Vervangen distributie

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Predikant
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 12 okt 2011, 15:49
Locatie: De Rijp

Re: Vervangen distributie



Bericht door Predikant »

tonic schreef:
do 16 mar 2023, 16:16
Vergelijken van prijzen is niks mis mee maar vaak vergelijk je appels met peren.
Wat wordt er precies verwisseld? Welke onderdelen? En welk merk hebben die? Wordt er preventief wat mee genomen? Nieuwe vloeistof of kiepen we de oude terug?
Beste Tonic, als ik zo naar je reacties kijk heb ik het idee dat je iemand bent die er verstand van hebt.
Ik heb dat niet. Ik blijf ook niet kijken wat er wordt gedaan en hoe er precies wordt gewerkt. Daar snap ik als predikant toch niets van.
Ik ben misschien wat naïef of goedgelovig 🤭in dat soort zaken. Ik ga er gewoon in vertrouwen van uit dat er wordt gedaan wat ik heb gevraagd. Ik kan dat achteraf niet controleren.
Als ik jou zo beluister wordt er nog al wat afgesjoemeld met het vervangen van onderdelen of verversen van vloeistoffen. Dat was mij niet bekend.
Wat ik wel uit ervaring weet is dat de ene goede garage om mij onduidelijke redenen andere prijzen voor hetzelfde onderhoud rekent als de andere goede garage.
Zo heb ik gemerkt dat de prijs van dezelfde autobanden behoorlijk in prijs kunnen verschillend bij de een of bij de andere garage. Heb jij een idee hoe dat dan weer kan? Snap ik ook helemaal niets van.
Laatst gewijzigd door Dafluc op do 16 mar 2023, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foute quote aangepast. Schrijf niet in de quote maar na het [/quote] teken.
Adria Twin 600 SLT, 2017
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19164
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vervangen distributie



Bericht door Aloys »

kampo schreef:
do 16 mar 2023, 14:06
Maar hou er rekening mee dat weinig geld uitgeven de nationale sport van dit forum is :crazy:
Kampo, je moet het wel wat ruimer zien als Belg: het is de nationale sport van d'n 'ollanders he? Niet specifiek van dit forum... :lol3:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: Vervangen distributie



Bericht door Tabbert classic 570 »

Na vele telefoontjes die ik heb gepleegd heb ik eindelijk iemand gevonden die mijn wagen doet. Vrijdag wordt eraan gesleuteld.
Prijs viel ook erg mee. olie+filter, distributieriem+ rollers/lagers en pomp. Motorthermostaat word vervangen, en de handrem wordt nagekeken en eventueel gesteld. Hij kijkt ook gelijk mijn remmen plus schokdempers na. 1075 euro viel ook reuze mee. We zullen over een tijdje zien of deze man vakwerk heeft geleverd.
Het lijkt mij dat de distributieriem maar op 1 manier gemonteerd kan worden. Dus zou het werk altijd goed moeten zijn.
Of kan het toch zijn dat je denkt dat de riem goed zit terwijl het prutswerk is?
Peter+Annie
Berichten: 1346
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Vervangen distributie



Bericht door Peter+Annie »

Aloys schreef:
do 16 mar 2023, 17:16
kampo schreef:
do 16 mar 2023, 14:06
Maar hou er rekening mee dat weinig geld uitgeven de nationale sport van dit forum is :crazy:
Kampo, je moet het wel wat ruimer zien als Belg: het is de nationale sport van d'n 'ollanders he? Niet specifiek van dit forum... :lol3:
IK, als Ollaander, zie t niet als een nationale sport.
Vergelijk het met een goede fles wijn : die koop ik omdat ik m lekker vind, en niet omdat "hij uit Frankrijk komt, duur is en mijn buurman m ook koopt"
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1043
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Vervangen distributie



Bericht door amigob2 »

een nuance:
Het lijkt mij dat de distributieriem maar op 1 goede manier gemonteerd kan worden

Hij kan er namelijk op heel veel fouten manieren op
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
chinees
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 01 jul 2022, 20:05

Re: Vervangen distributie



Bericht door chinees »

