Kan een Garmin 795 ook tracks laden?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
Ar-noob
Berichten: 51
Lid geworden op: di 11 feb 2020, 13:38

Kan een Garmin 795 ook tracks laden?



Bericht door Ar-noob »

Ik heb nu een Garmin 750 waarmee ik wel tevreden ben maar mis hierbij de mogelijkheid om tracks te laden. Routes overzetten van laptop (Basecamp) n gaat nu prima maar ik mis echt de mogelijkheid om niet te herberekenen tracks te laden (zoals ik de afgelopen decennia tijdens onze lange fietskampeertochten deed).
Heeft iemand ervaring met een Garmin 795 Camper? Ik heb contact gehad met een leverancier maar het is mij nog steeds niet 100% duidelijk of dit echt een optie is. Zoja, dan komt mijn 750 in de verkoop ;=).

Arno
Dirk Dreamer
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 3:53

Kan een Garmin 795 ook tracks laden?



Bericht door Dirk Dreamer »

Ik heb zelf geen garmin. Maar veel motorrijders zetten de ‘track’ zichtbaar , terwijl ze een route rijden. Je rijdt de vooraf geplande route maar de track staat ook op het scherm. Als alles goed is overlappen beiden mekaar. Gaan ze beide een andere richting uit dat weet je dat er iets niet klopt. En kan je zelf kiezen wat beste is : de route volgen of op jouw originele track blijven (je moet dan wel op het scherm afgaan,geen aanwijzingen)

Ik weet niet of het kan met een 750. Er zijn hier vast wel mensen die weten hoe je dat klaar speelt. En het kost niks.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
Ar-noob
Berichten: 51
Lid geworden op: di 11 feb 2020, 13:38

Re: Kan een Garmin 795 ook tracks laden?



Bericht door Ar-noob »

Dank, maar het probleem is dat een 750 geen tracks leest, alleen routes.

Arno
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Kan een Garmin 795 ook tracks laden?



Bericht door DiffRental »

Ken de 750 niet maar mijn Garmin camper navigatie (ben ff mijn type kwijt) kan ook niet overweg met tracks.
Als ik tracks wil rijden dan pak ik de Zumo XT van de motor, in heel veel opzichten beter dan de zogenaamde speciale camper navigatie.

Er is ook een “overlander” van Garmin te koop, die kan als het goed is wel tracks lezen.
https://www.garmin.com/nl-NL/p/685257
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Ar-noob
Berichten: 51
Lid geworden op: di 11 feb 2020, 13:38

Re: Kan een Garmin 795 ook tracks laden?



Bericht door Ar-noob »

Merci, maar gezien het prijsverschil tussen de 795 en de Overlander hoop ik dat de 795 ook tracks kan lezen. Ik zal binnenkort eens een testje gaan doen bij een van de Waypoint vestigingen.

Arno
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Kan een Garmin 795 ook tracks laden?



Bericht door DiffRental »

Even gekeken naar mijn Garmin Camper, dat is de Camper 785. (2 jaar oud)
Dit is vergelijkbaar met de 785 voor de trucks die nog wel leverbaar is, maar dan met campercontact e.d.
https://www.garmin.com/nl-NL/p/pn/010-01856-10#specs

Prima ding, android bases besturing en dashcam maar leest geen tracks zoals een Zumo motor navigatie.
Ik verwacht niet dat de huidige Camper navigatie dit wel kan, ben benieuwd wat Waypoint je gaat vertellen.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6059
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Kan een Garmin 795 ook tracks laden?



Bericht door TestCase »

Arno, met Basecamp kun je een track naar een route omzetten.

https://help.routeyou.com/nl/topic/view ... -omzetting

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Kan een Garmin 795 ook tracks laden?



Bericht door DiffRental »

Dat is denk ik niet wat Arno wil.

Een track laden in je Garmin en in de Garmin een route laten maken is 1 op 1 hetzelfde.

Als je dat in Basecamp doet klopt dat inderdaad ook, tot je die route in je Garmin zet en je Garmin automatisch gaat herberekenen………..
In Zumo’s kan je die functie uitzetten zodat je zeker 1 op 1 de bedoelde route rijdt. Als controle kun je dan ook de track zichtbaar hebben in je scherm. Dus route en track ligt dan (als je goed rijdt) over elkaar. Wijk je af dan kan je de Garmin instellen op niet herbereken of “vragen herberekenen”.
Op die manier heb je veel meer controle over je route.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Kan een Garmin 795 ook tracks laden?



