Landmannalaugar met gewone camper

Plaats reactie
Lieskr
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 12 aug 2022, 16:08

Landmannalaugar met gewone camper



Bericht door Lieskr »

Heeft iemand onlangs nog de noord route (30-32-26-F208) via Selfoss-Hraunejar naar Landmannalaugar gereden met een gewone camper?
We hebben ergens gelezen dat de F208 ondertussen geen F weg meer is. Maar we weten niet zeker of dit ook klopt.
Is er via deze route maar 1 doorwading vlak voor de camping? En is het toegestaan om voor deze doorwading te overnachten, dus niet op de camping?

We zouden deze route graag komende zomer willen rijden om een paar dagen in Landmannalaugar te gaan wandelen.

Groetjes,
Annelies
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Landmannalaugar met gewone camper



Bericht door seth_space »

Kijk eens hier:
Hoe geraak je in Landmannalaugar?
Er zijn geen verharde wegen naar Landmannalaugar. Om de bestemming te bereiken, rij je via ruwe, onverharde wegen (wegen waarvan de naam start met een F, F-wegen genoemd). Het huren van een een jeep is geen overbodige luxe (en eigenlijk de enige veilige manier om er te geraken). Beslis je om zonder 4x4 richting Landmannalaugar te rijden, weet dat je problemen kan hebben met je verhuurbedrijf in geval van panne of schade.

Er zijn verschillende route naar Landmannalaugar

1steroute
Start vanaf Route 1 in Zuid-IJsland of neem route F26 langs de Golden Circle. Sla rechtsaf naar de F208 in zuidelijke richting en neem de weg F224 naar Landmannalaugar. Van het waterkrachtstation naar Landmannalaugar is de 26 km lange weg onverhard en erg ruw.

2de route
Ga vanaf weg 26 de F225 op (Landmannaleið) en neem de route richting F208. Neem de rechter afslag naar F208 en rij vervolgens de F224 op tot in Landmannalaugar. Deze weg is iets ruwer maar onderweg krijg je de Hekla-vulkaan te zien.

Kaartje met de ligging van Landmannalaugar

https://www.reisroutes.nl/blog/ijsland/ ... annalaugar

Belangrijker is met wat voor camper wil je dit gaan doen?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1042
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Landmannalaugar met gewone camper



Bericht door amigob2 »

Kort antwoord Nee.
Ik ben er 2,5 jaar geleden geweest en toen was het nog een echte F weg
Er zijn mensen die vonden het bijzonder vonden dat ik dit met een XC70 had gedaan, dat is dan wel overdreven

Er zit 1 daling/stijging in dat ik niet zou willen doen met een normale camper de rest is onverhard maar alleen met een egaliseer machine vlak gemaakt
De doorwaarding naar de Camping plaats was in Septemper redelijk diep. Oordeel zelf en het zijn er 2.
https://www.youtube.com/watch?v=fHgiwueQpW4
Als je camper redelijk laag ligt , kom je vast te zitten.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Lieskr
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 12 aug 2022, 16:08

Re: Landmannalaugar met gewone camper



Bericht door Lieskr »

Beste Seth en Amigo,

Dank je wel voor jullie reactie.
Wij gaan half juli naar IJsland en hebben een gewone camper op een fiat onderstel.
Met deze camper hebben we wel vaker over onverharde paden gereden, maar een doorwading gaat niet lukken.

We lezen op internet veel verschillende verhalen, daarom is het voor ons niet helemaal duidelijk wat wel zou gaan en wat niet.

Amigo de twee doorwadingen liggen die aan het einde van de route vlak bij de camping, of zijn er onderweg ook nog een paar?

Groetjes,
Annelies
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1042
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Landmannalaugar met gewone camper



Bericht door amigob2 »

Die doorwadingen zijn alleen bij de camping

Weet niet of je weet hoe je een torrent moet downloaden, ik heb een torrent klaar staan
Met eigenlijk het hele stuk 64km on verhard van af Sigoldufoss. Opgenomen met de dashcam.

laat maar horen of je die wilt bekijken ik kan geen bestand naar je toesturen
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6059
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Landmannalaugar met gewone camper



Bericht door TestCase »

Gebruik hiervoor wetransfer! https://wetransfer.com/

(Torrents heb je een client voor nodig en lang niet iedereen weet wat het is.)

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Landmannalaugar met gewone camper



Bericht door kampo »

Nee je kan/mag in IJsland enkel op de camping overnachten.

De details van de F wegen er naar toe ben ik een beetje vergeten (2016)
Maar een paar foto's van de locatie kan ik wel plaatsen.
We zijn er geweest met onze stevige 4x4 campers en vanuit de verschillende routes.
Het maakte deel uit van een parcours van ongeveer 900km over de F wegen met >100 doorwadingen .

Een groot deel van de doorwadingen kan je niet doen met een "gewone" camper en ook niet met een 4x2 personenwagen.
Het water niveau stijgt met de hoeveelheid regen en in IJsland regent het veel.
De slechte stukken op de F-wegen worden afgewisseld met goede stukken die beter berijdbaar zijn.

Als je het wel met een 4x2 normaal voertuig, zoals je er onderweg soms een paar tegenkomt, gaat doen, dan loop je een risico.
Er staan ook bordjes waar of dat de weg verboden is zonder 4x4.
Waarschijnlijk gaat het allemaal nipt wel naar Landmannalaugar, maar ik zou het niet proberen want je hebt snel >500 Euro schade aan je voertuig.