Wat ik in het topic niet lees is het volgende;
bij oudere fiat motoren was er makkelijker bij de distributie te komen dan tegenwoordig
daar naast lees ik ook nergens of er inderdaad wel een waterpomp en spanrollen zijn vervangen
want op het moment dat je laat blijken het nogal duur te vinden en vraagt of het goedkoper kan
zullen ze de waterpomp en spanrollen achterwege laten, en wurmen ze alleen de riem er tussen.
als ze dan de motor aan een kant optillen / krikken kan de motorsteun aan de andere kant inscheuren
later begint er een bonkend geluid op te treden, veroorzaakt door een ondeskundige en snelle goedkope
reparatie, waar je dan later de gevolgen van hebt, alsnog een lekkende waterpomp of het lager er van of de
lagers van de spanrollen melden zich, moet de boel alsnog uit elkaar tel uit je winst.
Dan nog het door Fiat opgegeven hoge kilometerstand om te vervangen, die zelfde fiat maar dan in een
bestelbus uitvoering of lichte vrachtwagen , verhuur camper, maakt die kilometers wel binnen vijf jaar.
Een camper staat veel meer stil, dus uitdroging van de riem,en maakt niet die kilometers vandaar de tweeledige uitleg.
;
Een tip; Als je een camper koopt beding voor de prijs die je hebt afgesproken, als laatste voorwaarde dat ze ook de
distributieriem spanrollen en waterpomp vervangen, dat voorkomt heel veel ellende.
vgr; Chinees
Gebruikersavatar
bimmelstein
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 08 nov 2009, 15:06
Locatie: Harlingen

Re: Vervangen distributie



Bericht door bimmelstein »

Hallo allemaal, ik lees hier het verhaal over wel of niet op tijd of kilometers je distributieriem vervangen.
Mijn story, vorig jaar distributie en spanrollen laten vervangen.
Dit jaar op weg naar Spanje op de tweede dag in Frankrijk op de A304 een rustige en mooie snelweg rijdend
met een gangetje van 90 km per uur een geluid onder de motorkap als slaande riemen die ergens tegenaan lopen.
Gevolg een versprongen en kapotte distributie riem gevolg kromme kleppen een stuk afgebroken in de cylinder kop.
gevolg nieuwe kop met kleppen nokken as klepveren. kosten uit coulance € 1700 ik hoef geen nieuwe riem en geen arbeidsloon te betalen.
Is het eigen schuld loopt de tikker zomaar naar de € 2500 dus bezint eer gij begint.
Ruud
Geen beter leven dan het camperleven
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6324
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Vervangen distributie



Bericht door Bas vd laar »

Als het vorig jaar gedaan is, dan hebben ze iets niet goed gedaan…
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13428
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Vervangen distributie



Bericht door hathi »

Mijn zwager had exact hetzelfde, ( na 1 maand 1000 km)…..de Garage ( 150 Campers in onderhoud)was er best ziek van natuurlijk,en hebben hem in (D) opgehaald, en het dus ook uitgezocht,wat was er gebeurd de nieuwe spanner gebroken , geen garantie voor de spanner bij de leverancier ,ook opgelost door coulance,dus wie moet je de schuld geven ,mocht dat van toepassing zijn ?
Laatst gewijzigd door hathi op do 04 mei 2023, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7486
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Vervangen distributie



Bericht door ducati 900 »

Te goedkope distributieset gebruikt?

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
panda58
Berichten: 718
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: Vervangen distributie



Bericht door panda58 »

Of nooit de riem vervangen en wel de rekening gekregen :bang:

Gr jan
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13428
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Vervangen distributie



Bericht door hathi »

Was net te laat Ben :-B , met 150 Campers in onderhoud lijkt me dat niet ,kan altijd wel eens gebeuren ,is gewoon pech hij is nog steeds klant,netjes opgelost in overleg,en zo hoort het , geen schelden of rechtsbijstand,gewoon op z,n Brabants :lol3:
Hans
Burnerchief
Berichten: 398
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
Locatie: Waar mijn camper staat

Re: Vervangen distributie



Bericht door Burnerchief »

Bij mijn oudje 2,5 D 1991 het scharnieroog afgebroken van de spanner en daardoor het hele spul los gelopen ging net goed met 1 tand versprongen.
Nu een verbeterd type op gekomen gaat nooit weer stuk.
Had net 3000 km geleden spanrollen en riem en waterpomp vervangen.
Ik repareer alles met en zonder stekker

Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991

Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021

Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)

Genietend van het Pensioen!
camper job
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 04 jun 2018, 20:06

Re: Vervangen distributie



Bericht door camper job »

Is €900 voor vervanging van distributieriem, rollen en pomp een schappelijke prijs of moet ik verder shoppen? Ducato 2.3 multijet uit 2010.
Plaats reactie