Bericht door Peter LMC »

Ar-noob schreef:
wo 08 feb 2023, 15:19
Dank, maar het probleem is dat een 750 geen tracks leest, alleen routes.

Arno
Zet je track om naar een route.
https://www8.garmin.com/manuals/webhelp ... BC664.html
Dirk Dreamer
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 3:53

Kan een Garmin 795 ook tracks laden?



Bericht door Dirk Dreamer »

DiffRental schreef:
za 11 feb 2023, 9:25
Dat is denk ik niet wat Arno wil.

Een track laden in je Garmin en in de Garmin een route laten maken is 1 op 1 hetzelfde.

Als je dat in Basecamp doet klopt dat inderdaad ook, tot je die route in je Garmin zet en je Garmin automatisch gaat herberekenen………..
Ja klopt. Maar het ding is , dat als je dat goed doet… je toestel NIET gaat herberekenen.
De kaarten MOETEN exact dezelfde zijn , dus zowel jaar als versie , in basecamp als op het toestel.
Stel ik maak een route voor binnen 2 maand te rijden , ondertussen komt er een kaartupdate en dan is het dus mis. Ook onderweg geen kaartupdates binnen trekken , op een kaart van 3 jaar oud navigeer je nog perfect , dat kan wachten tot je terug thuis bent.
Als je het toestel via usb aan de computer hangt dan kan je in basecamp op de toestelkaarten werken is het altijd goed. (Nadeel is trager)

Dus vlak voor vertrek maak je mbhv rechtermuisknop een copy in basecamp , van jouw te rijden routes. Zorg ervoor dat in basecamp DEZELFDE KAARTEN actief zijn versie en al als op je toestel. Ben je niet 300% zeker , gebruik in basecamp de kaarten vanop je toestel via usb.
Die copy doe je rechtermuis herberekenen , en geeft hem een andere kleur. Dan scroll je over de route op de kaart. Als het goed lopen beide 100% over elkaar. Komt er ergens een andere kleur piepen dan zet je daar extra punten , in de copy , tot ze weer gelijk zijn. En dit doe je voor heel de route , best ook ,iets inzoomen anders zie je de verschillen niet. Deze geupdate route zet je in je toestel. Als ze erop staan best ineens ook eens openen op het toestel verschijnt er een prompt met herberekenen dat deed je iets niet goed. Het is een paar minuten werk maar een wereld van eeuhm…. geen verschil ,zal open gaan.

Ook bestaan er truukjes om een route (quasi) intact te laten blijven na herberekenen, google maar eens op mr gps methode. Zelfs , vooraf gemaakte ritten delen , tussen tomtom of andere merken/apps en garmin lukt dan (met quasi geen verschillen onderling)

Verder gaat een garmin gps dan weer wel herberekenen (jazeker , ook met herberekenen uit) als je tegen de richting rijdt om bv te tanken. Dus nadat je van de route bent geweest is het handig (als je terug op de route staat!) om de originele route terug te openen vanuit het geheugen.

Het vinkje in basecamp ‘route aanpassen aan toestelkaarten bij overdracht’ is ook een gevaarlijke. ZEKER uitzetten!!! (Dan gebeurt het herberekenen al tijdens het overzetten en krijg je geen herberekenen prompt meer bij openen , de route is dan al potentieel om zeep voor ze erop staat , alleen heb je het niet door)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Kan een Garmin 795 ook tracks laden?



Bericht door DiffRental »

Ik ken al die trucjes maar werkt omslachtig en veel kans op toch niet de route die je wilde rijden.
Een GPS die tracks kan lezen en in beeld kan laten zien is 100% garantie dat je op de plaatsen komt zoals je dat wil.
Voor een camper tocht misschien minder belangrijk voor een motortocht met meerdere rijders onmisbaar.

Ik heb voldoende ervaring met motor toertochten, de groepjes die je ziet stilstaan en allemaal gebogen over hun GPS werken dus met trucjes en niet met tracks.
Een track heeft 10.000 of meer punten, ongeacht welke GPS of kaart die je gebruikt het is altijd hetzelfde.
Groeten Peter
Dirk Dreamer
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 3:53

Kan een Garmin 795 ook tracks laden?



Bericht door Dirk Dreamer »

Dat kan ik dus met 100% ontkennen.

