E-bikes op achterwand

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80382
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: E-bikes op achterwand



Bericht door Dafluc »

Ja. Al heb je in de garage geen zware fietsendrager nodig.
Afbeelding
Sjaak en Marja
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 23 apr 2007, 7:09
Locatie: Arcen

Re: E-bikes op achterwand



Bericht door Sjaak en Marja »

Ja, op de achterkant, maar....
Hebben deze wel extra verstevigd.
Ons fietsenrek was en is bestand om E Bikes te vervoeren, maar het gewicht was te zwaar voor de bevestiging waarmee deze was bevestigd..
Hier zou je evt. naar kunnen kijken....
Crossy
Berichten: 80
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 6:14

Re: E-bikes op achterwand



Bericht door Crossy »

Dafluc schreef:
ma 13 feb 2023, 7:49
Ja. Al heb je in de garage geen zware fietsendrager nodig.
Dank.

Die garage hebben we nodig om (eventueel) onze voortent mee te kunnen nemen (sorry dit gaat over een ander topic) :-B
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6047
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: E-bikes op achterwand



Bericht door TestCase »

Crossy schreef:Goed onderwerp. Ja daar zat ik ook wel aan te denken, want ik zag ook bij de Campers die we aan het bekijken waren maximale belasting garage 150kg (sommige kun je ophogen naar 250kg) en hoe dat zat met een fietsendrager.

Dus 2x Ebikes plus drager is dus (25 x 2 = 50 + 20) = +/-70kg dus dan zou je nog maar 150 - 70 = 80kg in de garage kunnen laden.

Klopt dat?
Ja dat klopt volgens mij.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1084
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: E-bikes op achterwand



Bericht door Don Esteban »

Op onze eerste camper zat een standaard fietsenrek tegen de achterwand. Dat werd na een gesprek met mijn rug al snel een elektrisch rek voor 2 E-bikes. 20+23+18 = 61 kg. Voor de achteras betekent dit een druk van 61 x 1,7 = 103,70 kg. (hefboomeffect) Om de garage niet te overladen en de druk op de achteras te verminderen gingen zwaardere items naar voren. fietsaccu's, krik, enz) Zo bleef ook de verdeling vooras achteras acceptabel. Voor het strenge Oostenrijk hebben we zelfs de reserveband tijdelijk direct achter de bestuurderstoel geplaatst. Hierdoor bleven we onder het maximum toegestane gewicht van 2000 kg op de achteras. Wat ik voor het fietsenrek wél belangrijk vond was een flinke versteviging tegen de binnenwand. Ik heb dus 6 jaar lang probleemloos 2 E-bikes op de achterwand vervoerd.
De huidige camper was met uitgeklapt BR fietsenrek 8 meter 5 cm. Mij eigenlijk te lang. Zonder fietsenrek acceptabele 7 meter 48. Het rek ligt inmiddels in de kelder en de fietsen vervoeren we in de garage. Eén fiets met omgeklapt stuur en andere fiets voorwiel demonteren. 1 minuut werk.
Als de camper zelf 7 meter of korter was geweest, had ik het fietsenrek laten zitten.
Laatst gewijzigd door Don Esteban op ma 13 feb 2023, 12:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5663
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: E-bikes op achterwand



Bericht door Camperic »

Toen wij onze camper kochten (gebruikt) zat er een fietsenrek af-fabriek op. Ik vertrouwde het niet, maar mijn vrouw vond dat ik me er niet zo druk over moest maken. Helaas moest ze me het tweede jaar onderweg bij aankomst op een camper toch gelijk geven :-? en dan is het niet zo makkelijk om daar op te lossen. Er stonden 2 gewone fietsen op. Nu een drager op chassis en wil geen drager meer op achterwand.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Teisman
Berichten: 826
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 12:10
Locatie: Dld

Re: E-bikes op achterwand



Bericht door Teisman »

Hangt ook van het merk camper af. Mijn Eura mobiel heeft standaard af fabriek drager voor vier fietsen op achterwand. Dan zullen twee e-bikes ook wel lukken schat ik zo.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6341
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: E-bikes op achterwand



Bericht door rongreven »

Had je veel schade met die aankomst op die andere camper? :mrgreen:
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6047
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: E-bikes op achterwand



Bericht door TestCase »

Teisman schreef:Hangt ook van het merk camper af. Mijn Eura mobiel heeft standaard af fabriek drager voor vier fietsen op achterwand. Dan zullen twee e-bikes ook wel lukken schat ik zo.
Onze Eura heeft dat ook maar toch na wat reken- en denkwerk besloten ze ìn de garage te zetten om genoemde redenen.
Bijkomend voordeel, hoef ze niet meer te tillen en de onverlaat ziet ze niet hangen.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
sloopkogel
Berichten: 66
Lid geworden op: do 03 jan 2019, 16:36

Re: E-bikes op achterwand



Bericht door sloopkogel »

Als een camperbouwer fabriek af een fietsendrager monteert die 60 kg kan hebben, dan denk ik niet dat hij het risico gaat nemen dat de achterwand het gaat begeven als je twee e-bikes van samen 50kg erop plaatst.
Ik heb zelf ook navraag gedaan ..altijd twee gewone fietsen er op gehad.. nu bij onze nieuwe camper twee e-bikes van alles samen 50 kg op de fietsendrager.
Volgens de camperdealer gaat dat perfekt zonder gevaar voor de de achterwand.......Wel als je bv eventueel 4 fietsen erop zet (grotere overhang)dan zal eerder de fietsendrager het zelf begeven.... bij eventuele verkeersdrempels of grote schokken .
Ik heb het hier dus niet over "aftermarked" en "zelf gemonteerde" fietsendragers .

grts
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5663
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: E-bikes op achterwand



Bericht door Camperic »

rongreven schreef:
ma 13 feb 2023, 16:25
Had je veel schade met die aankomst op die andere camper? :mrgreen:
Autocorrectie :angel:
Camping uiteraard :oops:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: E-bikes op achterwand



Bericht door Arie55 »

Don Esteban schreef:
ma 13 feb 2023, 12:41
[knip]
rek voor 2 E-bikes. 20+23+18 = 61 kg. Voor de achteras betekent dit een druk van 61 x 1,7 = 103,70 kg. (hefboomeffect)
[knip]
je bent in de war met het inbrengen van een moment. De last 'verplaatst' zich naar de achteras, die de 61 kg draagt. Het moment wat je daarbij in dient te voeren is dat gewicht maal de afstand. Dit moment dient het frame/constructie te kunnen verwerken.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1084
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: E-bikes op achterwand



Bericht door Don Esteban »

Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
hans3sen
Berichten: 9
Lid geworden op: di 20 dec 2005, 19:02
Locatie: Vlaardingen

Re: E-bikes op achterwand



Bericht door hans3sen »

Ik heb voor de ebikes speciaal een motordrager laten monteren. Lekker makkelijk want deze is dus niet te hoog. Nu ga ik met een zeker gevoel op pad.
Plaats reactie