Het is ook het risico niet waard, want er zijn alternatieven. Dat moet geen dure privé taxi zijn.
1. Neem de bus, er is een soort lijnbus vanuit verschillende plaatsen.
2. Ga te voet, doe de meerdaagse trektocht er naar toe over de bergen/heuvels en logeer op de camping.
Je had het over wandelen en zal niet ontgoocheld zijn. Zo zwaar leek het me niet en we kwamen onderweg in de bergen verschillende groepjes tegen. Zag er leuk en sportief uit. Een dagje minder rijden is altijd een aanrader :-B
Je eigen tentje kan er daar altijd bij, maar indien een hutje, dan kan je beter maanden op voorhand reserveren.
Het is een grote plaats maar druk in het hoogseizoen want relatief bereikbaar voor het massa toerisme vanuit Reijkjavik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Lieskr
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 12 aug 2022, 16:08

Re: Landmannalaugar met gewone camper



Bericht door Lieskr »

Iedereen weer ontzettend bedankt voor jullie reactie.

Amigo ik weet niet wat een Torrent is en hoe ik deze zou moeten downloaden.
Maar jij geeft aan dat de heenweg 64 km is, dit zou dus betekenen dat we ongeveer 130 km over een zeer slechte weg moeten rijden.
Ik denk niet dat we dit onze camper moeten aandoen.

We zijn nu aan het kijken om met de camper tot Leirubakki te rijden, en vandaar uit verder met de bus of eventueel een gehuurde 4x4.
Mochten er mensen die dit ook al eens hebben gedaan dan horen we graag jullie ervaringen.

Groetjes,
Annelies
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1042
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Landmannalaugar met gewone camper



Bericht door amigob2 »

Ik weet niet meer goed hoe ik aan die 64 ben gekomen.
Dit was voor mij toen allemaal onverhard, hoe het nu is weet ik niet.

Maar het is de helft
https://www.google.nl/maps/dir/64.16983 ... !3e0?hl=nl
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Lieskr
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 12 aug 2022, 16:08

Re: Landmannalaugar met gewone camper



Bericht door Lieskr »

Hoi Amigo,

Ontzettend bedankt dat je de moeite hebt willen doen om de filmpjes via We Transfer te sturen.

We hebben ze zojuist bekeken maar hebben nog een paar vraagjes:
* deze filmpjes betreffen die alleen de blauwe route die je hierboven met een google link hebt gestuurd?
* is alleen deze 31 km van de blauwe route niet geasfalteerd?
* het viel ons op dat op de parkeerplaats voor de doorwadingen bij de camping een grote touringcar stond die ook laag bij de grond was.
(zou een 4x4 bus niet hoger op zijn wielen staan)

Groetjes,
Annelies
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1042
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Landmannalaugar met gewone camper



Bericht door amigob2 »

De film is alleen het onverhard en het stuk blauw in Google maps ( zonder dat uitstapje aan het einden ( weet niet waarom Google dat doet ),
Alles er voor 26/F26 is dus over asvalt laatste stuk vrij nieuwe weg. als ik het mij goed herinner

Lijkt mij een Gewone toering car, maar die hebben vele groter wielen dan campers. Volgens mij kom je geen heling tegen waar je 4x4 nodig hebt, als het onverhoopt toch niet gaat rijden er genoeg 4x4 die even een klein stukje kunnen slepen.
Ik herinner mij maar 1 stukje van 200 -300 meter waar het eventueel nodig zou kunnen zijn. is dan op de terug weg en redelijk dicht bij het asvalt weer. Volgens mij filmpje 35 bij 1.5 minuten
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1042
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Landmannalaugar met gewone camper



Bericht door amigob2 »

Dit is volgens mij het lastigste stukje, op de weg terug, is op de heenweg film niet goed te erkennen
https://youtu.be/6RUHUtXWlFg
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
P vd Ham
Berichten: 124
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 18:41
Locatie: Kop van Noord Holland

Re: Landmannalaugar met gewone camper



Bericht door P vd Ham »

Ik ben twee keer in Landmannalaugar geweest en wil het je afraden om het met de camper te doen.
De eerste keer , (20 jaar terug ) met een Renault Espace gereden tot de rivier vlak voor de camping daar. Daar geparkeerd en tentje meegenomen naar de camping. Toen nog niet druk.
Tweede keer ( 6 jaar terug ) met een bus vanuit Reykjavik. Dat is geen gewone bus maar een vierwiel-aangedreven hoog op zijn wielen staande bus.
Op internet zijn diverse bus arrangementen te vinden. Vooraf boeken zou ik zeker doen.
Je vertrekt vroeg in de ochtend bij het busstation en in de middag ben je in Landmannalaugar op de camping.
Maar wees gewaarschuwd..... In het hoogseizoen is de camping inmiddels meer dan OVER VOL . :shock:
Wij zij de volgende dag gelijk begonnen aan de Laugavegur trail.
Een pittige trektocht naar Þórsmörk of verder naar Vik.

Met de camper door de rivier raad ik je zowiezo af. Heb verschillende auto's middenin de rivier stil zien vallen en vol stromen.
Door regenval kan de rivier snel veranderen. Heb in Þórsmörk zelfs zo'n speciale bus bijna weg zien spoelen in de rivier...................
Plaats reactie