Nu de garmin filosofie van routes rijden , daar kan je veel mee , maar is daardoor ingewikkelder. Er kan dus ook vanalles heel fout lopen als je er geen moeite insteekt. De eerste keer lijkt dat misschien omslachtig maar eens je de handeling beet hebt … 5 .. 10 minuten of een reis met kopzorgen.

Ikzelf heb een TT Rider 550 , je moet mij niet overtuigen tot het gebruiken van een track als basis van ritten. (ben van Garmin overgestapt omdat er teveel software bugs (blijven) zitten in de toestelsoftware en had dan nog de slechtste van de klas de Zumo 660 )
Basecamp is ook geen cadeau volgens mij. Er zijn zoveel betere programma’s die mooiere routes maken. Want offroad ga je niet gaan met de camper , denk ik toch niet. Zeker als je met een track gaat werken heeft de garmin geen enkele meerwaarde , integendeel. Tomtom bv gaat veel beter om met tracks (over de weg , niet offroad) daar blijft na herberekenen de rest gewoon intact.

En wij rijden regelmatig tochten gemengd Garmin / Tomtom. En met kennis van zaken loopt dat gewoon goed.

Ja , onderweg over de gps gebogen staan dat gebeurt zeker : wegenwerken , afgesloten wegen , wielerwedstrijden , loopwedstrijden , rally’s , stoeten en kermissen….

Maar het gaat hier niet over motorritten in groep , ik ben er zeker van dat moest Ar-noob even een half uur pakken om z’n routes eens te overlopen zoals hierboven beschreven , en ze zo op z’n huidige toestel zou zetten….hij z’n geld in z’n zak kan houden.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
Ar-noob
Berichten: 51
Lid geworden op: di 11 feb 2020, 13:38

Re: Kan een Garmin 795 ook tracks laden?



Bericht door Ar-noob »

Dank voor alle reacties. Ik zal me er eens in gaan verdiepen.

Overigens ter toelichting: de achtergrond van mijn vraag. Wij hebben decennialang met fiets en tent door Europa rondgereden, eerst met kaart en kompas, later met een reeks(je) Garmin GPS-en. Omdat het maken van een route vaak de helft van het plezier uitmaakt was ik gewend in het vroege voorjaar redelijk gedetailleerde tracks te maken. Niet dat we ons daar echt aan hielden, maar toch.
Sinds een paar jaar rijden we nu in een California maar nu denkt mijn GPS min of meer uit te maken wat voor ons de optimale route is (althans, zo komt het bij mij over ...). Wat ik tot nu toe hieraan deed was de instelling "vermijden van tolwegen" en vaak ook snelwegen. Dat gaat ook wel redelijk maar ik zou graag zelf helemaal mijn uitgedachte route, vaak een aangepaste gedownload, rijden zonder op de kaart te kijken waarlangs ik waarheen moet.

Arno
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Kan een Garmin 795 ook tracks laden?



Bericht door Frank1954 »

Heb sinds vorig jaar een 795 (campernavigatie) aangeschaft én ik gebruik ook al vele jaren Basecamp
Omdat ik niet meteen een antwoord vind op Garmin Benelux stel ik hier de vraag

Mijn 795 is dus wél te zien in Basecamp maar...als ik bovenaan in het balkje bij "kaarten" info over geinstalleerde kaarten open
Dan...zie ik enkel de CN 2024.20 of de kaarten die in Basecamp zitten
Bij koppeling van mijn Zumo 390LM in Basecamp zie ik altijd 2 x de CN kaarten en dat is bij de 795 "momenteel" niet het geval

Ik stel me dus de vraag welke handeling ik dien uit te voeren om ook de 795 in Basecamp te kunnen gebruiken
Met mijn Zumo 390LM is dat in Basecamp geen probleem om routerende routes te maken voor onze camper
Maar ik zou het ook zo willen doen met de 795
Het lukte me 2 jaar geleden wél met een Garmin Camper 770 (van familielid) door alle tussenpunten soft te maken en dan week de routerende route ook niet af ten opzichte van deze die ik in de Zumo 390LM had
Voordeel met de Zumo's is het kunnen uit zetten van het automatisch herberekenen maar met de 795 "zou" dat ook moeten lukken als ik het op dezelfde manier doe zoals "toen" met de 770
Alleen zoek ik nog naar een antwoord voor de 795 om deze te kunnen gebruiken (zoals de Zumo 390LM) in Basecamp
Ik beschik over een Mac-book (net een nieuwe M1 aangeschaft)
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Plaats reactie