft om te laden.
Dat is idd meer zinvolle info!
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door Hoofdnoorman »

Nou mensen Ron is bij mij nu en alvast gekeken.

Ondanks dat eerdere foto's een andere indruk geven, zit alles toch goed.
De accu's zijn prima aangesloten. Onderling verbonden met 70 mm²
De omvormer is ook aangesloten met 70 mm² kabel. Deze staat weliswaar contra met de laadkabels, maar dit ziet er allemaal prima uit.
.
12 volt.jpg
12 volt.jpg (46.37 KiB) 344 keer bekeken
.
Elke accu heeft zijn eigen BMS en zijn eigen bluetooth module. De App zal de juiste gegevens per accu moeten geven, maar dat doen ze niet. Nu valt er weinig af te lezen van buitenaf maar de klemspanning waren van beide accu's exact hetzelfde. De BMS 'en geven waardes die een dronken zeeman met een stikstofnarcose ongeveer op papier kan krijgen. Waardeloos dus.

Maar er speelt wat anders.

Er is een Victron 100/30 smart solar gemonteerd. Die heeft natuurlijk een registratie van de geschiedenis. Het alles draait nu ongeveer 5 weken.
In deze 5 weken is het drie keer voorgekomen dat TS (Ron) spanningsloos was. Voorafgaand is er iets vreemds aan de hand.
Bij alle drie de keren zijn de accu's volgens de Victron App prima vol. Je ziet op de grafiek dat de zon onder gaat en de spanning van de panelen terug loopt.
Gelijktijdig gaat nu ook de spanning van de accu teruglopen. Aan de grafiek is nog net te zien dat Ron naar bed gaat. Spanning loopt even met 1,5 volt op om daarna weer verder te zakken. En zakken. En zakken. En zakken. 's Nachts rond 04.00 is het over. De BMS in de accu's grijpen in en schakelen de accu's uit. De laatste afgelezen spanning is dan ongeveer 10 volt.
Ron slaapt als een prinses en wordt om 09.00 wakker om dan te constateren dat de accu's zijn uitgeschakeld.
De zon schijnt alweer dus hij drukt de accu's weer aan. Op dat moment vliegt de Pv spanning naar 14,2 volt en de accu's laden weer.

Het ontlaadproces blijk bij alle drie keren te zijn begonnen nadat de Victron is gestopt met laden doordat de Pv spanning te laag is geworden door de ondergaande zon.
In de acht uren, na zonsondergang, schijnt er dus (incidenteel) een grote stroomafname te zijn. Immers twee 100 Ah LFP moet toch goed zijn voor 2500 W. Dus even snel rekenen moet er ergens 300 Watt stroomverbruiker ongewild aan moeten blijven staan.

Mijn eerste idee was dat zijn koelkast ongewild op 12 volt gaat schakelen.
Mijn tweede idee is dat de Victron op hol slaat en de stroom terug gaat leveren aan de panelen. Los van het feit dat er toch diodes in de panelen moeten zitten.
Ron houd vol dat hij zelf niets aan zet.
Wanneer de twee eerste ideeën niet de oorzaak zijn, dan zou het toch niet anders kunnen zijn dat er sluiting in één van de LFP accu's moet zitten. Het zou sterk zijn als beide accu's slecht zouden zijn.
Ik zit nu met een dilemma. Omdat het niet iedere dag is. Anders was het geen probleem en haalde ik eerst een paardagen de ene en dan een paar dagen de andere accu los.

Maar, de tijd is er niet en ik vind dat Ron er zelf met z'n tengels af moet blijven

Nog anderen die een idee of voorstel hebben?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door DJSmiley »

Victron Smartshunt oid ertussen zetten en laten loggen? dan zie je ook kwa ampere's het verbruik

Kwa vermogen zou het bv de koelkast kunnen zijn. Wat voor omvormer is het? Als de hele camperinstallatie via de omvormer loopt en de koelkast niet direct op de walstroom zit kan t bv ook zijn dat de koelkast via de omvormer denkt dat ie om moet naar 230V ipv gas.

Op 12V omspringen zou ook kunnen maar dat is uit te sluiten door ter test de zekering van de 12V uit de koelkast te trekken

En anders stap voor stap loskoppelen en uitsluiten.....
Laatst gewijzigd door DJSmiley op zo 26 feb 2023, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door Arie55 »

uitsluiten wat het NIET is; dat houd in dat je van alles 1 voor 1 controleerd. Het rigoureus alles uit en 1 voor 1 weer aanzetten kan nu niet

Zonnepanelen en laadregelaar loskoppelen, kijken wat er gebeurt
daarna alleen (dag erna) de laadregelaar aansluiten

De koelkast fysiek op gas stellen en de zekering van de koelkast trekken

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door hathi »

De accu 1 voor een loskoppelen heb ik eerder aangedragen, maar als ik lees wat je schrijft :thumbup: , dan zou ik beginnen met die omvormer los te nemen. Na 1 nacht weet je het ook...
Hans
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door Hoofdnoorman »

Tsja mensen.
Leuk, maar ik ga morgen wel mijn eigen weg verder. Als het mijn eigen camper zou zijn had ik natuurlijk al één accu losgenomen. Maar die tijd is te kort. Om alles zeker te weten is er meer tijd nodig dan een enkele dag.

Voor wat betreft de omvormer, deze is gewoon uitgeschakeld. In dat geval kan het niet de oorzaak zijn.

Maar een koelkast die spontaan op 12 volt schakelt zou wel kunnen. Ik heb Ron deze vraag gesteld maar hij houdt vol dat dit niet zou kunnen. Om de zekering er uit te halen is een goed idee. Ik moet even zoeken waar het zit, maar dat kan Ron zelf nog wel.

En dan nog, zoals ik al heb opgemaakt uit de log van de Smart Solar, In de afgelopen 5 weken, dat zijn dus 35 dagen is het drie keer voorgekomen. Het is heel makkelijk als elke nacht het probleem er is. Dan is het idd een kwestie van elimineren. Maar die tijd heb ik niet. Evenmin heb ik een Smart Shunt voorhanden.

Morgen ga ik nog even kijken of het beslist niet de koelkast is.

Zoals al eerder gezegd is het niet verstandig dat Ron ergens aan zit. alle aansluitingen zitten geweldig tricky en we praten toch over enorme stromen. Ik ga eens met hem overleggen om ook één accu uit te schakelen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6059
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door TestCase »

Dat het aan de paneel lader ligt lijkt me onwaarschijnlijk. Dat de kk willekeurig in 12v springt zou kunnen maar waarom dan niet overdag? TV, 300w is erg veel.

Lijkt erop dat de ene accu de ander soms leeg trekt.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie